WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue May 22, 2007 22:35

Hanco Elenbaas wrote:Nee, er is een andere aanleiding voor Kees' falen in Hardenberg.

Het was voor Kees een enorme teleurstelling dat ook in zijn geliefde Delft niet echt meer in hem geloofd wordt, althans tot die conclusie was Kees gekomen nadat hij vernomen had dat in Delft geen Nederlander sterk genoeg geacht werd om deel te mogen nemen aan de Hoofdgroep van het toernooi in juli van dit jaar, zelfs niet de Nederlander die vijf keer op rij kampioen was.

Dat is de reden voor alle nederlagen van Kees en niets anders.
Aha, Delft zit hier dus ook al weer achter! Dacht ik het niet?
Alle gekheid op een stokje, ik weet toevallig iets van het beleid in Delft. Elk jaar wil men daar in principe iets nieuws. Dit jaar werd dat een toptoernooi met louter wereldkampioenen. En Kees is (nog?) geen wereldkampioen. Sommigen hebben kritiek geuit op het feit dat de Nederlands kampioen niet werd uitgenodigd. Ook vanwege de extra aandacht van media en publiek die een Nederlandse deelnemer oplevert. O.a. Anatoli Gantwarg heeft zich in die zin uitgelaten. En Kees was teleurgesteld, zeker. Wij nemen deze kritiek serieus. Bijna elk jaar overigens komt er uit deze of gene hoek kritiek op de keuze van het deelnemersveld. Lijkt me ook logisch. Soms vonden we die kritiek terecht en hebben die het jaar erop gehonoreerd. Maar niemand heeft een abonnement op het toernooi in Delft. Misschien komen we volgend jaar wel met een verrassing waar niemand nu aan denkt.

Dat wij verantwoordelijkheid zijn voor de dip van Kees tijdens WK, zo had ik het nog niet bekeken Hanco. Dit legt een extra verantwoordelijkheid op onze schouders. Wat is het leven toch zwaar!
Hanco Elenbaas wrote:Het pleit voor Kees als mens dat hij Gantwarg niet heeft afgedankt, terwijl hij zelf ook wel weet dat hij met een nieuwe trainer als Sijbrands of Tsjizjov pas echt verder zal komen.
Wat weet jij toch veel! Pieter Hildering weet ook zo veel. Gantwarg weg? Ach, gewoon even een andere trainer zoeken voor Kees.

Ik weet het niet, trainer is een apart vak en Anatoli Gantwarg is top. Bij Sijbrands word je volgens mij bedolven onder de concrete varianten tot je er duizelig van wordt. Op het mentale vlak heeft Ton zelf grote problemen, getuige ook zijn paginagrote interview in de Volkskrant rond de jaarwisseling. Wakker liggen van de angst om remise te spelen tegen een speler die 300, 400 ratingpunten lager staat, dat gaat wel erg ver.

Tsjizjov is natuurlijk niet alleen een fabelachtige dammer, maar ook uiterst gedisciplineerd en mentaal ijzersterk. Maar of hij daarmee ook automatisch een heel goede trainer is, ik weet het niet Hanco.

Het valt me wel een beetje tegen dat je Kees zo gemakkelijk laat vallen. Vijf keer achtereen kampioen van Nederland! En dan in het WK zo'n prachtige overwinning op Mikhalchenka. De zwarte reeks daarna stemt mij verdrietig. Kees verdient ook in slechte tijden onze sympathie en steun!
Last edited by Henk de Witt on Tue May 22, 2007 22:37, edited 1 time in total.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Tue May 22, 2007 22:36

