KRANTENARTIKELEN - 2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 20, 2007 22:14

De Gelderlander, 20 augustus 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 771931.ece

Baljakin wint brons op Zeeland Open

Maandag, 20 augustus 2007 - GOES - Alexander Baljakin uit Arnhem heeft bij het sterk bezette damtoernooi Zeeland Open in Goes de bronzen medaille veroverd met een zogenaamde plusremise tegen de Rus Andrej Kalmakov. Zijn clubgenoot Guntis Valneris van DV Huissen verloor de finale van Kees Thijssen. De Let won eerder de groepsduels van Marino Barkel en Roel Boomstra.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 20, 2007 22:17

De Gelderlander, 20 augustus 2007
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 771468.ece

Boudewijn Derkx wint Open Zeeland

Maandag, 20 augustus 2007 - GOES - Dammer Boudewijn Derkx won zaterdag in Goes de Zwitserse groep op het Zeeland Open. De Culemborger haalde uit acht partijen veertien punten.

Plaatsgenoot Pim Meurs werd in het - met veel internationale grootmeesters sterk bezette - hoofdtoernooi twaalfde. Meurs verloor op de finaledag van talent Roel Boomstra uit Emmen. Jeugddammer Derk - Jan Riesthuis van Denk en Zet verraste met elf punten en een negende klassering in het jeugdtoernooi.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 22, 2007 14:50

De Telegraaf, 22 augustus 2007

Gantwarg blijft geschorst

Van onze dammedewerker

SCHIEDAM, woensdag

De Koninklijke Nederlandse Dam Bond heeft de schorsing van viervoudig oud-wereldkampioen dammen Anatoli Gantwarg gecontinueerd.
De Schiedamse club Van Stigt Thans had beroep aangetekend tegen de maatregel, maar de beroepscommissie van de dambond acht dit ongegrond. Het bestuur van de damclub overweegt gerechtelijke stappen te ondernemen tegen de uitspraak en overweegt zelfs om zowel de dambond KNDB als de betrokken commissie voor haar eigen tuchtcommissie te slepen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 22, 2007 15:32

website De Telegraaf, di 21 aug 2007, 17:58
http://www.telesport.nl/2045460/___Damb ... g_aan.html

Dambond houdt schorsing Gantwarg aan

door Harm Wiersma

RHEDEN/SCHIEDAM - De KNDB heeft de schorsing van viervoudig oud-wereldkampioen dammen Anatoli Gantwarg gecontinueerd. De Schiedamse topdamclub Van Stigt Thans had beroep aangetekend tegen de maatregel en de beroepscommissie van deze bond heeft na liefst tien weken bedenktijd uitspraak gedaan. Resultaat: De commissie is van mening dat het beroep ongegrond is en dat de schorsing wordt aangehouden.

Image
Anatoli Gantwarg

Het bestuur van de damclub zal vrijwel zeker gerechtelijke stappen tegen de – niet met heldere argumenten onderbouwde – uitspraak ondernemen en overweegt zelfs om zowel de KNDB als de betrokken commissie voor haar eigen tuchtcommissie te slepen.

Aanleiding tot het conflict is de jarenlange onenigheid binnen de FMJD (Werelddambond) over de handel en wandel van Nederlandse bestuursleden, die een eigen agenda bepalen buiten bestuurlijke verantwoordelijkheden om.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 23, 2007 13:43

Dagblad De Limburger, 23 augustus 2007
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 23, 2007 13:56

website De Telegraaf, do 23 aug 2007, 09:33
http://www.telesport.nl/2052647/___Sijb ... ammen.html

Sijbrands nieuwe recordpoging blinddammen

door onze Telesportredactie

TILBURG - Oud-wereldkampioen Ton Sijbrands, die voor het WK 2007 aankondigde met topdammen te stoppen gaat wel door met het verbeteren van zijn eigen wereldrecord. Ter gelegenheid van de lustrumviering van de Universiteit van Tilburg zal de in Muiden woonachtige grootmeester op 4 oktober tegen 25 tegenstanders spelen.

De laatste keer vond dit evenement in het Overijsselse Lutten plaats bij de afgelopen WK sponsor. Sijbrands (57) zal een score van 70 procent moeten halen, maar dat is hem wel toevertrouwd. Alleen ligt het tempo tegenwoordig lager. De laatste poging duurde circa 25 uur. Bij een blinddamsimultaan zit de uitdager in een afgesloten ruimte en speelt alle partijen via de zetnotatie uit zijn hoofd en mag geen gebruik maken van hulpmiddelen.

