Damsoftware

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Wieger Wesselink

Re: Damsoftware

Post by Wieger Wesselink » Tue Jan 13, 2004 21:41

tukkerjtb wrote: Wat mij een leuke nieuwe opdracht lijkt, is het maken van een database met combinaties in de opening. Als zo'n database toegankelijk zou zijn voor zowel beginnende en geoefende dammers, en wellicht ook voor programmeurs van damprogramma's, kan dal leiden tot nieuwe leden.

Voor programmeurs van damprogramma's kan zo'n database dienen om bij analyses dreigingen aan te geven.
Heb je het over bestaande combinaties? Want dat kan gewoon onderdeel worden van een algemene problemendatabase. Als je bedoelt dat je met behulp van de computer automatisch wilt zoeken naar openingscombinaties wordt het een heel ander verhaal...

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue Jan 13, 2004 22:07

Piet Bouma wrote: Wat ik in mijn omgeving merk is, dat veel dammers het interessant vinden, om te berekenen hoe hun rating er momenteel bijstaat.
De jaarlijkse ratinglijst (de FMJD doet het al vaker) voldoet dus niet geheel.

Uiteraard zijn er enkelen, die al een ratingmachine hebben gemaakt, waarmee je, door de (rating van) tegenstanders in te voeren, je nieuwe rating kunt berekenen.

Wat ik handig zou vinden is een databaseapplicatie (bij de KNDB), waarbij wedstrijdleiders (nationale, provinciale en toernooiwedstrijdleiders) uitslagen kunnen invoeren, waarna meteen een nieuwe ratinglijst beschikbaar is. Dus een real-time ranglijst.
Dit kun je dan uitbreiden door ook de toernooi(eind)standen, wedstrijdrondes en uitslagen vanuit die database zichtbaar te maken.
Zo’n database kan dan dienen als damarchief van allerlei wedstrijden.

En (om het nog mooier te maken), als je een partijuitslag aanklikt en je hebt zelf Turbo-Dambase op de computer, dan zou je de partij meteen na moeten kunnen spelen (als hij is ingevoerd in Tdambase).
Inderdaad, de rating wordt niet erg vaak bijgewerkt. Ik denk dat dat komt doordat het nog te veel handmatig gebeurt. Om dat te verbeteren zal er met de makers van invoerprogramma's (lees: Klaas Bor) moeten worden samengewerkt. Een begin zou zijn om de ledenlijst van de KNDB (en overige landen) te gebruiken als namenlijst in TurboDambase. Dan heeft iedere speler een unieke (liefst duidelijk herkenbare) identificatie, zodat er geen mensenhand aan te pas hoeft te komen om zo'n partij te verwerken. Verder zou TurboDambase uitvoer moeten genereren in een voor ratingprogramma's geschikt formaat.

De ratingmachine van Damclub Oerterp (http://www.mycgiserver.com/~hendrikv/home.html) is trouwens best aardig. Een realtime rating kan alleen op initiatief van de bond gemaakt worden, want die beschikt over de uitslagen en bepaalt welke partijen meetellen. Het doorklikken van partijuitslagen naar TurboDambase zie ik niet snel gebeuren. Ik heb zelf wel eens overwogen om toernooitabellen te genereren voor de toernooien die ik op mijn site heb staan, zodat je een partij in de dambo applet kunt bekijken door op de uitslag te klikken. Maar er zitten te veel onregelmatigheden/fouten in de partij-informatie in TurboDambase, waardoor ik er toch maar van afgezien heb.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Jan 13, 2004 22:53

Wieger Wesselink wrote:
Piet Bouma wrote: Wat ik in mijn omgeving merk is, dat veel dammers het interessant vinden, om te berekenen hoe hun rating er momenteel bijstaat.
De jaarlijkse ratinglijst (de FMJD doet het al vaker) voldoet dus niet geheel.

Uiteraard zijn er enkelen, die al een ratingmachine hebben gemaakt, waarmee je, door de (rating van) tegenstanders in te voeren, je nieuwe rating kunt berekenen.

