Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 28, 2007 16:12

Wieger Wesselink wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Als wij ook een keertje op zijn Pieter van der Vorm's gaan letterneuken, dan zien we dat nergens blijkt uit de brief van het KNDB-bestuur dat wat Gantwarg begin april in de Witrussische krant Pressbal heeft beweerd, niet is meegenomen in de overwegingen van het KNDB-bestuur. Daarom is het van groot belang of Gantwarg zich al in het openbaar gedistantieerd heeft van enkele uitlatingen die door Pressball aan hem worden toegeschreven.
Kun je een voorbeeld geven van een uitspraak van Gantwarg die aantoonbaar onjuist is en daarom herroepen moet worden? Liefst een die betrekking heeft op de KNDB? Tot nu toe heb ik vooral ongefundeerde beschuldigingen voorbij zien komen t.a.v. wat Gantwarg allemaal wel niet beweerd dan wel misdaan zou hebben. Zolang er niets concreets ligt, lijken me de conclusies van Pieter van der Vorm volkomen gerechtvaardigd.

Ik ben het er mee eens dat de woordkeus van Gantwarg bepaald niet netjes was, en dat hij daarvoor best zijn excuses zou mogen aanbieden. Maar vergeet niet dat er een hele lange reeks van frustraties tussen hem en FMJD bestuurders aan vooraf is gegaan. Inhoudelijk heeft Gantwarg wel degelijk een punt, en het financiële gedeelte wat er nu opeens zo wordt uitgelicht vormt daar slechts een klein onderdeel van. Ik zou wensen dat het KNDB bestuur haar energie daaraan zou besteden in plaats van zelf op de stoel van rechter plaats te nemen.

Het lijkt mij ook dat een gesprek tussen de betrokkenen de enige redelijke uitweg is. Hopelijk komt Pieter Hildering tot het inzicht dat een harde strijd uiteindelijk alleen maar verliezers oplevert.
Tot voor kort heb ik ook gedacht dat zo'n gesprek de enige oplossing zou zijn, maar ik begin steeds meer begrip en sympathie te krijgen voor de harde lijn van Pieter Hildering. Inmiddels is het namelijk niet meer alleen Anatoli Gantwarg die ter discussie staat, maar vooral Pieter Hildering. Het wordt daarom begrijpelijk dat Pieter Hildering Anatoli Gantwarg in de rechtszaal wil confronteren met zijn uitspraken om zo genoegdoening af te dwingen in de vorm van rectificatie, excuses en zo mogelijk een flinke geldstraf. Voor die boete kan Anatoli nu vast gaan sparen als hij snel weer mee mag doen bij VST. De wedstrijd tussen VST en Hiltex wordt ook extra pikant als Anatoli kan meespelen.

Gantwarg is door het KNDB-bestuur gevraagd met bewijzen te komen voor wat hij geschreven heeft. Gantwarg beweert dat grote bedragen voor hem verborgen zijn gehouden door het FMJD-bestuur en dat Jaap Bus gedeeltes van zijn boekhouding niet aan Gantwarg wou laten zien en daarom ontslagen zou moeten worden. Pieter Hildering heeft die beweringen hier bestreden, volgens mij afdoende. Als Gantwarg daar dan geen weerwoord op heeft, dan heeft het er alle schijn van dat hij niet kan bewijzen wat hij heeft beweerd.

Hoewel ik twijfel, vind ik nog steeds dat het royement van Gantwarg moet worden opgeheven. Een moeilijke beslissing voor de bondsraad of de tuchtcommissie.

Maar om voor iedereen duidelijk te maken wat hier werkelijk aan de hand is, is het belangrijk dat advocaten en rechters zich gaan bezighouden met de feiten van wat er tussen Anatoli Gantwarg en Pieter Hildering is voorgevallen en wie daar waar over de schreef is gegaan. Pieter gaat Anatoli voor de rechter brengen en uit die zaak zal één verliezer komen. Helaas geen winnaar, daar heb je gelijk in.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Aug 28, 2007 17:02

pietervdvorm wrote:Een paar vragen / opmerkingen:

- Wat zou nu (ook volgens bijv. Jan Pieter en Jelle) de snelste en / of meest wenselijke procedure zijn in de zaak Gantwarg? Vooropgesteld dat het huidige royement alleen al op basis van vormfouten en feitelijke onjuistheden niet houdbaar is.
De snelste methode zou zijn dat het KNDB-bestuur het royement terugdraait, zoals dat destijds ook in de (verder onvergelijkbare) zaak tegen Tjalling Goedemoed is gebeurd. Daar is alle reden toe, want ook als het bestuur nog steeds zou vinden dat Gantwarg een royement verdient en dat het bestuur het recht heeft dat royement uit te spreken, duidelijk is dat zowel in de brief van 12 april als in de uitspraak van de CvB een cruciale fout staat. Ten onrechte wordt de brief aan het NOC*NSF toegeschreven aan Gantwarg. Op basis daarvan moet de uitspraak nietig verklaard worden.

Helaas hebben we nog niets gehoord van het bestuur, dus ik vrees dat het op correctie van buitenaf wacht. Van de rechter verwacht ik wat dat betreft weinig heil. Zolang verenigingen zich aan de wet houden, mogen ze hun eigen regels maken, en wanneer de bondsraad van mening is dat het bestuur zich aan de regels heeft gehouden, zal een rechter niet snel zeggen dat het anders is. Zie bijv. de zaak die Hans Jansen ooit aanspande.

Actie vanuit de Bondsraad zou wel effect kunnen sorteren, maar bij mijn weten is niemand bezig een extra vergadering uit te schrijven (Guido?)

Resteert de Tuchtcommissie. Zoals eerder aangegeven, heeft die niet alleen de bevoegdheid om straffen uit te delen, maar mag zij ook bepalen of besluiten rechtsgeldig tot stand gekomen zijn. In dit geval zijn er nogal wat redenen om daar aan te twijfelen. Henk heeft de zaak reeds aangekaart en als hij zijn motivatie wat aanpast, lijkt me dit de meest kansrijke weg.
Henk de Witt wrote:
Jan Pieter wrote:En misschien heb je het wel bedoeld, maar nergens in jouw aanklacht zie ik een expliciet verzoek om het besluit te vernietigen.
Kan ik alsnog doen natuurlijk, bezwaar als ik jou citeer?
Geen enkel bezwaar.
Henk de Witt wrote:We moeten denk ik niet naïef gaan worden. Na alles wat inmiddels bekend is, is er toch een duidelijk beeld ontstaan hoe de vork in de steel zit. Of ben jij nog niet zo ver?
Het valt me op dat jij nogal zwart-wit denkt in deze kwestie. De nobele Gantwarg die ten strijde trekt tegen verdorven bestuurders. Uit de brief van Gantwarg aan de Wit-Russische dambond ( http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=1783 ) rijst echter het beeld op van een gefrustreerde dammer, die, vermoed ik, vooral in de financiele commissie van de FMJD is gaan zitten om het bestuur een hak te zetten. Je kunt je afvragen (en de vraag stellen is hem beantwoorden) of iemand met zoveel grieven tegen het bestuur wel de geschikte persoon is om de financien te controleren. Iedereen moet zich aan de regels houden, ook en vooral bestuurders, maar ik kan wel enigszins met hen meevoelen in deze zaak.

