Tot voor kort heb ik ook gedacht dat zo'n gesprek de enige oplossing zou zijn, maar ik begin steeds meer begrip en sympathie te krijgen voor de harde lijn van Pieter Hildering. Inmiddels is het namelijk niet meer alleen Anatoli Gantwarg die ter discussie staat, maar vooral Pieter Hildering. Het wordt daarom begrijpelijk dat Pieter Hildering Anatoli Gantwarg in de rechtszaal wil confronteren met zijn uitspraken om zo genoegdoening af te dwingen in de vorm van rectificatie, excuses en zo mogelijk een flinke geldstraf. Voor die boete kan Anatoli nu vast gaan sparen als hij snel weer mee mag doen bij VST. De wedstrijd tussen VST en Hiltex wordt ook extra pikant als Anatoli kan meespelen.Wieger Wesselink wrote:Kun je een voorbeeld geven van een uitspraak van Gantwarg die aantoonbaar onjuist is en daarom herroepen moet worden? Liefst een die betrekking heeft op de KNDB? Tot nu toe heb ik vooral ongefundeerde beschuldigingen voorbij zien komen t.a.v. wat Gantwarg allemaal wel niet beweerd dan wel misdaan zou hebben. Zolang er niets concreets ligt, lijken me de conclusies van Pieter van der Vorm volkomen gerechtvaardigd.Hanco Elenbaas wrote: Als wij ook een keertje op zijn Pieter van der Vorm's gaan letterneuken, dan zien we dat nergens blijkt uit de brief van het KNDB-bestuur dat wat Gantwarg begin april in de Witrussische krant Pressbal heeft beweerd, niet is meegenomen in de overwegingen van het KNDB-bestuur. Daarom is het van groot belang of Gantwarg zich al in het openbaar gedistantieerd heeft van enkele uitlatingen die door Pressball aan hem worden toegeschreven.
Ik ben het er mee eens dat de woordkeus van Gantwarg bepaald niet netjes was, en dat hij daarvoor best zijn excuses zou mogen aanbieden. Maar vergeet niet dat er een hele lange reeks van frustraties tussen hem en FMJD bestuurders aan vooraf is gegaan. Inhoudelijk heeft Gantwarg wel degelijk een punt, en het financiële gedeelte wat er nu opeens zo wordt uitgelicht vormt daar slechts een klein onderdeel van. Ik zou wensen dat het KNDB bestuur haar energie daaraan zou besteden in plaats van zelf op de stoel van rechter plaats te nemen.
Het lijkt mij ook dat een gesprek tussen de betrokkenen de enige redelijke uitweg is. Hopelijk komt Pieter Hildering tot het inzicht dat een harde strijd uiteindelijk alleen maar verliezers oplevert.
Gantwarg is door het KNDB-bestuur gevraagd met bewijzen te komen voor wat hij geschreven heeft. Gantwarg beweert dat grote bedragen voor hem verborgen zijn gehouden door het FMJD-bestuur en dat Jaap Bus gedeeltes van zijn boekhouding niet aan Gantwarg wou laten zien en daarom ontslagen zou moeten worden. Pieter Hildering heeft die beweringen hier bestreden, volgens mij afdoende. Als Gantwarg daar dan geen weerwoord op heeft, dan heeft het er alle schijn van dat hij niet kan bewijzen wat hij heeft beweerd.
Hoewel ik twijfel, vind ik nog steeds dat het royement van Gantwarg moet worden opgeheven. Een moeilijke beslissing voor de bondsraad of de tuchtcommissie.
Maar om voor iedereen duidelijk te maken wat hier werkelijk aan de hand is, is het belangrijk dat advocaten en rechters zich gaan bezighouden met de feiten van wat er tussen Anatoli Gantwarg en Pieter Hildering is voorgevallen en wie daar waar over de schreef is gegaan. Pieter gaat Anatoli voor de rechter brengen en uit die zaak zal één verliezer komen. Helaas geen winnaar, daar heb je gelijk in.