Wat ik handig zou vinden is een databaseapplicatie (bij de KNDB), waarbij wedstrijdleiders (nationale, provinciale en toernooiwedstrijdleiders) uitslagen kunnen invoeren, waarna meteen een nieuwe ratinglijst beschikbaar is. Dus een real-time ranglijst.
Dit kun je dan uitbreiden door ook de toernooi(eind)standen, wedstrijdrondes en uitslagen vanuit die database zichtbaar te maken.
Zo’n database kan dan dienen als damarchief van allerlei wedstrijden.

En (om het nog mooier te maken), als je een partijuitslag aanklikt en je hebt zelf Turbo-Dambase op de computer, dan zou je de partij meteen na moeten kunnen spelen (als hij is ingevoerd in Tdambase).
Inderdaad, de rating wordt niet erg vaak bijgewerkt. Ik denk dat dat komt doordat het nog te veel handmatig gebeurt. Om dat te verbeteren zal er met de makers van invoerprogramma's (lees: Klaas Bor) moeten worden samengewerkt. Een begin zou zijn om de ledenlijst van de KNDB (en overige landen) te gebruiken als namenlijst in TurboDambase. Dan heeft iedere speler een unieke (liefst duidelijk herkenbare) identificatie, zodat er geen mensenhand aan te pas hoeft te komen om zo'n partij te verwerken. Verder zou TurboDambase uitvoer moeten genereren in een voor ratingprogramma's geschikt formaat.

De ratingmachine van Damclub Oerterp (http://www.mycgiserver.com/~hendrikv/home.html) is trouwens best aardig. Een realtime rating kan alleen op initiatief van de bond gemaakt worden, want die beschikt over de uitslagen en bepaalt welke partijen meetellen. Het doorklikken van partijuitslagen naar TurboDambase zie ik niet snel gebeuren. Ik heb zelf wel eens overwogen om toernooitabellen te genereren voor de toernooien die ik op mijn site heb staan, zodat je een partij in de dambo applet kunt bekijken door op de uitslag te klikken. Maar er zitten te veel onregelmatigheden/fouten in de partij-informatie in TurboDambase, waardoor ik er toch maar van afgezien heb.
Enkele mogelijke bijvoordelen van dit voorstel:
1. Geen onduidelijkheid van welke speler de betreffende partijen (in Turbodambase) zijn, zo spelen er in de hoofdklasse bijv. 2 J. v.d. Weteringhs volgens mij, een voor Dordrecht en een voor 's-Gravenpolder.
2. De mogelijkheid om op rating te zoeken in Turbodambase (een optie die al wel in truus bestaat).

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Jan 23, 2004 12:08

Wieger,

Kunnen ze in Eindhoven en Zwolle niet gaan samenwerken om hetgeen ik bij http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?p= ... 13eed#6123 beschrijf te realiseren?

Wieger Wesselink

EntryDambo 2.0

Post by Wieger Wesselink » Wed Aug 31, 2005 22:01

Gezocht: testers voor de nieuwe versie van EntryDambo, het invoerprogramma voor de dambo applet. Het is te vinden op http://10x10.org. Op het moment zijn mij nog geen problemen bekend, maar het kan uiteraard geen kwaad dat anderen er eens mee aan de slag gaan.

Nieuwe features zijn o.a.
- ondersteuning van PDN formaat
- ftp-optie (via een druk op de knop partijen op het web zetten)

Problemen, ontbrekende features en ander commentaar is welkom!

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Aug 31, 2005 23:32

Ik stel me beschikbaar !

steenslag

Post by steenslag » Thu Sep 01, 2005 00:07

Ik heb zo gauw maar 2 opmerkingen:
- De html-pagina geeft "Missing Topline", terwijl ik die wel degelijk heb ingevuld
-Ik heb geen mogelijkheid gevonden om het uiterlijk van de html-pagina te beinvloeden, met name het formaat van de applet. Dat was in AD'98 juist zo slim opgelost met templates.

