WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
composite

Post by composite » Tue May 15, 2007 20:06

Hanco Elenbaas wrote:Dus dat meisje en Frank Teer hebben zich laten intimideren door Schwarzman.
Ik verheug me er nu al op deze tekst straks in jouw rubriek in Het Damspel terug te mogen lezen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 15, 2007 20:12

composite wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Dus dat meisje en Frank Teer hebben zich laten intimideren door Schwarzman.
Ik verheug me er nu al op deze tekst straks in jouw rubriek in Het Damspel terug te mogen lezen!
Tevergeefs Hein. Mijn medewerking aan Het Damspel heb ik een week geleden beëindigd.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue May 15, 2007 20:42

Ik snap niet wat er nou zo'n probleem is met de beslissing van de arbitrage betreffende de afwezigheid van Samb en Tusvinbold. Ik vind het absoluut geen slecht compromis.

En als ik Schwarzman was had ik ook geweigerd te spelen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue May 15, 2007 21:04

Christian van der Schaaf wrote:Ik snap niet wat er nou zo'n probleem is met de beslissing van de arbitrage betreffende de afwezigheid van Samb en Tusvinbold. Ik vind het absoluut geen slecht compromis.

Het is jammer dat er gewoon niet gespeeld wordt op de rustdag.
Dammers komen toch om te spelen en het resultaat op het bord neer te zetten.
Als Schwarzman ongedacht met 1 punt voorsprong de wereldtitel verovert, zal altijd de zweem van de papieren overwinning de glans van die wereldtitel ontnemen.

De spelers hebben hier goede professionele condities (geen 2 partijen op 1 dag).
Ajax wordt ook niet gevraagd of ze later willen spelen tegen Heerenveen omdat ze de bekerfinale gespeeld hebben en Heerenveen gewoon vrij heeft gehad.

Overigens hebben de tegenstanders van Schwarzman en Ndjofang in de 2e ronde ook recht tot mopperen. Zij moesten tegen 2 superfrisse tegenstanders (extra rustdag) aantreden.

composite

Post by composite » Tue May 15, 2007 21:16

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote:
Tevergeefs Hein. Mijn medewerking aan Het Damspel heb ik een week geleden beëindigd.
Joh! Wat moet ik nu weer horen. Vertel!

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue May 15, 2007 21:19

Spijtig voor Samb en Otgonbayar, jammer ook voor het toernooi, maar op de beslissing van de arbiter lijkt mij niets af te dingen.

Voor de houding van Schwarzman kan men begrip opbrengen. Het is geen speeltuinvereningingstoernooitje Hanco, maar een echt WK!

Prima analyse trouwens van de krachtsverhoudingen door Arnaud Cordier. Tsjizjov is in vorm en dan is hij de grootste. Al bijna 20 jaar! Fantastische dammer, hij heeft alles. Enorm strategisch inzicht, rekent zeer snel en diep, is mentaal ijzersterk.
Maar de weg is nog lang....

Schwarzman wordt door Cordier met Scholma en Samb tot de instabielen gerekend. Dan redt men het gewoonlijk niet in zo'n lang, zwaar toernooi.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 15, 2007 21:24

Piet Bouma wrote:
Christian van der Schaaf wrote:Ik snap niet wat er nou zo'n probleem is met de beslissing van de arbitrage betreffende de afwezigheid van Samb en Tusvinbold. Ik vind het absoluut geen slecht compromis.

Als Schwarzman ongedacht met 1 punt voorsprong de wereldtitel verovert, zal altijd de zweem van de papieren overwinning de glans van die wereldtitel ontnemen.

De spelers hebben hier goede professionele condities (geen 2 partijen op 1 dag).
Ajax wordt ook niet gevraagd of ze later willen spelen tegen Heerenveen omdat ze de bekerfinale gespeeld hebben en Heerenveen gewoon vrij heeft gehad.

Overigens hebben de tegenstanders van Schwarzman en Ndjofang in de 2e ronde ook recht tot mopperen. Zij moesten tegen 2 superfrisse tegenstanders (extra rustdag) aantreden.
Schwarzman en Ndjofang hebben heerlijk kunnen uitrusten tijdens de eerste ronde.

Of Schwarzman speelt of niet is na vandaag dankzij Aleksej Tsjizjov gelukkig niet meer van belang. Schwarzman is in de vierde ronde zo goed als definitief uitgeschakeld.

Het enige wat nu belangrijk is, is dat Samb het recht terugkrijgt om te spelen tegen Jean-Marc Ndjofang. Dit recht is hem ontzegd omdat Rima Danileviciene de partij tegen J-M voor Samb verloren verklaarde nadat Schwarzman haar had verteld dat hij weigerde tegen Tuvshinbold te spelen op de rustdag.

