KRANTENARTIKELEN - 2007
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Theo Dijkstra wrote: Match MAROCCO - PORTUGAL !
Voor al degenen die het nog niet wisten. Marocco - Portugal te Cassablanca 4 t/m 6 augustus 2007.
Portugal is nog steeds geen lid van de FMJD ! Laat staan Marocco ......
Heren bobo's wordt het niet eens tijd om contact met hen op te nemen?
http://fpdamas.home.sapo.pt/novidades.html
- Theo Dijkstra
Sorry, een beetje laat. Ik was aan het dammen op de dijk ..... Leuk jaarlijks gongdamtoernooi in Loosdrecht.
1e Schwarzman, 2e Mike Koopmanschap, 3e Arjan vd Berg, 4e Teodoro .....
1e Schwarzman, 2e Mike Koopmanschap, 3e Arjan vd Berg, 4e Teodoro .....
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:51, edited 1 time in total.
- Theo Dijkstra
- Hanco Elenbaas
De Gelderlander
http://www.gelderlander.nl/sporten/denk ... 687333.ece
Alles komt goed voor dammer Jasper Lemmen
door Walter Nieuwkamp
Donderdag, 26 juli 2007 - NIJMEGEN - Teleurstelling is omgeslagen in opgetogenheid. Jasper Lemmen, deze week actief op het Open NK dammen in Nijmegen, verheugt zich op het nakende seizoen. De 21 - jarige Bemmelnaar verwacht een mooi jaar bij zijn nieuwe vereniging, damvereniging Huissen.
Hoe anders was zijn stemming een paar maanden geleden nog. Amsterdam, de vereniging waar Lemmen de afgelopen twee jaar actief was, maakte bekend dat ze geen prijs meer op de jonge Betuwnaar stelde. Hij had twee aardige jaren achter de rug - tweemaal in de plus - maar Amsterdam had desondanks geen plaats voor Lemmen in de nieuw geformeerde 'kampioensformatie'. "Dat viel me vies tegen van Amsterdam", zo vertelt Lemmen. "In vergelijking met de nieuwe spelers, ben ik helemaal niet minder. Ze zouden moeten inzetten op de jeugd, maar in plaats daarvan bedanken ze me."
De teleurstelling ebde echter snel weer weg. Lemmen, die jaren te boek stond als groot damtalent, werkt zich langzaam naar de top. Inmiddels heeft hij al behoorlijk naam gemaakt, tot zijn eigen verbazing. Verscheidene ereklasseclubs toonden belangstelling. Hij koos voor DV Huissen. "Ik moest weg bij Amsterdam en daar baalde ik van, maar gek genoeg ga ik er eigenlijk alleen maar op vooruit", zegt Lemmen.
Hij legt uit. "Huissen is natuurlijk veel dichter bij huis. Ik kan nu op de fiets naar de club. Ik ga bij Huissen samenspelen met mijn oude en huidige trainer, met Johan Krajenbrink en Alexander Baljakin. Daar kijk ik erg naar uit, lijkt me echt heel leuk om met hen in een team te zitten. Doordat ik nu met minder reistijd kamp, heb ik meer tijd voor mijn studie, opleidingskunde in Nijmegen. En daarnaast ga ik bij DV Huissen damtrainingen geven aan de jeugd. Bij Amsterdam kon dat niet, vanwege de reisafstand."
Het nieuwe damseizoen belooft veel moois voor Lemmen. De randzaken lijken perfect geregeld. Deze week speelt hij nog het vermaarde zomertoernooi in de Jan Massinkhal in Nijmegen. Daarna gaat de Bemmelnaar op vakantie, om zich vervolgens vol goede moed in het Huissense avontuur te storten.