FORUM FECADAMES / AVIS D'A. BIKINDOU

FECADAMES FORUM : OPINION OF A. BIKINDOU

http://www.fecadames.org/forum/index.ph ... orumid=660

Le championnat mondial individuel de jeu de dames actuellement disputé à Hardenberg, aux Pays-Bas, est de plus en plus passionnant. Il ne se passe pas en effet une ronde sans que, à l’issue des parties, on doive nuancer les pronostics concernant le classement général final. C’est encore le cas aujourd’hui, à l’issue des parties constitutives de la dixième ronde. En effet, même si le Russe Alexei Tchizov et l’Allemand Mark Podolski restent en tête avec 13 points chacun et que le Néerlandais Auke Scholma et le Russe Alexander Georgiev, avec 12 points chacun, continuent de partager la troisième place, on assiste à un rapproché du Russe Alexander Schwarzman, lequel, avec l’apport de deux nouveaux points obtenus à l’issue de sa partie victorieuse contre Ricardo Pierre, réduit considérablement l'écart le séparant des leaders. Schwarzman totalise en effet maintenant 11 points ; on sait qu’il accuse un retard d’une partie, laquelle l’opposera demain à Tuvshinbold Otgonbayar, le concurrent le plus mal classé ; en cas de victoire, Schwarzman rejoindrait Tchizov et Podoski à la première place du classement. Si cette perspective – que je souhaite pour que le championnat soit de plus en plus passionnant – se rencontrait, on assisterait simplement à l’un des retournements les plus fantastiques dans le championnat. Il faut en effet rappeler que Schwarzman, défait par Tchizov lors de la quatrième ronde, accusa, avant la septième ronde, un déficit d’un point par rapport au nombre de parties disputées. Ce n’est qu’à partir de ladite ronde qu’il commença à refaire petit à petit son handicap, jusqu’à sa victoire, aujourd’hui, devant Pierre. Le Camerounais Jean-Marc Ndjofang est l’autre grand gagnant de la dixième ronde. Sa victoire face à Yuryi Lagoda lui permet de totaliser maintenant 10 points. On sait que demain il disputera contre Ndiaga Samb sa partie reportée de la première ronde. En cas de victoire, il rejoindrait Scholma et Georgiev et ne serait plus qu’à une longueur de Tchizov et de Podolski. Je me réjouis donc du succès remporté par Ndjofang aujourd’hui. Ce succès ne le met pas seulement en situation de peser véritablement sur le cours du championnat : il augmente les capacités de l’Afrique dont les chances, à partir de la onzième ronde, seront de manière égale défendues par trois joueurs. Bien entendu, une telle perspective ne peut se concevoir que si Ndjofang et Samb font, demain, jeu égal lors de leur partie correspondant à la première ronde. Ainsi, ces deux joueurs et Léopold Kouogueu se retrouveraient avec 11 points chacun. D’autres observations peuvent être faites relativement aux résultats ayant sanctionné les parties de la dixième ronde. Contré par Kess Thijssen, Guntis Valneris n’a pu enregistrer sa première victoire, situation qu’il partage d’ailleurs avec Tuvshinbold Otgonbayar et Souleymane Bâh. Murodullu Amrillayev, Alekjev Domchev, Alexander Georgiev, Mark Podolski et Ndiaga Samb conservnt leur invincibilité : si Podolski et Amrillayev se sont neutralisés, Domchev, Georgiev et Samb ont fait jeu égal respectivement avec Souleymane Bâh, Jeroen van den Akker et Roberts Misans. Tuvshinbold Otgonbayar, quant à lui, a obtenu aujourd’hui sa troisième remise, face à Ihar Michalchenka. Iurii Anikiev et Auke Scholma se sont séparés sur une remise. Alexei Tchizov et Léopold Kouogueu ont, eux aussi, fait jeu égal, à l’occasion d’une partie finalement équilibrée, même si le Russe a pu à la fin se créer un certain avantage. Kouogueu a dû être contrarié par l’ouverture décidée par Tchizov : le jeu 34-29. Cette ouverture ne correspond pas à l’hypothèse sur laquelle j’avais exclusivement travaillée pour essayer d’aider Kouogueu à contrer efficacement Tchizov. J’étais en effet parti de l’idée que Tchizov ouvrirait par le jeu 32-28 et, en cas de réponse 17-22 et de montée à la case 22 de la part de Kouogueu, il chercherait à suivre, jusqu’au 11ème temps, le même développement que contre Ndiaga Samb lors du championnat mondial individuel de 2005 ; dans mon plan, au 11ème temps, Kouogueu, dans le but de surprendre Tchizov en créant les conditions d’un jeu combinant encerclement, attente prolongée et attaque, allait prendre une option différente et plus efficace que le choix effectué par Samb en 2005 avec le jeu de pionnage 20-24. La décision de l’ouverture 34-29 prise aujourd’hui par Tchizov face à Kouogueu, n’a donc pas permis que soient vérifiés le risque ou la pertinence de mes intuitions de jeu dans la position exposée. Mais l’essentiel n’était pas là. Ce qui comptait, c’était que Kouogueu parvienne à bien négocier sa partie face à Tchizov, damiste extrêmement puissant. Je récapitulerai les choses en indiquant simplement le classement général à l’issue de la dixième ronde : Tchizov et Podolski ont chacun 13 points ; Georgiev et Scholma viennent avec 12 points ; on trouve ensuite un groupe important de joueurs possédant 11 points : Kouogueu, Domchev, Amrillayev, Akker et Schwarzman : il est entendu que ce dernier accuse un retard d’une partie – qui sera disputée demain ; Anikiev, Misans, Ndjofang et Samb possèdent individuellement 10 points mais les deux derniers cités n’ont disputé chacun que neuf parties. Les deux parties qui seront disputées demain au titre de la première ronde seront donc importantes par rapport au classement général. La onzième ronde aura lieu après-demain. bikindou-adelin@hotmail.com
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Tue May 22, 2007 23:18

