Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Aug 25, 2007 11:59

Hanco Elenbaas wrote:Pieter is een eenvoudige jongen met een oog-om-oog-tand-om-tand mentaliteit, die niet zal rusten voordat Gantwarg dubbel en dwars gestraft is.
Hanco Elenbaas wrote:Als er één is in de damwereld die je beter niet als eeuwige vijand kunt kiezen dan is het wel Pieter Hildering. Dat is voor sommigen misschien juist daarom een grote uitdaging, maar er zijn aangenamer en leerzamer vormen van tijdverdrijf.
Hanco Elenbaas wrote:Als Gantwarg de consequenties van het ongedaan maken van de KNDB-schorsing zou kunnen overzien, dan zou hij smeken om hem alsjeblieft een jaartje schorsing te gunnen. Kortom: de enige redelijke uitweg is nu dat er spoedig een gesprek komt tussen VST, FMJD-bestuur en KNDB-bestuur.
'Een volk dat zwicht voor tirannen, verliest meer dan lijf en leden...'
Daarom vind ik ook niet dat we moeten zwichten voor de wraakzuchtige tiran Pieter Hildering, Hanco. Als Pieter er zijn levenswerk van wil maken om te proberen Gantwarg kapot te maken heeft hij voornamelijk zichzelf daarmee. Anatoli Gantwarg staat ver boven het opgefokte dictatortje Pieter Hildering. Jouw suggestie aan Gantwarg dat hij maar beter kan inbinden is aan dovemansoren gericht, dat kan ik je gerust wel vertellen. Gantwarg is niet te intimideren.

Hildering heeft al jarenlang geprobeerd Gantwarg te intimideren, zoals hij anderen intimideert. Velen zwichten voor zijn bluf & dreigementen, en dan is er nog altijd het geld waarover de 'eenvoudige jongen' Hildering beschikt. Als je geld hebt, heb je echte vrienden dat weet jij ook wel.
In Anatoli Gantwarg heeft hij nu juist volledig de verkeerde getroffen. Laten we daar blij om zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Aug 25, 2007 12:36

Henk de Witt wrote:Vandaag heb ik een klacht neergelegd bij de Tuchtcommissie tegen het KNDB-bestuur en de Commissie van Beroep.
Is dit serieus, of wil je Bondsbestuur en CvB slechts laten ervaren dat het heel vervelend is dat je (zoals Gantwarg overkwam) meteen voor de Tuchtcommissie gesleept wordt wanneer je tijdens de uitvoering van je functie wat klunzige acties begaat?

Henk de Witt wrote:'Een volk dat zwicht voor tirannen, verliest meer dan lijf en leden...'
Als je de beroemde regels van Van Randwijk citeert, doe het dan wel goed:

een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….

Ken je trouwens de wet van Godwin? Deze stelt:

"Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler tot één."

Degene die deze immer buitenproportionele vergelijking als eerste maakt, geldt als verliezer van de discussie. En toegegeven, je hebt de vergelijking nog net niet helemaal gemaakt, maar met je verwijzing naar de regels van Van Randwijk kom je aardig in de buurt.
Last edited by Jan Pieter on Sat Aug 25, 2007 14:56, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 25, 2007 13:40

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Pieter is een eenvoudige jongen met een oog-om-oog-tand-om-tand mentaliteit, die niet zal rusten voordat Gantwarg dubbel en dwars gestraft is.
Hanco Elenbaas wrote:Als er één is in de damwereld die je beter niet als eeuwige vijand kunt kiezen dan is het wel Pieter Hildering. Dat is voor sommigen misschien juist daarom een grote uitdaging, maar er zijn aangenamer en leerzamer vormen van tijdverdrijf.
Hanco Elenbaas wrote:Als Gantwarg de consequenties van het ongedaan maken van de KNDB-schorsing zou kunnen overzien, dan zou hij smeken om hem alsjeblieft een jaartje schorsing te gunnen. Kortom: de enige redelijke uitweg is nu dat er spoedig een gesprek komt tussen VST, FMJD-bestuur en KNDB-bestuur.
Daarom vind ik ook niet dat we moeten zwichten voor de wraakzuchtige tiran Pieter Hildering, Hanco. Als Pieter er zijn levenswerk van wil maken om te proberen Gantwarg kapot te maken heeft hij voornamelijk zichzelf daarmee. Anatoli Gantwarg staat ver boven het opgefokte dictatortje Pieter Hildering. Jouw suggestie aan Gantwarg dat hij maar beter kan inbinden is aan dovemansoren gericht, dat kan ik je gerust wel vertellen. Gantwarg is niet te intimideren.

