Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 15, 2007 23:34

ildjarn wrote:Heeft Gantwarg iemand met een knuppel afgerost? Zo nee, dan zie ik de relevantie niet van dat bericht.
Hopelijk is het niet voortdurend nodig jou uit te leggen wat de relevantie is van een bericht. Het is hier nou eenmaal geen Montessorischool.
Voor het laatst zal ik voor jou een uitzondering maken, waarbij ik de verwachting wil uitspreken dat je daarna bent uitgezeurd en zelf probeert te bedenken waarom iets is geplaatst.
Ook Gantwarg is voor het leven geschorst en er zijn hier mensen die graag hun oren laten hangen naar hoe de zaken bij andere sportbonden zijn geregeld. Welnu, hier kunnen die forumbezoekers zien wat er bij de Softbalbond nodig is om levenslang of voor een halfjaar geschorst te worden.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Thu Aug 16, 2007 09:45

Ik ben eigenlijk wel blij met de plaatsing van het honkbalbericht door Hanco. De goede lezer ziet in dit bericht dat de strafcommissie van de KNBSB besloten heeft tot royement. Bij de honkbalbond begrijpen ze hoe het hoort. Ik heb gelijk hun statuten en strafreglement maar eens even bekeken en daar kunnen we als KNDB nog wat van leren. Geheel in lijn met mijn eerdere beweringen zijn strafmaatregelen en besluiten tot royement in dit soort gevallen voorbehouden aan de strafcommissie (en dus niet aan het bestuur). In de statuten van de KNBSB is expliciet vastgelegd dat de strafrechtspraak is opgedragen aan de strafcommissie en de commissie van beroep. Het bestuur heeft deze bevoegdheden niet. Dit is een correcte inrichting van de bevoegdheidsverhoudingen gebaseerd op Nederlands recht. Uiteraard gelden deze verhoudingen ook binnen de KNDB. Echter, onze statuten en tuchtreglement laten door hun onzorgvuldige redactie en onduidelijke afstemming ruimte voor misverstanden. Beide documenten moeten wat dat betreft nog maar eens goed tegen het licht gehouden worden. Het is het KNDB-bestuur dan ook niet helemaal aan te rekenen dat het op dit punt in de fout is gegaan. Ik weet hoe moeilijk het is. Het is alleen jammer dat we kennelijk niet geleerd hebben van eerdere gevallen. Ik denk aan de zaak Tjalling Goedemoed, waar ik zelf medeverantwoordelijk voor was.

Kortom, het bestuur heeft zich vergist in de bevoegdheden die men heeft, en heeft dus een verkeerde beslissing genomen. Ik hoop en verwacht dat de beroepscommissie dit aspect van de fouten in de besluitvorming onderkent. Hiermee is overigens niet gezegd dat dit de enige en belangrijkste fout is die het KNDB-bestuur bij zijn beslissing gemaakt heeft, maar wel een die binnen een paar seconden door de rechter zal worden gezien.

Ik wil overigens nog wel even opmerken dat ik het persoonlijk heel vervelend vind dat deze kwestie zo escaleert. Vooral ook omdat ik de bestuursleden hogelijk waardeer en nog steeds tot mijn beste vrienden reken. Kritiek op het KNDB-bestuur, vooral van mensen die bestuurlijk en organisatorisch nog nooit een poot uitgestoken hebben, raakt mij nog steeds alsof het mijzelf betreft. Alleen, in deze zaak heeft het bestuur niet alleen fout, maar vooral ook onverstandig gehandeld.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Aug 16, 2007 14:59

Leo Mous wrote:In de statuten van de KNBSB is expliciet vastgelegd dat de strafrechtspraak is opgedragen aan de strafcommissie en de commissie van beroep. Het bestuur heeft deze bevoegdheden niet. Dit is een correcte inrichting van de bevoegdheidsverhoudingen gebaseerd op Nederlands recht. Uiteraard gelden deze verhoudingen ook binnen de KNDB. Echter, onze statuten en tuchtreglement laten door hun onzorgvuldige redactie en onduidelijke afstemming ruimte voor misverstanden. Beide documenten moeten wat dat betreft nog maar eens goed tegen het licht gehouden worden.
Ik twijfel nog steeds een beetje Leo. Geldt het delegeren van strafmaatregelen bij de KNBSB aan de strafcommissie voor alle gevallen? Bijvoorbeeld ook bij wanbetaling, handelen in strijd met de statuten, benadelen van de bond? Of gaat het om specifieker (spelgerelateerd) wangedrag?

