Je hebt blijkbaar weinig vertrouwen in het systeem, ik durf er wel een kratje om te verwedden dat Italie boven Duitsland blijft.Jan Pieter wrote: Dan kun je ook wel de rating van het WK voetbal 2006 gaan berekenen. Zou me niet verbazen wanneer die van Duitsland het hoogst is. Italie de finale gewonnen? Niets mee te maken, Duitsland wereldkampioen.
Er zou misschien wel uit de bus komen rollen dat Duitsland Frankrijk voor zou blijven. Dat is ook weer nadeel van Knock-Out: (je krijgt geen volledige ranglijst) Je kan de nummers 2 en 3 immers niet met elkaar vergelijken. Het Knock-Out systeem is dan ook alleen betrouwbaar voor de eindwinnaar. Deze speler heeft immers al zijn tegenstanders direct of indirect verslagen.
Er zijn in een normaal Zwitsers ook te weinig partijen gespeeld om te vergelijken zoals in een (dubbelrondig) rond toernooi. Je moet roeien met de riemen die je hebt. In een rond toernooi zou Ron misschien wat meer winnen en meer de tijd hebben om zijn nederlaag goed te maken, maar misschien gaat hij ook nog wel een keer onderuit (in nijmegen speelde hij ook niet echt lekker), Ron zijn speelkracht varieert nogal.Jan Pieter wrote: Dat laatste is uit wetenschappelijk oogpunt aanvechtbaar (er zijn domweg te weinig partijen gespeeld voor een betrouwbare rating)
Ron was tijdje terug in de Hiltex Open in bloedvorm. Het lijkt me ook niet eerlijk om ervan uit te gaan dat hij in beide toernooien even goed speelde.
Als het om een eenmalige misstap gaat valt de mate waarin zijn tegenstanders bestraft worden wel mee (er zijn nog 146 andere uitslagen die bij de eindrangschikking net zo belangrijk zijn).
Verder gebeurt het vaker dat de vorm waarin een speler zich verkeert tijdens een toernooi niet verandert.
In het Gelders Kampioenschap 2006 eindigde ik als tweede met +4. Theo Berends bleef me voor met +5. Ik speelde echter tegen de nummers 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 en 14. Theo tegen 2, 3, 4, 5, 7, 8, 15, 20, 21. Ik had uit 9 rondes 11 wp meer...Jan Pieter wrote: en uit sportief oogpunt vind ik het in elk geval onaanvaardbaar dat degene met de meeste punten niet het toernooi wint.
Als we richting rond toernooi zouden gaan wat natuurlijk wenselijk is voor een optimale vergelijking, en ik nog tegen de nummers 15, 20, 21 mag spelen en theo nog tegen de nummers 6, 10 en 14, lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ik nog een puntje goed maak (Theo mag dan nog tegen Erik vd Weerdhof, Rene Vos en Coen Donders, ik tegen Leo Steijntjes, Jan Heijink en Harry Luimes.)
Vraagje aan Jan-Pieter:
Wie vind je dat het toernooi had moeten winnen en doe eens een voorspelling van de TPR*.