WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 26, 2007 18:13

Piet Bouma wrote:Uiteindelijk gaat het bij alle sporten om resultaat. En resultaat (verschil in speelsterkte, desgewenst) wil je duidelijk in een ranglijst zien. Laat ik eens een alternatieve vertaling maken van de huidige schimmige ranglijst voor een buitenstaander in Hardenberg.
Overwinningen 3- 0, Plusjes 1,5 – 0,5

Stand:

Shvartsman 23
Podolski 22
Chizhov 21
Scholma 18,5
Georgiev 18
Van den Akker 17,5
Ndjofang 17,5
Samb 16,5
Iurii Anikieev 16,5
Mikhalchenka 16
Amrillayev 14,5
Kouogueu 14,5
Misans 14
Thijssen 14
Domcev 13,5
Valneris 12,5
Ba 11
Pierre 10
Lagoda 9
Otgonbayar 3,5

Maar ja, dit komt natuurlijk drammerig over. Het gaat om de inhoud en niet om resultaat. We genieten van de omsingelingen van Kees Thijssen. Soms gaat het mis, soms gaat het goed.
Het resultaat is slecht. Gevolg: trainer de laan uit.
Dat is oud-Delfts met winstbonus.
Ik dacht dat je oud-Delfts had verlaten en alleen nog in nieuw-Delfts geloofde.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 26, 2007 18:20

Eric van Dusseldorp wrote:
Dat is oud-Delfts met winstbonus.
Ik dacht dat je oud-Delfts had verlaten en alleen nog in nieuw-Delfts geloofde.
Ik geloof in kleine stapjes.
3-0 is destijds niet bevredigend geweest (leverde niet voldoende overwinningen op)
Oud-Delfts alleen heeft waarschijnlijk hetzelfde resultaat.
Bij dit WK tellen zowel aantal overwinningen (toch een verkapte 3-0) en plusjes.
Samenvoegen zou wat mij betreft de eerste optie zijn, en duidelijkheid in een ranglijst geven.

Nieuw-Delfts is een volgende optie wanneer verschillen tussen toppers nog steeds klein zijn. Tsjizjov heeft aangegeven dat hij het verschil tussen 10-0 en 9-1 bijv. te klein vindt.
Mogelijk dat de "winstbonus" dit verschil wel voldoende aantoont.
Maar we dwalen af. Misschien heeft Christian gelijk. Andere thread. Open jij hem Christian?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sat May 26, 2007 18:58

leominor wrote:na 11-6 38-42 ; 26-21 42-48 +

Dus, geen minnetje , maar ook geen puntje [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Hmm, het is maar goed dat ik gestopt ben met dammen, ik snap er toch niets meer van.
    Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
    Lasst sie verrecken!
    Schlagt sie tot -- die Maschinen!

composite

Post by composite » Sat May 26, 2007 19:06

ildjarn wrote:
    leominor wrote:na 11-6 38-42 ; 26-21 42-48 +

Dus, geen minnetje , maar ook geen puntje [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
    Hmm, het is maar goed dat ik gestopt ben met dammen, ik snap er toch niets meer van.
      Kan ik me voorstellen. Het hele Delfts en omringend gedoe Is onnavolgbaar gelul.

Geb Kos

Foto's Wk 2007

Post by Geb Kos » Sat May 26, 2007 19:46

ildjarn
      Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sat May 26, 2007 21:38

composite wrote:
      ildjarn wrote:Hmm, het is maar goed dat ik gestopt ben met dammen, ik snap er toch niets meer van.
      Kan ik me voorstellen. Het hele Delfts en omringend gedoe Is onnavolgbaar gelul.
      Heeft weinig te maken met Delfts. Ook in het normale dammen was 11-6 verloren.
        Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
        Lasst sie verrecken!
        Schlagt sie tot -- die Maschinen!

composite

Post by composite » Sat May 26, 2007 21:48

ildjarn wrote:
        composite wrote:
        ildjarn wrote:Hmm, het is maar goed dat ik gestopt ben met dammen, ik snap er toch niets meer van.
          Je vergist je, Joost. Op dit forum heeft alles met Delfts te maken, waarover het ook gaat. Helaas.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 26, 2007 21:57

composite wrote:
          ildjarn wrote:
          composite wrote: Kan ik me voorstellen. Het hele Delfts en omringend gedoe Is onnavolgbaar gelul.
            Je vergist je, Joost. Op dit forum heeft alles met Delfts te maken, waarover het ook gaat. Helaas.
            Composite heeft gelijk.