Pieter Hildering heeft volgens de berichten lang aan de telefoon gehangen met de Nederlandse ambassade in Dakar om op het laatste nippertje een visum voor Samb rond te krijgen, nadat gebleken was dat de functionaris van de Senegalese Dambond nagelaten had dit aan te vragen.
Als Pieter toen meteen aan Samb had verteld dat de partij uit de eerste ronde voor Samb verloren zou worden verklaard dan had hij zich alle moeite kunnen besparen, want dan was Ndiaga niet eens meer gekomen. Samb is namelijk niet voor spek en bonen naar Hardenberg gekomen.

Dat Samb nu niet tegen Ndjofang mag spelen (terwijl de sportieve Jean-Marc Ndjofang heel graag zal willen spelen!), omdat Schwarzman weigert uit te komen tegen Tuvshinbold, is extra curieus voor wie iets weet van de ernstig verstoorde persoonlijke relatie tussen Samb en Schwarzman. Samb heeft zeer veel respect voor de dammer Schwarzman, maar heeft de mens Schwarzman al verschillende keren een dreun verkocht, tot grote vreugde van het dampubliek in de Bijlmer.

Wie nog niet begrijpt wat Jan Pieter en Casper hebben geschreven doet er goed aan het stuk van Bikindou Adelin te vertalen.
Gelukkig heeft Ada Dorgelo geen enkele moeite een Franse tekst te begrijpen!
Jan Pieter wrote:Inderdaad een merkwaardige beslissing. Je zou zeggen dat er twee opties zijn:
1) je beschouwt het als overmacht. In dat geval moeten de partijen ingehaald worden.
2) je beschouwt het als eigen schuld. In dat geval gooi je Samb/Otgonbayar uit het toernooi en zet je een invaller in
.
Casper van der Tak wrote:Wat moppig. Omdat er sprake is van force majeure mogen beide spelers meedoen, maar force majeure kan niet aangevoerd worden om de spelers toch te laten spelen?!
<center>Image</center>
Bikindou Adelin wrote: Forum Fécadames
http://www.fecadames.org/forum/index.ph ... orumid=628

A-t-on décidé de politiser le championnat mondial individuel 2007
Message du : 15 Mai 2007
Auteur : bikindouadelin

Les organisateurs du championnat mondial individuel 2007 annoncent sur le site dudit championnat que Ndiaga Samb et Tuvshinbold Otgonbayar sont déclarés perdants pour leurs parties respectives de la première ronde qu'ils n'ont pu disputer. Il s'agit là d'une décision grave, surtout en ce qui concerne Ndiaga Samb qui est l'un des favoris du championnat. Je me demande si la FMJD n'est pas déjà en train de mettre en oeuvre un plan destiné à empêcher l'Afrique d'obtenir le titre mondial cette année. Une fois de plus, la politique semble prendre le dessus dans une affaire où il ne s'agit que de jeu de dames. En sanctionnant Samb, la FMJD se contredit elle-même. On sait que Ndiaga Samb avait quitté Dakar vendredi soir, à bord d'un avion - Air Sénégal International - qui devait lui faire gagner Paris le samedi 12 mai, date du début du championnat; une fois arrivé à Paris, Samb s'est empressé d'aller aux Pays-Bas pour prendre part au championnat; il est à noter que la FMJD a été l'une des institutions au coeur de la démarche de Samb. Pourquoi cette institution a t-elle tenu à ce que Samb dispute impérativement le championnat si c'était pour ensuite lui imposer une défaite par forfait au titre de la partie non-disputée de la première ronde? On voit bien dans notre affaire que la mauvaise foi est ce qui caractérise la FMJD. Je n'ai pas été informé des raisons exactes du retard pris par Samb pour arriver à Hardenberg. Si ce retard s'explique par des considérations de visa, Samb ne peut en être tenu responsable : la FMJD n'avait qu'à intervenir activement auprès des services consulaires des Pays-Bas installés à Dakar pour faire obtenir à Samb un visa le plus rapidement possible. La FMJD ne serait même pas exonérée si, à l'analyse, il apparaissait que Samb n'a jamais eu de difficultés de visa. En pareille hypothèse elle aurait dû, après avoir constaté l'absence de Samb à Hardenberg vendredi dernier - 11 mai - et s'être assuré qu'il n'y serait même pas le samedi avant le lancement du championnat, informer le Sénégalais de sa diqualification pour l'ensemble de la compétition, disqualification qui aurait justifié le recours à Flaubert Ndonzi, à Souleymane Kéita ou à votre serviteur. La FMJD ne peut pas logiquement justifier sa décision se sanctionner Samb. C'est pourquoi je n'hésite pas à parler d'influence politique. Il est aujourd'hui clair que la FMJD ne traite pas de façon égale tous les damistes de la terre. La discrimination semble être son trait caractéristique. En infligeant à Samb une sanction injustifiée, la FMJD viole l'éthique. Le championnat mondial s'en trouve faussé. Il n'est pas normal qu'aucun arbitre africain ne siège au sein du corps arbitral formé pour le championnat mondial. Trop, c'est trop! En 2005, Ndiaga Samb fut jugé défavorablement dans l'affaire de sa partie contre Alexander Getmanski; la même année, la FMJD décida de faire remplacer un damiste africain par un concurrent non-africain. En 2003 la même FMJD ne s'employa pas activement pour permmettre aux Camerounais Aligna et Kouogueu de disputer le championnat comme de droit. Ces dernières années, il y a eu trop de cas d'injustice contre l'Afrique. Cela ne participe-t-il pas d'un plan non-dévoilé?
bikindou-adelin@hotmail.com
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 15, 2007 21:40