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Post by pietervdvorm » Tue Aug 28, 2007 17:23

Hanco Elenbaas wrote: Gantwarg is door het KNDB-bestuur gevraagd met bewijzen te komen voor wat hij geschreven heeft. Gantwarg beweert dat grote bedragen voor hem verborgen zijn gehouden door het FMJD-bestuur en dat Jaap Bus gedeeltes van zijn boekhouding niet aan Gantwarg wou laten zien en daarom ontslagen zou moeten worden. Pieter Hildering heeft die beweringen hier bestreden, volgens mij afdoende. Als Gantwarg daar dan geen weerwoord op heeft, dan heeft het er alle schijn van dat hij niet kan bewijzen wat hij heeft beweerd.
Ik denk dat Gantwarg zich uitstekend kan verdedigen. Met de volgende twee passages uit de tekst van Hildering (zie blz.22 van dit draadje) komt hij al een heel eind.

1.
''Gantvarg: I like to see these figures.
Hildering: Pashkevich is asked to check finances, she never showed up. So your question is answered.''

(Met andere woorden: Gantwarg krijgt niet alle financiele gegevens te zien, omdat die gegevens er blijkbaar niet zijn. Voor sommige bedragen - elders geeft Hildering aan dat het gaat om de jaren 2003-2004 - bestaat nog geen verantwoording. Die bedragen zijn dus, niet alleen voor Gantwarg maar voor iedereen, verborgen.)

2.
''Ook heeft hij aan de peningmeester verzocht de boekhouding hem toe te sturen omdat hij te beroerd was naar Noord Duitsland te gaan.''

(Het lijkt erop dat er tussen Jaap Bus en Gantwarg verschil van mening is ontstaan over het inzien van de boekhouding. En uit het beroepsschrift van Luteijn citeer ik het volgende:

''Het was Anatoli Gantwarg die door Pieter Hildering werd geschoffeerd en vervolgens door hem eenzijdig uit zijn functie als lid van de Financiële Commissie werd gezet, alleen en uitsluitend omdat hij bleef vragen over de jaarcijfers 2003 en 2004. Vervolgens stuurde Jaap Bus Gantwarg een mailtje waarin deze aangaf niet meer met Gantwarg te willen communiceren. De jaarcijfers 2003 en 2004 werden niet beschikbaar gesteld. De aangehaalde correspondentie via de mail is als bijlage bij dit beroepschrift gevoegd. Met nadruk wordt naar de inhoud hiervan verwezen.''

Deze e-mailcorrespondentie is bij mijn weten nergens openbaar gemaakt, maar het feit dat Luteijn deze correspondentie als bijlage opneemt in zijn beroepschrift en er met nadruk op wijst...)

pieter hildering
Posts: 70
Joined: Mon May 26, 2003 16:51

Post by pieter hildering » Tue Aug 28, 2007 17:35

Pieter van de Vorm schreef:
Dat er veel verborgen wordt gehouden, hoeft geloof ik geen nadere toelichting meer. Pieter Hildering heeft zelf aangegeven dat de financiele verantwoording over de jaren 2003-2004 (nog) niet ter beschikking kon worden gesteld. Wat er in die periode precies met de gelden gebeurd is, is dus verborgen. En zoiets biedt op zijn minst ruimte om, al is het maar in incidentele gevallen, gelden aan te wenden voor dingen waar ze niet voor zijn bedoeld - te denken valt bijv. aan declaraties die niet worden gecontroleerd. En nee, niet door Hildering, die zal zichzelf geen extra centen hebben toegeschoven, die heeft aangegeven (en ik denk dat dat ook aangetoond kan worden) dat hij veel extra dingen uit eigen zak heeft betaald. Maar juist dat laatste, hoe mooi natuurlijk ook als gebaar, doet bij mij het vermoeden rijzen dat Hildering te maken had met een voor zijn doen relatief klein jaarlijks budget, en dat hij, gewend aan grotere bedragen, het niet zo nauw nam met het op papier zetten van iedere euro en roebel. 'Diefstal' is natuurlijk een (te) zwaar woord; 'financiele onregelmatigheden' was juister geweest. Maar om Gantwarg daar nu op te vangen (met een journalist, babelfish en wellicht andere connotaties van het Russische woord ertussen)?

Daar heb je het duidelijk mis. De stukken zijn er gewoon en zijn er altijd geweest. Jaap Bus heeft een prima boekhouding gevoerd en werkelijk alles is verantwoord.
In het mandaat van Gantwarg staat controle 2005 en 2006. Ik heb al meermalen op het forum gemeld dat mochten er duidelijke vragen, aanwijzingen zijn over 2005 en 2006 dan is verdere controle over eerdere jaren op zijn plaats. Maar niet zoals Gantwarg wil omgekeerd.

De bevindingen van Gantwarg zijn dan ook gemaakt zonder inzage te hebben gehad. De vraag die je dan kan stellen hoe betrouwbaar zo een statement dan is. Daarnaast was Gantwarg op de solotoer en heeft zijn collega kascontrolelid hierover nooit aangesproken wat op zich vreemd is.

Als je gezamelijk de taak krijg dan moet je dat ook gezamelijk doen.

Ik geloof ook dat Gantwarg duidelijk andere bedoelingen had dan te controleren. Uit frustratie; mogelijk.

De manier waarop hij Jaap Bus als klein kind behandeld ging mij te ver en ondanks dat ik hem waarschuwde hiervoor werk ik in zijn antwoord als secretaris van Jaap voorgesteld.

Alle beweringen van Gantwarg zijn dan ook schattingen volgens zijn eigen berekeningen. Hiermee zou hij nooit kampioen zijn geworden.

Laat de rechter nu maar uitmaken wie hier fout zit.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 28, 2007 17:40

pietervdvorm wrote:Ik denk dat Gantwarg zich uitstekend kan verdedigen.

Dat zullen we nog wel zien tijdens de rechtszaak tussen Hildering en Gantwarg.