"Het gaat een heel vernieuwend jaar worden. Ik ben benieuwd hoe het zal uitpakken, hoe mijn prestaties zullen zijn. Mijn eerste jaar bij de senioren ging heel goed, de afgelopen twee jaar waren aardig, nu moet ik doorgroeien. Ik vind dat ik in de ereklasse wat meer moet winnen. Maar spelen in teamverband is heel anders dan voor je eigen prestaties knokken."
Op individueel vlak heeft Lemmen geen uitzonderlijke verwachtingen dit jaar. Hij wil presteren op het Nederlands kampioenschap. En herhaling van zijn stunt vorig jaar op het Open NK in Nijmegen, toen de jongeling brutaal tweede werd, zou ook leuk zijn. Maar het is geen vereiste.
"Ik wil vooral een gezellig toernooi. Ik speel verder geen zomertoernooien. En hoeveelste ik dan eindig maakt me niet zoveel uit. Zo hoog mogelijk ja, maar vraag me niet welke positie ik daarbij in gedachten heb."
Lemmen begon het Open NK sensationeel met drie zeges. Na remises tegen Gil Salomé en Guntis Valneris verloor hij gisteren van Flaubert Ndonzi. Daardoor zakte hij af naar een grote groep spelers die met 8 uit 6 de vijftiende plaats deelt. Vanochtend speelt hij tegen de Leidenaar Bart Terwel.
- Hanco Elenbaas
De Stentor, 30 juli 2007
http://www.destentor.nl/sport/regiogroo ... 703390.ece
Keurentjes haalt meesternorm op NK
door Nikhila
NIJMEGEN - Rik Keurentjes was tijdens het Open NK, gewonnen door oud - wereldkampioen Guntis Valneris, één van de onbetwiste uitblinkers.
Het 22-jarige damtalent, na zijn succesvolle jeugdjaren nog altijd lid van het Vordense DUO, tekende voor vier voltreffers en hield bovendien een lange rij grootmeesters in toom.
"Ik stond voortdurend in de toptien", vertelde hij. "Na een mooie overwinning op Daouda Diakité uit Mali ging het op de slotdag mis tegen Valneris. Na mijn ondoordachte ruil vlocht hij een slagje in de stelling, waardoor mijn belangrijkste opbouwzet was verhinderd. Na een nieuwe misrekening kon ik de partij niet meer redden."
De teleurstelling na zijn veertiende plaats was bij Keurentjes van korte duur. De enveloppe met inhoud verdween achteloos in zijn zak, maar de behaalde norm voor internationaal meester verzachtte alle pijn. Ook leverde zijn prestatie twintig ratingpunten winst op: slechts drie van de 130 deelnemers kenden meer progressie.
Keurentjes studeert al jaren in Groningen en maakt voor de landelijke ereklasse de overstap van Hengelo naar het Drentse Hijken. "Het aanbod van DUO kwam te laat, want op dat moment had ik mijn jawoord in Hijken al gegeven." De plannen om zijn studie in Cambridge voort te zetten zijn van de baan. "Dan zou ik het dammen op een lager pitje moeten zetten en daarvoor ben ik toch veel te verknocht aan het spelletje."
Friso Fennema pakte evenals clubgenoot Keurentjes dertien punten uit tien partijen, maar werd door een mindere weerstand als negentiende geklasseerd. Na zijn nederlaag op de eerste wedstrijddag tegen grootmeester Alexander Baljakin kwamen louter subtoppers op zijn pad. Fennema (33), nog altijd woordvoerder van de VVD, maakt in september zijn rentree in de Vordense hoofdmacht.
Vandaag vertrekt de Oranje-ploeg van Schiphol, met 22 jeugdspelers en evenzovele fans en begeleiders - onder wie Nina & Henk Hoekman - naar Sint Petersburg, waar deze week het EK wordt gespeeld. Een strijd met honderden deelnemers ingedeeld in acht categorieën: vier voor jongens en vier voor meisjes. Voor Judith van Beek uit Heino, vorig jaar verrassend zesde op het WK, wordt het haar derde EK. "In 2002 maakte ik mijn debuut", aldus de 18-jarige Van Beek. "Eveneens in Sint Petersburg. En twee jaar geleden was ik er ook bij toen in Polen werd gespeeld."