Hildering heeft al jarenlang geprobeerd Gantwarg te intimideren, zoals hij anderen intimideert. Velen zwichten voor zijn bluf & dreigementen, en dan is er nog altijd het geld waarover de 'eenvoudige jongen' Hildering beschikt. Als je geld hebt, heb je echte vrienden dat weet jij ook wel.
In Anatoli Gantwarg heeft hij nu juist volledig de verkeerde getroffen. Laten we daar blij om zijn.

Dit gaat niet om zwichten Henk, maar om met alle partijen een compromis zien te vinden. Gantwarg heeft ooit zelf voor Hiltex gespeeld. Toen Anatoli al heel lang voor VST uitkwam heb ik Pieter en Anatoli na afloop van een massakamp tussen VST en Hiltex in januari 2004 nog wel eens heel geanimeerd zien vergaderen over bepaalde FMJD-problemen. Ik geloof niet dat Anatoli zomaar al die beledigingen is gaan schrijven en vermoed dus dat ook van de kant van het FMJD-bestuur fouten moeten zijn gemaakt in de omgang met Gantwarg.
Maar waar het nu om gaat is dat alleen een poging tot een ontmoeting nog tot iets positiefs kan leiden. Als het conflict op de spits wordt gedreven dan zullen haat, wrok en rancune alles daarna alleen nog maar erger maken en dat zal niemand iets zinvols opleveren.
Dit was de derde keer dat ik heb aangedrongen op een ontmoeting tussen VST, Pieter en KNDB. De derde keer en de laatste keer. Verder bekijken jullie het maar.

Luteijn
Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Sat Aug 25, 2007 14:49

Hanco Elenbaas wrote:
Henk de Witt wrote:

Dit gaat niet om zwichten Henk, maar om met alle partijen een compromis zien te vinden. Gantwarg heeft ooit zelf voor Hiltex gespeeld. Toen Anatoli al heel lang voor VST uitkwam heb ik Pieter en Anatoli na afloop van een massakamp tussen VST en Hiltex in januari 2004 nog wel eens heel geanimeerd zien vergaderen over bepaalde FMJD-problemen. Ik geloof niet dat Anatoli zomaar al die beledigingen is gaan schrijven en vermoed dus dat ook van de kant van het FMJD-bestuur fouten moeten zijn gemaakt in de omgang met Gantwarg.
Maar waar het nu om gaat is dat alleen een poging tot een ontmoeting nog tot iets positiefs kan leiden. Als het conflict op de spits wordt gedreven dan zullen haat, wrok en rancune alles daarna alleen nog maar erger maken en dat zal niemand iets zinvols opleveren.
Dit was de derde keer dat ik heb aangedrongen op een ontmoeting tussen VST, Pieter en KNDB. De derde keer en de laatste keer. Verder bekijken jullie het maar.
Beste Hanco

Het moge duidelijk zijn, dat wij volkomen open staan voor iedere redelijke oplossing van het conflict. Het moge duidelijk zijn, dat wij Nederlander zijn en een goed begrip hebben van de problemen, waar een Nederlands bestuurder mee te maken heeft bij de omgang met tal van nationale federaties. Wij hebben respect voor iedere bestuurder en achten ons bevriend met een ieder die het dammen een goed hart toedraagt. De oplossing van het conflict tussen Wit Rusland, de KNDB, FMJD en de EDC verdient prioriteit. Wij zijn er alleen bij betrokken geraakt omdat we in onze primaire belangen zijn geschaad. Normaliter staan we voor 100% achter de KNDB en de FMJD. Wij zullen er alles aan doen om een werkzame verhouding tussen deze verschillende instanties te helpen bevorderen. We betreuren de gerezen situatie en we denken dat er onvoldoende is gedaan om de misverstanden weg te nemen. Graag zullen we willen bemiddelen om een voor ieder aanvaardbare oplossing te bereiken.

met de vriendelijke groeten
Frits Luteijn, Voorzitter damvereniging van Stigt Thans

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat Aug 25, 2007 18:19

Hanco Elenbaas wrote: Dit was de derde keer dat ik heb aangedrongen op een ontmoeting tussen VST, Pieter en KNDB. De derde keer en de laatste keer. Verder bekijken jullie het maar.
Vermoedelijk heb je gelijk Hanco, maar een bemiddelend, laat staan verzoenend gesprek lijkt me niet meer tot de mogelijkheden te behoren. Heeft Pieter niet op dit forum aangegeven daar niet voor in te zijn?

