Bondscompetitie 2006-2007

Post Reply
Alex

Post by Alex » Sun Mar 11, 2007 09:37

Bert Zwart wrote:
Voorpost wrote:Den Haag wint met 11-9 van CEMA [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
Gefeliciteerd!

Pertap Malahé (1231) Brion Koullen (1271) 2-0 (10)

Eindspeltrucje van Pertap bij een 9-9 stand, terwijl iedereen zich opmaakt voor een barrage?
Echt wel, was zenuwslopend [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]

Dieter

Post by Dieter » Sun Mar 11, 2007 10:25

Alex wrote:
Bert Zwart wrote:
Voorpost wrote:Den Haag wint met 11-9 van CEMA [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
Gefeliciteerd!

Eindspeltrucje van Pertap bij een 9-9 stand, terwijl iedereen zich opmaakt voor een barrage?
Namens Cema/DVZ wil ik onze tegenstanders hier nog eens van harte feliciteren met hun prestatie, het was inderdaad een super spannende wedstrijd van goed niveau. De partijen moeten nog bekeken worden en het lijkt er op dat Geleen toch wel wat gemorst heeft maar na zes uur spelen heeft malahe het in elk geval onder grote druk van het talrijke bubliek goed afgemaakt.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Mar 11, 2007 12:55

Dieter wrote:
Alex wrote:
Bert Zwart wrote: Gefeliciteerd!

Namens Cema/DVZ wil ik onze tegenstanders hier nog eens van harte feliciteren met hun prestatie, het was inderdaad een super spannende wedstrijd van goed niveau. De partijen moeten nog bekeken worden en het lijkt er op dat Geleen toch wel wat gemorst heeft maar na zes uur spelen heeft malahe het in elk geval onder grote druk van het talrijke bubliek goed afgemaakt.
Dankjewel Dieter. Omdat jullie niet volledig uit konden komen werd het een spannende wedstrijd die dit keer in ons voordeel eindigde.

En Bert. Ja de winsten van Pertap zijn meestal onnavolgbaar, maar deze was wel heel extreem. Ik had stiekem gerekend op winst van Wim, Fred en/of Jeroen. Dat kwam er niet uit maar werd gelukkig gecompenseerd door de zeer onverwachte winstpartijen van Pertap en mij.

Voor de liefhebbers zijn er verslagen op www.devastezet.nl en op www.damclubdenhaag.nl. Zoek de verschillen.

Leo Mous

Post by Leo Mous » Sun Mar 11, 2007 15:51

Mijn felicitatie gaat naar GDC Gorinchem. De spelers van Van Stigt Thans 2 waren gisteren zo ontdaan na de spectaculaire nederlaag dat we gewoon vergeten zijn Gorinchem op een behoorlijke manier geluk te wensen met de knappe overwinning en de promotie naar de hoofdklasse.

Natuurlijk was ik persoonlijk teleurgesteld (we hadden er geen moment rekening mee gehouden dat we deze wedstrijd zouden kunnen verliezen), maar tegelijkertijd heb ik genoten van de inzet en het enthousiasme van de Gorcummers. Volgens mij hebben we hier te maken met een bloeiende club, niet in de laatste plaats door de talentvolle jeugdspelers die daar rondlopen. Hoewel het natuurlijk nog wel de sterke ouwe rotten zijn die het team dragen, kreeg ik een soort Meurs-achtige beelden en moest enige jaloersheid bedwingen bij zo veel toekomst mogelijkheden. GDC lijkt mij een van die clubs die er voor gaan zorgen dat het dammen de 22e eeuw gaat halen als serieuze sport. Ik weet niet wie er precies verantwoordelijk is voor de jeugd daar, maar die personen verdienen in ieder geval een pluim. Veel succes in de hoofdklasse!

kleine trap

Post by kleine trap » Mon Mar 12, 2007 10:18

Leo Mous wrote:Mijn felicitatie gaat naar GDC Gorinchem. De spelers van Van Stigt Thans 2 waren gisteren zo ontdaan na de spectaculaire nederlaag dat we gewoon vergeten zijn Gorinchem op een behoorlijke manier geluk te wensen met de knappe overwinning en de promotie naar de hoofdklasse.

