CDM CADETS DE TOULOUSE 25/06 - 02/07/2007

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 02, 2007 06:49

website De Telegraaf, zo 01 jul 2007, 19:46
http://www.telesport.nl/1824930/___Azia ... jeugd.html

Aziaat wint WK dammen jeugd

AMSTERDAM - Door een spectaculaire winst op de Let Peteris Gailans is de Mongoolse jeugdkampioen Ganbold Gerelbold als wereldkampioen bij de aspiranten geëindigd.

Image
Kampioen Gerelbold met Boomstra en Andriessen

Hij bleef de Nederlandse hoop Roel Boomstra (winst op Richard Bos, die vierde eindigde) en Frerik Andriessen een punt voor. Het is voor de eerste keer in de geschiedenis van van dammen dat een Aziaat een wereldtitel wint. Mongolië is het best georganiseerde damland in de Aziatische zone.

Opmerkelijk is dat door visumproblemen de Russische en Oekraïense jeugdspelers niet in Frankrijk kwamen opdagen. Iedereen meende dat de titel voor een Nederlandse deelnemer geen probleem zou zijn, maar het liep allemaal anders. De Mongool speelde een goed toernooi, maar had alleen het geluk dat zijn grootste concurrent Roel Boomstra uit Emmen in de vijfde ronde uitgerekend tegen hem in gewonnen stand een ongekende blunder maakte.

Vervolgens verloor Boomstra ook nog van de jeugdspeler uit Azerbaidjan. De winst is desondanks verdiend bij de Mongool terecht gekomen, die veel steun kan verwachten van zijn overheid. De ontwikkelingen van het dammen buiten Nederland lijkt tegenwoordig meer perspectief te hebben.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Jul 02, 2007 10:47

Hanco Elenbaas wrote:

AMSTERDAM - Door een spectaculaire winst op de Let Peteris Gailans is de Mongoolse jeugdkampioen Ganbold Gerelbold als wereldkampioen bij de aspiranten geëindigd.

Hij bleef de Nederlandse hoop Roel Boomstra (winst op Richard Bos, die vierde eindigde) en Frerik Andriessen een punt voor. Het is voor de eerste keer in de geschiedenis van van dammen dat een Aziaat een wereldtitel wint. Mongolië is het best georganiseerde damland in de Aziatische zone.

Opmerkelijk is dat door visumproblemen de Russische en Oekraïense jeugdspelers niet in Frankrijk kwamen opdagen. Iedereen meende dat de titel voor een Nederlandse deelnemer geen probleem zou zijn, maar het liep allemaal anders. De Mongool speelde een goed toernooi, maar had alleen het geluk dat zijn grootste concurrent Roel Boomstra uit Emmen in de vijfde ronde uitgerekend tegen hem in gewonnen stand een ongekende blunder maakte.

Vervolgens verloor Boomstra ook nog van de jeugdspeler uit Azerbaidjan. De winst is desondanks verdiend bij de Mongool terecht gekomen, die veel steun kan verwachten van zijn overheid. De ontwikkelingen van het dammen buiten Nederland lijkt tegenwoordig meer perspectief te hebben.
Wat een "mager" verslag is dit, zeg.
Wij hebben een heel ander toernooi "gezien".

Het team vertrok met 2 kopmannen, Roel en Frerik, en met goede verwachtingen over de derde speler, Richard.
In het begin kwamen de verwachtingen uit tot de terugval van Roel. Frerik ging echter door, Richard knokte zich een weg naar boven (met titelkansen tot in de laatste ronde) en Roel vocht zich terug.

In bovenstaand verslag geen woord hierover, noch over de opmerkelijke prestatie van Kadi Veski, noch de heldenrol van Richard, die de Nederlandse boedel redde, noch over het feit, dat Frerik 8 ronden lang de eerste plek bezette.
Coach Alex Mathijsen zal nog wel eens met afgrijzen terugdenken aan het scoreverloop. Door het verlies van Roel tegen Ganbold verspeelde hij niet allen zijn eigen kansen, maar hield ongewild Ganbold in de race.
Doordat achtereenvolgens Frerik en Richard de volle buit bij Roel inleverden, kwam Roel weliswaar mooi terug, maar taktisch gezien kan dit niet de bedoeling geweest zijn. Hierdoor werd de rode loper voor Ganbold uitgerold.
Bij een andere verdeling van de winst en verliespartijen waren de eerste drie plaatsen voor Nederland. Wie praat er dan nog over de Mongoliër.
Positief punt, Nederland kan niet beticht worden van combine-vorming.

Epiloog
Dit lijkt wat zuur, maar zo is het niet bedoeld.
We gingen uit van 3 kanshebbers: Andriessen, Boomstra en Shaybakov (in alfabetische volgorde).
Ik heb via internet en sms een boeiend en spannend toernooi meegemaakt. Als ik aan het scoreverloop en de laatste ronde terugdenk, krijg ik nog een kleur van positieve opwinding. Geweldig.
Een tweede plaats voor mijn zoon is voor mij heel mooi.
Annemiek, de moeder van Roel, veronderstelde dat we thuis wel een feestje zouden vieren. Zo positief ervaren wij ouders de resultaten.
Wij beseffen, dat onze kinderen geen machines zijn, die even de titel pakken. Ze moeten het helemaal zelf doen en een tweede, derde en vierde plaats zijn elk op zich geweldige prestaties.
De kinderen zelf zullen zwaar teleurgesteld zijn, maar dat hoort bij de sport.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Jul 02, 2007 13:02

hans andriessen wrote: Wat een "mager" verslag is dit, zeg.
Laten we blij zijn dat Harm in ieder geval nog een verslag publiceert.
Hij had natuurlijk de Nederlandse resultaten wat beter kunnen promoten.
De plaatsen 2, 3 en 4, dan heb je gewoon heel goed gepresteerd!
Frerik, Roel en Richard gefeliciteerd!