Koops

Post by Koops » Sat Aug 25, 2007 21:32

Jan Pieter wrote:
    Ken je trouwens de wet van Godwin? Deze stelt:

"Naarmate online discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi's of Hitler tot één."
    Prachtig. Ik wilde dat ik het bedacht had.

pieter hildering

Post by pieter hildering » Sat Aug 25, 2007 22:56

Nee een verzoenend gesprek waarmee Gantwarg er mee weg kan komen is geen optie meer. Dat wat Frits wil, na de complete excalatie die over een lange periode tot stand is gekomen, is mosterd na de maaltijd. Ik heb tot 2 keer toe met jan vanstightthans een poging gedaan om er uit te komen en krijg nu het gevoel doordat de straf aan Gantwarg definitief lijkt te zijn er plotseling een bereidheid is ontstaan.
    Gantwarg heeft al die tijd nooit enige nuancering willen aanbrengen. De rechtsgang om de KNDB via de burgerrechter aan te spreken lijkt mijn inziens kansloos omdat binnen de reglementen van de KNDB mogelijkheden benut kunnen worden. Zo een procedure wordt niet ontvankelijk verklaard. Zo werkt het in Nederland nou eenmaal.

In het bedrijfsleven heb ik de nodige ervaring opgedaan met instanties en wanbetalers over de laatste 20 jaar welke via een rechtbank zijn gevoerd.

Inmiddels hebben mijn juristen geconstateerd dat wij als Hiltex (bedrijf) en ik persoonlijk mogelijkheden hebben hem in Nederland voor de rechter te slepen. Er is rechtspraak hierover vanuit het verleden. Afgelopen vrijdag heb ik dan ook mijn advocaat de opdracht verstrekt dit af te ronden.
    Een daar uit voortvloeiende schadevergoeding zal door ons ter beschikking van de damsport worden gegeven.

Hiermee is van mijn kant verdere discussie op het forum niet meer te verwachten omtrent dit onderwerp.

Ik denk dat hanco redelijk goed aangeeft hoe het bij mij werkt.

Luteijn
    Real name: Frits Luteijn

Post by Luteijn » Sun Aug 26, 2007 09:23

pieter hildering wrote:Nee een verzoenend gesprek waarmee Gantwarg er mee weg kan komen is geen optie meer. Dat wat Frits wil, na de complete excalatie die over een lange periode tot stand is gekomen, is mosterd na de maaltijd. Ik heb tot 2 keer toe met jan vanstightthans een poging gedaan om er uit te komen en krijg nu het gevoel doordat de straf aan Gantwarg definitief lijkt te zijn er plotseling een bereidheid is ontstaan.
    Gantwarg heeft al die tijd nooit enige nuancering willen aanbrengen. De rechtsgang om de KNDB via de burgerrechter aan te spreken lijkt mijn inziens kansloos omdat binnen de reglementen van de KNDB mogelijkheden benut kunnen worden. Zo een procedure wordt niet ontvankelijk verklaard. Zo werkt het in Nederland nou eenmaal.

In het bedrijfsleven heb ik de nodige ervaring opgedaan met instanties en wanbetalers over de laatste 20 jaar welke via een rechtbank zijn gevoerd.

Inmiddels hebben mijn juristen geconstateerd dat wij als Hiltex (bedrijf) en ik persoonlijk mogelijkheden hebben hem in Nederland voor de rechter te slepen. Er is rechtspraak hierover vanuit het verleden. Afgelopen vrijdag heb ik dan ook mijn advocaat de opdracht verstrekt dit af te ronden.
    Een daar uit voortvloeiende schadevergoeding zal door ons ter beschikking van de damsport worden gegeven.