Maar als het zo geregeld is bij andere sportbonden en de KNDB zou dit overnemen dan heb ik daar uiteraard geen enkel bezwaar tegen. Je kunt echter niet zeggen dat er in de kwestie Gantwarg beter gehandeld zou zijn als de bevoegdheden anders geregeld zouden zijn. Ook een tuchtcommissie bestaat uit mensen en die kunnen evengoed in de fout gaan. Ik vind de inhoud dan ook belangrijker. Het toetsen van het optreden van het KNDB-bestuur in de zaak Gantwarg aan de regels van fatsoenlijk en behoorlijk bestuur.

De commissie van beroep van de KNDB is procedureel in elk geval al weer stevig in de fout gegaan. Het ruim overschrijden van de termijn is tot daaraan toe, het niet geven van tekst en uitleg aan de betrokkenen, het niet voorleggen van een tijdpad, is onfatsoenlijk. Via via hoorde ik overigens een verhaal over deze beroepscommissie -gerelateerd aan de tijdsoverschrijding- waar mijn mond van open viel. Ongetwijfeld ken jij dit verhaal ook, ik voel me niet vrij daar hier iets over te zeggen. Het is wel zo dat de nationale competitie voor de deur staat. Mocht de uitspraak voor Gantwarg en Van Stigt Thans negatief uitvallen dan is het erg kort dag geworden om tijdig een correctie aan te brengen via de rechter.
Eric Sanders wrote:Mijn reflex is om het minder eens te zijn met discussanten die niet open lijken te staan voor andere meningen en kritiek steevast retourneren. Na enige bezinning probeer ik dat echter niet mee te laten spelen.
Heel goed Eric, blijf vechten tegen die reflex! Op mijn warme steun kun je rekenen. Jouw reflex heeft namelijk te maken met de meer primitieve stadia in onze evolutionaire ontwikkeling. Daar heb ik al een keer iets over geschreven in deze topic. Misschien heb je dat gelezen, misschien niet. Misschien dacht je, flauwekul, dat gaat niet over mij. Mis! Het gaat heel erg over jou. Ook over jou.
Het ging over groepsdruk en napraterij, over de behoefte een zondebok aan te wijzen enzovoorts. Gelukkig zijn we in onze huidige samenleving een heel eind gekomen, krijgen ratio en onafhankelijk kritisch denken meer kansen dan voorheen. Maar we moeten blijven vechten Eric, de evolutionaire basis van die oude reflex raken we namelijk nooit kwijt. Nooit! De bewijzen zien we nog dagelijks om ons heen, de kwestie Gantwarg is er weer een voorbeeld van. Bij een aantal mensen gaat het er helemaal niet meer om wat Gantwarg werkelijk heeft gezegd, in welke functie hij dat deed en in welke context. Barbertje moet hangen.

Jij verwijt mij dat ik niet open zou staan voor andere meningen. Ik ervaar dat heel anders. Ik ben zeer geïnteresseerd in allerlei meningen. Ik lees ze, ik hoor ze en ik smul ervan, geniet, lust er wel pap van. Leerzaam ook. Ik doel op meningen die helder onderbouwd zijn met feiten en argumenten. Soms is het ingewikkeld als onderbouwde meningen met elkaar botsen. Dan moet ik daar lang over nadenken, maar ik leer des te meer.
Hoe zit het met Eric Sanders? Kun jij ook genieten van goed onderbouwde meningen? Of geniet jij van de lul-maar-wat-raak mening waar ik juist zo’n afkeer van heb? Ik denk eerlijk gezegd het laatste wel een beetje Eric.
Jij geniet van mensen die beweren dat Gantwarg Hildering heeft uitgescholden voor crimineel. Jij bent een beetje boos op Henk de Witt, die vraagt in welk document Gantwarg dat dan heeft beweerd. Bah, wat een spelbreker die De Witt, staat helemaal niet open voor een gezellige mening.
Het KNDB-bestuur zegt dat Gantwarg FMJD-bestuurders heeft beschuldigd van het stelen van geld van de FMJD. Topmening! Maar de pret wordt weer bedorven door die vervelende Henk de Witt. Die vraagt in welk document Gantwarg die beschuldiging heeft geuit en wie hij precies heeft beschuldigd. Bah!
Het KNDB-bestuur zegt dat de drie afgetreden FMJD-bestuurders volgens iedere standaard betrouwbare, bekwame en eerlijke vrijwilligers zijn. En ja hoor, je kon erop wachten, daar heb je hem weer. Heeft de KNDB soms geheim en bliksemsnel uitgevoerd onderzoek gedaan naar die vrijwilligers, ook nog eens met toepassing van verschillende standaarden?, vraagt De Witt. Bah, Eric weer boos. Daar gaat het toch helemaal niet om! Natuurlijk zeg je van je vriendjes dat ze betrouwbaar, bekwaam en eerlijk zijn. Om indruk te maken voeg je eraan toe volgens iedere standaard. Zo, die zit! En de vijand van mijn vrienden is mijn vijand. En die vijand is Gantwarg, de booswicht. Die moet uitgestoten! Wat wil die De Witt nou? Staat nu nooit eens open voor zo’n heerlijke niet-onderbouwde, vriendvriendelijke mening.