Henk de Witt wrote:Prima analyse trouwens van de krachtsverhoudingen door Arnaud Cordier. Tsjizjov is in vorm en dan is hij de grootste. Al bijna 20 jaar! Fantastische dammer, hij heeft alles. Enorm strategisch inzicht, rekent zeer snel en diep, is mentaal ijzersterk.
Maar de weg is nog lang....
Ik hoop dat Kees erin zal slagen Aleksej op remise te houden. Dat zou een belangrijk winstpunt betekenen, want de rest gaat er waarschijnlijk aan. Dat had Slawa Sjtsjogoljev weer heel goed voorzien, toen het FMJD-bestuur een paar maanden geleden besloot Aleksej's wereldtitel aan Georgiev te schenken.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue May 15, 2007 22:21

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:

Schwarzman en Ndjofang hebben heerlijk kunnen uitrusten tijdens de eerste ronde.

Of Schwarzman speelt of niet is na vandaag dankzij Aleksej Tsjizjov gelukkig niet meer van belang. Schwarzman is in de vierde ronde zo goed als definitief uitgeschakeld.

Het enige wat nu belangrijk is, is dat Samb het recht terugkrijgt om te spelen tegen Jean-Marc Ndjofang. Dit recht is hem ontzegd omdat Rima Danileviciene de partij tegen J-M voor Samb verloren verklaarde nadat Schwarzman haar had verteld dat hij weigerde tegen Tuvshinbold te spelen op de rustdag.

Pieter Hildering heeft volgens de berichten lang aan de telefoon gehangen met de Nederlandse ambassade in Dakar om op het laatste nippertje een visum voor Samb rond te krijgen, nadat gebleken was dat de functionaris van de Senegalese Dambond nagelaten had dit aan te vragen.
Als Pieter toen meteen aan Samb had verteld dat de partij uit de eerste ronde voor Samb verloren zou worden verklaard dan had hij zich alle moeite kunnen besparen, want dan was Ndiaga niet eens meer gekomen. Samb is namelijk niet voor spek en bonen naar Hardenberg gekomen.

Dat Samb nu niet tegen Ndjofang mag spelen (terwijl de sportieve Jean-Marc Ndjofang heel graag zal willen spelen!), omdat Schwarzman weigert uit te komen tegen Tuvshinbold, is extra curieus voor wie iets weet van de ernstig verstoorde persoonlijke relatie tussen Samb en Schwarzman. Samb heeft zeer veel respect voor de dammer Schwarzman, maar heeft de mens Schwarzman al verschillende keren een dreun verkocht, tot grote vreugde van het dampubliek in de Bijlmer.

Wie nog niet begrijpt wat Jan Pieter en Casper hebben geschreven doet er goed aan het stuk van Bikindou Adelin te vertalen.
Gelukkig heeft Ada Dorgelo geen enkele moeite een Franse tekst te begrijpen!
Jan Pieter wrote:Inderdaad een merkwaardige beslissing. Je zou zeggen dat er twee opties zijn:
1) je beschouwt het als overmacht. In dat geval moeten de partijen ingehaald worden.
2) je beschouwt het als eigen schuld. In dat geval gooi je Samb/Otgonbayar uit het toernooi en zet je een invaller in
.
Casper van der Tak wrote:Wat moppig. Omdat er sprake is van force majeure mogen beide spelers meedoen, maar force majeure kan niet aangevoerd worden om de spelers toch te laten spelen?!
<center>Image</center>
Bikindou Adelin wrote: Forum Fécadames
http://www.fecadames.org/forum/index.ph ... orumid=628