Hij heeft na half vier overbodig anderhalf uur naar een remise-eindspel zitten kijken.
            Georgiev had het ongetwijfeld na de 50e zet remise gegeven, als hij geen kansje voor een plusje had gezien.
            (En dat plusje is gebaseerd op de Delftse puntenoverwinning.)
            Dit hele WK met plusjes heeft alles met Delft te maken. Gelukkig maar. [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

composite

Post by composite » Sat May 26, 2007 22:06

Piet Bouma wrote:
            composite wrote:
            ildjarn wrote: Heeft weinig te maken met Delfts. Ook in het normale dammen was 11-6 verloren.
              Composite heeft gelijk.

Hij heeft na half vier overbodig anderhalf uur naar een remise-eindspel zitten kijken.
              Georgiev had het ongetwijfeld na de 50e zet remise gegeven, als hij geen kansje voor een plusje had gezien.
              (En dat plusje is gebaseerd op de Delftse puntenoverwinning.)
              Dit hele WK met plusjes heeft alles met Delft te maken. Gelukkig maar. [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
              Wat een bullshit. Ik heb helemaal niet overbodig naar een eindspel of naar plusjes en minnetjes zitten kijken. Ik ben getuige geweest van een enerverende partij waarin Auke langs de rand van de afgrond is gegaan, maar heel kundig een remise eruit heeft gesleept.
              Dat jullie dat niet kunnen waarderen, zegt meer over jullie dan over het damspel.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 26, 2007 22:27

composite wrote: Wat een bullshit. Ik heb helemaal niet overbodig naar een eindspel of naar plusjes en minnetjes zitten kijken. Ik ben getuige geweest van een enerverende partij waarin Auke langs de rand van de afgrond is gegaan, maar heel kundig een remise eruit heeft gesleept.
              Dat jullie dat niet kunnen waarderen, zegt meer over jullie dan over het damspel.
              Fijn dat je genoten hebt van de remise van Auke (en plusoverwinning van Georgiev, die voor hem heel belangrijk kan zijn).
              Jouw conclusie dat ik prestaties van spelers niet kan waarderen, waar haal je die vandaan?

En dat gegeneraliseer van "jullie", daar heb ik helemaal een hekel aan. [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]
              (Het schijnt dat je altijd in een bepaald kamp gezet moet worden. Soms ben ik de paladijn van Schotanus, dan de vazal van Goedemoed en dan weer het schoothondje van Henk de Witt. Respecteren van een mening, dat is schijnbaar niet makkelijk).

Ik heb bewondering voor alle spelers, die aan dit kampioenschap meedoen. Vooral voor Auke, die vrijwel alle partijen er vol in gaat, en heel veel kleur aan dit WK geeft.

Maar je wilt toch niet ontkennen dat Georgiev vooral doorgaat voor die plus, die alles te maken heeft met de Delftse telling?

composite

Post by composite » Sat May 26, 2007 22:39

Piet Bouma wrote:
              composite wrote: Wat een bullshit. Ik heb helemaal niet overbodig naar een eindspel of naar plusjes en minnetjes zitten kijken. Ik ben getuige geweest van een enerverende partij waarin Auke langs de rand van de afgrond is gegaan, maar heel kundig een remise eruit heeft gesleept.
              Fijn dat je genoten hebt van de remise van Auke (en plusoverwinning van Georgiev, die voor hem heel belangrijk kan zijn).
              Jouw conclusie dat ik prestaties van spelers niet kan waarderen, waar haal je die vandaan?

En dat gegeneraliseer van "jullie", daar heb ik helemaal een hekel aan. [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]
              (Het schijnt dat je altijd in een bepaald kamp gezet moet worden. Soms ben ik de paladijn van Schotanus, dan de vazal van Goedemoed en dan weer het schoothondje van Henk de Witt. Respecteren van een mening, dat is schijnbaar niet makkelijk).

Ik heb bewondering voor alle spelers, die aan dit kampioenschap meedoen. Vooral voor Auke, die vrijwel alle partijen er vol in gaat, en heel veel kleur aan dit WK geeft.

Maar je wilt toch niet ontkennen dat Georgiev vooral doorgaat voor die plus, die alles te maken heeft met de Delftse telling?
              Waar ik over val is de kleinerende opmerking: "Hij heeft na half vier overbodig anderhalf uur naar een remise-eindspel zitten kijken." Wat een dédain...
              Ik zal niet ontkennen dat Georgiev doordamt voor het plusje. Daar gaat het helemaal niet over. Wat ik wil betogen is dat dat hele plusjesgedoe en het oeverloze gelamenteer over het remiseprobleem niks meer zijn dan sektarisch geleuter. Bij een winstpercentage van meer dan 30 procent is er helemaal geen sprake van een remiseprobleem. Probeer ons dus geen ziekte aan te praten.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 26, 2007 23:08

Piet Bouma wrote: Maar je wilt toch niet ontkennen dat Georgiev vooral doorgaat voor die plus, die alles te maken heeft met de Delftse telling?
              De plus heeft niet alles te maken met de Delftse telling.

