Jan Pieter wrote:Henk de Witt wrote:Vandaag heb ik een klacht neergelegd bij de Tuchtcommissie tegen het KNDB-bestuur en de Commissie van Beroep.
Is dit serieus, of wil je Bondsbestuur en CvB slechts laten ervaren dat het heel vervelend is dat je (zoals Gantwarg overkwam) meteen voor de Tuchtcommissie gesleept wordt wanneer je tijdens de uitvoering van je functie wat klunzige acties begaat?
De klacht is volledig serieus, deze is bij de tuchtcommissie neergelegd. Ik ben niet zo’n klager, maar in dit geval moest er wel iets gebeuren vond ik. De rechter zal het KNDB-bestuur terugfluiten, daar ben ik 100% van overtuigd, maar dan is het een externe instantie die de KNDB corrigeert. Er zal toch ook een keer binnen de KNDB iets moeten gebeuren. Er moet iets van geleerd worden. De zaak Gantwarg heeft opvallende parallellen met de zaak Goedemoed. Toen kwam de ophef veel eerder omdat Tjalling Nederlander is, veel mensen kennen hem persoonlijk, hij is een van ons zeg maar. Bovendien was de bondsraad destijds alerter. Er blijkt echter niets van die kwestie te zijn geleerd. Mijn vertrouwen in de KNDB en haar organen -zie welk potje de commissie van beroep er van gemaakt heeft- is vrijwel tot het nulpunt gedaald. Een andere bond is er echter niet, we moeten het er mee doen.
Jan Pieter wrote:Henk de Witt wrote:'Een volk dat zwicht voor tirannen, verliest meer dan lijf en leden...'
Als je de beroemde regels van Van Randwijk citeert, doe het dan wel goed:
een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Bedankt voor de correctie en aanvulling. Het ging mij niet overigens niet om een woordelijk correct citaat, dan had ik het wel opgezocht, maar om het principe dat eruit spreekt. Ben je het daar overigens mee eens? Dat we niet moeten zwichten voor tirannen?
Jan Pieter wrote:Ken je trouwens de wet van Godwin? Deze stelt:
"Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler tot één."
Kom nou toch Jan Pieter! Jongen nou toch. Niet zo zwaar op de hand met Hitler en zo. Doe dat nou niet, alsjeblieft zeg...
Wij hebben hier te maken met een kleine tiran in het door en door vreedzame damwereldje. Nou ja, vreedzaam in de zin dat er geen fysiek geweld wordt gebruikt, laten we ons gelukkig prijzen, conflicten zijn er echter genoeg. De kleine tiran heeft met bluf & dreigement & geld al heel wat mensen doen buigen als knipmensen en voor zijn karretje weten te spannen. Laatstelijk nog het KNDB-bestuur in de affaire Gantwarg, misschien kun je je dat nog herinneren. Hanco beveelt Gantwarg aan om genoegen te nemen met een jaar schorsing vanwege de oog om oog mentaliteit van Hildering. Zwichten dus voor de kleine wraakzuchtige tiran. Ik ben daar niet van. Ik ben meer van het met open vizier tegemoet treden van kleine tirannen in de damwereld.
Om elk gedoe met Hitler en zo verder te voorkomen trek ik mijn onvolledige en incorrecte citaat van Van Randwijk in.
Hanco Elenbaas wrote:Ik geloof niet dat Anatoli zomaar al die beledigingen is gaan schrijven en vermoed dus dat ook van de kant van het FMJD-bestuur fouten moeten zijn gemaakt in de omgang met Gantwarg.
Maar waar het nu om gaat is dat alleen een poging tot een ontmoeting nog tot iets positiefs kan leiden. Als het conflict op de spits wordt gedreven dan zullen haat, wrok en rancune alles daarna alleen nog maar erger maken en dat zal niemand iets zinvols opleveren.
Je probeert weer om Gantwarg allerlei beledigingen toe te schrijven. Dat kun je niet doen, het conflict in de FMJD is nog steeds absoluut niet goed uitgezocht. Bemiddelen tussen Gantwarg en Hildering lijkt mij niet aan de orde. Het conflict betreft het reilen en zeilen in de FMJD. Het feitenonderzoek is geblokkeerd door Hildering, eerst door zijn illegale actie om Gantwarg uit zijn functie in de financiële commissie te zetten, vervolgens door af te treden met alle rumoer daaromheen en daarna een persoonlijke vendetta tegen Gantwarg te beginnen. Hopelijk komt er snel een nieuw FMJD-bestuur. De bemiddeling zal dan kunnen plaatsvinden tussen Gantwarg en dit nieuwe FMJD-bestuur. De kern daarvan zal toch moeten zijn het instellen van een feitenonderzoek, waarbij alles op een rijtje wordt gezet met als uitgangspunt: De financiën van de FMJD dienen transparant en controleerbaar te zijn. Tevens dient bekeken te worden of het vorige bestuur zich voldoende aan de statuten en reglementen heeft gehouden. Dit om lering te trekken voor de toekomst. Uit zo’n onderzoek zal uiteraard ook blijken of Gantwarg ergens over de schreef is gegaan.
Bemiddeling tussen KNDB aan de ene kant en Gantwarg/Van Stigt Thans aan de andere kant lijkt mij goed mogelijk, mits de KNDB zich niet langer committeert aan Hildering. Hildering is afgetreden als FMJD-bestuurder, maakt geen deel uit van het KNDB bestuur, kortom heeft geen enkele status meer in de damwereld.