Daar zit het grote verschil tussen ons Eric. Wij staan beiden open voor allerlei meningen, maar we verschillen zeer in de waardering voor het soort mening, met name de mate waarin de mening is onderbouwd. Jij hebt een afkeer van de met feiten en argumenten onderbouwde mening, dat is zo gelijkhebberig. Ik heb een afkeer van de lul-maar-raak mening, dat is zo...., zo lullig, eigenlijk.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Thu Aug 16, 2007 15:59

Nog even een reactie dan. Ik ben op dit forum al veel verder gegaan dan ik mij aanvankelijk voorgenomen had.

Je kunt zeggen dat met uitzondering van opzeggingen als gevolg van het niet nakomen van verplichtingen jegens de bond (zoals wanbetaling e.d.) bij de KNBSB alle strafzaken onder de tuchtrechtspraak vallen. In artikel 10, lid 6 van de statuten van de KNBSB staat letterlijk een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap ….. kan slechts genomen worden krachtens en met inachtneming van de bepalingen van het door de bondsraad vastgestelde reglement tucht- en geschillenrechtspraak door de in artikel 11, lid 2 dezer statuten genoemde strafcommissie.

Ik wil hier verder niet al te lang meer bij stilstaan. Waar het om gaat is dat er een aperte procedurele fout door het KNDB-bestuur is gemaakt. Een vormfout. Meer heeft een rechter niet nodig om de KNDB terug te fluiten. Een rechter zal bij de beoordeling van dit soort zaken nu eenmaal primair naar de procedures kijken.

Verder ben ik het met je eens, Henk, dat er ook en in de eerste plaats andere argumenten van meer inhoudelijke aard zijn, die het besluit onjuist maken. Ik kan daar veel over schrijven, maar ga daar nu op dit forum niet op in.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Aug 16, 2007 16:53

Als de KNDB kost wat kost wil voorkomen dat Gantwarg de eerste competitiewedstrijd speelt, dan is een uitspraak op de donderdag of vrijdag voor de eerste competitiewedstrijd ideaal, omdat een kort geding dan te laat komt. Nog beter is natuurlijk om pas in maart een uitspraak te doen.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Aug 16, 2007 20:46

Henk, ik maak een opmerking over jouw stijl van discussieren. Jij reageert daarop met
Henk de Witt wrote:Zwak. Jij leest mijn argumenten, die bevallen jou kennelijk niet, je hebt blijkbaar geen tegenargumenten en beklaagt je vervolgens over de vorm waarin ik mijn argumenten giet. Komt helaas heel veel voor.
Dat is nogal makkelijk. Dan ligt het niet meer bij jou maar bij een ander. Sorry, maar als ik zeg dat de vorm me stoort, dan bedoel ik dat de vorm me stoort. Misschien ben ik de enige die zich er aan stoort, dan is het mijn persoonlijke probleem. Ook goed.

