WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue May 29, 2007 12:39

Piet Bouma wrote:Opvallend is wel dat de meeste Oost-Europese toppers een voordelige plusscore hebben.
Zouden ze daar al meer op trainen, of is dit louter toeval?
Volgens mij komt dit omdat ze de sterksten zijn en dus vaker in het voordeel komen.
Ten tweede hebben ze een hardere mentaliteit, zeker dan de Nederlanders. Ze laten minder gemakkelijk iets lopen.
Wieger Wesselink wrote:Het ziet er veelbelovend uit in de topduels van vandaag
Maar het werd weer remise.
pietervdvorm wrote:Het remisepercentage is in mijn ogen zeer (te?) hoog. Met name het feit dat de absolute toppers nauwelijks tot winst kunnen komen, vind ik een probleem.
Je hebt een aparte draad geopend voor dit probleem Pieter. Ik ben zo vrij om hier te reageren. Er zijn al meer aparte draden over dit probleem geopend, maar de WK draad lijkt me de geeigende plek om over dit probleem te spreken.

Het probleem is al oud, het is structureel en overbekend. Toch moet er over gesproken blijven worden, laat de die-hards die dit probleem willens en wetens in stand houden er maar moe van worden. Wij worden moe van deze die-hards. Laat ze hun eigen remisebond oprichten. De Herstichte Dambond Oud Remisespel of zoiets.
Jij bent voorzichtig en probeert kennelijk met de die-hards in gesprek te blijven. Mijns inziens een illusie.

We worden met dit WK weer vreselijk voor de gek gehouden. De die-hards genieten zo van een prachtig WK zeggen ze. Net zoals de mensen die genoten van de prachtige kleren van de keizer, terwijl de keizer in het geheel geen kleren droeg.
Waarom de die-hards niet kunnen genieten van dezelfde damprestaties wanneer die daadwerkelijk tot een beslissing leiden, toch de bedoeling van sport, wordt niet duidelijk. Ze hebben geen argumenten en ze vinden dat ze geen argumenten nodig hebben. 'Dammen moet een remisespel blijven', dat is hun simpele dogma, punt uit. We mogen nooit accepteren dat deze mensen hun stempel blijven drukken op de damsport.

Het WK is het hoogste. Onze sport staat in de etalage en presenteert zich op een afschuwelijke manier. De top vijf in het remiseklassement na 15 partijen:

1. Valneris 93% remises
2/4 Georgiev 87%
Misans 87%
Amrillaev 87%
5. Domcev 80%

Dit is werkelijk te absurd voor woorden en om je diep voor te schamen. Valneris en Georgiev kunnen er in elk geval niets aan doen, zij bepleiten met spoed een andere puntentelling. Het vertrek van Pieter Hildering biedt nieuwe kansen om samen met deze wereldkampioenen en andere grootmeesters de damsport te moderniseren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue May 29, 2007 13:08

Henk de Witt wrote: Het bekende verhaal.
Alexander, wil jij dit s.v.p. naar de juiste draad transporteren?

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Tue May 29, 2007 13:31

Henk, het wk is ongekend spannend. Zou je dit draadje kunnen gebruiken voor analyses van winstpartijen, behaalde plusjes en gemiste kansen? Graag eerst eens een partijfragment, of is dat te veel moeite? Als je je verhaal kwijt wilt, voor de zoveelste keer, dan graag op het draadje dat daarvoor is aangemaakt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 29, 2007 17:40

<center>Image</center>
Forum FFJD
http://www.ffjd.fr/Web/index.php?page=f ... sujet=5569#

Titre : et Scholma?
Message envoyé par Laurent NICAULT Le 28/05/2007 21:42:25

Je n'y crois pas vraiment, mais observez la fin de tableau de Scholma (Misans, Lagoda, Domchev, Ontgobayar)... intéressant non?
Message envoyé par Arnaud CORDIER Le 29/05/2007 10:33:40

Si SCHOLMA bat DOMCEV, là il devient très dangereux pour la victoire finale, car LAGODA et OTGONBAYAR peuvent aussi prendre un zéro après.

