Aha, Delft zit hier dus ook al weer achter! Dacht ik het niet?Hanco Elenbaas wrote:Nee, er is een andere aanleiding voor Kees' falen in Hardenberg.
Het was voor Kees een enorme teleurstelling dat ook in zijn geliefde Delft niet echt meer in hem geloofd wordt, althans tot die conclusie was Kees gekomen nadat hij vernomen had dat in Delft geen Nederlander sterk genoeg geacht werd om deel te mogen nemen aan de Hoofdgroep van het toernooi in juli van dit jaar, zelfs niet de Nederlander die vijf keer op rij kampioen was.
Dat is de reden voor alle nederlagen van Kees en niets anders.
Alle gekheid op een stokje, ik weet toevallig iets van het beleid in Delft. Elk jaar wil men daar in principe iets nieuws. Dit jaar werd dat een toptoernooi met louter wereldkampioenen. En Kees is (nog?) geen wereldkampioen. Sommigen hebben kritiek geuit op het feit dat de Nederlands kampioen niet werd uitgenodigd. Ook vanwege de extra aandacht van media en publiek die een Nederlandse deelnemer oplevert. O.a. Anatoli Gantwarg heeft zich in die zin uitgelaten. En Kees was teleurgesteld, zeker. Wij nemen deze kritiek serieus. Bijna elk jaar overigens komt er uit deze of gene hoek kritiek op de keuze van het deelnemersveld. Lijkt me ook logisch. Soms vonden we die kritiek terecht en hebben die het jaar erop gehonoreerd. Maar niemand heeft een abonnement op het toernooi in Delft. Misschien komen we volgend jaar wel met een verrassing waar niemand nu aan denkt.
Dat wij verantwoordelijkheid zijn voor de dip van Kees tijdens WK, zo had ik het nog niet bekeken Hanco. Dit legt een extra verantwoordelijkheid op onze schouders. Wat is het leven toch zwaar!
Wat weet jij toch veel! Pieter Hildering weet ook zo veel. Gantwarg weg? Ach, gewoon even een andere trainer zoeken voor Kees.Hanco Elenbaas wrote:Het pleit voor Kees als mens dat hij Gantwarg niet heeft afgedankt, terwijl hij zelf ook wel weet dat hij met een nieuwe trainer als Sijbrands of Tsjizjov pas echt verder zal komen.
Ik weet het niet, trainer is een apart vak en Anatoli Gantwarg is top. Bij Sijbrands word je volgens mij bedolven onder de concrete varianten tot je er duizelig van wordt. Op het mentale vlak heeft Ton zelf grote problemen, getuige ook zijn paginagrote interview in de Volkskrant rond de jaarwisseling. Wakker liggen van de angst om remise te spelen tegen een speler die 300, 400 ratingpunten lager staat, dat gaat wel erg ver.
Tsjizjov is natuurlijk niet alleen een fabelachtige dammer, maar ook uiterst gedisciplineerd en mentaal ijzersterk. Maar of hij daarmee ook automatisch een heel goede trainer is, ik weet het niet Hanco.
Het valt me wel een beetje tegen dat je Kees zo gemakkelijk laat vallen. Vijf keer achtereen kampioen van Nederland! En dan in het WK zo'n prachtige overwinning op Mikhalchenka. De zwarte reeks daarna stemt mij verdrietig. Kees verdient ook in slechte tijden onze sympathie en steun!