Zoals je misschien hebt gelezen, stelde ik dat ik mij ook afvroeg waarom de kndb iemand royeert die een probleem heeft met de fmjd en dat ik daar het antwoord nog niet op heb. Dat komt een eind in de buurt bij hoe jij hier in staat volgens mij. Mijn opmerking over jouw vorm van discussieren maakte ik eerder omdat ik het met de inhoud redelijk eens ben dan omdat ik het er niet mee eens ben (en dat meen ik).
Henk de Witt wrote:Daar zit het grote verschil tussen ons Eric. Wij staan beiden open voor allerlei meningen, maar we verschillen zeer in de waardering voor het soort mening, met name de mate waarin de mening is onderbouwd.
Ik weet niet waar je dit op baseert. Ik constateer wel een ander verschil. Jij hebt je conclusie al getrokken. Ik nog niet, omdat ik lang niet alle feiten ken. Maar wij staan ook met andere belangen in deze zaak. En dan zijn we weer terug bij de flauwige opmerking van mij waar ons gekibbel mee begon. Mag ik het bij deze ook weer beeindigen?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 17, 2007 14:14

Leo Mous wrote:Je kunt zeggen dat met uitzondering van opzeggingen als gevolg van het niet nakomen van verplichtingen jegens de bond (zoals wanbetaling e.d.) bij de KNBSB alle strafzaken onder de tuchtrechtspraak vallen. In artikel 10, lid 6 van de statuten van de KNBSB staat letterlijk een besluit tot ontzetting uit het lidmaatschap ….. kan slechts genomen worden krachtens en met inachtneming van de bepalingen van het door de bondsraad vastgestelde reglement tucht- en geschillenrechtspraak door de in artikel 11, lid 2 dezer statuten genoemde strafcommissie.
Duidelijk.
Ik vraag mij wel af of Van Stigt Thans niet snel nadere stappen moet ondernemen. Wat die commissie van beroep allemaal aan het doen is weet ik niet, de vraag is of je daar nog verder op moet wachten. Ik kan me voorstellen dat jij hier op het forum liever niet op reageert.
Het is wel zo dat ik via de Damacademie belanghebbende ben en een beetje ongeduldig begin te worden. Ik kan momenteel geen trainingen met Gantwarg plannen.
Eric Sanders wrote:Henk, ik maak een opmerking over jouw stijl van discussieren. Jij reageert daarop met
Henk de Witt wrote:Zwak. Jij leest mijn argumenten, die bevallen jou kennelijk niet, je hebt blijkbaar geen tegenargumenten en beklaagt je vervolgens over de vorm waarin ik mijn argumenten giet. Komt helaas heel veel voor.
Dat is nogal makkelijk. Dan ligt het niet meer bij jou maar bij een ander. Sorry, maar als ik zeg dat de vorm me stoort, dan bedoel ik dat de vorm me stoort. Misschien ben ik de enige die zich er aan stoort, dan is het mijn persoonlijke probleem. Ook goed.
Ik overdreef een beetje Eric, om de zaak scherp te stellen. Maar er zit mijns inziens wel een kern van waarheid in. Als mensen zich beklagen over de vorm dan blijkt er bij nader inzien vaak iets anders achter te zitten. Het ter discussie stellen van de vorm tijdens een lopende discussie kan ook als bijbedoeling hebben om mensen af te leiden van de zaak waarom het gaat, manipulatie dus. Zie ook een bijdrage van Eric van Dusseldorp waarin hij begon over het volume van Guido van den Berg. Buitengewoon irritant.
Ik denk dat ons gekibbel begon toen ik uit mijn slof schoot naar aanleiding van een verwijzing van jou over de inmiddels beruchte brief van Gantwarg aan het NOC*NSF. Een beruchte brief die overigens niemand kent! Het KNDB-bestuur heeft vragen gekregen van het NOC*NSF over de toestand bij de FMJD. Door een aantal mensen is het zo voorgesteld dat hierdoor de KNDB reputatieschade heeft opgelopen. Dit is niet aan de orde. Het spijt me, maar daar moet ik heel stellig en gelijkhebberig in zijn. De brief ging niet over de KNDB maar over de FMJD. KNDB en FMJD zijn verschillende rechtspersonen. Nu zou het zo kunnen zijn dat sommige mensen denken 'als het bij de FMJD een zootje is zal het bij de KNDB ook wel een zootje zijn'. Maar daar kun je geen beleid op voeren, laat staan iemand straffen. Ten eerste weet je het niet. Ten tweede, mensen denken zoveel. Ten derde...