- Hanco Elenbaas
Aleksander Kandaurov heeft op de Shashki site een interview geplaatst met veelvuldig wereldkampioene
Russisch/Braziliaans Katja Boesjoejeva, dat overgenomen is uit het Russische blad 'Intellectuele Spelen':
http://www.shashki.com/Article1779.html
Babelfishvertaling: http://babelfish.altavista.com/babelfis ... e1779.html
- Hanco Elenbaas
Brabants Dagblad
http://www.brabantsdagblad.nl/sport/reg ... 684246.ece
Van den Broek hoeft voor niemand bang te zijn
door Chris Korsten
Woensdag 25 juli 2007 - TILBURG - Hij telt slechts dertien lentes, maar nu al is Thijs van den Broek voor menig dammer een gevreesde tegenstander. Volgende week woensdag begint hij in Sint-Petersburg aan het EK voor pupillen. "Ik zeg niet dat ik eerste word, maar ik ga er wel voor."
Wie denkt het ventje eens even flink een lesje te leren op het dambord, komt bedrogen uit. De jonge Tilburger speelt namelijk als een volwassen kerel.
Van den Broek kwam op de basisschool voor het eerst serieus in aanraking met het damspel. "Bij het schooldammen won ik op individueel niveau alles wat er te winnen viel. Meneer Cor (Kuijstermans, red) heeft me in aanraking gebracht met TDV, de club waarvan ik al enkele jaren lid ben. Mijn vader en mijn broers Bas (15) en Sander (11) zijn me gevolgd. Vanaf het begin is meneer Cor mijn vaste trainer. Mede dankzij hem heb ik de afgelopen tijd veel progressie geboekt." Daarnaast krijgt Van den Broek als lid van de Centrale Pupillen Training eens per twee maanden onderricht van Alex Mathijsen. "Alex behandelt meestal één specifiek thema, wat in de praktijk neerkomt op het uitdiepen van het reguliere lesmateriaal." Verder neemt Van den Broek samen met enkele andere talenten uit de provincie geregeld deel aan de trainingssessies onder leiding van Wil van den Braak. "Thuis studeren is natuurlijk ook van groot belang. Alles bij elkaar opgeteld ben ik naar schatting tien tot vijftien uur per week bezig met het doornemen van de theorie."
Het laatste jaar gaat het crescendo met de resultaten van Van den Broek. In mei eindigde hij bij het NK pupillen als tweede; slechts vier weerstandspuntjes was het verschil met kampioen Martijn de Zeeuw. Vorig jaar legde hij beslag op de nationale pupillentitel bij het sneldammen. Maar ook bij de 'groten' staat Van den Broek inmiddels z'n mannetje. Dit seizoen maakte hij zijn debuut in het eerste tiental van TDV, dat uitkomt in de nationale hoofdklasse, het op één na hoogste landelijke niveau. Zijn score: 8 uit 11. "In eerste instantie ging het vrij moeizaam, na de vijfde ronde heb ik geen partij meer verloren. Op grond van zijn tweede plek bij het laatste NK mag hij nu in Sint-Petersburg deelnemen aan het EK voor pupillen. Aansluitend vindt er ook nog het Europees sneldamkampioenschap plaats. In de Russische miljoenenstad gaat hij in principe voor goud, wat geenszins betekent dat hij daarvan automatisch uitgaat. "Ik ben van niemand bang. Martijn de Zeeuw is zonder meer een grote concurrent, maar als het meezit, kan ik hem voorblijven in het klassement."
-
- Theo Dijkstra
Service uit het zonnige zuiden, deze keer Brunssum.
Last edited by Theo Dijkstra on Sun Nov 08, 2009 02:52, edited 1 time in total.