Kees kan natuurlijk gewoon in de open groep meedoen, daar winnen en ook nog het lieve bedrag van 1500 euro opstrijken. Niet iets om van wakker te liggen dunkt mij!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 22, 2007 23:21

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het pleit voor Kees als mens dat hij Gantwarg niet heeft afgedankt, terwijl hij zelf ook wel weet dat hij met een nieuwe trainer als Sijbrands of Tsjizjov pas echt verder zal komen.
Wat weet jij toch veel! Pieter Hildering weet ook zo veel. Gantwarg weg? Ach, gewoon even een andere trainer zoeken voor Kees.

Ik weet het niet, trainer is een apart vak en Anatoli Gantwarg is top. Bij Sijbrands word je volgens mij bedolven onder de concrete varianten tot je er duizelig van wordt. Op het mentale vlak heeft Ton zelf grote problemen, getuige ook zijn paginagrote interview in de Volkskrant rond de jaarwisseling. Wakker liggen van de angst om remise te spelen tegen een speler die 300, 400 ratingpunten lager staat, dat gaat wel erg ver.

Tsjizjov is natuurlijk niet alleen een fabelachtige dammer, maar ook uiterst gedisciplineerd en mentaal ijzersterk. Maar of hij daarmee ook automatisch een heel goede trainer is, ik weet het niet Hanco.

Het valt me wel een beetje tegen dat je Kees zo gemakkelijk laat vallen. Vijf keer achtereen kampioen van Nederland! En dan in het WK zo'n prachtige overwinning op Mikhalchenka. De zwarte reeks daarna stemt mij verdrietig. Kees verdient ook in slechte tijden onze sympathie en steun!
Wat wil Kees nog trainen?

Volgens interview in BN/De Stem van 12 mei 2007:
[ http://www.bndestem.nl/sportbrabant/article1407500.ece ]
"Eigenlijk zou ik mezelf moeten trainen om heel ver vooruit te rekenen. Elke dag een paar uurtjes. Alleen op die manier kan ik het gat dichten. Maar dat vergt enorm veel energie. Ik kan het nog niet opbrengen om alles voor mijn sport weg te cijferen. Maar ooit wil ik ermee beginnen. Tja, misschien moet ik me wel terugtrekken in de Himalaya, ver van alle verlokkingen."
Of een quote uit het blad TVFilm nummer 10 - 12 t/m 25 mei 2007 :
6. Kees Thijssen is te lui voor het allerhoogste damniveau.

“Ha, dat zou ik zeker willen bevestigen! Vergelijk dammen eens met hardlopen. Je kunt trainen door elke dag knalhard te gaan hardlopen. Ik ben meer een jogger: doe het wat rustiger aan. Toch wil ik in de toekomst gaan kijken waar mijn grens ligt.”
Anatoli Gantwarg is natuurlijk een knoeier vergeleken bij Aleksej Tsjizjov. Dat weet jij ook wel Henk. Dat je het niet zult toegeven is weer wat anders. Het zou ook merkwaardig zijn als je het hier zou beamen, terwijl je samen met Tolja een damschool hebt opgezet.

Hoe vaak is Anatoli niet al van het bord gezet door Aleksej?
Er is niemand van wie Kees beter ver vooruit rekenen zal kunnen leren dan Aleksej of Ton. Het gaat er niet om dat ik dat weet, maar het gaat erom dat Kees dat weet. Pieter weet het ook.