User avatar
Henk de Witt
Posts: 1190
Joined: Sun Dec 14, 2003 22:45

Post by Henk de Witt » Tue Aug 28, 2007 22:19

Hanco Elenbaas wrote:Inmiddels is het namelijk niet meer alleen Anatoli Gantwarg die ter discussie staat, maar vooral Pieter Hildering.
Terecht. Uit alle nu bekend geworden stukken blijkt dat Hildering hoofdverantwoordelijke is voor de problemen in de FMJD. Als Pieter verstandig is stapt hij snel op, neemt hij afstand en gaat hij gewoon lekker dammen of vissen. Zijn werk zit erop.
Hanco Elenbaas wrote:Het wordt daarom begrijpelijk dat Pieter Hildering Anatoli Gantwarg in de rechtszaal wil confronteren met zijn uitspraken om zo genoegdoening af te dwingen in de vorm van rectificatie, excuses en zo mogelijk een flinke geldstraf.
Pure bluf, een vorm van natrappen, trap daar toch niet in.
Hanco Elenbaas wrote:Gantwarg is door het KNDB-bestuur gevraagd met bewijzen te komen voor wat hij geschreven heeft.
De KNDB heeft hard bewijs gevraagd voor één ding.
KNDB wrote:De KNDB verlangt voor 1 mei hard bewijs voor uw beschuldiging dat FMJD-bestuurders geld hebben gestolen van de FMJD.
Gantwarg heeft deze beschuldiging niet gedaan, het gevraagde bewijs is dus onzin.
Jan Pieter wrote:
Henk de Witt wrote:We moeten denk ik niet naïef gaan worden. Na alles wat inmiddels bekend is, is er toch een duidelijk beeld ontstaan hoe de vork in de steel zit. Of ben jij nog niet zo ver?
Het valt me op dat jij nogal zwart-wit denkt in deze kwestie. De nobele Gantwarg die ten strijde trekt tegen verdorven bestuurders. Uit de brief van Gantwarg aan de Wit-Russische dambond ( http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=1783 ) rijst echter het beeld op van een gefrustreerde dammer, die, vermoed ik, vooral in de financiele commissie van de FMJD is gaan zitten om het bestuur een hak te zetten.
Ik denk dat jij je vergist met dit vermoeden. Uit alles wat ik tot nu toe heb gelezen en gehoord bestond er al langer ergernis bij de Wit-Russische dambond, maar ook bij andere Oost-Europese bonden over de slordigheid waarmee de FMJD omging met de regels en de rol van Nederlanders daarin. Zie ook het minutieuze ooggetuigeverslag van de Assemblee 2003 in Zwartsluis van Guntis Valneris.
Hier komt een extra dimensie bij in de vorm van een kennelijk verstoorde relatie tussen de Wit-Russische dambond en de president van de EDC, Pavlicky. Zie wat eerder is geschreven over het jeugd EK 2003 in Minsk. Het kan haast niet anders of dit conflict had al diepere wortels. In Wit-Rusland bestaat onder meer wantrouwen omtrent de financiële handel en wandel van de EDC, Pavlicky dus. Gelden worden door de EDC contant geïnd, er is geen bankrekening, er is geen begroting, er is geen jaarrekening. Dit maak ik althans op uit het rapport van Gantwarg. Geen van de afgetreden heren van het FMJD-bestuur heb ik dit ergens zien ontkennen, dus zal het waar zijn. Gantwarg heeft de financiële handel en wandel van de EDC nadrukkelijk betrokken bij zijn controle-activiteiten. Hij deed dit op basis van de FMJD-statuten. Volgens hem is de EDC verplicht de jaarrekening voor te leggen aan de FMJD. Ook op dit punt zal hij ongetwijfeld gelijk hebben, want ik heb het de FMJD-heren nergens zien ontkennen. Niettemin hebben Hildering en Bus alles gedaan om het EDC-verhaal buiten de deur te houden. Waarom weet ik niet. Misschien waren ze bang dat er lijken uit de kast zouden komen. Misschien vonden ze het een veel te lastige en tijdrovende materie. Ga er maar aanstaan als er jarenlang geen enkele financiële controle is geweest, waar moet je beginnen? En dan zal er ongetwijfeld de loyaliteit met Pavlicky zijn geweest, immers die zat ook in het FMJD-bestuur.
Vanaf het begin heb ik me hogelijk verbaasd over het aftreden van Bus, Hildering en Pavlicky die vervolgens een beeld hebben geschetst van Gantwarg als een paranoïde gek. Vanwege een gek ga je als 'uiterst bekwaam' (volgens de KNDB) bestuurderstrio toch niet aftreden. Daar haal je de schouders over op. Naar mijn idee wilden de Wit-Russische bond en Gantwarg eindelijk eens boven water hebben hoe het zat en moet hier de reden worden gezocht voor zijn kandidaatstelling voor de financiële commissie.
Verder heb je wel gelijk dat Gantwarg ook als professioneel dammer diep gefrustreerd is door de FMJD, maar je moet de zaken denk ik wel gescheiden houden.
pietervdvorm wrote:Deze e-mailcorrespondentie is bij mijn weten nergens openbaar gemaakt, maar het feit dat Luteijn deze correspondentie als bijlage opneemt in zijn beroepschrift en er met nadruk op wijst...)
Ik wil wel een deel van deze e-mailwisseling publiceren.
Gantwarg wrote:07-11-2005
Dear Mr. Bus,
I'm planning to begin my work in financial commission.
To have ot good done I need to know how do you hold your books.
Is it just Excel or some special program?
Probably it will be more efficient if you send me data in electronically
form, so I can prepare some question before I will look to papers.
A. Gantwarg
Bus wrote:10.11 2005
Dear Anatoli Gantvarg and Jan Zioltkowski,
In reply of the e-mail shown below, I will answer the question and give
you some additional information.
I will call the work of the financial committee with you as members, in
short the audit.
As discussed in the GA the subject of the audit will be the full years
between the GA of 2005 in Amsterdam and the one of 2007, likely in
Yakutsk.
---------------------------------
Another aspect is the EDC, the figures of the EDC are not a part of the FMJD accounting
and if any investigation seems to be required regarding the EDC it
should be discussed with the EDC directly.
--------------------------------
Kind regards
Jaap Bus
Gantwarg wrote:22.11 2005
Dear Mr. Bus,
Your last report on the GA in Zwartsluis ends with 31-12-2002.
Please be so kind to send me all financial operations starting from this
day.
I would like to remind you that the financial commission has been
created on my request and due to the fact that your report didn't answer
to the demands of the FMJD charter and big amount of money hasn't been
shown in it.
Best regards,
Anatoli Gantvarg
Gantwarg wrote:07.12 2005
Dear Mr. Bus,
I'm surprised by your silence and non answering my request.
I repeat, the big amount of money wasn't reported during the GA for the
reporting period 2003-2005 ( I guess about 50.000 Euro ).
You are very active when asking national federations to fulfill points
of Statutes concerning payment of their fees in time till non-admission
or exclusion from competitions. But the same Statutes guaranties the
right of countries to realise controle of spending money.
I hope you will not block or delay providing me as member of financial
commission the requested financial information and documents.
Best regards
Anatoli Gantwarg
Hildering wrote:8-12-2005
Dear Mr. Gantvarg,
I am shocked in the way you communicate with Mr. Bus. To give you the
picture quite clear the target for you is
to control the fiscal year 2005 and 2006. All previous years have been
accepted by the General assembly. You should read the minutes about this. ( The minutes concerning these years). The years before are not at your responsibility.
Also I deeply regret that you do not consult first with your German
colleague about this.
Be aware that your accusations without any proof what so ever can lead
to the request made by me on behalf of the FMJD to expel you from your duty in this respect. It can also lead to corrective measures to you personally as we talk about the fiscal situation of the FMJD only. We explained also to you that this control is not in the direction of the EDC witch has been accused many times by Belarus about there finances. Also these acquisitions have been based without any proof!!!
So I expect an excuse from you straight on otherwise I will request our
member countries to replace you.
Feel free to contact me if needed but I believe that is not necessary.
Trust to have informed you,
Best regards,
Pieter Hildering
Gantwarg wrote:10-12-2005
Dear Mr. Bus,
My letter to your was answered by Mr. Hildering. I didn't know that he
is your secretary.
According to his letter me and national federations have to agree with
you and him that years 2003 and 2004 do not exist and after year 2002
comes year 2005 and not 2003.
Mr.Bus, the last letter with threats is an unique for democratical state
attempt to make pressure to the member of financil commission .
Your unwilling to provide financial information to the member of
financial commission and the letter of Mr Hilderink ( in fact FMJD
manager) being so shocked by my question is the best prove one may
imagine.
Anatoli Gantvarg
Hildering wrote:11-12-2005
Dear Mr. Gantwarg,
Seeing your latest e mail to Mr. Bus and your unawareness that if you
can not agree with the task it is as Executive Vice
President my task to take over. So I am not the secretary of Mr. Bus but
I am responsible in such cases.
Your style of behaviour is unacceptable and I will take the needed
action to replace you with another member for this control commission.
I will also discuss possible action.
Best regards,
Pieter Hildering
Executive Vice President

