Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post Reply
Hanco Elenbaas

Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 11, 2007 18:29

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:
Bert Zwart wrote:Slim van Michiel. Hij ontloopt daarmee zijn vaste nul tegen Gantwarg.

Weet het betreffende slachtoffer bij VST al dat hij eruit moet?
Hanco Elenbaas wrote: Rob Clerc heeft aan Kees Thijssen verteld dat Van Stigt Thans komend seizoen met hetzelfde team zal spelen als afgelopen seizoen.
In een paar weken kan veel veranderen. Zoals het aftreden van drie FMJD-bestuursleden. Heeft Gantwarg nog steeds een plek bij VST?
Anatoli Gantwarg zal zich binnenkort bij het KNDB-bestuur moeten verantwoorden voor alle beschuldigingen die hij de afgelopen tijd heeft geuit richting dambestuurders. Van Gantwarg worden bewijzen verwacht voor wat hij zoal heeft beweerd, met name in zijn brief naar NOC*NSF.
Kan Gantwarg niet bewijzen wat hij geschreven heeft, dan zal hij worden voorgeleid aan de tuchtcommissie en naar aller verwachting worden geschorst, waardoor 'Tolja' geruime tijd niet beschikbaar zal zijn voor Van Stigt Thans.

<center>Image</center>
Anatoli Gantwarg is met ingang van vandaag voor voorlopig één jaar geschorst door het KNDB-bestuur naar aanleiding van de lelijke dingen die hij onder andere naar NOC*NSF heeft geschreven over dambestuurders.
Gantwarg kon deze beweringen niet bewijzen en mag nu één jaar niet uitkomen in door de KNDB georganiseerde wedstrijden. Damvereniging Van Stigt Thans is door het KNDB-bestuur op de hoogte gesteld van de schorsing van de viervoudig oud-wereldkampioen.
Als Gantwarg zijn excuses aanbiedt mag hij na één jaar schorsing weer in Nederland dammen. Zo niet, dan blijft hij langer geschorst.

<center>
Image</center>
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Anatoli Gantwarg voor een jaar geschorst

Post by Jan Pieter » Fri May 11, 2007 23:31

Hanco Elenbaas wrote:Anatoli Gantwarg is met ingang van vandaag voor voorlopig één jaar geschorst door het KNDB-bestuur naar aanleiding van de lelijke dingen die hij onder andere naar NOC*NSF heeft geschreven over dambestuurders.
Ik neem aan dat deze schorsing door de Tuchtcommissie (en niet het KNDB-bestuur) is opgelegd?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 12, 2007 04:00

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Anatoli Gantwarg is met ingang van vandaag voor voorlopig één jaar geschorst door het KNDB-bestuur naar aanleiding van de lelijke dingen die hij onder andere naar NOC*NSF heeft geschreven over dambestuurders.
Ik neem aan dat deze schorsing door de Tuchtcommissie (en niet het KNDB-bestuur) is opgelegd?
Nee, het KNDB-bestuur heeft Tolja geschorst, niet de Tuchtcommissie.

Was het niet zo dat oud-KNDB-voorzitter Ebbo de Jong ooit tevergeefs het recht heeft proberen te bemachtigen buiten de Tuchtcommissie om dergelijke straffen te kunnen opleggen?

Volgens oud-politie-inspecteur en jurist Jelle Groeneveld had de viervoudig oud-wereldkampioen zich een boel ellende kunnen besparen door in plaats van allerlei brieven rond te sturen 'gewoon' aangifte te doen bij een of ander politiebureau. Na politie-onderzoek had Tolja volgens Jelle dan op zijn hoogst een berisping kunnen krijgen wegens valse aangifte, maar had hij nooit geschorst kunnen worden.
website De Telegraaf, vr 11 mei 2007, 22:37
http://www.telesport.nl/wk_dammen/16023 ... horst.html

WK dammen

Oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg uitgesloten

Trainer van Kees Thijssen geschorst

door Harm Wiersma

HARDENBERG - Oud-wereldkampioen Anatoli Gantwarg uit Witrusland is met ingang van vrijdagavond geschorst door de KNDB. Deze procedure is gestart in de loop van april toen de trainer van de nationaal kampioenen Kees Thijssen en Nina Hoekman volgens de visie van de bond geen adequaat gehoor gaf aan het verzoek om uitlatingen ten aanzien van de financiën van de werelddambond – die beheerd worden door Nederlandse afgevaardigden – beter te onderbouwen of zijn excuses aan te bieden.