Le principal problème de SCHOLMA, c'est que SCHWARTZMAN et PODOLSKI vont surement faire deux points contre respectivement BA et OTGONBAYAR.
BA peut résister au russe mais pour le mongol ce sera dur face à l'allemand...
Du coup pour vraiment jouer le titre SCHOLMA doit gagner trois parties sur les quatre dernières...
Mais incontestablement il a la fin de parcours la plus facile
.
Message envoyé par Arnaud CORDIER Le 29/05/2007 11:33:39
TCHIZJOV c'est sûr a perdu un point précieux contre PIERRE. Pour GEORGIEV c'est un peu différent, il n'a tout simplement pas assez gagné contre les joueurs de bas de tableau. A part avoir "foutu la merde" en haut du classement en battant TCHIZJOV, il n'a rien produit (de décisif) dans ce championnat. Après un brillant championnat de Russie, un championnat du monde en demi-teinte (ben, heureusement ça lui arrive aussi, encore un humain finalement).

PODOLSKI, quoiqu'il arrive désormais (victoire ou non au final) est quand même le seul joueur jusqu'à présent qui n'ait ni perdu de partie, ni été dominé. Il aura fait un très bon tournoi, ce qui n'est pas une surprise du reste car comme le soulignait très justement Nicolas, on ne monte pas dans le top 5 mondial du classement Volmac du jour au lendemain et par hasard. Ce n'est qu'une confirmation qu'il mérite son classement. Son jeu reste malgré tout relativement simple et se rapproche de celui de TCHIZJOV (quand on connait le palmarès de celui-ci, il a des chances pour l'avenir ) le jeune allemand...)
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Eddie van de Acker

Post by Eddie van de Acker » Tue May 29, 2007 18:39

In deze thread zou ik, damliefhebber, graag het WK willen volgen, maar voortdurend grijpen intrigant De Wit en zijn trawantjes de kans aan waar mogelijk dat plezier te verpesten en zijn (hun) stokpaardjes voor de dag te halen. Kan dat geblaat verplaatst worden ? En bij herhaalde overtreding misschien een ban voor de bekende (?) kunstenmaker ? Make my day...

composite

Post by composite » Tue May 29, 2007 19:01

Eddie van de Acker wrote:In deze thread zou ik, damliefhebber, graag het WK willen volgen, maar voortdurend grijpen intrigant De Wit en zijn trawantjes de kans aan waar mogelijk dat plezier te verpesten en zijn (hun) stokpaardjes voor de dag te halen. Kan dat geblaat verplaatst worden ? En bij herhaalde overtreding misschien een ban voor de bekende (?) kunstenmaker ? Make my day...
Zeer juist, Eddie, zeer juist.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 29, 2007 20:21

<center>Image</center>
Forum FFJD
http://www.ffjd.fr/Web/index.php?page=f ... sujet=5569#

Message envoyé par Laurent NICAULT Le 28/05/2007 21:42:25

Je n'y crois pas vraiment, mais observez la fin de tableau de Scholma (Misans, Lagoda, Domchev, Ontgobayar)... intéressant non?
Message envoyé par Arnaud CORDIER Le 29/05/2007 10:33:40

Si SCHOLMA bat DOMCEV, là il devient très dangereux pour la victoire finale, car LAGODA et OTGONBAYAR peuvent aussi prendre un zéro après.

Le principal problème de SCHOLMA, c'est que SCHWARTZMAN et PODOLSKI vont surement faire deux points contre respectivement BA et OTGONBAYAR.
BA peut résister au russe mais pour le mongol ce sera dur face à l'allemand...
Du coup pour vraiment jouer le titre SCHOLMA doit gagner trois parties sur les quatre dernières...
Mais incontestablement il a la fin de parcours la plus facile
.
Piet Bouma wrote:Scholma zal lichte risico’s nemen tegen Domchev en Misans (hopelijk krijgt hij het lid niet op zijn neus).
Vrijdag is dan de dag tegen “De Zwakkeren”, waar alles beslist kan worden.
Pakt Podolski de winst dan is hij misschien koopman. Speelt hij remise, en Scholma krijgt het op zijn heupen tegen Lagoda? Tja, dan is De Voorveghter zaterdag misschien te klein.

