WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
gebkos

Foto's

Post by gebkos » Sat Jun 02, 2007 21:34

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sat Jun 02, 2007 22:13

Schitterend WK. Mijn held Pietje Bell als winnaar. Organisatie perfect op een piepklein dingetje na: geen garderobe. Iemand had bedacht om de hele Nederlandse delegatie in C&A-pakken met opgeplakt KNDB-logo rond te laten lopen. Na de sluitingsceremonie gingen we onder begeleiding van de Stones' "This could be the last time" de zaal uit. Profetische muziek?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Sat Jun 02, 2007 23:14

Vanochtend het WK bezocht en ik kan de woorden van Erik alleen maar bevestigen: prima georganiseerd. In de speelzaal kon je via twee schermen wisselend de partijen volgen, zodat je niet per se over de vele hoofden bij Podolski-Valneris hoefde heen te kijken. In de demonstratieruimte was zelfs voor elke partij een digitaal scherm beschikbaar. Ja, dammen is misschien ouderwets en conservatief, maar van de moderne technieken wordt dankbaar gebruik gemaakt!

Hardenberg mag dan in de ogen van sommigen aan het eind van de wereld liggen, vanuit mijn woonplaats Zeist was ik er met de auto in anderhalf uur. Die tijd heb ik ook dagelijks nodig om met de trein op mijn werk in Den Haag te komen, dus waar hebben we over? Moet helaas bekennen dat ik niet vaker geweest ben. Gelukkig zijn er mensen als mijn clubgenoot Dick Roelofs (woonplaats Laren NH), die in totaal vier keer naar het WK is geweest.

En wat de nieuwe kampioen betreft: voor het dammen is Schwarzman alleen maar promotie. Hij is geen nerd en zou ook op TV of radio een prima indruk maken. Ondertussen leeft hij wel voor zijn sport, speelt heel veel, schijft mooie artikelen in Hoofdlijn. En dat hij na een nederlaag in het begin alsnog terugknokt naar de eerste plek, dat siert de ware sportman!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Jun 03, 2007 01:29

Auke Scholma is wellicht niet zo hoog geeindigd als we hoopten, maar hij heeft nu wel een A-status. Klasse Auke! Ik hoop je kunsten te mogen aanschouwen bij invitatietoernooien als het Bijlmertoernooi en Hiltex Zeeland open.

Bij dat laatste toernooi zal Marino Barkel een gooi naar de A status doen.
Marino zal vanaf morgen van de drank afblijven, via trainingen met Tsjizjov zijn stijl verder perfectioneren, en zijn conditie verbeteren door vier maal per week hard te lopen. Ik stel voor dat iedereen in zijn omgeving hem helpt zijn doel te realiseren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jun 03, 2007 11:25

Groeneveld wrote:WINNAARS DAM_OSCAR

Door Andreas Kuyken

Verrassend eensgezinds kwam de jury KUYKEN/WIERSMA/KRAJENBRINK tot het volgende oordeel:

OA) de mooiste technische partij : de winst in de 17e ronde van Mark PODOLSKI op Aleksej Domcev .Herinnert u zich? Die prachtpartij, waar wit al in de vroege opening op het veropgeschoven veld 18 verschijnt, die schijf wonderbaarlijk en kunstzinnig ingemetseld op de tric-traclijn 1/45. De decorwisseling met wit machtig maar met een ACHTERSTAND in ontwikkeling op het centrum, zwart, schier overontwikkeld aan de randen. Voorts 30.36-31!!! en 31.39-33!!, de overgang naar een groots slotoffensief en een perfecte afwerking!

Naspelen moet u het allemaal wel zelf. Ook de geplande film met diagrammen vervalt hier om technische reden.

OB) de mooiste combinatie : Evenals bij de vorige categorie luidde het oordeel van alle drie de juryleden unaniem: wat een prachtige partij in zijn geheel uit de derde ronde, die winst van Kees THIJSSEN op Ihar Mikhalchenka . De partij als geheel een kunstwerk, waarbij het hoogste ideaal van een componist bereikt wordt: positie- en combinatiespel gaan hand in hand, de combinatie in dienst van de strategie, het positiespel in dienst van de combinatie. Gedurfd wordt de partij opgezet, grootmeesterlijk de omsingeling gehanteerd en met een afgedwongen vijfklapper winnend voltooid.

OC) het mooiste eindspel : Ga naar de tiende ronde. Naar het duel Lagoda – Jean-Marc NDJOFANG. Zoek het op! Het eerste offer op de 45e zet . Er volgt een tweede offer, gevolgd door een unieke klopjacht van de zwarte dam op de oprukkende losse witte schijven!

OD) de sportief gezien meest attractieve partij : Ga hiervoor naar de zevende ronde! Gedurfd opgezet, met enorme risico’s weet Alexander GEORGIEV de tot dan toe eenzame koploper Alexej Tsjizjov terug te fluiten. Ragfijn ook het eindspel. Het luistert nauw. Met Georgiev’s heldhaftige zege wordt de strijd om de wereldtitel opnieuw heropend.

Hardenberg, 2 juni 2007
Ik houd niet van slijmen, maar ik had precies dezelfde keuze gemaakt!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Jun 03, 2007 11:35

Koops wrote:
Christian van der Schaaf wrote:
Uitslagen van 6-4 of 7-3 maken het dammen zelf niet spannender, in tegendeel zelfs.
Waarom niet?
Het is wellicht gewoon een kwestie van smaak, maar wat er speltechnisch op het bord gebeurt om uitslagen als 6-4 en 7-3 te bewerkstelligen vind ik op zijn zachtst gezegd niet zo boeiend.