Wel als het gaat om de 'Delftse eindspelletjes'.

Niet als het gaat om de waarde van zo'n plusje. Telt immers alleen bij ex aequo en dan nog na het aantal overwinningen. Bij Delfts kun je met voordeelremises punten inlopen. Dat is een essentieel verschil. Met plusjes kan ik bij dit soort individuele wedstrijden best leven, met Delfts niet.

Vreemd overigens dat Teletekst de plusjes niet meer vermeldt. Bij het NK deden ze dat eerst ook niet. Toen ik, als medewerker van de organisatie, daarover belde, en het fenomeen voordeelremise uitlegde, ging men bij Teletekst overstag en werden de plusjes/minnetjes wel vermeld.

Inmiddels heb ik de organisatie van het WK hierover een mail gestuurd. Ik vind dat de plusjes/minnetjes wel moeten worden vermeld, en zo moeilijk uit te leggen zijn de plusjes niet. De puntentelling bij bijv. zeilen, bridge en cricket (begrijp ik helemaal niet) is veel ingewikkelder.
              Hopelijk heeft mijn mailtje effect.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 26, 2007 23:12

composite wrote:
              Waar ik over val is de kleinerende opmerking: "Hij heeft na half vier overbodig anderhalf uur naar een remise-eindspel zitten kijken." Wat een dédain...
              Ik zal niet ontkennen dat Georgiev doordamt voor het plusje. Daar gaat het helemaal niet over. Wat ik wil betogen is dat dat hele plusjesgedoe en het oeverloze gelamenteer over het remiseprobleem niks meer zijn dan sektarisch geleuter. Bij een winstpercentage van meer dan 30 procent is er helemaal geen sprake van een remiseprobleem. Probeer ons dus geen ziekte aan te praten.
              Ik had niet het gevoel, jou daarmee te kleineren. Mijn excuus als je het zo hebt opgevat.
              Het was een constatering, dat deze partij al veel eerder was afgelopen als er geen plusje op het spel had gestaan (dus overbodig naar het scherm gekeken). Daar kun je het mee eens zijn of oneens.
              Ik kan dat niet onderbouwen (dan zou je onderzoek moeten doen naar de gemiddelde partijlengtes in WK's zonder plusjes en in WK's met plusjes. Maar ja, zelfs zo'n statistische benadering zal weer discussie oproepen).

En als jij tevreden bent bij een winstpercentage van meer dan 30%, prima. Ik ga je geen remiseprobleem (wie heeft het over ziektes, maak het niet extreem!) aanpraten, als jij er geen probleem mee hebt.
              Anderen zien dat wel als een probleem en proberen veranderingen door te voeren.
              Ik zie dat niet als sektarisch gedrag (weer lekker andersdenkenden in een dubieus hoekje neerzetten?), maar gewoon een verschil van mening.
              Iets wat je binnen een democratische maatschappij en dambond mag hebben.
              Wat mij betreft verder einde discussie, want wij zullen elkaar toch niet verder kunnen overtuigen.

Laten we gewoon van het huidige WK genieten!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 26, 2007 23:36

<center>Image

Image</center>

Als de koplopers morgen en overmorgen opnieuw niet winnen, kan Ndiaga Samb profiteren. Morgen mag Ndiaga tegen Otgonbayar Tuvshinbold, overmorgen tegen Joeri Lagoda, die er doorheen zit, misschien mede door de politieke ontwikkelingen in Oekraïne. Joeri heeft nu 6 keer op rij verloren.
              Ondertussen zou het bijna een wonder zijn als de 50-jarige Auke Scholma morgen en overmorgen overleeft tegen Schwarzman en Tsjizjov. Verblijft Pieter Bergsma nog in Hardenberg?
              “The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
              - Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat May 26, 2007 23:46

Hanco Elenbaas wrote: Als de koplopers morgen en overmorgen opnieuw niet winnen, kan Ndiaga Samb profiteren. Morgen mag Ndiaga tegen Otgonbayar Tuvshinbold, overmorgen tegen Joeri Lagoda, die er doorheen zit, misschien mede door de politieke ontwikkelingen in Oekraïne. Joeri heeft nu 6 keer op rij verloren.
              Ondertussen zou het bijna een wonder zijn als de 50-jarige Auke Scholma morgen en overmorgen overleeft tegen Schwarzman en Tsjizjov. Verblijft Pieter Bergsma nog in Hardenberg?
              Als Auke Scholma het overleeft tegen Schwarzman en Tsjzijzov dan mag hij daarna ook nog tegen Otgonbayar en Lagoda....
              Volgens mij blijft Pieter Bergsma tot het einde.

Post Reply