Als je nu eens begint met goed te lezen Piet. Daar staat iets heel anders dan dat Hildering door Gantwarg is uitgemaakt voor crimineel, wat jij er van maakte. Hij praat over organisaties. Dat bedoel ik nu met zo maar iets roepen.Piet Bouma wrote:Gantwarg schrijft in zijn brief: “I suppose these organizations [FMJD and the EDC] are criminal and have nothing to do with sport. Some 4-5 persons who never played even on the law level or simply never played are doing all affairs in the FMJD.”
Wat zijn de bestuurders dan volgens jou? Goudeerlijke mensen?
Van belang is verder wat de argumenten van Gantwarg zijn om zo fel uit de hoek te komen ten aanzien van FMJD en EDC. Ik zie in het door jou aangehaalde citaat een enorme woede van iemand die zijn brood verdient met dammen en zich gefrustreerd voelt door een clubje amateurs, dat maar wat aanrommelt en de damsport niet serieus neemt. Ik kan die woede heel goed begrijpen. Er zijn op dit forum al genoeg voorbeelden genoemd van eigenmachtig optreden van FMJD-bestuurders. Bluf, dreigement, inmengen in zaken waar men niets mee te maken heeft. Goed onderbouwde voorstellen van topspelers zijn compleet genegeerd, alsof het onmondige kinderen zijn. Zie ook wat topspelers als o.a. Clerc en Thijssen -diplomatieker dan Gantwarg- in interviews over dit gedrag van bestuurders te berde hebben gebracht. Ik zal de vele voorbeelden die alleen al op het forum hebben gecirculeerd niet uitgebreid herhalen. De meeste topspelers slikken uiteindelijk de maatregelen en bedenkseltjes van de eigenwijze amateurs. Zij zijn in belangrijke mate financieel afhankelijk van deze mensen. Gantwarg is het bewijs wat er met je kan gebeuren als je de opgekropte woede niet langer kan inhouden en met de vuist op tafel slaat.
Hier heb je de context Piet. Volgens Gantwarg leeft de FMJD de eigen statuten en reglementen niet na. Even afgezien van het feit of hij daarin gelijk heeft of niet, het is duidelijk dat hij dit zeer serieus meent. Dan mag hij de betreffende activiteiten illegaal noemen. Het een vloeit logischerwijze voort uit het ander.Piet Bouma wrote:Gantwarg schrijft in zijn rapport: “Financial activity of the FMJD is organized with ignoring of the most important articles of the Statutes and Bye-Laws, that means is illegal and partially criminal”
Hoe opereren de bestuurders dan volgens jou. Legaal met alleen een verkeersovertreding?
Probeer je nog even de start van de bondsraad in 2003 te herinneren. Er was iets niet in orde met de statuten. Er stonden toen mensen op, onder anderen op dit forum die de besluiten van nieuwe bondsraad, sterker nog de bondsraad zelf, illegaal noemden. Men dreigde zelfs met een rechtszaak. Ja, jij en ik zijn lid geweest van een illegale organisatie! Nu ben ik niet zo van de formele scherpslijperij, maar formeel hadden deze mensen gelijk. Kun je je nog herinneren hoe deze zaak werd opgelost? De nieuwe bondsraad werd eenmalig nog even algemene ledenvergadering genoemd of zoiets. Met de provincies werd afgesproken dat voor de gelegenheid de nieuwe bondsraadsleden werden afgevaardigd naar die ledenvergadering. Het is me wat.
Enfin, inhoudelijk zijn beide zaken niet met elkaar te vergelijken. Bij de nieuwe bondsraad ging het om een slordigheidje, er was een formeel dingetje over het hoofd gezien. En toen al namen sommige mensen op hoge toon het woord 'illegaal' in de mond. De verwijten van Gantwarg zijn veel zwaarder, namelijk het bij herhaling en bewust aan de laars lappen van statuten en reglementen.
De term 'partially criminal' gaat verder dan illegaal. Welke de redenen zijn waarom hij deze term gebruikt, dient hem gevraagd te worden in het in te stellen onderzoek.