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Post by pietervdvorm » Wed Aug 29, 2007 00:21

Henk de Witt wrote:
pietervdvorm wrote:Deze e-mailcorrespondentie is bij mijn weten nergens openbaar gemaakt, maar het feit dat Luteijn deze correspondentie als bijlage opneemt in zijn beroepschrift en er met nadruk op wijst...)
Ik wil wel een deel van deze e-mailwisseling publiceren.
Henk, dank voor het publiceren van deze e-mailwisseling. Het geeft een beter beeld van hoe de communicatie gelopen is.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Post by Casper van der Tak » Wed Aug 29, 2007 07:28

Misschien had Gantwarg geen gelijk naar de jaren 2003 en 2004 en naar de EDC financien te vragen, maar zijn verzoek is niet onredelijk geformuleerd, en er had best anders op gereageerd kunnen worden, bijv. met een uitleg waarom 2005-6 nu gecontroleerd dienen te worden, en een belofte een verzoek tot controle 2003-4 en EDC in stemming te brengen.

(Mij is trouwens onduidelijk hoe de FMJD over de boekhouding van EDC zou moeten beschikken en daarover verantwoording af zou kunnen moeten leggen)

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Post by pietervdvorm » Wed Aug 29, 2007 10:22

Casper van der Tak wrote:Misschien had Gantwarg geen gelijk naar de jaren 2003 en 2004 en naar de EDC financien te vragen, maar zijn verzoek is niet onredelijk geformuleerd, en er had best anders op gereageerd kunnen worden, bijv. met een uitleg waarom 2005-6 nu gecontroleerd dienen te worden, en een belofte een verzoek tot controle 2003-4 en EDC in stemming te brengen.
Wat er met die jaren 2003-2004 aan de hand is, is nog altijd niet duidelijk. De uitlatingen lijken elkaar tegen te spreken. Een voorzichtige reconstructie aan de hand van citaten:
Piet Bouma wrote: In de open brief van 27 april van Hildering zie je iets van een opening.
“As Vice President I will also intent to have a control over the years 2003 and 2004 to be done as soon as possible preferred with an accountancy statement.”
En dat is enigszins anders dan wat er in de minutes van de GA 2005 staat:
Gantwarg: this question is not concerning Belarus Federation. All members of Assembly should have report 2004.
Hildering: we are a Holland based organisation. We have an accountancy-report, available to everyone who desires.

Hildering zegt dus in zijn open brief toe dat er alsnog controle gaat plaatsvinden over 2003 en 2004, iets wat Gantwarg in de GA van 2005 graag wilde (ietsje anders: hij eiste onmiddellijk inzage in de cijfers van 2003/2004).
pieter hildering wrote:
Hildering: Pashkevich is asked to check finances, she never showed up.
...
Van Beek: since the congress of Huissen (August 2001) Mrs. Irina Pashkevich was president of that commission. She has never controlled any paper.
...
Old commission - since 2001 - did not give report.
pieter hildering wrote: De stukken zijn er gewoon en zijn er altijd geweest. Jaap Bus heeft een prima boekhouding gevoerd en werkelijk alles is verantwoord.
In het mandaat van Gantwarg staat controle 2005 en 2006. Ik heb al meermalen op het forum gemeld dat mochten er duidelijke vragen, aanwijzingen zijn over 2005 en 2006 dan is verdere controle over eerdere jaren op zijn plaats. Maar niet zoals Gantwarg wil omgekeerd.
pieter hildering wrote: Dear Mr. Gantvarg,
I am shocked in the way you communicate with Mr. Bus. To give you the
picture quite clear the target for you is
to control the fiscal year 2005 and 2006. All previous years have been
accepted by the General assembly. You should read the minutes about this. ( The minutes concerning these years). The years before are not at your responsibility.
Tja, wat kun je hier nu uit opmaken?

Allereerst kun je je afvragen of Gantwarg het recht had te vragen naar de jaren 2003-2004. Ik zou het merkwaardig vinden als iemand die lid is van de kascommissie een dergelijke vraag niet mag stellen. Het lijkt me voor iemand die zorgvuldig wil werken van groot belang om een volledig overzicht te hebben, al is het maar om te kunnen vergelijken welke inkomsten en uitgaven gelijk zijn gebleven en welke een verandering laten zien. Wel is het, en daar heeft Hildering gelijk in, niet Gantwargs taak die jaren te controleren. Maar hier zit klaarblijkelijk iets scheef, want Gantwarg vraagt om het verslag te mogen inzien. Tja, dan wordt het natuurlijk lastig als dat verslag er niet is.