Natuurlijk was ik persoonlijk teleurgesteld (we hadden er geen moment rekening mee gehouden dat we deze wedstrijd zouden kunnen verliezen), maar tegelijkertijd heb ik genoten van de inzet en het enthousiasme van de Gorcummers. Volgens mij hebben we hier te maken met een bloeiende club, niet in de laatste plaats door de talentvolle jeugdspelers die daar rondlopen. Hoewel het natuurlijk nog wel de sterke ouwe rotten zijn die het team dragen, kreeg ik een soort Meurs-achtige beelden en moest enige jaloersheid bedwingen bij zo veel toekomst mogelijkheden. GDC lijkt mij een van die clubs die er voor gaan zorgen dat het dammen de 22e eeuw gaat halen als serieuze sport. Ik weet niet wie er precies verantwoordelijk is voor de jeugd daar, maar die personen verdienen in ieder geval een pluim. Veel succes in de hoofdklasse!
En dan deden Karlijn Overes en Martin van Meerkerk nog niet eens mee. Veel van de jeugd daar komt van "De School met de Bijbel" uit Hoornaar. GDC heeft besloten de spelers door te laten stromen naar de landelijke competities. Eerst door een tweede landelijk team in te zetten. De eerste doorstroom was er dus al snel. Theo Voorspuij is al jaren een drijvende kracht achter de jeugd in de regio Gorinchem. Hij organiseerde 15 jaar terug al jeugdtoernooitjes en begeleid de jeugd ook. Nu komen er echte toppers aan, hoop ik.

guerra

Post by guerra » Sun May 06, 2007 16:14

KNDB heeft de oplossing voor de vrijgekomen plaats van MDZ-2 in de hoofdklasse gevonden:

Het terugtrekken van DEZ 2 heeft een extra plaats in de hoofdklasse
opgeleverd. Na loting spelen DIOS Achterhoek en VST 2 (Schiedam) om een
plaats in de hoofdklasse. DC Zaanstreek is hier helaas niet bij.
Het heden steunt op het verleden

Dieter

Post by Dieter » Tue May 08, 2007 16:09

een promotie is nu dus werkelijk een loterij geworden, op deze manier maakt de KNDB zijn eigen competitie werkelijk verschrikkelijk ongeloofwaardig. In de ereklasse wordt een zestal van Culemborg wel verplicht tot deelname en krijgen we komend seizoen een ware schertsvertoning alleen omdat regels regels zijn.
Waar overal er alles aan gedaan wordt om loting bij beslissingen te voorkomen, zelfs de spelregels moeten er aan geloven, wordt hier geloot waarbij complete verenigingen het maar moeten slikken.
Als bondsraad kunnen we dalijk vaststellen dat we het niet charmant hebben gevonden maar te corrigeren is de schade dan allang niet meer.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue May 08, 2007 18:02

Dieter wrote:een promotie is nu dus werkelijk een loterij geworden
Beetje vreemde gang van zaken, inderdaad. Ik zou liever zien dat er vaste regels zijn voor een dergelijke situatie. Je zou er aan kunnen denken de vrijkomende plaats te geven aan het beste team dat zich via de promotie-/degradatiewedstrijden niet geplaatst heeft voor de betreffende klasse. Om het beste team te bepalen, kun je dezelfde regels gebruiken die nu al gehanteerd worden bij de indeling van de promotie/degradatiewedstrijden.
In de ereklasse wordt een zestal van Culemborg wel verplicht tot deelname en krijgen we komend seizoen een ware schertsvertoning alleen omdat regels regels zijn.
Juist om te voorkomen dat terugtrekking van een team consequenties heeft voor het hele competitiegebouw, hanteert de KNDB (m.i. terecht) de regel dat alleen het laagste team teruggetrokken kan worden.

GuidoB

Post by GuidoB » Tue May 08, 2007 23:11

Jan Pieter wrote:Om het beste team te bepalen, kun je dezelfde regels gebruiken die nu al gehanteerd worden bij de indeling van de promotie/degradatiewedstrijden.
De regels bepalen nu alleen wie er tegen wie speelt in de nacompetitie. Er worden twee lijstjes gemaakt: eentje met teams uit de hoofdklasse en de beste nummer 2 en een ander lijstje met teams uit de eerste klasse. Er is niet bepaald hoe de beide lijstjes moeten worden samengevoegd. Dus er is niet echt een beste team.