Ik heb het financiële rapport van Gantwarg gelezen en de ultimatumbrief van de KNDB. Het rapport van Gantwarg is naar mijn idee redelijk zakelijk. Hij heeft het over onvolledige financiële verslagen. Hij heeft het over de EDC die geen eigen bankrekening heeft, die financiële verantwoording dient af te leggen aan de Algemene Assemblee van de FMJD volgens artikel 6.11 van de reglementen, maar dit niet doet. Hij heeft het over begrotingen van de FMJD die volgens hem niet zijn gepresenteerd op de laatste twee Algemene Assemblees van de FMJD en derhalve ook niet zijn goedgekeurd zoals voorgeschreven is. Enzovoorts. Ik ben absoluut niet in de positie om hier een oordeel over te vellen. Veel zaken die hij noemt lijken mij eenvoudig te checken. Heeft de EDC nu wel of niet een bankrekening? Zo nee, wie beheert de inkomsten en hoe en aan wie wordt verantwoording afgelegd? Is er nu wel of niet een begroting gepresenteerd op de laatste Assemblee van de FMJD? Ik merk dat jij ook een aantal vragen hebt Piet, nu je er wat meer bent ingedoken.Piet Bouma wrote:Het bestuur van de KNDB heeft m.i. terecht gevraagd om bewijzen van deze beschuldigingen. Deze zijn niet geleverd en de woorden zijn niet teruggenomen.
Kortom: beschuldigen zonder bewijzen kan niet.
Het bestuur van de KNDB heeft vervolgens besloten een schorsing/royement uit te spreken, waartegen nu een beroep loopt.
Laat ik daarover (de straf) nu niet vrijmoedig spreken, maar laat eerst deze beroepscommissie zijn werk doen.
Dan de ultimatumbrief van de KNDB aan Gantwarg van 1 april jl. Die brief is volgens mij niet zakelijk en bevat tal van tegenstrijdigheden. Men eist van Gantwarg harde bewijzen. Dat begrijp ik niet goed. Een voorbeeld: Als er op de laatste Assemblee wel een begroting is goedgekeurd dan staat dit toch in de notulen? Dan zou de KNDB toch simpel de bewering van Gantwarg kunnen ontkrachten met een passage uit de notulen? De KNDB moet bewijzen dat er wel een goedgekeurde begroting was.
Als jij zegt dat er nog nooit een blauwwit gestreept tijgertje in Franeker is geweest en ik maak jou uit voor leugenaar, stel jou een ultimatum en eis van jou binnen een maand hard bewijs dat er nog nooit een blauwwit gestreept tijgertje in Franeker is geweest, anders....
Is dat niet een beetje de wereld op zijn kop? Als ik zo zeker ben dat er wel degelijk een blauwwit tijgertje in Franeker rondsluipt, is het dan niet aan mij om dit aan te tonen? Of zie ik dat verkeerd?
Het rapport van Gantwarg spreekt over geld dat niet of onvolledig is verantwoord. De KNDB zegt dat Gantwarg met harde bewijzen moet komen dat FMJD bestuurders geld hebben gestolen van de FMJD. Maar in het rapport van Gantwarg lees ik nergens over mensen die geld hebben gestolen.
Tegenstrijdig vind ik ook dat men Gantwarg om harde bewijzen vraagt, maar hem vooraf al schuldig verklaart. Zo beroept men zich op Hildering en Bus die hebben verklaard dat de kritiek van Gantwarg niet meer is dan ‘nonsens en onzinnige aantijgingen’. Zo lust ik er nog wel een paar. Bus, Pavlicky en Hildering zijn volgens de KNDB-brief volgens ‘iedere standaard (behalve die van u en uw mogelijke vrienden, voegt men er fijnzinnig aan toe) zeer betrouwbare, bekwame en eerlijke vrijwilligers’.
Het spijt me, maar dit is ordinaire vriendjespolitiek. Bij voorbaat wordt één der partijen in het konflikt brandschoon verklaard.
Men beschuldigt Gantwarg er verder van dat hij in samenwerking met de Wit-Russische federatie ‘feiten heeft gecombineerd als in de beste samenzweringstheorieen’. En hij zou zich schuldig hebben gemaakt aan het verspreiden van geruchten en roddel op internet.
En dan komt het. Nadat men Gantwarg twee pagina's lang heeft overladen met dit soort subjectieve aantijgingen zegt men aan het eind van de brief plotsklaps dat alles tenminste zo lijkt, dat Gantwarg uiteindelijk gelijk zou kunnen hebben en dan volgt het ultimatum dat hij voor 1 mei met harde bewijzen moet komen.
Nou breekt toch mijn klomp...