Hildering komt niet met een consistent verhaal over wat er nu precies aan de hand is met de jaren 2003-2004. Aan de hand van zijn uitlatingen rijst bij mij het vermoeden dat het mogelijk zo (ongeveer) kan zijn gegaan:
- Jaap Bus en Pieter Hildering behartigden de financiele belangen van de FMJD op een goede, bonafide manier, en Jaap Bus hield van alles een uitstekende boekhouding bij.
- Het Wit-Russischie kascommissielid Irina Pashkevich deed echter haar werk niet (vanwege een conflict mbt de EDC), waardoor er over de jaren 2003-2004 nooit een financieel jaarverslag op tafel kwam.
- Omdat de FMJD (ongetwijfeld volgens de statuten) verplicht is om ieder jaar een financieel verslag te presenteren, werd er toch 'iets' in stemming gebracht, dat door de GA als financieel verslag werd geaccepteerd. Formeel was het niet op orde (er was geen ordelijk verslag), maar men moest iets.
- Vervolgens wordt Gantwarg benoemd als lid van de kascommissie. Gantwarg vraagt Hildering naar de cijfers over 2003-2004. Dit schiet Hildering in het verkeerde keelgat. Het was nota bene een lid van diezelfde Wit-Russische bond die het tot nog toe liet afweten.
- Verslagen over 2003-2004 zijn er niet (er is wel een boekhouding over die jaren, bijgehouden door Jaap Bus). Hildering voelt er weinig voor om nu alsnog, nadat de bewuste jaren al door de GA zijn goedgekeurd (waarbij een beetje zal zijn gesjoemeld met door de statuten bepaalde regels) aan verslagen over 2003 en 2004 te gaan werken. (Hoewel hij later, in zijn brief van 27 april, aangeeft dat hij daar zeker toe bereid is.)
- Gantwarg krijgt de gevraagde papieren dus niet. Hij blijft echter doorvragen, wat Hildering en Bus vreselijk irriteert.
- Ondertussen zit Hildering met die jaren 2003 en 2004 opgescheept. Deugdelijke verslagen zijn er dus niet, maar ze zijn wel goedgekeurd door de GA. Hoe dit te verkopen? Voortdurend wijst hij op de goede boekhouding (wil ik best geloven, ongetwijfeld is die boekhouding in orde), maar als het gaat om het financieel verslag, spreekt hij zichzelf tegen.

Kan het zo zijn gegaan?

Als het inderdaad (ongeveer) zo is gegaan, dan valt de houding van Hildering en Bus goed te begrijpen. Maar het wordt dan ook duidelijk dat Gantwarg weliswaar kritisch (en lastig) is, maar dat hij formeel correct handelt. Er is Gantwarg dan weinig aan te rekenen; het conflict is dan voor een groot deel terug te voeren op de periode voordat hij lid was van de kascommissie (o.a. die kwestie EDC - Wit-Russische dambond / Irina Pashkevich) en dat valt hem niet te verwijten.

pieter hildering
Posts: 70
Joined: Mon May 26, 2003 16:51

Post by pieter hildering » Wed Aug 29, 2007 10:50

Henk de Wit geeft maar beperkt de correspondentie weer. Dat lijkt mij niet correct. O.a. is een lanege uitlegpassage van Jaap niet vermeld.

Bijgaand het origineel warbij aan Gantwarg de procedure en mogelijkheden zijn meegedeeld.

07.11.2005
Dear Mr. Bus,

I'm planning to begin my work in financial commission.
To have ot good done I need to know how do you hold your books.
Is it just Excel or some special program?
Probably it will be more efficient if you send me data in electronically form, so I can prepare some question before I will look to papers.

A. Gantwarg
10.11 2005-----------
Dear Anatoli Gantvarg and Jan Zioltkowski,

In reply of the e-mail shown below, I will answer the question and give you some additional information.

I will call the work of the financial committee with you as members, in short the audit.

As discussed in the GA the subject of the audit will be the full years between the GA of 2005 in Amsterdam and the one of 2007, likely in Yakutsk. The complete figures of 2005 will be available around May 2006 and of 2006 around May 2007.
It does not make sense to start with the audit before these complete figures are available.

Before starting with the audit you both and I have to agree about the scope of the audit. As you know the FMJD Bureau is officially audited by an independent licensed auditing firm. We have no secrets regarding the FMJD Bureau, but obviously we have to avoid double work. Another aspect is the EDC, the figures of the EDC are not a part of the FMJD accounting and if any investigation seems to be required regarding the EDC it should be discussed with the EDC directly. This also goes for the other continental confederations. Nevertheless if you have any questions regarding the relation between the continental federations and the FMJD I could discuss it with you both, but it is in my view outside the scope of the audit.
Discussing things with both of you at the same time, instead of individually, will be the general approach of course.
Regarding the scope of the audit a few other details have to be properly arranged as well.

My administration and accounting is indeed using Excel. All the details of the bank accounts, both of the FMJD and of the FMJD Bureau, are recorded in such a way that each change or part of change of the bank account position is related to the categories applied in my regular reporting to the CD and also used for the financial report and explanations for the GA.
Most of the times all the relevant matters concerning the preceding year, like taxes, social security, grants, declarations, settling of debts and so on are available before the middle of the year.

The FMJD does not distribute its detailed figures, some of the details are even not allowed to distribute because of privacy acts. However, in a meeting with the three of us I will show you all details you want to see and will give all explanation required.

Because the complete figures of 2005 will not be available before May 2006, it does not make sense to fix a date for a meeting already. If you prefer so, we could also agree to only have a meeting early 2007 and investigate 2005 and 2006 at the same time. It is more efficient, but it is up to you.

I understood that Anatoli Gantwarg is living in Germany as well, or is visiting Germany frequently. Anyway, it seems to be efficient to have the meeting(s) in Germany.

