Is er ook nog een reglementaire verklaring voor deze stand mogelijk?MichelG wrote:steenslag wrote: Uit de statistieken: Wit heeft twee dammen, zwart twee schijven. Wit is aan zet en... verliest. Wat is de stelling?
Er zitten nog wel een paar van dit soort rare stellingen in. Er is er een voor vier dammen tegen twee schijven. Misschien een leuke uitdaging om ze te vinden?
5 tegen 1 zet ik er later nog wel bij.
Damsoftware
- Eric Sanders
Vraagje wrote:Is er ook nog een reglementaire verklaring voor deze stand mogelijk?MichelG wrote:steenslag wrote: Uit de statistieken: Wit heeft twee dammen, zwart twee schijven. Wit is aan zet en... verliest. Wat is de stelling?
Er zitten nog wel een paar van dit soort rare stellingen in. Er is er een voor vier dammen tegen twee schijven. Misschien een leuke uitdaging om ze te vinden?
zaz 31-37, 29-24
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
25x32 -over 14- (31-37)Vraagje wrote:Is er ook nog een reglementaire verklaring voor deze stand mogelijk?MichelG wrote:steenslag wrote: Uit de statistieken: Wit heeft twee dammen, zwart twee schijven. Wit is aan zet en... verliest. Wat is de stelling?
- Eric Sanders
Hoe doe je dat zonder 31 mee te hoeven slaan?Eric van Dusseldorp wrote:25x32 -over 14- (31-37)Vraagje wrote:Is er ook nog een reglementaire verklaring voor deze stand mogelijk?MichelG wrote:
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
-
Re: Damsoftware
Wat mij een leuke nieuwe opdracht lijkt, is het maken van een database met combinaties in de opening. Als zo'n database toegankelijk zou zijn voor zowel beginnende en geoefende dammers, en wellicht ook voor programmeurs van damprogramma's, kan dal leiden tot nieuwe leden.Wieger Wesselink wrote:Bij de vakgroep Informatica van de Technische Universiteit in Eindhoven (waar ik zelf werk) worden jaarlijks door studenten grote opdrachten uitgevoerd, in groepjes van 8. In zo'n project doen zij ervaring op met de dagelijkse praktijk van software engineering. In de afgelopen jaren heb ik zelf drie keer en Paul Visser een keer een damopdracht voor zo'n groep geformuleerd. Een van mijn opdrachten was bijvoorbeeld het bouwen van een damserver. Dit project is later overgenomen door de KNDB (http://www.damserver.nl). Helaas was er dit jaar geen geschikte damopdracht voorhanden. Een gemiste kans dus.
Daarom hierbij een oproep. Op welke software zitten wij als dammers eigenlijk het meest te wachten? Ik ben daar wel benieuwd naar. Misschien zit er namelijk iets tussen wat in de toekomst kan worden gebruikt voor een nieuwe opdracht. Een paar ideeen die ik zelf al heb, maar waarvoor ik geen tijd heb om ze in detail uit te werken:
1) Een internet-database voor damproblemen. Daaraan kan iedereen damproblemen toevoegen inclusief oplossing, auteur, bronvermelding, type, moeilijkheidsgraad etc. En er kunnen wat opties aan toegevoegd worden die het mogelijk maken om een vaardigheidstest te genereren.
2) Een 'Wikipedia' voor damanalyses. Dat wil zeggen damanalyses (wellicht in de stijl zoals op mijn eigen website) die door meerdere personen of zelfs door iedereen bewerkt kunnen worden.
Voor programmeurs van damprogramma's kan zo'n database dienen om bij analyses dreigingen aan te geven.
-
Wieger,Wieger Wesselink wrote:Bij de vakgroep Informatica van de Technische Universiteit in Eindhoven (waar ik zelf werk) worden jaarlijks door studenten grote opdrachten uitgevoerd, in groepjes van 8. In zo'n project doen zij ervaring op met de dagelijkse praktijk van software engineering. In de afgelopen jaren heb ik zelf drie keer en Paul Visser een keer een damopdracht voor zo'n groep geformuleerd. Een van mijn opdrachten was bijvoorbeeld het bouwen van een damserver. Dit project is later overgenomen door de KNDB (http://www.damserver.nl). Helaas was er dit jaar geen geschikte damopdracht voorhanden. Een gemiste kans dus.
Daarom hierbij een oproep. Op welke software zitten wij als dammers eigenlijk het meest te wachten? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Wat ik in mijn omgeving merk is, dat veel dammers het interessant vinden, om te berekenen hoe hun rating er momenteel bijstaat.