Hiermee is van mijn kant verdere discussie op het forum niet meer te verwachten omtrent dit onderwerp.

Ik denk dat hanco redelijk goed aangeeft hoe het bij mij werkt.
    Beste Pieter

Tijdens het wereldkampioenschap hebben we een goed en indringend gesprek gehad met Marcel Kosters. Een paar dagen terug ontvingen we met de stukken tevens een begeleidende email van hem. Wanneer je de ruis eruit haalt, dan komen een aantal onweerlegbare feiten naar voren.

1. Een goed functionerende FMJD is van levensbelang voor het internationale dammen.
    2. Een groot deel van de gelden van de KNDB niet afkomstig uit contributies is terug te voeren op een bloeiend internationaal damleven.
    3. Nederland financiert op het ogenblik feitelijk het internationale dammen.
    4. Wit Rusland is een belangrijke dambond.

Het feit dat het Nederlandse dammen tevens een groot deel van de activiteiten van de Wit Russische dambond mogelijk maakt, dient onvermoeibaar onder de aandacht gebracht te worden van sportbestuurderen daar. Anderszijds is het een feit, dat Wit Rusland voor het internationale dammen een belangrijk land is. Zonder Wit Rusland kan de FMJD zijn doeleinden niet goed realiseren. De afgelopen periode zijn er wat discussies ontstaan over zaken, die niets toe of afdoen aan het fundamentele feit, dat Wit Rusland en Nederland elkaar nodig hebben.

Je kunt natuurlijk de hakken in het zand zetten, maar dat lost niets op. In de diplomatie is het altijd een kwestie van praten, praten en praten zo nu en dan onderbroken door wat korzeligheden. Daarna moet je weer praten. Wanneer ik de verschillende openstaande issues bekijk, dan kan ik niet anders dan concluderen, dat de Wit Russische bestuderen de positie van de Nederlandse bestuurderen niet begrijpen. Onder zulke omstandigheden heb je geen andere keus, dan om dit nogmaals uit te leggen. Net zolang tot beide partijen elkaars positie begrijpen en respecteren.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Aug 26, 2007 10:01

Jan Pieter wrote:
    Henk de Witt wrote:Vandaag heb ik een klacht neergelegd bij de Tuchtcommissie tegen het KNDB-bestuur en de Commissie van Beroep.
    Is dit serieus, of wil je Bondsbestuur en CvB slechts laten ervaren dat het heel vervelend is dat je (zoals Gantwarg overkwam) meteen voor de Tuchtcommissie gesleept wordt wanneer je tijdens de uitvoering van je functie wat klunzige acties begaat?
    De klacht is volledig serieus, deze is bij de tuchtcommissie neergelegd. Ik ben niet zo’n klager, maar in dit geval moest er wel iets gebeuren vond ik. De rechter zal het KNDB-bestuur terugfluiten, daar ben ik 100% van overtuigd, maar dan is het een externe instantie die de KNDB corrigeert. Er zal toch ook een keer binnen de KNDB iets moeten gebeuren. Er moet iets van geleerd worden. De zaak Gantwarg heeft opvallende parallellen met de zaak Goedemoed. Toen kwam de ophef veel eerder omdat Tjalling Nederlander is, veel mensen kennen hem persoonlijk, hij is een van ons zeg maar. Bovendien was de bondsraad destijds alerter. Er blijkt echter niets van die kwestie te zijn geleerd. Mijn vertrouwen in de KNDB en haar organen -zie welk potje de commissie van beroep er van gemaakt heeft- is vrijwel tot het nulpunt gedaald. Een andere bond is er echter niet, we moeten het er mee doen.