Kind regards,

Jaap Bus

22.11 2005
Dear Mr. Bus,
Your last report on the GA in Zwartsluis ends with 31-12-2002.
Please be so kind to send me all financial operations starting from this day.
I would like to remind you that the financial commission has been created on my request and due to the fact that your report didn't answer to the demands of the FMJD charter and big amount of money hasn't been shown in it.
Best regards,
Anatoli Gantvarg
____________________________________________________________________________


07.12 2005----------
Dear Mr. Bus,

I'm surprised by your silence and non answering my request.
I repeat, the big amount of money wasn't reported during the GA for the reporting period 2003-2005 ( I guess about 50.000 Euro ).
You are very active when asking national federations to fulfill points of Statutes concerning payment of their fees in time till non-admission or exclusion from competitions. But the same Statutes guaranties the right of countries to realise controle of spending money.
I hope you will not block or delay providing me as member of financial commission the requested financial information and documents.
Best regards
Anatoli Gantvarg
Dear Mr. Gantvarg,
I am shocked in the way you communicate with Mr. Bus. To give you the picture quite clear the target for you is
to control the fiscal year 2005 and 2006. All previous years have been accepted by the General assembly. You
should read the minutes about this. ( The minutes concerning these years). The years before are not at your responsibility.
Also I deeply regret that you do not consult first with your German colleague about this.
Be aware that your accusations without any proof what so ever can lead to the request made by me on behalf of the FMJD
to expel you from your duty in this respect. It can also lead to corrective measures to you personally as we talk about the
fiscal situation of the FMJD only. We explained also to you that this control is not in the direction of the EDC witch has been
accused many times by Belarus about there finances. Also these acquisitions have been based without any proof!!!
So I expect an excuse from you straight on otherwise I will request our member countries to replace you.
Feel free to contact me if needed but I believe that is not necessary.
Trust to have informed you,
Best regards,
Pieter Hildering
08.12 2005---------------------------------------------
Dear Mr. Bus,

My letter to your was answered by Mr. Hildering. I didn't know that he is your secretary.
According to his letter me and national federations have to agree with you and him that years 2003 and 2004 do not exist and after year 2002 comes year 2005 and not 2003.

Mr.Bus, the last letter with threats is an unique for democratical state attempt to make pressure to the member of financil commission .
Your unwilling to provide financial information to the member of financial commission and the letter of Mr Hilderink ( in fact FMJD manager) being so shocked by my question is the best prove one may imagine.

Anatoli Gantvarg
10.12 2005------------------------------------------


Dear Mr. Gantwarg,

Seeing your latest e mail to Mr. Bus and your unawareness that if you can not agree with the task it is as Executive Vice
President my task to take over. So I am not the secretary of Mr. Bus but I am responsible in such cases.
Your style of behaviour is unacceptable and I will take the needed action to replace you with another member for this
control commission.
I will also discuss possible action.
Best regards,
Pieter Hildering
Executive Vice President
11.12 2005-12-26

pieter hildering
Posts: 70
Joined: Mon May 26, 2003 16:51

Post by pieter hildering » Wed Aug 29, 2007 11:30

Beste Pieter,

Gantwarg had niet het recht om de jaren 2003 en 2004 op te vragen vanuit zijn benoeming. Het recht had hem kunnen worden gegeven als na contole 2005 en 2006 er zaken zouden zijn die het noodzakelijk zouden maken deze jaren eens tegen het licht te houden.

Opmerkelijk is dat als je je verkiesbaar stel als Kascontrole lid je de behandeling van de financiele stukken op de GA in Amsterdam aan je voorbij laat gaan en de zaal verlaat op het moment dat dit punt besproken wordt en pas terug kom als het voorbij is. Daar laat je als afgevaardigde van een land de kans inhoudelijk te discusieren voorbij gaan. De behandeling van 2003 en 2004. Vooropgezet plan naar mijn mening en niet contructief.

Uit de GA : acceptatie van de financile stukken van Jaap Bus:

SECOND PART (14.00):

We are starting 2nd part: 2 topics : installation new commission to check finances and I also make a remark about time-limit per point on the agenda: 2 minutes per country.
Let’s be realistic, this GA must end tomorrow.

Financial committee for checking treasure.
Old commission - since 2001 - did not give report, so we ask who wants to be in the commission. I like to inform that for Holland it is not allowed to have a representative.
Are you willing to be a member, Mr. Gantvarg ?
Germany: Mr. Zioltkowski is the proposal. He can count very good.
Diakite: why not a Dutchman if a Dutchman can do it.
Hildering: There are many Dutchmen in the board, so it’s better not to have a Dutchman. It’s also to avoid questions afterwards. Now I’m looking for a second candidate.
Gantvarg: I want to be a member.
Hildering: this commission has to give report 3 months before next GA. So 28th of February of 2007, I want the report.

]Second point: acceptance of the financial report of the Treasurer now.
No objections, accepted.




Financial report for the GA 2005

1. Main uncertainties

During the GA 2003 in Zwartsluis Mr. Shovkoplyas promised a monthly conrtibution of Euro 25.000, equivalent to Euro 300.000 yearly.
These or similar promises were repeated over and over again at the CD meetings from 2003 till now.
Recently at the CD meeting during the WTC in Italy, a number of other amounts for different purposes were mentioned by Mr. Shovkoplyas including the promise to pay within a few days after the CD meeting and during the WTC an amount of Euro 10.000 in cash.
This amount was not paid in Italy and the promise to transfer the money by bank October 1, was not kept either. The same goes for the other amounts promised.

A major threat for the FMJD was the rumour that both the grants by the Dutch government for the FMJD Bureau and for the Board members of international Sports organizations would be drastically reduced or even disappear.
Fortunately the Government grants for the FMJD Bureau remained in 2004 and 2005 and will remain in 2006, but only as long as no regular job is found for the employees.
The grant for (two) international Board members was reduced by the government with the political move that the international organization (FMJD) has to negotiate with the national organization (KNDB) about how to deal with it. As a result the amount for the FMJD was reduced with Euro 3400, which is more than the membership fee of 21 countries!

Because of these threats the Treasurer made an reservation on a separate bank account (included in the financial report).

Under the circumstances described above it did not make much sense to develop a detailed budget.

2. Development of the financial position of the FMJD

A few years ago the financial position of the FMJD was rather critical if not a bit alarming, because of the uncertainties mentioned above and first of all because of the lack of discipline regarding membership fees and inscriptions.
Analysis showed that when the countries would consider it normal paying those fees, (apparently not normal for everybody at that time) the FMJD would have enough income to perform its basic duties, when the government grants for the FMJD Bureau remain.

When the membership fees are not paid regularly it is a sign of a weak organization, both in terms of what the FMJD has to offer as in terms of the reliability of its members.

By the appplication of a more strict policy seen by some as tough, but nothing more than following normal practices and the FMJD Statutes, the income of the FMJD improved substantially over the years.
The policy regarding membership fees and inscriptions is once more described in a separate attachment.

The financial position of the FMJD would not be as favorable as it is if the CD members did not spend so much time and occasionally money on the FMJD for free.


3. Priorities in 2006 / 2007

The FMJD now has a limited amount available for other than the usual expenditures.

The GA is asked to generate ideas how to spend this money as effectively as possible for the international aspects of our game.

Out of a CD discussion the idea emerged to reserve an amount for the travel costs of the main referees of the FMJD tournaments. When the travel costs of the main referee no longer have to be paid by the local organization of the tournament, discussions about the choice of referees will likely be reduced.