De jaarlijkse ratinglijst (de FMJD doet het al vaker) voldoet dus niet geheel.
Uiteraard zijn er enkelen, die al een ratingmachine hebben gemaakt, waarmee je, door de (rating van) tegenstanders in te voeren, je nieuwe rating kunt berekenen.
Wat ik handig zou vinden is een databaseapplicatie (bij de KNDB), waarbij wedstrijdleiders (nationale, provinciale en toernooiwedstrijdleiders) uitslagen kunnen invoeren, waarna meteen een nieuwe ratinglijst beschikbaar is. Dus een real-time ranglijst.
Dit kun je dan uitbreiden door ook de toernooi(eind)standen, wedstrijdrondes en uitslagen vanuit die database zichtbaar te maken.
Zo’n database kan dan dienen als damarchief van allerlei wedstrijden.
En (om het nog mooier te maken), als je een partijuitslag aanklikt en je hebt zelf Turbo-Dambase op de computer, dan zou je de partij meteen na moeten kunnen spelen (als hij is ingevoerd in Tdambase).
Voor belangstellenden voor zo'n programma (excel-spreadsheet): erikvandeweerdhof@hotmail.comPiet Bouma wrote:Wieger,Wieger Wesselink wrote:Bij de vakgroep Informatica van de Technische Universiteit in Eindhoven (waar ik zelf werk) worden jaarlijks door studenten grote opdrachten uitgevoerd, in groepjes van 8. In zo'n project doen zij ervaring op met de dagelijkse praktijk van software engineering. In de afgelopen jaren heb ik zelf drie keer en Paul Visser een keer een damopdracht voor zo'n groep geformuleerd. Een van mijn opdrachten was bijvoorbeeld het bouwen van een damserver. Dit project is later overgenomen door de KNDB (http://www.damserver.nl). Helaas was er dit jaar geen geschikte damopdracht voorhanden. Een gemiste kans dus.
Daarom hierbij een oproep. Op welke software zitten wij als dammers eigenlijk het meest te wachten? Ik ben daar wel benieuwd naar.
Wat ik in mijn omgeving merk is, dat veel dammers het interessant vinden, om te berekenen hoe hun rating er momenteel bijstaat.
De jaarlijkse ratinglijst (de FMJD doet het al vaker) voldoet dus niet geheel.
Uiteraard zijn er enkelen, die al een ratingmachine hebben gemaakt, waarmee je, door de (rating van) tegenstanders in te voeren, je nieuwe rating kunt berekenen.
Wat ik handig zou vinden is een databaseapplicatie (bij de KNDB), waarbij wedstrijdleiders (nationale, provinciale en toernooiwedstrijdleiders) uitslagen kunnen invoeren, waarna meteen een nieuwe ratinglijst beschikbaar is. Dus een real-time ranglijst.
Dit kun je dan uitbreiden door ook de toernooi(eind)standen, wedstrijdrondes en uitslagen vanuit die database zichtbaar te maken.
Zo’n database kan dan dienen als damarchief van allerlei wedstrijden.
En (om het nog mooier te maken), als je een partijuitslag aanklikt en je hebt zelf Turbo-Dambase op de computer, dan zou je de partij meteen na moeten kunnen spelen (als hij is ingevoerd in Tdambase).
Zoiets kan je met turbo dambase maken. Het gaat dan vooral om het invoeren van de standen.tukkerjtb wrote:Wat mij een leuke nieuwe opdracht lijkt, is het maken van een database met combinaties in de opening. Als zo'n database toegankelijk zou zijn voor zowel beginnende en geoefende dammers, en wellicht ook voor programmeurs van damprogramma's, kan dal leiden tot nieuwe leden.Wieger Wesselink wrote:Bij de vakgroep Informatica van de Technische Universiteit in Eindhoven (waar ik zelf werk) worden jaarlijks door studenten grote opdrachten uitgevoerd, in groepjes van 8. In zo'n project doen zij ervaring op met de dagelijkse praktijk van software engineering. In de afgelopen jaren heb ik zelf drie keer en Paul Visser een keer een damopdracht voor zo'n groep geformuleerd. Een van mijn opdrachten was bijvoorbeeld het bouwen van een damserver. Dit project is later overgenomen door de KNDB (http://www.damserver.nl). Helaas was er dit jaar geen geschikte damopdracht voorhanden. Een gemiste kans dus.