Jan Pieter wrote:
    Henk de Witt wrote:'Een volk dat zwicht voor tirannen, verliest meer dan lijf en leden...'
    Als je de beroemde regels van Van Randwijk citeert, doe het dan wel goed:

een volk dat voor tirannen zwicht
    zal meer dan lijf en goed verliezen
    dan dooft het licht….
    Bedankt voor de correctie en aanvulling. Het ging mij niet overigens niet om een woordelijk correct citaat, dan had ik het wel opgezocht, maar om het principe dat eruit spreekt. Ben je het daar overigens mee eens? Dat we niet moeten zwichten voor tirannen?
    Jan Pieter wrote:Ken je trouwens de wet van Godwin? Deze stelt:

Kom nou toch Jan Pieter! Jongen nou toch. Niet zo zwaar op de hand met Hitler en zo. Doe dat nou niet, alsjeblieft zeg...
    Wij hebben hier te maken met een kleine tiran in het door en door vreedzame damwereldje. Nou ja, vreedzaam in de zin dat er geen fysiek geweld wordt gebruikt, laten we ons gelukkig prijzen, conflicten zijn er echter genoeg. De kleine tiran heeft met bluf & dreigement & geld al heel wat mensen doen buigen als knipmensen en voor zijn karretje weten te spannen. Laatstelijk nog het KNDB-bestuur in de affaire Gantwarg, misschien kun je je dat nog herinneren. Hanco beveelt Gantwarg aan om genoegen te nemen met een jaar schorsing vanwege de oog om oog mentaliteit van Hildering. Zwichten dus voor de kleine wraakzuchtige tiran. Ik ben daar niet van. Ik ben meer van het met open vizier tegemoet treden van kleine tirannen in de damwereld.
    Om elk gedoe met Hitler en zo verder te voorkomen trek ik mijn onvolledige en incorrecte citaat van Van Randwijk in.
    Hanco Elenbaas wrote:Ik geloof niet dat Anatoli zomaar al die beledigingen is gaan schrijven en vermoed dus dat ook van de kant van het FMJD-bestuur fouten moeten zijn gemaakt in de omgang met Gantwarg.
    Je probeert weer om Gantwarg allerlei beledigingen toe te schrijven. Dat kun je niet doen, het conflict in de FMJD is nog steeds absoluut niet goed uitgezocht. Bemiddelen tussen Gantwarg en Hildering lijkt mij niet aan de orde. Het conflict betreft het reilen en zeilen in de FMJD. Het feitenonderzoek is geblokkeerd door Hildering, eerst door zijn illegale actie om Gantwarg uit zijn functie in de financiële commissie te zetten, vervolgens door af te treden met alle rumoer daaromheen en daarna een persoonlijke vendetta tegen Gantwarg te beginnen. Hopelijk komt er snel een nieuw FMJD-bestuur. De bemiddeling zal dan kunnen plaatsvinden tussen Gantwarg en dit nieuwe FMJD-bestuur. De kern daarvan zal toch moeten zijn het instellen van een feitenonderzoek, waarbij alles op een rijtje wordt gezet met als uitgangspunt: De financiën van de FMJD dienen transparant en controleerbaar te zijn. Tevens dient bekeken te worden of het vorige bestuur zich voldoende aan de statuten en reglementen heeft gehouden. Dit om lering te trekken voor de toekomst. Uit zo’n onderzoek zal uiteraard ook blijken of Gantwarg ergens over de schreef is gegaan.

Bemiddeling tussen KNDB aan de ene kant en Gantwarg/Van Stigt Thans aan de andere kant lijkt mij goed mogelijk, mits de KNDB zich niet langer committeert aan Hildering. Hildering is afgetreden als FMJD-bestuurder, maakt geen deel uit van het KNDB bestuur, kortom heeft geen enkele status meer in de damwereld.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 26, 2007 10:23

Henk de Witt wrote: (...)
    Om elk gedoe met Hitler en zo verder te voorkomen trek ik mijn onvolledige en incorrecte citaat van Van Randwijk in.
    (...)
    Je zou kunnen overwegen om dat dan ook effectief te doen.
    Zie bijdrage van Sat Aug 25, 2007 11:59.

Dieter

Post by Dieter » Sun Aug 26, 2007 11:36

Jammer dat de slotakkoorden van Pieter en Frits weer overschaduwd worden door het raaskallen van Henk de Witt. Die nog steeds alle realiteitszin totaal uit het oog heeft verloren.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Aug 26, 2007 13:32

Onderstaand de brief die ik zojuist aan de bondsraad heb verstuurd. Misschien kan iemand Dieter van Gortel helpen bij het begrijpen van de tekst.