A-t-on décidé de politiser le championnat mondial individuel 2007
Message du : 15 Mai 2007
Auteur : bikindouadelin

Les organisateurs du championnat mondial individuel 2007 annoncent sur le site dudit championnat que Ndiaga Samb et Tuvshinbold Otgonbayar sont déclarés perdants pour leurs parties respectives de la première ronde qu'ils n'ont pu disputer. Il s'agit là d'une décision grave, surtout en ce qui concerne Ndiaga Samb qui est l'un des favoris du championnat. Je me demande si la FMJD n'est pas déjà en train de mettre en oeuvre un plan destiné à empêcher l'Afrique d'obtenir le titre mondial cette année. Une fois de plus, la politique semble prendre le dessus dans une affaire où il ne s'agit que de jeu de dames. En sanctionnant Samb, la FMJD se contredit elle-même. On sait que Ndiaga Samb avait quitté Dakar vendredi soir, à bord d'un avion - Air Sénégal International - qui devait lui faire gagner Paris le samedi 12 mai, date du début du championnat; une fois arrivé à Paris, Samb s'est empressé d'aller aux Pays-Bas pour prendre part au championnat; il est à noter que la FMJD a été l'une des institutions au coeur de la démarche de Samb. Pourquoi cette institution a t-elle tenu à ce que Samb dispute impérativement le championnat si c'était pour ensuite lui imposer une défaite par forfait au titre de la partie non-disputée de la première ronde? On voit bien dans notre affaire que la mauvaise foi est ce qui caractérise la FMJD. Je n'ai pas été informé des raisons exactes du retard pris par Samb pour arriver à Hardenberg. Si ce retard s'explique par des considérations de visa, Samb ne peut en être tenu responsable : la FMJD n'avait qu'à intervenir activement auprès des services consulaires des Pays-Bas installés à Dakar pour faire obtenir à Samb un visa le plus rapidement possible. La FMJD ne serait même pas exonérée si, à l'analyse, il apparaissait que Samb n'a jamais eu de difficultés de visa. En pareille hypothèse elle aurait dû, après avoir constaté l'absence de Samb à Hardenberg vendredi dernier - 11 mai - et s'être assuré qu'il n'y serait même pas le samedi avant le lancement du championnat, informer le Sénégalais de sa diqualification pour l'ensemble de la compétition, disqualification qui aurait justifié le recours à Flaubert Ndonzi, à Souleymane Kéita ou à votre serviteur. La FMJD ne peut pas logiquement justifier sa décision se sanctionner Samb. C'est pourquoi je n'hésite pas à parler d'influence politique. Il est aujourd'hui clair que la FMJD ne traite pas de façon égale tous les damistes de la terre. La discrimination semble être son trait caractéristique. En infligeant à Samb une sanction injustifiée, la FMJD viole l'éthique. Le championnat mondial s'en trouve faussé. Il n'est pas normal qu'aucun arbitre africain ne siège au sein du corps arbitral formé pour le championnat mondial. Trop, c'est trop! En 2005, Ndiaga Samb fut jugé défavorablement dans l'affaire de sa partie contre Alexander Getmanski; la même année, la FMJD décida de faire remplacer un damiste africain par un concurrent non-africain. En 2003 la même FMJD ne s'employa pas activement pour permmettre aux Camerounais Aligna et Kouogueu de disputer le championnat comme de droit. Ces dernières années, il y a eu trop de cas d'injustice contre l'Afrique. Cela ne participe-t-il pas d'un plan non-dévoilé?
bikindou-adelin@hotmail.com
Ik heb het gelezen. Jazeker, weer een complot. Wat is de wereld toch mooi!

De grootste pechvogel is nog steeds Otgonbayar, hij en zijn officials konden er niets aan doen.

De visum-aanvraag is in Afrika met de bekende Afrikaanse slag afgehandeld en wat Hildering betreft had Samb nog op tijd kunen komen.

Dus: Sneu voor de spelers en het toernooi, maar wat mij betreft is de kous af.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 15, 2007 22:51

Vier Hiltex-spelers doen mee aan het WK.
Jan ten Brink volgt ze op de voet op zijn site http://www.damclubhiltex.nl/applets/toe ... /index.htm
Klik rechtsboven op Wch en er komen analyses van de partijen van de eerste vier ronden van dit WK te voorschijn.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue May 15, 2007 23:27

Ondertussen heeft Jeroen van den Akker een eerste stap gezet op weg naar de status van A-topsporter, een leuke aanvulling op zijn AIO-salaris...