Ik heb ftp nog niet geprobeerd. Wordt de html en de .gz file overschreven of alleen de laatste ... Hela! De hele applicatie is veranderd! Dit ziet eruit als een oudere versie. Hmm. Hij kan wel 14x14 dammen. Laat maar weten wanneer we kunnen beginnen.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Sep 01, 2005 22:52

steenslag wrote:Ik heb zo gauw maar 2 opmerkingen:
- De html-pagina geeft "Missing Topline", terwijl ik die wel degelijk heb ingevuld
-Ik heb geen mogelijkheid gevonden om het uiterlijk van de html-pagina te beinvloeden, met name het formaat van de applet. Dat was in AD'98 juist zo slim opgelost met templates.

Ik heb ftp nog niet geprobeerd. Wordt de html en de .gz file overschreven of alleen de laatste ... Hela! De hele applicatie is veranderd! Dit ziet eruit als een oudere versie. Hmm. Hij kan wel 14x14 dammen. Laat maar weten wanneer we kunnen beginnen.
Zou je misschien preciezer aan kunnen geven onder welke omstandigheden de topline verdween? Het beinvloeden van de html-pagina is al wel mogelijk via het menu Options/Set Html file. Maar dat is nog niet erg goed gedocumenteerd. Wat misschien een goede oplossing is, is om er rechts nog een html-tab bij te maken met een paar knoppen voor standaard-instellingen, en een mogelijkheid om een eigen html-pagina te kiezen. Kun je aangeven wat er allemaal instelbaar moet zijn voor de gebruiker? In ieder geval de titel van de pagina en de grootte van de applet denk ik. AD'98 ken ik niet, dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Om wat voor "templates" gaat het?

Bij ftp worden inderdaad de .html en .gz files overschreven, en optioneel ReplayDambo.jar. Het fenomeen dat er een hele oude versie van EntryDambo verschijnt heb ik ook al eens meegemaakt. Ik weet niet wat ik daar aan kan doen. Op de server staat wel degelijk de nieuwste versie. Kennelijk gaat er wat mis bij het cachen van files dan wel op de server, dan wel lokaal op de eigen PC. Misschien helpt het om de cache lokaal leeg te maken (in Windows: via Control Panel, java en dan in een of andere tab kun je dat aangeven). Het testen is dus nu al mogelijk. Ter controle: in de about box moet inmiddels versie 2.01 staan.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Sep 01, 2005 22:56

Arjen de Mooij wrote:Ik stel me beschikbaar !
Fijn! Mocht het je niet duidelijk zijn: via de link op http://10x10.org kun je al aan de slag.

steenslag

Post by steenslag » Thu Sep 01, 2005 23:46

Dit is een voorbeeld van een AD'98 template

Code: Select all

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<html>
<head>
<title>Steenslag - Het beste uit DP</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../../content.css">
</head>
<body leftmargin="100">
<div class="banner"><script language="JavaScript" type="text/javascript" src="../../banner.js"></script></div>
<div class="centercontent">
<P>
<center>
<h2>De beste problemen uit De Problemist</h2>
<h3></h3>
<table border=0>

#@x1
    <tr>
	<td>
	<applet align="middle" code="webdam.Viewer.class" codeBase="../.." height="220" 	name="webdam" width="290" archive="archive/webdam/Viewer.jar">
  	<param name="position" value="#@p">
  	<param name="notation" value="#@n">
  	<param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right">
	</applet></td>

<td>HIER COMMENTAAR.</td></tr>
    <tr><td>#@e <center><h3>#@w</h3></center></td></tr>

#@x2
  </table>
<br>
</center>
<p></p><small><p>
Deze problemen zijn geselecteerd en van commentaar voorzien door mr. M. Veldstra in zijn rubriek "De beste problemen van tien jaar geleden". Deze rubriek is een vast onderdeel van De Problemist.</small></p>
<p></p>
</div>
</body>
</html>
Die dingen met die#-jes ervoor zijn markeringen. AD'98 vervangt ze door bijvoorbeeld de naam van de witspeler, speeldatum, uitslag, dat soort dingen. #@x1 is een speciale, die geeft het eind van de page-header aan. #@x2 geeft het begin van de page-footer aan; het stuk ertussen word bij elke applet herhaald. AD'98 exporteert ook naar Dambo.

Ik zal morgen eens testen.

Post Reply