Om toch weer even naar de zaak terug te keren. Door de reactie van de KNDB is er mijns inziens nu wel degelijk reputatieschade. Het KNDB-bestuur heeft verder aan vertrouwen ingeboet. De bondsraad heeft zijn imago van ongericht en slap zootje bevestigd. De commissie van beroep heeft de termijn laten verstrijken en ligt inmiddels ook onder vuur.
Mijn inziens zou het heel anders geweest zijn wanneer de KNDB aan het NOC*NSF had beloofd zich sterk te maken voor een objectief, onafhankelijk onderzoek inzake de FMJD.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Fri Aug 17, 2007 15:12

PROTEST OF THE BELARUSSIAN DRAUGHTS FEDERATION

On August 10, 2007 we received from the FMJD the documents concerning the General Assembly. In particular there were an information included that the Managing Board has excluded the representative of the BDF Mr. Anatoli Gantvarg from the Financial commission.
3 months before the General Assembly (originally planned in June 2007) according to the Statutes Mr. Gantvarg made and sent to the FMJD the financial report for the years 2003-2005 where some members of the Managing Board were accused of financial violations. The same people have excluded Gantvarg from the commission without refuting any facts from his report. The General Assembly has elected Mr. Gantvarg to the Financial Commission and the General Assembly only can exclude him. Therefore the decision of the Managing Board is not valid. We demand the FMJD to send to all federation the financial report of Mr. Gantvarg.

Irina Pashkevich,

President of the BDF

pieter hildering

Post by pieter hildering » Fri Aug 17, 2007 16:01

Alexander je weet dat dit absolute bulshit is. De man (Gantwarg) doet
niet wat hij opgedragen heeft gekregen en de CD heeft hem uit deze functie gezet vanwege dat feit.
Wit Rusland zijn protest wordt behandeld tijdens de GA welke verplaatst
is naar november en er zal een verzoek van mij komen om Wit Rusland
op non actief te zetten zolang zij hun schuld aan de EDC niet hebben voldaan.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Aug 17, 2007 17:36

Henk de Witt wrote:...de inmiddels beruchte brief van Gantwarg aan het NOC*NSF. Een beruchte brief die overigens niemand kent! Het KNDB-bestuur heeft vragen gekregen van het NOC*NSF over de toestand bij de FMJD. ...... De brief ging niet over de KNDB maar over de FMJD. KNDB en FMJD zijn verschillende rechtspersonen.
Wat heeft het NOC*NSF met de FMJD van doen? Waarom stuurde Gantwarg die brief naar het NOC*NSF? Wat verwachtte hij van ze? Reputatieschade of niet, de antwoorden op deze vragen zijn vrij essentieel.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

pieter hildering

Post by pieter hildering » Fri Aug 17, 2007 18:08

Hij verwachte de zaak op te blazen. Hij heeft hierdoor ook een enorme discussie tussen het NOC-NSF in gang gezet welke inmiddels geluwd is echter nog niet volledig uit beeld.
En het gaat maar verder,hierdoor krijg je spijt dat je er ooit aan begonnen ben dus November exit en niet meer terug in het bestuur. Ik heb er van geleerd en een volledige exit binnen de damsport is aanstaande.

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Fri Aug 17, 2007 18:23

pieter hildering wrote:De man (Gantwarg) doet
niet wat hij opgedragen heeft gekregen en de CD heeft hem uit deze functie gezet vanwege dat feit.
Ik ben geen kenner van Nederlandse verenigingsrecht daarom vraag ik me af - kan in principe het bestuur een kascommissielid ontslaan die door ALV is genoemd om het bestuur te controleren?
Als ik even rondkijk kom ik vaker tegen zinnen zoals
"Het bestuur is verplicht aan deze commissie ten behoeve van haar onderzoek alle door haar gewenste inlichtingen te verschaffen, haar desgewenst de kas en de waarden der vereniging te vertonen en inzage van de boeken en bescheiden der vereniging te geven. "

Argumenten over jaren ken ik al al zijn er hier ook verschillende interpretaties.
Hierover heb ik ook de meningen gehoord die om zacht te zeggen anders zijn dan die van jouw.
Als voraafgaande jaren niet gecontroleerd zijn en geen budget is opgesteld dan kan de kascommissie gewoon niet functioneren zonder (op zijn minst basis) inzage te kunnen krijgen in de cijfers van voorafgande jaren.