De meervoudig kampioen benadrukte in zijn antwoord dat hij als lid van de financiële commissie van de overkoepelende bond slechts meer transparantie beoogde van de afgelopen jaren. De sfeer werd vervolgens meer grimmig en op dit moment is de Witrus uitgesloten van enige bemoeienis in de Nederlandse damwereld.

Thijssen begint zaterdag aan het WK dammen en Nina Hoekman zal volgende maand de Nederlandse driekleur verdedigen in de WK strijd in het Siberische Jakoetsk. Hij krijgt een maand de tijd om tegen de uitspraak in beroep te gaan. Clubkampioen kandidaat Damclub Van Stigt Thans uit Schiedam, waar Gantwarg dit seizoen voor zou uitkomen is laaiend over het genomen besluit dat vrijwel zeker een staartje zal krijgen. Hieronder de bewuste brief.

--------------------------------------------------------

To: Anatoli Gantwarg

Haarlem, May 11th 2007

Mr. Gantwarg,

In our letter dated April 12th 2007, we explained to you that the KNDB board would have to deprive you from your KNDB membership in case you wouldn’t respond to our demand to rectify unfounded and public allegations towards (Dutch) FMJD board members. For these rectifications we set a deadline for you to meet of May 8th. You answered this letter with indignation, showing no intention to change your course. With the deadline of May 8th behind us, the KNDB board now executes the last point of action communicated to you in the letter of April 12th.

The KNDB hereby terminates your membership of the KNDB on ground of article 8 of the KNDB statutes. You can object to this board decision at the KNDB Commissie van Beroep (Appeal Commission) within one month. During this month and pending your appeal, your rights as KNDB member are suspended.

Sincerely,

on behalf of the KNDB board,

Marcel Kosters

secretary
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sat May 12, 2007 07:24

Uit de brief alleen valt voor mij niet op te maken dat Gantwarg geschorst is. Volgens artikel 8 heeft het bestuur het recht om het KNDB lidmaatschap van Gantwarg namens de bond op te zeggen, of Gantwarg uit het lidmaatschap te ontzetten.

Als ik het artikel goed begrijp is deze maatregel over vier weken definitief van kracht en is Gantwarg hangende die termijn geschorst. Uit de brief valt dus niet op te maken dat Gantwarg voor een jaar geschorst is.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat May 12, 2007 09:05

Hanco Elenbaas wrote:
Jan Pieter wrote:
Nee, het KNDB-bestuur heeft Tolja geschorst, niet de Tuchtcommissie.
Vreemd. In de statuten staat inderdaad dat het KNDB-bestuur iemand het lidmaatschap kan ontnemen, maar het bestuur begeeft zich op glad ijs door van dit artikel gebruik te maken. In art. 1 van het Tuchtreglement staat immers "De tuchtrechtspraak in de KNDB geschiedt uitsluitend krachtens dit reglement, behoudens het recht van de verenigingen zelfstandig tuchtmaatregelen aan hun leden op te leggen" en dergelijke specifieke regels gelden altijd voor de algemene regels.

Daarnaast denk ik dat het KNDB-bestuur het druk genoeg heeft met zijn eigenlijke werk. Wees blij, zou ik denken, dat je strafmaatregelen mag (moet) delegeren!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 12, 2007 11:58

Bert Zwart wrote:Uit de brief alleen valt voor mij niet op te maken dat Gantwarg geschorst is. Volgens artikel 8 heeft het bestuur het recht om het KNDB lidmaatschap van Gantwarg namens de bond op te zeggen, of Gantwarg uit het lidmaatschap te ontzetten.