Meerdere topspelers beheersen het blinddammen ook in zekere mate, maar wagen zich niet aan een dergelijk record. Sijbrands vestigt zijn eigen records sinds 1982 en bracht december 2004 zijn achtste recordpoging op 24 deelnemers. Opmerkelijk is dat voormalig KNDB- voorzitter Theo van den Hoek personeelschef en voorzitter van de adviesraad van de universiteit is geweest en dat voormalig FMJD – bestuurder Wouter van Beek op 28 september wordt geïnstalleerd als hoogleraar Antropologie van de religie. Het huidige KNDB-bestuur en de FMJD (Werelddambond) liggen evenwel zwaar onder vuur door een aankomend kort geding dat wordt aangespannen door het bestuur van een Schiedamse damclub naar aanleiding van de schorsing van oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 25, 2007 08:39

De Telegraaf, 25 augustus 2007
Image

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Aug 26, 2007 12:39

i
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:47, edited 1 time in total.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sun Aug 26, 2007 21:15

Underwater draughts marathon at Qui-Si-Sana
By MaltaMedia News
source:
http://www.maltamedia.com/artman2/publi ... 3198.shtml
Aug 25, 2007 - 11:00:58 AM

Seahorse Diving Club, with the support of Wilkinson Sword, is holding an underwater draughts marathon at Qui-Si-Sana in Sliema until Sunday. The marathon commenced on Friday at 2000 CET . Some 30 scuba divers will play draughts on the seabed for 50 hours non-stop to raise funds in aid of Dar tal-Providenza and the Eden Foundation.

Throughout the event, the public can take taster dives against a donation of Lm5. Participants receive a Wilkinson Sword Quattro shaving system. On Saturday and Sunday, entertainment will be provided by well-known singers from 2000 CET onwards.

“Seahorse Diving Club is proud to support these two organisations in raising awareness and funds to improve the quality of care and rehabilitation process of their service users,” said Jonathan Cassar, the Club’s secretary general.

Lara Scicluna, Marketing Manager for Wilkinson Sword, said, “We are pleased to be associated with such charitable events and do our concrete part for the benefit of people with special needs.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 27, 2007 15:06

Brabants Dagblad, 27 augustus 2007

Recordpoging blind simultaan dammen Sijbrands

TILBURG (ANP) – Ton Sijbrands is weliswaar gestopt als wedstrijddammer, de oud-wereldkampioen doet nog wel een poging het wereldrecord blind simultaan te verbeteren. Sijbrands (57) neemt het op donderdag 4 oktober op de campus van de universiteit van Tilburg op tegen 25 dammers van hoofdklasseniveau. Het wordt Sijbrands’ tiende recordpoging vanaf 1982.

Image
Ton Sijbrands, in diep gepeins verzonken achter
het dambord. Foto Ron Nagtzaam

De setting zal lijken op de laatste keer, drie jaar geleden in Lutten, toen de tweevoudig wereld- en viervoudig Europees kampioen het wereldrecord blind simultaan op 24 partijen zette (twintig keer winst en vier keer remise). Sijbrands zonderde zich rokend af in een kamertje, kreeg via de intercom de zetten door van zijn tegenstanders en antwoordde vrijwel onmiddellijk met een tegenzet. De sessie duurde 24 uur en 39 minuten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 27, 2007 15:19

Johan Demasure wrote: St Petersburg, het toernooi der schande

Beste damvrienden,

Na veertien dagen ziekenhuis, onrechtstreeks ten gevolge van de Russische hygiënische omstandigheden, heb ik eindelijk de mogelijkheid gevonden mijn site bij te werken betreffende het jeugdEK in St Petersburg.

Het is niet mijn gewoonte kritiek te geven op organisatoren, maar dit toernooi verdient helaas de uitzondering. Nooit eerder werden kinderen in dergelijke mensonwaardige locaties gehuisvest. Bovendien was de prijs nooit eerder zo hoog. We betaalden voor een vierpersoonskamer (2X2) met 1 toilet + een douche of doucheslang... liefst 4X13 euro, exclusief maaltijden.

Met mijn artikel hoop ik de damwereld wakker te schudden, dat het de hoogste tijd wordt dat dit soort toestanden met kinderen in de toekomst niet verder getolereerd kunnen worden.

Bekijk de foto's en het verslag op:

http://www.heule-watermolen.be/DamWDC/WDC.htm

Vriendelijke groeten,

Johan Demasure

secretaris KBDB en voorzitter WDC Heule

Janes de Vries wrote: Goedemiddag Johan,

Ik had je artikel reeds vanmorgen gelezen en de foto’s bekeken?! Gewoonlijk kijk ik dagelijks op jouw site. Verdorie dat is echt niet normaal en ik vind je initiatief daarom ook volledig terecht! Vervolgens wil ik je hiermee ook steunen en jouw mail doorsturen naar mijn Nederlandse damvrienden. Dan is het maar te hopen dat er maatregelen gaan genomen worden en zulke toestanden in de toekomst niet meer gaan gebeuren! Verder hoop ik dat je gehoor krijgt…

Wel mooi dat die Russische grootmeester nog een eergevoel heeft.