pieter hildering

Post by pieter hildering » Fri Aug 17, 2007 19:21

Klopt Alexander dat wij als bestuur medewerking verlenen teneinde een goede kascontrole mogelijk te maken. Echter binnen het mandaat dat aan de kasleden is gegeven. Met andere woorden controleren hetgeen in de taak is aangegeven. Dat is principieel door Gantwarg niet gedaan. Sterker
nog hij weigerde een afspraak te maken met de penningmeester die moest het maar aan hem opsturen.Dit maakt een controle feitelijk onmogelijk omdat er geen penningmeester is die zijn gehele boekhouding over geeft. Dat heb ik zelfs bij kascontroles welke ik zelf heb gedaan in het verleden bij onze damclub en de provinciale dambond niet meegemaakt. Ook toen was het gebruikelijk een afspraak te maken om met het andere kascontrole lid voorbij te gaan bij de penningmeester.

Dat heeft tot gevolg dat wij als bestuur dienen te beslissen of een kascontrole door dat lid nog wel mogelijk is. Als dat niet het geval is dan hebben wij geen andere keus en dienen wij over deze keus op de GA verantwoording af te leggen. Mocht de GA van mening zijn dat dan alsnog dit kaslid onder duidelijke voorwaarden door de GA bepaald dan kan alsnog er een audit volgen. Ik denk echter dat Gantwarg in deze geen schijn van kans maakt gezien zijn beschuldigingen zonder ook maar een stuk onder ogen te hebben gehad.

De jaren 2003 en 2004 zijn goedgekeurd door de GA in Amsterdam en zijn dan ook geen onderwerp in deze. Derhalve hoeft een bestuur niet buiten een gesteld mandaat toegang te verlenen zonder dat daar een goede reden voor zou zijn. De reden had kunnen liggen in fouten en onjuistheden geconstateerd in de te controleren jaargangen 2005 en 2006.
Ik heb al meer hierover gesproken dat als uit die jaren zaken opduiken die vragen op roepen dan ben ik de laatste om de periode daarvoor niet te laten controleren.

Budget: Mooi verhaal echter als je geen geld in kas heb dan is het ook geen zinvolle zaak om een budget op te stellen aangezien de uitgaven in ieder geval beperkt dienen te blijven vanwege dat gebrek aan geld.

Ook heeft hier een rol gespeeld dat wij in 2003 en 2004 geen fatsoenlijke planning hadden voor de diverse te organiseren toernooien en soms pas op het laatste moment iemand bereid vonden een WK te organiseren. Inmiddels is de planning een stuk beter en dit heeft voor onze nieuwe penningmeester A.I. de mogelijkheid een budget op te stellen. Dit zal dan ook op de GA in November een van de stukken zijn.

Dat jij in de wandelgangen andere meningen hoord die om zacht te zeggen anders zijn neem ik voor kennis aan. Ik kan er alleen niet zo veel mee aangezien ik moet handelen zoals mij vanuit mijn kennis gebruikelijk is en zoals ik het in het verleden bij mijn eigen kascontroles heb ervaren.

De situatie met Gantwarg is waarschijnlijk uniek echter als bestuur moet je wel kunnen functioneren en hebben wij een andere kandidaat voor zijn positie bereid gevonden dit werk te doen. Volgende keer zullen we waarschijnlijk ook een reserve kandidaat benoemen.

Ik denk dat je ook wel weet dat jouw geliefde bestuurder Irina in de jaren waarover nu de discussie is losgebarsten dit werk had moeten doen maar het gewoon heeft nagelaten. Het is dezelfde dame die nu eist (DEMAND) dat het inquisitie rapport van Gantwarg mee genomen wordt in de stukken van de GA. Komt wel allemaal uit dezelfde hoek.

Eerst niet doen wat je opgedragen is (Irina Pashkevich kascontrole lid voor de jaren 2003 en 2004) dan een ander uit hetzelfde land nomineren (Gantwarg) en dan eisen stellen. Inmiddels weten wij dat Irina Pashkevich zelf zorg gedragen heeft van het achterover drukken van gelden van het EDC toernooi in Minsk. EURO 3000. Daar mogen we het waarschijnlijk in jouw ogen niet over hebben maar is bij mij een duidelijk geval van diefstal. Ik kan het niet anders noemen.

Ik denk dat je dan ook begrijp dat de discussie volkomen zinloos is als je over dat soort zaken duidelijk geen mening wil geven om wat voor reden dan ook. Daarom heb ik wel eens twijfels over de ware bedoelingen van jouw opmerkingen en dat vind ik jammer.