Aan de Bondsraad van de KNDB

p/a Dorpsstraat 43/a
    6991 HE Rheden

Delft, 26 augustus 2007

verzoek tot opschorten royement Gantwarg

Geachte afgevaardigden,

Bij deze doe ik een beroep op jullie om het royement van Anatoli Gantwarg met onmiddellijke ingang op te schorten. Mijns inziens zijn hier voldoende redenen voor.

1. Uitspraak Tuchtcommissie
    Op 17 februari 2006 heeft de Tuchtcommissie een uitspraak gedaan in een door Pieter Hildering ingediende klacht tegen Gantwarg. Die uitspraak was duidelijk:
    1. Het is een interne FMJD-zaak, geen KNDB-zaak
    2. Uit de door Hildering overlegde stukken kan niet worden opgemaakt dat er sprake is van onbehoorlijke handelingen in strijd met wezenlijke belangen van de damsport.
    Zie bijlage 1, uitspraak tuchtcommissie.

2. Royement door KNDB-bestuur
    Op 11 mei jl. werd Gantwarg geroyeerd op basis van artikel 8 van de statuten van de KNDB. Gedoeld werd op artikel 8, lid 1d, in het bijzonder het op onredelijk wijze benadelen van de bond.
    Het KNDB-bestuur verwerpt dus het eerdere oordeel van de Tuchtcommissie. Hier ligt m.i. een taak voor de Bondsraad als hoogste orgaan in de KNDB. Er zal duidelijkheid moeten komen over de status van artikel 8 lid 1d en wie zich belast met strafmaatregelen op basis van dit artikel. Verder is het goed juridisch gebruik dat iemand niet twee keer terecht kan staan voor hetzelfde feit.
    De onduidelijkheid betreft de KNDB-statuten -toch het fundament van de organisatie- de relatie Tuchtcommissie\KNDB-bestuur en het recht van het KNDB-bestuur om een reeds gevoerde tuchtzaak nog eens over te doen. Het lijkt mij dat de Bondsraad als hoogste orgaan in de KNDB duidelijkheid moet verschaffen over tenminste deze drie zaken. En dat in afwachting hiervan het royement van Gantwarg dient opgeschort.
    Hierbij dienen m.i. ook belangen te worden afgewogen. Gantwarg speelt een prominente rol in de Nederlandse damwereld. Hij is topspeler bij Van Stigt Thans, een kampioenskandidaat. Hij is mentor en trainer van de Damacademie. Hij verzorgt tal van privé-trainingen, o.a. van de Nederlandse kampioenen Kees Thijssen en Nina Hoekman. Gezien de vele onduidelijkheden rond het royement dient het belang dat hij deze activiteiten voorlopig voort kan zetten zwaarder te wegen dan een eventueel belang van het KNDB-bestuur om hem en belanghebbenden deze activiteiten te ontzeggen.

3. Uitspraak Commissie van Beroep
    Gantwarg en zijn vereniging Van Stigt Thans zijn in beroep gegaan. De Commissie van Beroep deed op 17 augustus jl. uitspraak, het beroep werd verworpen. Deze uitspraak kan m.i. niet serieus worden genomen. De commissie gaat namelijk met geen woord in op de inhoud van het beroepsschrift, terwijl de uitspraak toch met redenen omkleed dient te zijn. Zie bijlage 2, uitspraak commissie van beroep.

Met vriendelijke groet,

Henk de Witt
    Oosteinde 154b
    2611 SR Delft
    015-2134311
    hdewitt@orange.nl

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 26, 2007 13:57

Henk de Witt wrote:Onderstaand de brief die ik zojuist aan de bondsraad heb verstuurd. Misschien kan iemand Dieter van Gortel helpen bij het begrijpen van de tekst.

p/a Dorpsstraat 43/a
    6991 HE Rheden

Delft, 26 augustus 2007

Geachte afgevaardigden,

Bij deze doe ik een beroep op jullie om het royement van Anatoli Gantwarg met onmiddellijke ingang op te schorten. Mijns inziens zijn hier voldoende redenen voor.

Op 17 februari 2006 heeft de Tuchtcommissie een uitspraak gedaan in een door Pieter Hildering ingediende klacht tegen Gantwarg. Die uitspraak was duidelijk:
    2. Uit de door Hildering overlegde stukken kan niet worden opgemaakt dat er sprake is van onbehoorlijke handelingen in strijd met wezenlijke belangen van de damsport.