Vriendelijke groet,

Janes de Vries

Dc Eksel / Dv Eureka

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 27, 2007 15:41

De Stentor, 27 augustus 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 801264.ece

Vissers verbaast met derde prijs in Slovenië

door Nikhila

ZWOLLE - Martijn Vissers tekende in het open toernooi in Bovec voor een droomresultaat. De Zwolse dammer nestelde zich brutaal tussen de wereldkampioenen op de derde plaats: achter Schwarzman en Valneris, maar vóór Tsjegoljev, de winnaar van het WK 1960 en 1964

Vissers (34) vierde eerder dit jaar zijn rentree met de Overijsselse kampioenstitel. Hij heeft nog weinig ervaring in internationaal verband, maar speelde in het Sloveense toeristenoord de sterren van de hemel. Na vier winstpartijen op rij ging hij - ook tot zijn eigen verbazing - alleen aan de leiding.

De slachtoffers van Vissers waren zeker niet de minsten: zo bleef hij de meesters Sven Winkel, onlangs goed voor zilver in het Open NK, en Michiel Kloosterziel de baas. De Zwollenaar stuitte in de tweede helft van het toernooi op zware tegenstand, maar bleef ongeslagen. Na zijn remise met Valneris deelde hij op de laatste speeldag de punten met regerend wereldkampioen Schwarzman.

Met twaalf uit acht deelde Vissers in het veld met 49 deelnemers de tweede plaats met Valneris. De weerstand bepaalde de verdeling van het eremetaal en daarbij kampte de Overijsselse kampioen met pech. Zijn Sloveense opponent uit de eerste ronde had zich halverwege uit het toernooi terug getrokken, wat zijn torenhoge weerstand toch nog om zeep hielp.

Het voorstel van Dronten tot herindeling van de Overijsselse competitie werd weggestemd. "Met zeven clubs is onze afdeling veel te klein", sprak bestuurder Henk Kamminga. "De PODB voelt echter niets voor aanpassing van het vorig jaar vernieuwde systeem."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 27, 2007 17:11

Dagblad De Limburger
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 28, 2007 12:50

De Stentor, 28 augustus 2007
http://www.destentor.nl/flevoland/article1804526.ece

Alexander Schwarzman kan in Emmeloord zijn borst nat maken

door Dik van Herwaarden

EMMELOORD - De Russische wereldkampioen dammen Alexander Schwarzman uit Moskou kan op 21 september in Emmeloord zijn borst nat maken bij zijn poging een wereldrecord kloksimultaan te vestigen.

Zijn 25 tegenstanders zijn bekend. Zij hebben een gemiddelde rating van 1066. De speler met de hoogste rating (1365) is Ernst-Jan de Bruijn uit Zegveld. Indien Schwarzman (rating 1579) een score behaalt van minimaal zeventig procent, wordt het record officieel erkend door de werelddambond. De grootste tegenstander van Schwarzman blijft ongetwijfeld de tijd.

De wereldrecordpoging start om 16.00 uur in 't Voorhuys. Burgemeester Willem ridder van Rappard verricht samen met sponsor Henk van der Steege de openingszet.

De tegenstanders van Schwarzman uit Flevoland zijn Alex Boxum, Arie Hoonstra, Jacob Poortinga, Lauran Rijk, Joop Strietman en Klaas Veldstra uit Emmeloord; Jan-Marten van der Reest, Juriaan Romkes, Jan Snijder en Teunis Snoek uit Urk; Siep Hamster, Henk Kamminga en Wiebren de Vries uit Dronten; IJsbrand Haven uit Marknesse; Mark Hees uit Lelystad en Valentino Tjokro uit Almere. Verdere tegenstanders zijn Jaap Akse uit Weteringen, Wim Dekker, Piet Dijkstra, Teun van Gelder en Michel Stempher uit Kampen; Ernst-Jan de Bruijn uit Zegveld, Dik Glazenborg uit Steenwijk, Eep van Manen uit Ede en Evert van de Pol uit Barneveld.

De recordpoging staat onder leiding van hoofdarbiter dr. Frank Teer uit Heesch. Hij wordt geassisteerd door Ton Coenen uit Marknesse. De partijen van de kloksimultaan komen zo snel mogelijk op internet via http://www.steegro.nl Het wereldrecord gewoon simultaan dammen is op 2 september 2006 gevestigd door Anton van Berkel. Hij speelde tegen 249 tegenstanders. Het wereldrecord blindsimultaan dammen staat op 24 tegenstanders en is sinds 18 december 2004 in handen van Ton Sijbrands. De organisatie van de wereldrecordpoging kloksimultaan is in handen van de stichting Aanzet en de Damclub Emmeloord
.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 29, 2007 13:30

De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 799391.ece

Jan Timman staat open voor Arnhem

'De heel grote successen blijven nu uit, maar dat kan mijn geluk niet aantasten'

door Gerard Borgman

Maandag, 27 augustus 2007 - Met Jan Timman is een van Nederlands grootste sportmannen aller tijden neergestreken in Arnhem. Dat is goed nieuws voor de liefhebbers in de regio, want het 55-jarige fenomeen staat open voor een rol in de Arnhemse schaakwereld.