Voor de Mongoliers zal deze wereldtitel ook een mooie opsteker zijn. Bij het WK-senioren en WK-dames, ging het voor hen niet zo naar wens.
Voor de mondialisering van onze sport alleen maar goed.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 02, 2007 15:07

Piet Bouma wrote:Hij had natuurlijk de Nederlandse resultaten wat beter kunnen promoten.
Harm is nog heel mild geweest voor de Nederlandse delegatie. Hij had ook kunnen benadrukken dat er deze keer geen Russen, Oekraïeners en Afrikanen aanwezig waren.

Johan Demasure

Post by Johan Demasure » Mon Jul 02, 2007 17:45

Hanco Elenbaas wrote:

Image
Kampioen Gerelbold met Boomstra en Andriessen

Harm heeft als zovelen moeite met de namen van de Mongoolse spelers. Voornaam en familienaam worden wel eens vaker door elkaar gehaald. Bovendien hebben ze de gewoonte elkaar met de voornaam aan te spreken. Ook op zijn notatieformulieren schreef hij enkel Gerelbold. Toch stonden ze correct op de deelnemerslijst van de site. Ik heb hem dit ook nog eens formeel gevraagd net voor de prijsuitreiking en hij heeft dit meteen bevestigd.
De nieuwe kampioen zijn familienaam is weldegelijk Ganbold.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Jul 02, 2007 17:54

Piet Bouma wrote:
hans andriessen wrote: Wat een "mager" verslag is dit, zeg.
Laten we blij zijn dat Harm in ieder geval nog een verslag publiceert.
Hij had natuurlijk de Nederlandse resultaten wat beter kunnen promoten.
De plaatsen 2, 3 en 4, dan heb je gewoon heel goed gepresteerd!
Frerik, Roel en Richard gefeliciteerd!

Voor de Mongoliers zal deze wereldtitel ook een mooie opsteker zijn. Bij het WK-senioren en WK-dames, ging het voor hen niet zo naar wens.
Voor de mondialisering van onze sport alleen maar goed.
Piet, ik kan mij in al je opmerkingen wel vinden.
En zonder Mongolië was het een verkapt EK.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Jul 02, 2007 18:01

Johan, wil je je inbox bekijken?
Ik heb je 2 berichtjes gestuurd.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Jul 02, 2007 18:06

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:Hij had natuurlijk de Nederlandse resultaten wat beter kunnen promoten.
Harm is nog heel mild geweest voor de Nederlandse delegatie. Hij had ook kunnen benadrukken dat er deze keer geen Russen, Oekraïeners en Afrikanen aanwezig waren.
Mild?
Komop, Hanco, ze hebben toch geen straf verdiend?
Geen enkele Europeaan kwam dichter bij de titel dan de Nederlanders!

Natuurlijk jammer, dat een aantal goede en heel goede spelers ontbraken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Jul 02, 2007 18:25

hans andriessen wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Mild?
Komop, Hanco, ze hebben toch geen straf verdiend?
Geen enkele Europeaan kwam dichter bij de titel dan de Nederlanders!

Natuurlijk jammer, dat een aantal goede en heel goede spelers ontbraken.
Straf verdienen is weer wat anders, maar er moet natuurlijk niet gezeurd worden over 'magere verslagen' en gebrek aan promotie. Zelfs voetbal krijgt geen verslagen over aspirantentoernooitjes op de website van De Telegraaf !

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Jul 02, 2007 19:16

Hanco Elenbaas wrote:Straf verdienen is weer wat anders, maar er moet natuurlijk niet gezeurd worden over 'magere verslagen' en gebrek aan promotie. Zelfs voetbal krijgt geen verslagen over aspirantentoernooitjes op de website van De Telegraaf !
Beste Hanco,
Toen ik mijn epiloog schreef bedoelde ik dat als afsluiting van mijn kant van het becommentariëren van het WK, niet wetende, dat ik een gevoelige snaar zou raken.
Je hoeft Harm niet verdedigen; ik zal mijn goede vriend bij gelegenheid zelf wel vertellen, dat ik zijn stukjes wel waardeer, maar dat het in dit geval iets uitgebreider had gekund.

Verder zeuren Piet en ik niet. We maakten één korte opmerking over het stuk in de telegraaf en zelf gaf ik een soort van aanvulling en schreef iets over de beleving van de ouders.

Piet uitte lof aan het adres van de spelers.
Ik wil daar nog lof voor Alex aan toevoegen. Het was zwaar.
Driemaal verhuizen komt ook de rust en voorbereiding niet ten goede.

Hier wil ik het bij laten.

Johan Demasure

Post by Johan Demasure » Tue Jul 03, 2007 18:30

Een laatste reeks foto's zijn toegevoegd met o.a. de tussenstop van de Letten in Parijs, sfeerbeelden uit Tournefeuille en de prijsuitreiking.

Ook alle partijen zijn nu gepubliceerd en kunnen nagespeeld worden of gedownload in pdn.

http://www.heule-watermolen.be/DamWDC/WDC.htm

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Wed Jul 04, 2007 23:00

http://jeudedames.hostarea.org/toulouse/

See photos taken by JACKY BRUIANT (Trainer of MICKAEL CARTON).
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Post Reply