Als ik het artikel goed begrijp is deze maatregel over vier weken definitief van kracht en is Gantwarg hangende die termijn geschorst. Uit de brief valt dus niet op te maken dat Gantwarg voor een jaar geschorst is.
Nee, officieel is het inderdaad geen schorsing, maar een royement.
Maar de intentie van het KNDB-bestuur is om Gantwarg voor een jaar te schorsen. Biedt hij binnen een jaar zijn excuses aan dan blijft het royement beperkt tot een jaar. Zo niet, dan wordt de 'schorsing' verlengd.

Algimantas

Post by Algimantas » Sat May 12, 2007 12:21

It, certainly, internal business KNDB, but, how much asked, many Lithuanian draughts players are surprised to such prosecutions of a member of Financial commission FMJD.
Algimantas Kaciuska

mikkeltje

Post by mikkeltje » Sat May 12, 2007 13:13

Ookal ben ik geen groot fan van Gantwarg, vind ik het toch wel schandalig dat deze man om deze redenen van zijn brood wordt beroofd. Ookal niet handig aangepakt, denk ik niet dat Gantwarg de damwereld opzettelijk schade heeft willen toebrengen.

Bovendien is het m.i. not done een man met zijn verdiensten voor en statuur in de damwereld zo aan te pakken.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat May 12, 2007 14:13

Ik vind het een treurige geschiedenis dat iemand die de moed heeft om de doofpotcultuur van de FMJD aan de kaak te stellen daarvoor door het KNDB-bestuur wordt aangepakt. Wat mij betreft zou het KNDB-bestuur zich hier afzijdig van moeten houden. Of zoals Jan Pieter aangeeft het op zijn minst aan de tuchtcommissie zou moeten overlaten om vast te stellen of Gantwarg zich incorrect heeft gedragen ten opzichte van de KNDB.

Wat mij betreft is het een ongezonde ontwikkeling dat het bestuur steeds vaker aktief ingrijpt op plaatsen waar dat niet nodig is, denk bijvoorbeeld ook aan de bemoeienis van het bestuur bij het aanwijzen van spelers voor officiële toernooien. Eerst gebeurde dat regelmatig op onduidelijke gronden, de laatste jaren via organisatie- en sponsorplaatsen, en andere daarvoor in het leven geroepen reglementen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 12, 2007 16:16

<center>Image</center>

Het is een heel lastige zaak.
Bekijk het ook eens van de kant van het KNDB-bestuur dat door Erica Terpstra op het matje werd geroepen vanwege allerlei ernstige beschuldigingen die een viervoudig oud-wereldkampioen in een uitgebreide aanklacht aan het papier had toevertrouwd en verstuurd naar NOC*NSF, misschien wel de belangrijkste steun en toeverlaat voor de KNDB.

Of kijk eens naar Pieter Hildering, die een miljoenenbedrijf runt en nu her en der, ook bij NOC*NSF ervan beschuldigd wordt een spin in het web te zijn van een criminele organisatie.

Of die arme Jaap Bus, die zichzelf net tot grootmeester in de problematiek had gekroond en nu van Anatoli Gantwarg te horen kreeg dat hij zelfs niet goed genoeg is om op laag niveau ergens te dammen, terwijl Jaap ooit nog Ereklasse speelde bij Twente's Eerste. Meer dan 100.000 euro zouden Pieter en Jaap verduisterd hebben volgens Anatoli's berekeningen.

Of kijk naar Anatoli Abramowitsj's gescheld dat Slawa Sjtsjogoljev over zich heen kreeg, nadat Slawa in zijn boek over de kampioenschappen van de Sovjet-Unie wat grapjes had gemaakt over de combines van Gantwarg en diens handlangers in de Sovjet-tijd. De Russische damwereld was in shock! Image

Maar het blijft inderdaad ook dapper dat Gantwarg geen blad voor de mond heeft genomen over wat hem niet zinde bij de FMJD. Toch had hij beter het onzuivere kunnen scheiden van het zuivere, vooral omdat nu met zijn kritiek helemaal weinig zal gebeuren.