<center>Image
Jan Timman doceert schaken op het Euwe Stimulanstoernooi
in zijn nieuwe woonplaats Arnhem.
Foto; Jan Wamelink
</center>

Zaterdag konden de rechtgeaarde schaakidolaten reeds genieten van de verfijnde visie van de meester. Timman trad op als commentator bij de voorlaatste speelronde van het Euwe Stimulans-schaaktoernooi. In het Rijnhotel in Arnhem nam hij ook alle tijd om toe te lichten waarom hij eind april van Amsterdam naar Arnhem is verhuisd.

"Via het internet kun je overal huizen uitzoeken", expliceerde Timman. "Als schaker moet je overal kunnen wonen, vind ik. In Arnhem heb ik een leuk appartement gevonden. In het centrum, autovrij, dus heel rustig. De omgeving is hier erg mooi. En het is een voordeel dat Arnhem zo centraal ligt, het is dicht bij Duitsland."

Zo hoeft Timman wat minder ver te reizen, wanneer hij bij onze oosterburen een toernooi afwerkt. Competitie speelt hij komend seizoen bij Wageningen, dat op het één na hoogste niveau in Nederland uitkomt. De clubleiding van Wageningen reageerde alert, nadat Timman was afgereisd naar Gelderland.

De prangende vraag luidt of hij in de toekomst ook plannen heeft met het Arnhemse schaken. "Ik denk dat er mogelijkheden zijn", geeft Timman aan. "Ik zou nog niet precies weten wat. Maar het initiatief gaat ook niet van mij uit."

De geboren Amsterdammer legt zich al jaren toe op het schrijven van (vooral) schaakliteratuur. "Ik speel nog voldoende toernooien, en partijen op topniveau speel ik graag na, maar ik ben niet meer zo intensief bezig met openingen zoals vroeger. Het blijft interessant. Maar op een gegeven moment wil je ook andere dingen doen. Ik ben bezig verhalen te schrijven, op het gebied van schaken vooral eindspelstudies. Iedereen heeft behoeftes. Bij mij is dat schaken. Ik zal er altijd bij betrokken blijven, maar niet meer met dezelfde inzet."

Of er nu zelfs dagen voorbij gaan in het leven van Jan Timman, dat hij helemaal niet bezig is met schaken? Jazeker. "Er gaan genoeg dagen voorbij zonder schaken."

Dat is wel eens anders geweest. In zijn jeugdjaren reisde Timman samen met Hans Böhm door Europa. Overal speelden ze toernooien. "Romantiek", zegt Timman nu. Hij glimlacht aan de gedachte van de jongensachtige bravoure van weleer. "Het was de romantiek van de jaren zestig en zeventig. Dat was ontzettend interessant. Tegenwoordig zie je dat niet meer, die migrerende stammen, zoals de hippies waren."

Van het prijzengeld trokken ze van stad naar stad. "Ik won bijna alle open toernooien", aldus Timman. "Doordat we geld nodig hadden, was er soms een zware druk. Maar daar heb je niet veel last van als je jong bent. Dan kun je veel aan. Het gekke is dat ik daar pas later last van kreeg, als ik me moest kwalificeren voor de kandidatenmatches. Dat is twee keer mislukt. Pas daarna lukte het."

Timman ontwikkelde zich tot een onbetwiste wereldtopper. Hij en wereldkampioen Max Euwe zijn de beste en bekendste schakers die ons land ooit heeft voortgebracht. In de jaren tachtig geldt hij als 'the Best of the West' en 'the Best of the Rest', achter de Russen Anatoli Karpov en Garry Kasparov. Alleen de wereldtitel wint hij niet (zie kader).

Of hij trots is op zijn verworven status als schaker? "Ja. wel zeker. Hoewel ik niet tevreden ben. Ik had meer willen bereiken. Maar niet iedereen in de top is gelukkig geworden. Kasparov zit nu in de politiek. Je kunt niet zeggen dat hij een heel gelukkige indruk maakt. Fischer al helemaal niet. Misschien Karpov wel."

En Jan Timman? Is hij een gelukkig mens? "Over het algemeen wel, heel gelukkig. Daar is niet veel voor nodig. Als ik kan doen wat ik wil, lezen wat ik wil, schrijven wat ik wil. De heel grote successen blijven nu uit, maar dat kan mijn geluk niet aantasten."

Post Reply