De wedstrijdleider heeft gewoon de reglementen gehanteerd:
Artikel 63
In gevallen waarin het Spel- en Wedstrijdreglement niet of niet voldoende voorziet, beslist
in spoedeisende gevallen de Wedstrijdleiding, eventueel degene die door de Wedstrijdleiding
daadwerkelijk met de leiding is belast, of de arbiter.
Het reglement voorziet niet in het terugtrekken van teams en de wedstrijdleider heeft een beslissing genomen. Ik zou niet weten waarom de bondsraad zou vaststellen dat dit optreden van de wedstrijdleider 'niet charmant' is.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Wed May 09, 2007 08:39

Dieter vindt het uiteraard niet charmant omdat hij 'CEMA terug in de ereklasse' een veel charmantere oplossing vindt
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Dieter

Post by Dieter » Wed May 09, 2007 09:31

ildjarn wrote:Dieter vindt het uiteraard niet charmant omdat hij 'CEMA terug in de ereklasse' een veel charmantere oplossing vindt
Beetje flauw
Sprak vorige week met culemborg vertegenwoordiger, ze hebben 6 spelers en zullen eventueel bij thuiswedstrijden om boetes te besparen met 4 pupillen spelen om het team te completeren, als dat is wat we willen in de ereklasse o.k. dan heb ik verder geen mening meer.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 09, 2007 10:17

Dieter wrote:
ildjarn wrote:Dieter vindt het uiteraard niet charmant omdat hij 'CEMA terug in de ereklasse' een veel charmantere oplossing vindt
Beetje flauw
Sprak vorige week met culemborg vertegenwoordiger, ze hebben 6 spelers en zullen eventueel bij thuiswedstrijden om boetes te besparen met 4 pupillen spelen om het team te completeren, als dat is wat we willen in de ereklasse o.k. dan heb ik verder geen mening meer.
Dieter heeft gelijk dat loting om rechten tot promotie niet charmant is.
Een ander idee was geweest om een sneldamcompetitie tussen de tientallen te houden.
Was een leuke activiteit op een zaterdag bij het WK geweest.
Eerst sneldammen en daarna gezellig met zijn allen bij de grootmeesters kijken.

De meest "charmante" oplossing voor het 1e tiental van DEZ:
DEZ Culemborg en Bart Smit Volendam ruilen van klasse!

Bart Smit is zo ambitieus, dat ze uiteraard volgend jaar in de Ereklasse zullen spelen en DEZ is natuurlijk degradatiekandidaat nr. 1 in de Ereklasse.
En wie gaan er nu allemaal in de gordijnen, als deze "oplossing" gekozen zou worden! Competitievervalsing etc. etc.

Alex

Post by Alex » Wed May 09, 2007 10:32

Dieter wrote:Sprak vorige week met culemborg vertegenwoordiger, ze hebben 6 spelers en zullen eventueel bij thuiswedstrijden om boetes te besparen met 4 pupillen spelen om het team te completeren, als dat is wat we willen in de ereklasse o.k. dan heb ik verder geen mening meer.
In de uitwedstrijden komen ze dus wel met 6 man? Waarom zijn het 2e en 3e team dan teruggetrokken? Volgens mij om voldoende spelers voor het 1e te habben.

Een sponsor, handig, zo kan je spelers kopen, maar als die zich terugtrekt, zakt alles in elkaar. Dan toch maar spelen met eigen kweek...

Dieter

Post by Dieter » Wed May 09, 2007 10:52

Alex wrote:
Dieter wrote:Sprak vorige week met culemborg vertegenwoordiger, ze hebben 6 spelers en zullen eventueel bij thuiswedstrijden om boetes te besparen met 4 pupillen spelen om het team te completeren, als dat is wat we willen in de ereklasse o.k. dan heb ik verder geen mening meer.
In de uitwedstrijden komen ze dus wel met 6 man? Waarom zijn het 2e en 3e team dan teruggetrokken? Volgens mij om voldoende spelers voor het 1e te habben.

Een sponsor, handig, zo kan je spelers kopen, maar als die zich terugtrekt, zakt alles in elkaar. Dan toch maar spelen met eigen kweek...
Die pupillen gaan natuurlijk niet voor een slachtpartijtje van 30 min. het hele land afreizen, kan ik nog wel begrijpen ook.
Het tweede en derde zijn verdwenen, de oude club heeft nog maar een kleine ledengroep en de andere spelers van culemborg zijn van een nieuw opgerichte club lid geworden die heeft ingeschreven in de tweede klasse, zo vertelde men mij.

Alex

Post by Alex » Wed May 09, 2007 17:25

Dieter wrote: Het tweede en derde zijn verdwenen, de oude club heeft nog maar een kleine ledengroep en de andere spelers van culemborg zijn van een nieuw opgerichte club lid geworden die heeft ingeschreven in de tweede klasse, zo vertelde men mij.
Dus niet alleen de betaalde spelers hebben/hadden geen band met de club, ook de "gewone" leden niet [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

Lichtpuntje: Culemborg brengt zo wel wat geld in het laatje van de KNDB met al die boetes. Alhoewel, kunnen ze dat als kleine club nog wel betalen??

Post Reply