Bij Hiltex laat niemand Kees vallen Henk. Wat in Hardenberg is gebeurd is alleen te pijnlijk om er nu al teveel mee bezig te zijn.

Voor het WK was al duidelijk dat Kees een flinke dosis geluk nodig zou hebben om wereldkampioen te worden. In plaats van geluk had Kees pech, als je dat zetje van Ricardo Pierre tenminste zo mag noemen. Nu gaat het erom wat Kees verder moet doen om wél aansluiting te vinden bij Tsjizjov en Georgiev. Aleksej wil daarbij helpen, omdat hij Kees graag mag, maar waarschijnlijk ook omdat het in zakelijk opzicht lucratief kan zijn en daarom ook goed voor het damspel als Kees werkelijk een wereldtopper zal worden. Voor een WK-match Tsjizjov-Thijssen zal eenvoudiger een goede sponsor gevonden kunnen worden dan voor het zoveelste Russische onderonsje Tsjizjov-Georgiev.
Aleksej denkt dat hij een goede trainer is. Aangezien hij tamelijk bescheiden is over zijn verschillende vaardigheden, mag je ervan uitgaan dat hij dat ook werkelijk is.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 22, 2007 23:43

Auke Scholma in de Leeuwarder Courant:
“Kees Thijssen wie nei syn earste nederlaach hielendal fan slach. Ik bin tefreden oer myn winstpartijen, mar ik ha der hurd foar fjuchtsje moatten. Ik ha risiko’s nommen. Ik wit net as ik dat ek dien hie as ik dy twa partijen net ferlern hie”.

Misschien moet Kees dit nu ook maar doen. Gewoon risico’s nemen en zien waar het schip strand.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 23, 2007 05:29

Piet Bouma wrote:Auke Scholma in de Leeuwarder Courant:
“Kees Thijssen wie nei syn earste nederlaach hielendal fan slach. Ik bin tefreden oer myn winstpartijen, mar ik ha der hurd foar fjuchtsje moatten. Ik ha risiko’s nommen. Ik wit net as ik dat ek dien hie as ik dy twa partijen net ferlern hie”.

Misschien moet Kees dit nu ook maar doen. Gewoon risico’s nemen en zien waar het schip strand.
Ha Piet, ongetwijfeld heb je gelijk, maar je kan de kans dat Kees dit doet vergroten door een vertaling toe te voegen!

leominor

Post by leominor » Wed May 23, 2007 07:39

Image
Georgiev vs van den Akker Stand na 26. ...9-14.

Met laatste zet zwart dreigt 23-28 enz. met gelijk spel en antwoord van wereldkampioen 27.47-41 is gewoonlijk .

27. ...20-25 (!?)

Kansrijk en sterk ! Tweede mogelijkheid is 27. ...14-19 en b.v. 28.50-45 10-15 29.33-28 17-22 30.28x17 21x12 met voordeel.

28.42-38 10-15 29.50-45 4-9 30.40-35 17-22(?)

Onverwachte en niet te sterk. Mijns inziens beter vervolg is 30. ...15-20 31.33-29 [ op 31.33-28 mogelijk is 17-22! 32.28x10 22x44 33.43-39 44x33 34.10-5 13-19 35.5x20 20x9 36.35-30 21-27x27 met groot voordeel voor zwart ] 31. ...14-19 32.38-33 20-24x14 ook met goed spel voor zwart.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed May 23, 2007 08:03

Casper van der Tak wrote:

Ha Piet, ongetwijfeld heb je gelijk, maar je kan de kans dat Kees dit doet vergroten door een vertaling toe te voegen!
Poging van een niet fries:

Kees Thijssen was na zijn eerste nederlaag helemaal van slag. IK ben tevreden over mijn winstpartijen, maar ik heb daar hard voor moeten vechten. Ik heb risico's genomene. Ik weet niet of ik dat ook gedaan had als ik die twee partijen niet verloren had.

Goedgekeurd?

leominor

Post by leominor » Wed May 23, 2007 08:35

Image

Georgiev vs van den Akker. Stand op 32.36x27.

32. ...14-20.