Money could also be reserved for developing draughts in starting countries if required for building an organization or achieving a minimum level of the players representing the country and able to stimulate spreading the game.

Another opportunity might be a specific FMJD Internet site not only allowing people to play against each other all over the world, but attractive for starting players to learn the game, to play against opponents of the same level and stimulated by well prepared lessons and beautiful compositions.

From my side I do not propose to change the membership fees or the rights connected to the different fees, but only to raise the membership fee to 400 and 200 Euro in case the fee is not paid in time (see membership policy), in order to cover the extra costs and efforts of reminders.



For financial details see the Excel sheet.
The FMJD Bureau income and expenses are audited by an external auditor, in accordance with Dutch law.
Further details than in the Excel sheet, concerning the other FMJD accounts, are available for inspection of any kind e.g. for the complete year 2005 after year end.

Financial figures for the GA Amsterdam 2005
For explanation see MS Word document Financial report for the GA 2005

Position all accounts 31-12-2002 10973,61
Position all accounts 31-12-2003 21865,83
Position all accounts 31-12-2004 22579,09

Position all accounts 15-10-2005 46095,54


Financial situation 15-10-2005

31-12-2004 15-10-2005
Bank account 513903682 13.139,31 17.858,28
Bank account 555047709 30,00 20.000,00
Bank account 561905177 9.409,78 8.237,26
22.579,09 46.095,54
23.516,45

Income and expenses from 1-1 till 15-10-2005.
Income Expenses
Government grants Board (NOC/NSF) 6.800,00
Membership fees 10.085,00
Inscription fees 13.190,00
Organization fees 1.370,00
Other income FMJD 102,12
CD meetings 3.041,59
Declarations 1.428,10
GAISF 2.109,00
Other costs FMJD 279,46
Government grants FMJD Bureau 24.551,00
Expenses FMJD Bureau 25.139,78
Computer FMJD Bureau 605,40
Other income FMJD Bureau 21,66
56.119,78 32.603,33
23.516,45
Deze stukken komen waarschijnlijk niet geheel goed over en ik weet ook niet hoe dat te veranderen.

Wat betreft de jaren 2003 en 2004 heeft de GA ingestemd.

Hiermee is de feitelijke basis voor Gantwarg deze jaren te controleren weg. Wij als bestuur hoeven niet een door de GA geaccepteerde situatie nogmaals te laten controleren zonder dat daar voldoende reden toe is.

Dat een kascontrole lid zijn functie gebruikt naar buiten toe, zonder ook maar te hebben overlegd met zijn collega kascontrolelid dient hem dan ook aangerekend te worden. Hij is niet op dat moment een buitenstaander en heeft een GEZAMELIJKE taak. Echter in het gehele traject heeft hij alleen gehandeld. Dat Henk de Wit de inhoudelijke discussie welke Jaap voert met de heren omtrent hoe een en ander voor een ieder op de eenvoudigste manier gecontroleerd kan worden weglaat, geeft aan dat er suggestief en incompleet een mening van U als forum bezoekers wordt verwacht.

Wat Gantwarg doet is op, verlaat de zaal) om zodoende zijn kruit droog te houden.

jellegroeneveld
Posts: 84
Joined: Fri Aug 18, 2006 22:44

Post by jellegroeneveld » Wed Aug 29, 2007 12:00

Graag wil ik enkele opmerkingen plaatsen over zorgvuldigheid door het KNDB-bestuur en de Commissie van Beroep inzake de kwestie Gantwarg.

Op 4 juni 2007 ontving de Commissie van Beroep van de KNDB een beroepschrift inzake het royement van Anatoli Gantwarg.

Tijdens de vergadering van de bondsraad van 23 juni 2007 werd de kwestie Gantwarg toegelicht en besproken.
Ik verwijs naar de relevante inhoud van de concept-notulen van deze vergadering hieronder.

Concept-notulen van de bondsraadsvergadering van de KNDB gehouden op zaterdag 23 juni 2007 in het gebouw van de Meurs Groep te Woerden.
(…)
In een vertrouwelijk deel van de vergadering wordt door de voorzitter van de KNDB (H.Meurs) de problemen rond de heer A.Gantwarg geschetst. Na beraad naar aanleiding van deze toelichting het volgende.
“De bondsraad spreekt uit dat zij zich kunnen vinden in het gevoerde beleid van het KNDB bestuur ten aanzien van de zaak A.Gantwarg en geeft aan dat een deel van de Bondsraad grote voorkeur heeft dat de tuchtcommissie ingeschakeld had moeten worden”
Het KNDB bestuur kan zich vinden in deze formulering van de bondsraad. F.Teer merkt ten aanzien van de commissie van beroep op of de bondsraad geen richtlijn moet geven. Bijvoorbeeld dat de bondsraad de zaak naar de tuchtcommissie zou verwijzen. De vergadering voelt daar niets voor. Wel is reglementering gewenst daartoe kunnen voor de vergadering van 3 november voorstellen/suggesties worden gedaan. (…).

De heer F.Teer maakte op het moment van de vergadering (nog) deel uit van de Commissie van Beroep die het beroepschrift in de zaak A. Gantwarg behandelde.
Indien de heer F. Teer aanwezig is geweest bij de toelichting door de voorzitter van de KNDB en de discussie in de Bondsraad (waarvan ik op basis van de concept-notulen uitga), dan kan de heer F. Teer in zijn oordeelsvorming eenzijdig zijn beïnvloed. Het kan zelfs zijn dat vervolgens via hem ook andere leden van de Commissie van Beroep zijn beïnvloed. Dit punt weegt des te zwaarder, nu A. Gantwarg en VST door de Commissie van Beroep niet in persoon zijn gehoord.
Het bondraadslid F.Teer had m.i. op goede gronden de toelichting op en de discussie over de kwestie Gantwarg vanwege de conflicterende belangen moeten laten passeren. Nu is er in ieder geval de schijn dat hij (en anderen) eenzijdig zijn beïnvloed in hun oordeelsvorming over het handelen van Gantwarg. Ook is er de schijn van onvoldoende onafhankelijkheid als lid van de Commissie van Beroep.

Haaks op de besloten behandeling van de zaak Gantwarg in de Bondsraad staat de “openheid”, die het KNDB-bestuur aan de dag legde bij de verzending van de ultimatumbrief van 12 april 2007 aan A. Gantwarg. Deze uitvoerige brief, die diverse “verwijten” aan het adres van A.Gantwarg bevat en die tevens een rol speelt bij het besluit waarbij het royement aan Gantwarg werd opgelegd) is, naar bekend is geworden, ook toegezonden aan de Belarusian Draught Federation, FMJD, EDC, KNDB, de voorzitter van het NOC/NSF en VST.
Deze openheid is uiterst onzorgvuldig tegenover A.Gantwarg. De "procedure" liep immers nog en er was nog geen enkele maatregel door het bestuur opgelegd.