Maar…… morgen eerst Tsjizjov tegen Samb en Schwarzman tegen Ba en donderdag Ba tegen Tsjizjov.
Gaat Afrika onverwacht onderuit, dan zijn de kansen van Podolski en Scholma een stuk kleiner.
Het is waar wat Cordier schrijft: als Auke Scholma écht wil meespelen om de wereldtitel dan moet hij er nog drie winnen.
Want Tsjizjov zal Bâh nog verslaan en als Tsjizjov tegen Samb, Mikhaltsjenka en Ndjofang maar één keer wint dan blijft Scholma hem voor.
Podolski mag nog maar één keer winnen ( tegen Georgiev, Domtsjev, Tuvshinbold en Valneris), net als Schwarzman (tegen Bâh, Van den Akker, Thijssen en Mikhaltsjenka).
Voor de zekerheid kan Scholma maar het beste al zijn vier overblijvende partijen winnen, te beginnen morgen tegen Domtsjev. Wat zullen ze hem gaan knijpen als dat morgen gebeurt! Ik verklaarde Paul Sier eerst voor gek toen hij erover begon, maar langzaam maar zeker begin ik te wennen aan het idee: Scholma wereldkampioen !!
Paul Sier wrote:Scholmaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa ole ole ole ole ole ole.

<center>Image</center>
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue May 29, 2007 22:49

pietervdvorm wrote:Henk, het wk is ongekend spannend. Zou je dit draadje kunnen gebruiken voor analyses van winstpartijen, behaalde plusjes en gemiste kansen? Graag eerst eens een partijfragment, of is dat te veel moeite? Als je je verhaal kwijt wilt, voor de zoveelste keer, dan graag op het draadje dat daarvoor is aangemaakt.
Dit is het FMJD-forum Pieter en wel de draad over het WK. Een aantal mensen doet alsof dit een besloten draad is waar je alleen toegang hebt als je meedoet aan gezellige onderonsjes over de partijen, analyses van Flits en Truus en dergelijke. Jij conformeert je aan deze mensen. Spijtig. Deze draad gaat namelijk speciaal over het WK en hier dient zo breed mogelijk gediscussieerd te kunnen worden.

Verder bepaal ik zelf wel of ik dit WK spannend vind of niet. Nou, niet dus. De werkelijke krachtsverhoudingen komen niet aan het licht. Je kunt een loterij spannend vinden, maar hier pretendeert men aan sport te doen.

Jouw opmerking dat ik voor de zoveelste keer 'mijn verhaal kwijt wil' is vervelend en kwalijk. Het remiseprobleem doet zich dit WK weer in alle hevigheid voor, daar kan ik ook niets aan doen. Het feit dat ik al veel over dit onderwerp heb gepubliceerd betekent niet dat ik daarom nu mijn mond dien te houden of me moet laten verbannen naar een apart draadje.

Succes met je aparte draadje, maar ik blijf gewoon over het WK schrijven op de draad die daarvoor speciaal bedoeld is. Deze draad dus.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Tue May 29, 2007 23:19

Image
Gil Salomé

Image
Edwin Twiest

Bij deze even een complimentje aan mijn oud-clubgenoten Gil en Edwin voor hun prachtige analyses op de WK-site!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue May 29, 2007 23:59