Ik heb inmidels ook begrepen dat 1 opmerking van Vitold voldoende was
om de banvloek over hem uit te spreken. Je heb weinig ruggegraat Alexander in deze want die opmerking heb jij zeer persoonlijk genomen als zijnde discriminerend waar over ik een andere mening heb.

Ga zo door maar uiteindelijk is er op dit moment maar 1 die gestolen heeft en dat is geen Nederlander.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 17, 2007 20:21

Eric Sanders wrote:
Henk de Witt wrote:...de inmiddels beruchte brief van Gantwarg aan het NOC*NSF. Een beruchte brief die overigens niemand kent! Het KNDB-bestuur heeft vragen gekregen van het NOC*NSF over de toestand bij de FMJD. ...... De brief ging niet over de KNDB maar over de FMJD. KNDB en FMJD zijn verschillende rechtspersonen.
Wat heeft het NOC*NSF met de FMJD van doen? Waarom stuurde Gantwarg die brief naar het NOC*NSF? Wat verwachtte hij van ze? Reputatieschade of niet, de antwoorden op deze vragen zijn vrij essentieel.
Hierboven heb je kunnen lezen dat Gantwarg uit zijn functie is gezet als lid van de financiële commissie van de FMJD. Alexander Presman vraagt zich af het wel kan dat iemand die het bestuur moet controleren door datzelfde bestuur uit zijn functie wordt gezet. Duidelijk is dat Gantwarg binnen de FMJD nergens meer kwam. Hij het hogerop gezocht en is bij de NOC*NSF terechtgekomen. Het schijnt er mee te maken te hebben dat de zetel van de FMJD in Nederland is gevestigd. De discussie is hier al gevoerd of dat verstandig was, Hanco Elenbaas opperde bijvoorbeeld dat hij beter aangifte bij de politie had kunnen doen. Dit lijkt mij persoonlijk van niet, want ik heb nergens gelezen dat Gantwarg mensen concreet van diefstal heeft beschuldigd.

Het verhaal van Pieter Hildering dat Gantwarg weigerde naar Jaap Bus af te reizen om de boeken te controleren en eiste dat alle documenten naar hem werden opgestuurd had ik ook eerder gehoord. Inderdaad is dit onder normale omstandigheden ongebruikelijk. Van belang is wel de vraag of de omstandigheden normaal waren.

Zojuist ontving ik een anonieme e-mail van een dammer die vanuit zijn expertise meldde dat het NOC*NSF bij de beoordeling van subsidie aan de KNDB wel degelijk de inbedding in de FMJD kan meewegen. Dus, als het bij de FMJD een zootje zou zijn, zou de KNDB daar nadelen van kunnen ondervinden.
Dit mag zo zijn, maar ten eerste blijf ik bij mijn stelling dat als er zaken niet in orde zijn binnen de FMJD en de persoon die dit aan de orde stelt vindt geen gehoor binnen de organisatie zelf, dat het dan legitiem is om een en ander extern te melden. Dan heb je het verschijnsel van de klokkenluider. Of de bel bij het NOC*NSF geluid had moeten worden weet ik niet, dat laat ik graag in het midden. Gantwarg had ook de media kunnen inschakelen. Maar dan was het NOC*NSF het ook te weten gekomen.
Zoals ik al eerder gezegd heb ben ik er niet voor om zaken onder de pet te houden om schade (bijvoorbeeld in de subsidiesfeer) te voorkomen. Als zaken onder de pet gehouden worden, is de schade op de langere termijn mijns inziens veel groter.

pieter hildering

Post by pieter hildering » Fri Aug 17, 2007 21:32

Henk, je staat weer uit kletsen als een kip zonder kop. Wij houden geen zaken onder de pet, wat ben je toch een ongeloofelijke ...
Dit terwijl ik je in het verleden aangeboden heb om een afspraak te maken met de penningmeester om zelf eens je licht op te steken.

Dus ga nou niet weer je dingen inbeelden die er niet zijn of heb dan het lef om zelf eens te constateren wat er aan de hand is, dan wel of er iets aan de hand is.

Dus stop met het gezanik als je niet weet waarom het gaat en of er wel iets aan de hand is. Wees een kerel en maak een afspraak om zelf eens te ervaren hoe die FMJD boekhouding er uit ziet. Als je dat lef niet heb hou dan je kop dicht over zaken waar je geen weet van heb.

Post Reply