Op 11 mei jl. werd Gantwarg geroyeerd op basis van artikel 8 van de statuten van de KNDB. Gedoeld werd op artikel 8, lid 1d, in het bijzonder het op onredelijk wijze benadelen van de bond.
    Het KNDB-bestuur verwerpt dus het eerdere oordeel van de Tuchtcommissie. Hier ligt m.i. een taak voor de Bondsraad als hoogste orgaan in de KNDB. Er zal duidelijkheid moeten komen over de status van artikel 8 lid 1d en wie zich belast met strafmaatregelen op basis van dit artikel. Verder is het goed juridisch gebruik dat iemand niet twee keer terecht kan staan voor hetzelfde feit.
    De onduidelijkheid betreft de KNDB-statuten -toch het fundament van de organisatie- de relatie Tuchtcommissie\KNDB-bestuur en het recht van het KNDB-bestuur om een reeds gevoerde tuchtzaak nog eens over te doen. Het lijkt mij dat de Bondsraad als hoogste orgaan in de KNDB duidelijkheid moet verschaffen over tenminste deze drie zaken. En dat in afwachting hiervan het royement van Gantwarg dient opgeschort.
    Hierbij dienen m.i. ook belangen te worden afgewogen. Gantwarg speelt een prominente rol in de Nederlandse damwereld. Hij is topspeler bij Van Stigt Thans, een kampioenskandidaat. Hij is mentor en trainer van de Damacademie. Hij verzorgt tal van privé-trainingen, o.a. van de Nederlandse kampioenen Kees Thijssen en Nina Hoekman. Gezien de vele onduidelijkheden rond het royement dient het belang dat hij deze activiteiten voorlopig voort kan zetten zwaarder te wegen dan een eventueel belang van het KNDB-bestuur om hem en belanghebbenden deze activiteiten te ontzeggen.

Gantwarg en zijn vereniging Van Stigt Thans zijn in beroep gegaan. De Commissie van Beroep deed op 17 augustus jl. uitspraak, het beroep werd verworpen. Deze uitspraak kan m.i. niet serieus worden genomen. De commissie gaat namelijk met geen woord in op de inhoud van het beroepsschrift, terwijl de uitspraak toch met redenen omkleed dient te zijn. Zie bijlage 2, uitspraak commissie van beroep.

Met vriendelijke groet,

Henk de Witt
    Oosteinde 154b
    2611 SR Delft
    015-2134311
    hdewitt@orange.nl
    Wat ben je allemaal aan het doen, Henk?

1. Je wilt de dambond laten exploderen (middels kort geding).
    2. Je wilt de dambond laten imploderen (bestuur en beroepscommissie voor de tuchtcommissie slepen).
    3. Je wilt de bondsraad vriendelijk verzoeken om het royement op te schorten totdat e.e.a. is geëxplodeerd danwel geïmplodeerd.

Heb ik het voor Dieter zo goed uitgelegd?

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Sun Aug 26, 2007 14:08

Eric van Dusseldorp wrote:
    Henk de Witt wrote:Onderstaand de brief die ik zojuist aan de bondsraad heb verstuurd. Misschien kan iemand Dieter van Gortel helpen bij het begrijpen van de tekst.

p/a Dorpsstraat 43/a
    6991 HE Rheden

Delft, 26 augustus 2007

Geachte afgevaardigden,

Met vriendelijke groet,

Henk de Witt
    Oosteinde 154b
    2611 SR Delft
    015-2134311
    hdewitt@orange.nl
    Wat ben je allemaal aan het doen, Henk?

1. Je wilt de dambond laten exploderen (middels kort geding).
    2. Je wilt de dambond laten imploderen (bestuur en beroepscommissie voor de tuchtcommissie slepen).
    3. Je wilt de bondsraad vriendelijk verzoeken om het royement op te schorten totdat e.e.a. is geëxplodeerd danwel geïmplodeerd.

Heb ik het voor Dieter zo goed uitgelegd?
    Henk de Witt als Don Quichot?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Aug 26, 2007 14:11

Het zou misschien handiger zijn dat Henk de Witt e.e.a afstemt met degenen, die Gantwarg momenteel vertegenwoordigen.

Post Reply