Misschien was Tolja geestelijk niet meer in staat het persoonlijke en het onpersoonlijke uit elkaar te houden. Een jaartje damrust zal hem daarom zeker goed doen. Hij kan zich settelen in Nürnberg, kan vaker naar zijn moeder in de States, meer trainen met Kees en Nina en wellicht ook nog zijn geweten zuiveren door zijn rol in allerlei combines niet meer te ontkennen.

Als alles goed gaat zien we Gantwarg over een jaartje terug als een ander, herboren mens, bereid zijn excuses aan te bieden en op het dambord weer vechtend als vanouds, een dammende Viktor Kortsjnoj.
Is het toch nog ergens goed voor geweest, die schorsing voor een jaar.

composite

Post by composite » Sat May 12, 2007 21:49

Wieger Wesselink wrote:Ik vind het een treurige geschiedenis dat iemand die de moed heeft om de doofpotcultuur van de FMJD aan de kaak te stellen daarvoor door het KNDB-bestuur wordt aangepakt.
Doofpotcultuur onder Hildering en Bus? Zware beschuldiging. Ik geloof daar helemaal niks van.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat May 12, 2007 21:54

composite wrote:
Wieger Wesselink wrote:Ik vind het een treurige geschiedenis dat iemand die de moed heeft om de doofpotcultuur van de FMJD aan de kaak te stellen daarvoor door het KNDB-bestuur wordt aangepakt.
Doofpotcultuur onder Hildering en Bus? Zware beschuldiging. Ik geloof daar helemaal niks van.
Ik ook niet.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat May 12, 2007 21:57

composite wrote:
Mijn woordkeuze was ietwat ongelukkig, ik doel op de geslotenheid. Het is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk waarom Georgiev de wereldtitel cadeau heeft gekregen. En de reserveregeling voor dit WK was ook weer eens niet openbaar (alleen de eerste reserve Cordier was bekend, al wist die daar zelf niets van).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat May 12, 2007 22:35

Wieger Wesselink wrote:
composite wrote:
Mijn woordkeuze was ietwat ongelukkig, ik doel op de geslotenheid. Het is bijvoorbeeld nog steeds niet duidelijk waarom Georgiev de wereldtitel cadeau heeft gekregen. En de reserveregeling voor dit WK was ook weer eens niet openbaar (alleen de eerste reserve Cordier was bekend, al wist die daar zelf niets van).
Arnaud Cordier werd pas 20 dagen voordat het WK zou beginnen op de hoogte gebracht dat hij het recht had algemeen reserve te zijn. Wegens verandering van werkgever moest hij afzien van de eer. Daardoor kwam Joeri Anikejev in beeld.
Dat het zoals gebruikelijk weer een nummertje aanrommelen was met het aanwijzen van reservespelers mag duidelijk zijn. Stel je voor dat Anatoli Gantwarg zometeen werkelijk moet invallen voor Tuvshinbold...
Als je nog meer wilt lachen (om niet te hoeven huilen) moet je eens lezen wat Alexander Presman op het Shashkiforum gisteren en vandaag heeft geschreven over zijn bevindingen rond het aanwijzen van de reservespelers.
De Babelfishvertaling: http://babelfish.altavista.com/babelfis ... t-852.html

composite

Post by composite » Sat May 12, 2007 23:17

Of die arme Jaap Bus, die zichzelf net tot grootmeester in de problematiek had gekroond
In hoge mate suggestief en vooral bijzonder onjuist, Hanco. De voordracht van Bus was afkomstig van de KVD. Bus zelf is daarbij op geen enkele manier betrokken geweest. Bovendien verdient hij de titel dubbel en dwars: uitstekend problemist en eindspelcomponist.

Post Reply