Ook van uitslagen aan de andere kant, 9-1 en 8-2 raak ik niet verrukt.
Een voorbeeld: tijdens het eindspel Tsjizjow-Georgiew zat zowel half dammend Nederland achter de pc. Wint zwart nu net wel of net niet.
Zou het gaan om het verschil tussen 9-1 en 10-0, dan had ik het scherm gesloten en was ik gewoon weer aan het werk gegaan. En later wel gezien hoe het was geeindigd.

Maar jij hebt natuurlijk het volste recht om van Delftse eindspelletjes te houden, Lambert Jan.

Eric (uit een Thais internetcafe)

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Jun 03, 2007 13:22

Hanco Elenbaas wrote:... Schwarzman in zijn Ollie B. Bommeljasje ...
Image Image

De gelijkenis is inderdaad treffend. Gelukkig heeft Schwarzman nog een broek aan.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sun Jun 03, 2007 13:41

Wat is de mooiste foto van het WK?
Deze twee krijgen van mij een nominatie:

Image

Image

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Sun Jun 03, 2007 14:25

Na het uitstapje naar Delft zou een vierkamp het allermooist zijn: Schwarzman,Podolski,Georgiev en Tsjizjow volgend jaar strijdend om de wereldtitel dammen.

Laat de heren dan maar onderling uitmaken welk systeem er moet worden gehanteerd om verschil te maken. Taferelen zoals Zwartsluis dienen vermeden te worden.

Ik ben benieuwd.
Last edited by Christian van der Schaaf on Sun Jun 03, 2007 14:51, edited 1 time in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Jun 03, 2007 14:50

Christian van der Schaaf wrote:Het allermooiste zou een vierkamp zijn: Schwarzman,Podolski,Georgiev en Tsjizjow volgend jaar strijdend om de wereldtitel.
Bijna goed. Podolski schijnt weinig tijd te hebben en daarom speelt Valneris in zijn plaats in Delft. Een niet geheel onlogische keuze, want hij heeft de meeste plusjes gehaald in het WK.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sun Jun 03, 2007 21:07

Een geweldig wk!
Vanuit Portugal en Spanje (Salou), heb ik de uitslagen en partijen goed kunnen volgen.
Ik las ergens dat er al meer dan een miljoen hits waren en 5000 bezoekers per dag.
Naast de gebruikelijke bezoekers van het toernooi, wordt het presenteren van een damtoernooi op internet steeds geavanceerder en boeiender.
Steeds meer damliefhebbers zullen op afstand het toernooi volgen.
Een prima ontwikkeling die ook meer kansen biedt voor sponsoring.
Complimenten aan de organisatie.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sun Jun 03, 2007 23:48

Eric van Dusseldorp wrote:Eric (uit een Thais internetcafe)
Eric, dit heeft helemaal niets met het WK te maken, maar ik zou verwachten dat jij voor en na het dammen aan het Thaise strand te vinden zou zijn. Met een Thaise schone aan je zijde. Of twee.
Een beetje diepzeeduiken. Een pijlstaartinktvis vangen en die 's avonds laten bereiden in een restaurant. In ruil voor een genereuze fooi. Met aan je zijde...

Een internetcafe in het exotische Thailand opzoeken om vandaar uit het toch niet altijd zo vrolijke forum te bezoeken... Het zou niet bij me opkomen. Maar ik geef toe, mensen zijn zeer verschillend van aard.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Mon Jun 04, 2007 00:05

De behoefte is al vaker geuit, maar ik zou zeggen dat dit wk een uitstekende start zou kunnen zijn om de webpaginas van
damtoernooien in een digitaal archief op te nemen.
De KNDB zou een klein deel van haar webhosting ruimte beschikbaar moeten stellen om de webpages van afgesloten eenmalige
toernooien(NL) te laten draaien. Over hoeveel Mb hebben we het? Mijn hosting is 1000 Mb voor 25 euri per jaar.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Jun 04, 2007 00:19

Theo Dijkstra wrote:De behoefte is al vaker geuit, maar ik zou zeggen dat dit wk een uitstekende start zou kunnen zijn om de webpaginas van
damtoernooien in een digitaal archief op te nemen.
De KNDB zou een klein deel van haar webhosting ruimte beschikbaar moeten stellen om de webpages van afgesloten eenmalige
toernooien(NL) te laten draaien. Over hoeveel Mb hebben we het? Mijn hosting is 1000 Mb voor 25 euri per jaar.
Ik denk niet dat je dat aan de KNDB moet overlaten. De uitslagen van het afgelopen NK staan niet eens meer op de site, zie http://nk2007.kndb.nl/index.php?option= ... r&Itemid=8.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Jun 04, 2007 04:38

Henk de Witt wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Eric (uit een Thais internetcafe)
Eric, dit heeft helemaal niets met het WK te maken, maar ik zou verwachten dat jij voor en na het dammen aan het Thaise strand te vinden zou zijn. Met een Thaise schone aan je zijde. Of twee.
Een beetje diepzeeduiken. Een pijlstaartinktvis vangen en die 's avonds laten bereiden in een restaurant. In ruil voor een genereuze fooi. Met aan je zijde...

Een internetcafe in het exotische Thailand opzoeken om vandaar uit het toch niet altijd zo vrolijke forum te bezoeken... Het zou niet bij me opkomen. Maar ik geef toe, mensen zijn zeer verschillend van aard.
Eigenlijk heb je helemaal gelijk (deze keer).

Post Reply