Het mogelijk niet (tijdig) bekendmaken door de KNDB van een uitspraak van de Tuchtcommissie van 17 februari 2006 inzake een klacht van de heer P. Hildering van 25 januari 2006 tegen A. Gantwarg kan er toe geleid hebben dat de Commissie van Beroep en de Bondsraad niet hebben kunnen beoordelen welke consequenties de uitspraak van de Tuchtcommissie had kunnen hebben voor de behandeling van de nieuwe zaak Gantwarg.
De uitspraak van de Tuchtcommissie van 17 februari 2006 roept voor de tweede zaak Gantwarg belangrijke vragen op: is er wel sprake van een strafbare handeling, is een tweede behandeling van de zaak Gantwarg in strijd met belangrijke rechtsbeginselen als rechtszekerheid en wellicht het op het Forum vaak genoemde beginsel “ne bis in idem”.

Tenslotte is er de kwestie van in hoeverre het ontbreken van een reglement met materiele en processuele voorschriften er toe heeft bijgedragen dat de uitspraak van de Commissie van Beroep een aantal gebreken vertoont: geen feitelijke onderbouwing, geen of onvoldoende motivering, geen bespreking van de schriftelijke verweren, geen toetsing/beoordeling van de strafmaat e.d..
De Bondsraad heeft de kwestie van de reglementering inmiddels aan de orde gesteld.

Ik hoop dat een kort geding tegen de KNDB uiteindelijk niet nodig zal blijken te zijn. Er zijn genoeg feiten/argumenten in de discussie op het Forum genoemd op grond waarvan de KNDB er naar mijn mening wijs aan zou doen om het royementsbesluit in te trekken.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 29, 2007 12:43

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Gantwarg is door het KNDB-bestuur gevraagd met bewijzen te komen voor wat hij geschreven heeft.
De KNDB heeft hard bewijs gevraagd voor één ding.
KNDB wrote:De KNDB verlangt voor 1 mei hard bewijs voor uw beschuldiging dat FMJD-bestuurders geld hebben gestolen van de FMJD.
Gantwarg heeft deze beschuldiging niet gedaan, het gevraagde bewijs is dus onzin.
Gantwarg heeft zoiets wel degelijk gezegd, zie bijvoorbeeld het interview op de site van het Witrussische Pressball dat daar gepubliceerd is op 3 april en op 5 april op het FMJD forum geplaatst, waarna op 12 april door de KNDB van Gantwarg geëist is met bewijzen te komen voor deze beschuldiging.

pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Post by pietervdvorm » Wed Aug 29, 2007 12:59

Jan Pieter wrote:
pietervdvorm wrote: Wat zou nu (ook volgens bijv. Jan Pieter en Jelle) de snelste en / of meest wenselijke procedure zijn in de zaak Gantwarg? Vooropgesteld dat het huidige royement alleen al op basis van vormfouten en feitelijke onjuistheden niet houdbaar is.
De snelste methode zou zijn dat het KNDB-bestuur het royement terugdraait, zoals dat destijds ook in de (verder onvergelijkbare) zaak tegen Tjalling Goedemoed is gebeurd. Daar is alle reden toe, want ook als het bestuur nog steeds zou vinden dat Gantwarg een royement verdient en dat het bestuur het recht heeft dat royement uit te spreken, duidelijk is dat zowel in de brief van 12 april als in de uitspraak van de CvB een cruciale fout staat. Ten onrechte wordt de brief aan het NOC*NSF toegeschreven aan Gantwarg. Op basis daarvan moet de uitspraak nietig verklaard worden.

Helaas hebben we nog niets gehoord van het bestuur, dus ik vrees dat het op correctie van buitenaf wacht. Van de rechter verwacht ik wat dat betreft weinig heil. Zolang verenigingen zich aan de wet houden, mogen ze hun eigen regels maken, en wanneer de bondsraad van mening is dat het bestuur zich aan de regels heeft gehouden, zal een rechter niet snel zeggen dat het anders is. Zie bijv. de zaak die Hans Jansen ooit aanspande.

Actie vanuit de Bondsraad zou wel effect kunnen sorteren, maar bij mijn weten is niemand bezig een extra vergadering uit te schrijven (Guido?)

Resteert de Tuchtcommissie. Zoals eerder aangegeven, heeft die niet alleen de bevoegdheid om straffen uit te delen, maar mag zij ook bepalen of besluiten rechtsgeldig tot stand gekomen zijn. In dit geval zijn er nogal wat redenen om daar aan te twijfelen. Henk heeft de zaak reeds aangekaart en als hij zijn motivatie wat aanpast, lijkt me dit de meest kansrijke weg.
jellegroeneveld wrote:Graag wil ik enkele opmerkingen plaatsen over zorgvuldigheid door het KNDB-bestuur en de Commissie van Beroep inzake de kwestie Gantwarg.
...
Ik hoop dat een kort geding tegen de KNDB uiteindelijk niet nodig zal blijken te zijn. Er zijn genoeg feiten/argumenten in de discussie op het Forum genoemd op grond waarvan de KNDB er naar mijn mening wijs aan zou doen om het royementsbesluit in te trekken.
Zo langzamerhand is er al heel wat gezegd en gediscussieerd over dit conflict, waarin Gantwarg en Hildering een rol vervullen, maar waar de hoofdrol toch lijkt weggelegd voor het KNDB-bestuur.

Wat gaat er nu gebeuren? Een rechtzaak van Gantwarg tegen de KNDB, plus een rechtzaak van Hildering tegen Gantwarg, plus de CvB en het KNDB-bestuur voor de eigen tuchtcommissie en en en...? De zaak wordt groter en groter. Heeft iemand er een verklaring voor waarom het KNDB-bestuur niet ingrijpt? Het is immers overduidelijk dat de KNDB, om nog enige geloofwaardigheid te behouden, nu snel en krachtig en diplomatiek moet optreden.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 29, 2007 13:10

pietervdvorm wrote:Wat gaat er nu gebeuren? Een rechtzaak van Gantwarg tegen de KNDB, plus een rechtzaak van Hildering tegen Gantwarg, plus de CvB en het KNDB-bestuur voor de eigen tuchtcommissie en en en...?
Eén ding is zeker: een rechtzaak zal er nooit komen, want zoiets bestaat (nog?) niet.
Wanneer en waar de rechtszaak van Pieter Hildering contra Anatoli Gantwarg zal plaatsvinden is nog niet bekend.

Post Reply