Christian van der Schaaf wrote:
Wie is Niek Kuijvenhoven ?
Deze jongen gaat de groep gewoon winnen, dat vind ik wel een verrassing.
Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 29-07-2003
Azen op damtitels, maar niet op zondag
Door Loes van de Graaf
NIJKERK - Hoesten, snuiven, heel diep ademhalen, blazen en al maar rondjes lopen. De 18 - jarige Nijkerkse dammer Niek Kuijvenhoven kan zich er verschrikkelijk aan storen als zijn tegenstander zich aan een van deze uitingen schuldig maakt. Toch lukte het hem Nederlands Damkampioen bij de Junioren te worden.
Niek Kuyvenhoven, Nederlandskampioen dammen. Foto: (Ronald Kersten)
Hij kan zich doorgaans goed concentreren. Daarbij komt dat dammen hem goed lijkt te liggen. ,,Ik heb gewoon talent,’’ zegt hij nuchter. Als 10-jarige jongen begon hij met dammen bij de damclub in zijn toenmalige woonplaats Monster in het westen van Nederland. Zijn vader leerde hem de eerste slimme zetten.
Omdat er in zijn huidige woonplaats geen damclub was, besloot hij lid te worden van de Damclub Harderwijk. Daar heeft hij het niet gemakkelijk, want de Harderwijkse club met ongeveer dertig leden staat als behoorlijk sterk bekend. Dat vindt Kuijvenhoven niet erg. ,,Tegen sterke tegenstanders spelen is leuker dan tegen zwakkere. Maar ik dam niet alleen om het dammen of omdat ik per se wil winnen. De sfeer er omheen is ook belangrijk. Het is net één grote familie. Als ik verlies, baal ik wel. Maar als ik verlies van iemand die sterker is, kan ik dat beter aanvaarden. Met verliezen van een zwakkere tegenstander heb ik meer moeite mee. Maar ik verlies niet zo vaak.’’
Dammen is vooral vooruitzien. Daarnaast moet je goed kunnen onthouden. ,,Als de ander in een partij aan zet is, loop ik ook wel eens even weg. Ik blijf echt niet uren lang achtereen zitten. Als ik wegloop, heb ik elke stand in mijn hoofd zitten. De tegenstander hoeft niet te proberen twee zetten te doen. Dat zou ik zo in de gaten hebben,’’ beweert de kampioen.
De ervaren dammer zegt te begrijpen dat het damspel voor een leek niet zo spannend lijkt. ,,Mensen die het damspel niet begrijpen, vinden het saai. Ze zien niet wie er beter staat en wie zal winnen. Sommige mensen denken dat een dammer een saai mens is. Onzin. Dat is gewoon een vooroordeel. Ik zit niet altijd achter mijn dambord. Ik doe aan tafeltennis en zaalvoetbal. Ik heb damvrienden en ook vrienden die helemaal niet dammen.’’
Kuijvenhoven wil graag dominee worden. Met dat doel begint hij dit jaar aan zijn studie Theologie aan de Theologische Universiteit in Kampen. Daarnaast blijft hij dammen. Binnenkort neemt hij deel aan een 10-daags damtoernooi in Zuid-Limburg, het Brunssum Open.
De kampioen bij de junioren hoopt daarna hoge ogen te gooien bij het NK waar de deelnemers 18 jaar en ouder zijn. Ook staat een Europese - en wereldtitel op zijn verlanglijstje. Daar zit wel één, voor hem heel belangrijke, voorwaarde aan. ,,De wedstrijden moeten niet op zondag gehouden worden. Want dan doe ik niet mee. Mijn geloof is het allerbelangrijkste in mijn leven. Zondag is voor mij een rustdag.’’