Mischien 32. ...13-19 is een goed alternatief.

a) 33.33-29? 23-28! 34.32x3 21x32 35.38x27 9-13 36.3x20 15x44 37.43-39 44x33 38.27-22 2-8! enz.

b) 33.33-28 14-20-24 enz. [ gevaarlijk is 33. ...15-20 34.38-33 20-24 35.42-38 9-13 36.28-22! ]

c) 33.41-36 9-13 34.33-28 [ weer niet 34.33-29? 23-28! ] 15-20 [ maar niet 34. ...8-12 ? 35.37-31 en 39-33,35x24,28x26 met groot voordeel vor wit - dreigt doorbraak ] 35.38-33 20-24 met kansrijk , maar gelijk (?! Image ) stand.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Wed May 23, 2007 09:28

Wat een onzin. Dit heeft hij juist gedaan en het is mislukt. Consolideren en kansjes meepikken.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 23, 2007 09:58

Christian van der Schaaf wrote: Consolideren en kansjes meepikken.
Dat zou meer een advies voor Scholma kunnen zijn op dit moment.

Een 17e plaats consolideren? Nee, vol erin.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Wed May 23, 2007 10:13

Piet Bouma wrote:
Christian van der Schaaf wrote: Consolideren en kansjes meepikken.
Dat zou meer een advies voor Scholma kunnen zijn op dit moment.

Een 17e plaats consolideren? Nee, vol erin.
Consolideren was verkeerd uitgedrukt. Hij was er nou juist vol in gegaan.

Remise maken tegen Tsjizjov,Georgiev,Schwartzman en tegen de anderen kansjes afwachten.

Dat zou mijn advies zijn.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed May 23, 2007 10:23

Arjen de Mooij wrote:Kees kan natuurlijk gewoon in de open groep meedoen, daar winnen en ook nog het lieve bedrag van 1500 euro opstrijken. Niet iets om van wakker te liggen dunkt mij!
Dat was mijn idee ook. Vier geduchte concurrenten zitten al opgesloten in het mini-WK. En Hans Jansen in 'Jonge tegen gevestigde meesters'. Maar Anatoli en Kees hebben besloten in Tallinn te spelen dat vrijwel gelijktijdig wordt gehouden. Tant pis.
Ga jij nu een gooi doen naar die 1.500 Arjen?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed May 23, 2007 11:00

Henk heeft gelijk in de zin dat een goede speler nog niet direct een goede trainer hoeft te zijn. Aan de andere kant heeft Hanco gelijk dat Kees vermoedelijk heel wat van Tsjizjov kan leren.

Het lijkt me daarom een goed idee als Pieter een paar mud theedoeken richting Izjevsk verscheept en Tsjizjov in ruil daarvoor Kees wat beter laat dammen.

Gantwarg heeft ongetwijfeld het belang van zijn pupil vooropgesteld en zal hier geen problemen mee hebben.

Kees heeft in de laatste cyclus van zomertoernooien niet veel laten zien. Ook om die reden is het uitblijven van een uitnodiging uit Delft terecht.
Kees beschouwt Delft en andere zomertoernooien als vakantietoernooitjes en speelt daarin zo ver onder zijn normale kunnen dat diverse dammers die normaal door hem geveegd worden, daar makkelijk remise kunnen maken.

De citaten die Hanco aandraagt zijn mij ook opgevallen en hangen me al een tijd de keel uit. Het wordt tijd dat Kees inziet dat succes inzet vereist. Werken met je donder.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed May 23, 2007 11:17

Henk de Witt wrote:
Arjen de Mooij wrote:Kees kan natuurlijk gewoon in de open groep meedoen, daar winnen en ook nog het lieve bedrag van 1500 euro opstrijken. Niet iets om van wakker te liggen dunkt mij!
Dat was mijn idee ook. Vier geduchte concurrenten zitten al opgesloten in het mini-WK. En Hans Jansen in 'Jonge tegen gevestigde meesters'. Maar Anatoli en Kees hebben besloten in Tallinn te spelen dat vrijwel gelijktijdig wordt gehouden. Tant pis.
Ga jij nu een gooi doen naar die 1.500 Arjen?
Als oude rotten zou ik zelf voor Scholma, Jansen en Heusdens hebben gekozen. Frits Luteijn lijkt me niet echt een gevestigde meester. Of wilde Auke niet?

Post Reply