Eddie van de Acker wrote:In deze thread zou ik, damliefhebber, graag het WK willen volgen, maar voortdurend grijpen intrigant De Wit en zijn trawantjes de kans aan waar mogelijk dat plezier te verpesten en zijn (hun) stokpaardjes voor de dag te halen. Kan dat geblaat verplaatst worden ? En bij herhaalde overtreding misschien een ban voor de bekende (?) kunstenmaker ? Make my day...
Er duiken hier steeds mensen op die de draad willen censureren. Daar ben ik niet voor. Soms zie ik oliedomme bijdragen, het doet gewoon pijn aan de ogen. Ik noem geen namen. Toch vind ik dat deze domme schreeuwers, die zich nog nooit op een zinnig argument hebben laten betrappen, ook hier hun onfrisse ei moeten kunnen leggen. Ook al gaat het inhoudelijk nooit ergens over, omdat ze daar te dom voor zijn. Ik noem geen namen. Het is natuurlijk wel storend, dit domme geschreeuw op een draad van het WK. Dan nog liever een leuk partijfragmentje of een gezellig analysetje. Een Flitsje of een Truusje.
Het lijkt me geen pretje om dom te zijn, zo'n persoon voelt mijns inziens toch wel aan dat hij veel mist. Hij hoort gesprekken waar hij niets van begrijpt. Hij ziet teksten waarvan de inhoud hem volledig ontgaat. Hij compenseert zijn onbehagen met enig hol geschreeuw. Maar liever dat dan aan een doelpaal hangen of een elektronisch bord vernielen. Of zijn kleine zusje slaan.

Dus webmaster, laten wij tolerant zijn en de domme medemens zijn kreet van onbehagen laten slaken. Misschien moeten wij hem af en toe een schouderklopje geven en hem zeggen dat hij heus zo dom nog niet is. Dat hij lang de enige niet is die de cursus Begrijpend Lezen niet heeft kunnen afmaken. En dat patat best lekker is.

Koops

Post by Koops » Wed May 30, 2007 00:19

Henk de Witt wrote: Het lijkt me geen pretje om dom te zijn, zo'n persoon voelt mijns inziens toch wel aan dat hij veel mist. Hij hoort gesprekken waar hij niets van begrijpt. Hij ziet teksten waarvan de inhoud hem volledig ontgaat. Hij compenseert zijn onbehagen met enig hol geschreeuw.
I'm awfully glad I'm a Beta, because I don't work so hard. And then we are much better than the Gammas and Deltas. Gammas are stupid. They all wear green, and Delta children wear khaki. Oh no, I don't want to play with Delta children. And Epsilons are still worse. They're too stupid to be able to read or write. Besides they wear black, which is such a beastly colour. I'm so glad I'm a Beta.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed May 30, 2007 09:52

Oh mijn god, friet bekritiseren en Brave New World in twee opeenvolgende posts ... snel een biertje!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed May 30, 2007 10:07

Arjen de Mooij wrote:Oh mijn god, friet bekritiseren en Brave New World in twee opeenvolgende posts ... snel een biertje!
Om 10 uur 's ochtends al?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed May 30, 2007 10:37

Al, al!!!???? Ik zit nu de verzamelde werken van Alduous Huxley door te werken en dan kun je echt niet zonder, en trouwens: friet is pas echt lekker als je al een paar biertjes ophebt.
-fiets al fluitend naar de snackbar-

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 30, 2007 11:14

Henk de Witt wrote:Verder bepaal ik zelf wel of ik dit WK spannend vind of niet. Nou, niet dus. De werkelijke krachtsverhoudingen komen niet aan het licht. Je kunt een loterij spannend vinden, maar hier pretendeert men aan sport te doen.
In welke groep speelt Wereldkampioen Scholma eigenlijk in Delft ?

[img]http://fmjd.org/dias/save/10669344098.png[/img]
Auke Scholma (1988)

1.40-35!!

A) 1...30x39 2.32-28! 23x43 3.37-32! 26x28 4.42-37 17x26 5.37-31 26x37 6.41x34 39x30 7.48x8 13x2 8.35x4

B) 1...29x40 2.45x34! 30x39 4.38x29 23x34 5.32-28 22x33 6.25-20 14x25 7.37-32! 26x28 8.48-43!! 39x37 9.41x3 17x26 10.3x2

Post Reply