Daarom hierbij een oproep. Op welke software zitten wij als dammers eigenlijk het meest te wachten? Ik ben daar wel benieuwd naar. Misschien zit er namelijk iets tussen wat in de toekomst kan worden gebruikt voor een nieuwe opdracht. Een paar ideeen die ik zelf al heb, maar waarvoor ik geen tijd heb om ze in detail uit te werken:
1) Een internet-database voor damproblemen. Daaraan kan iedereen damproblemen toevoegen inclusief oplossing, auteur, bronvermelding, type, moeilijkheidsgraad etc. En er kunnen wat opties aan toegevoegd worden die het mogelijk maken om een vaardigheidstest te genereren.
2) Een 'Wikipedia' voor damanalyses. Dat wil zeggen damanalyses (wellicht in de stijl zoals op mijn eigen website) die door meerdere personen of zelfs door iedereen bewerkt kunnen worden.
Voor programmeurs van damprogramma's kan zo'n database dienen om bij analyses dreigingen aan te geven.
-
Erik,Vraagje wrote:[
Voor belangstellenden voor zo'n programma (excel-spreadsheet): erikvandeweerdhof@hotmail.com
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Ik bedoel hier een internetapplicatie, waarop de wedstrijdleiders kunnen inloggen, uitslagen invoeren (moet dus een heel stuk beveiliging op), waarna de gegevens weer zichtbaar worden en gelijktijdig iemands rating bijgewerkt wordt.
Dat is iets anders dan op een excel-sheet het knopje berekenen gebruiken.
Nee ik begrijp wel dat jij iets (voor een leek als ik) supermoeilijks maar zeker nuttigs bedoelt. Maar mochten mensen tot die tijd belangstelling hebben dan kunnen ze mijn spreadsheet krijgen.Piet Bouma wrote:Erik,Vraagje wrote:[
Voor belangstellenden voor zo'n programma (excel-spreadsheet): erikvandeweerdhof@hotmail.com
Ik denk dat je het niet helemaal begrepen hebt.
Ik bedoel hier een internetapplicatie, waarop de wedstrijdleiders kunnen inloggen, uitslagen invoeren (moet dus een heel stuk beveiliging op), waarna de gegevens weer zichtbaar worden en gelijktijdig iemands rating bijgewerkt wordt.
Dat is iets anders dan op een excel-sheet het knopje berekenen gebruiken.
- DeletedProfile
promotiesoftware
Het lijkt dat je mijn post over damsoftware niet begreep Wieger, maar wat ik bedoelde is dat de hoofddoelgroep van de KNDB nog altijd de jeugd moet zijn om die aan te trekken. En hiervoor bestaat totaal geen software op damslag junior, maar dit programma is helaas voor dos, maar qua concept erg intressant.
En omdat de jeugd steeds vaker kiest voor computeren inplaats van dammen zullen wij deze thema's moeten mixen en de damsport bevindt zich in een gelukkige positie dat dit kan...
En omdat de jeugd steeds vaker kiest voor computeren inplaats van dammen zullen wij deze thema's moeten mixen en de damsport bevindt zich in een gelukkige positie dat dit kan...
-
Is er iemand die heel precies kan aangeven wat er allemaal voor een probleem moet worden opgeslagen? Enerzijds zijn dat attributen als auteur(s), jaartal, bronvermeldingen, verwijzingen etc. Anderzijds is dat de stand met oplossing en de bijbehorende opdracht. Moeten naast de hoofdvariant ook bijvarianten, bijoplossingen en schijnoplossingen kunnen worden opgeslagen? En moet er bij elke zet commentaar kunnen worden gegeven?steenslag wrote:Over zo'n database met problemen heb ik ook al eens gedacht. Er zou denk ik ook in opgenomen moeten worden in welke collecties een probleem voorkomt (er zijn een aantal verzamelingen die reeds tientallen jaren bijgehouden worden. Deze zijn onder meer zeer waardevol vanwege de indexering die de verzamelaar aan een probleem toekent. Die verschilt echter per collectie).
In de problemistenwereld word nu veel gebruik gemaakt van een applicatie die geschreven is door ir. J. Viergever, vermoedelijk in het sterk verouderde Clipper; het is een soort database /diagrammen-generator; het draait alleen onder DOS. De enige die het echt begreep was Viergever zelf. Hij is echter getroffen door een zware beroerte. De dreigende ramp -complete collecties ontoegankelijk- is onderkend en ik geloof dat Jaap Bus deel uitmaakt van een commissie die er iets aan moet doen.
En wat voor operaties zijn er allemaal interessant voor zo'n problemendatabase? Een voor de hand liggende mogelijkheid is om willekeurige selecties te maken met stellingen van een bepaald type en moeilijkheidsgraad (erg handig voor combinatietesten).