Het is jammer dat Valneris de eerste toernooihelft niet bij de Nederlanders is ingedeeld. Na een ronde of negen zal hij goed op gang gekomen zijn zodat hij persoonlijk met al zijn concurrenten om de tweede plaats af kan rekenen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed May 16, 2007 02:00

Het probleem is dat als de organisatie stelt dat Samb en Tuvshin door force majeure te laat komen en daarom niet uitgesloten zijn van deelname aan het WK, je om precies dezelfde reden niet hun partij verloren kan verklaren. Of force majeure, meedoen en spelen op de rustdag; of geen force majeure, en uitgesloten van deelname.

Het geval van Tuvshin is natuurlijk helemaal van de zotte: FMJD zendt de brief te laat, en daarom wordt zijn partij verloren verklaard?!

In het geval van Samb mag wat mij betreft de Senegalese dambond een berisping of boete krijgen.

Overigens neem ik Schwarzman niks kwalijk - het is over het algemeen erg moeilijk een partij die opgeeist had kunnen worden goed te spelen. Maar natuurlijk moet de FMJD hem niet de keuze geven.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed May 16, 2007 02:41

Precies, het is buitengewoon jammer dat de FMJD referee zich in de verklaring verschuilt achter de opstelling van Schwarzman. Het lijkt me daarom verstandig om topspelers als Schwarzman en Georgiev met rust te laten en kritiek op de juiste personen te richten.

Ik neem aan dat Tuvshinbold het Schwarzman niet kwalijk neemt.

Overigens ben ik benieuwd hoe het jonge aanstormende talent in het scheidsrechtersgilde, luisterend naar de naam Wiebo Drost, dit zou hebben opgelost.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 16, 2007 03:35

Bert Zwart wrote:Precies, het is buitengewoon jammer dat de FMJD referee zich in de verklaring verschuilt achter de opstelling van Schwarzman. Het lijkt me daarom verstandig om topspelers als Schwarzman en Georgiev met rust te laten en kritiek op de juiste personen te richten.

Ik neem aan dat Tuvshinbold het Schwarzman niet kwalijk neemt.

Overigens ben ik benieuwd hoe het jonge aanstormende talent in het scheidsrechtersgilde, luisterend naar de naam Wiebo Drost, dit zou hebben opgelost.
Wiebo zou het denk ik weinig anders opgelost hebben dan zijn broer, dus niet halfslachtig.
Wat betreft Schwarzman en Georgiev ben ik het totaal niet met je eens. Zij hebben beiden de volkomen verkeerde keuze gemaakt. Zij hadden de hun aangeboden worsten nooit mogen accepteren. Als het kerels waren geweest hadden ze de cadeautjes afgeslagen. Nu ze dat niet gedaan hebben krijgen ze de rekening gepresenteerd. Hoon, pek en veren, is wat hen toekomt.
Maar Schwarzman wordt nog verdedigd en ook Gollem heeft nog steeds veel fans, die zeggen dat ze precies hetzelfde gedaan zouden hebben als hun idool.

Wieger Wesselink wrote:Mogelijk is de wereldtitel die Tsjizjow aan Georgiev geschonken heeft een paard van Troje geweest. Tijdens dit WK zal die titel ongetwijfeld als een loden last aanvoelen, en in toekomstige matches maakt de getergde Tsjizjow waarschijnlijk gehakt van Georgiev.
Gelukkig zit de door Ton Sijbrands opgeleide Ada Dorgelo in de Jury d'Appel. Ada weet wat er hier dient te gebeuren. Over wat Joeri Tsjertok daar gaat verdedigen heb ik mijn twijfels. Russische bobo's hebben de gewoonte niet in de eerste plaats te denken aan wat fair is, maar vooral aan de belangen van andere Russen. Johan Demasure heeft dus het laatste woord.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed May 16, 2007 04:07

Het zijn wellicht geen superhelden, maar ze verdienen ook geen hoon, pek en veren.

Ik begrijp dat jij gespeeld zou hebben. Ik ook, maar niet op de rustdag - dan liever een keer twee partijen op een dag.

Waar het om gaat is dat naar mijn mening Schwarzman nooit voor een keus gesteld had moeten worden.

Doordat je Georgiev met Gollem vergelijkt neemt het aantal fans van Georgiev alleen maar toe. Zelf begin ik nogal moe van deze vergelijking te worden.

Post Reply