WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 02, 2007 18:58

Algimantas wrote:01 – 05 – 2007 Hanco Elenbaas has given the table « Top 20 kampioenschap van Europa 2006 ” Bovec september 2006.
Near to Guntis Valneris (Latvia), Jakov Shaus (Israel when that lived in Lithuania) and other players from Germany, Holland, Ukraine, republics Belarus we see a flag … Soviet Union. It from – that they lived in this state which there are no 16 years.
Hanco Elenbaas, it is not a shame to you, Latvia, Lithuania, Estonia in 1940 have been occupied by Soviet Union. This same that in 1961 in the tournament table near to surnames of players of Holland, France have given a flag of Germany as 16 years ago they lived in the territory occupied by Germany. Or this flag give and now, near to surnames of players of Holland and France …
If it is provocation on OFFICIAL site FMJD it first of all is directed against FMJD. I do not think, that such table remains without attention in some countries …
Algimantas Kaciuska
Hello Algimantas,
The original message comes from the topic about the European championship in Bovec in September 2006 and it was meant to show the hegemony of Soviet Draughts Schools.
I replaced this message because the FMJD Board decided that the first non-Russian and non-Dutch player in Bovec was chosen to be the first substitute in the world championship in Hardenberg.
This substitute cannot be Alexander Baliakin, according to FMJD Board.
One must remember that Baliakin wasn't allowed to play for The Netherlands team in Dakar in December 2006 because he didn't possess the Dutch nationality. In May 2007 Baliakin is not allowed to play in Hardenberg because he is supposed to be Dutch. Strange, isn't it, Algimantas ?
It is good to remember that Baliakin was born in Archangelsk, with the Russian nationality and that he, as far as I know, still has a White Russian passport...

Image
Baliakine, Amsterdam, July 1983
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Algimantas

Post by Algimantas » Wed May 02, 2007 20:18

Your decision near to surnames of players of the championship of the Europe of 2006 to put flags of Soviet Union I consider not original, and, excuse, silly step. Why – I explained, have given also an example. It is a pity, that have not understood. This fact is already known in the Baltics. I do not think, that does honour to you and site FMJD.
Algimantas Kaciuska

Piet Bouma

Test electronische borden.

Post by Piet Bouma » Wed May 02, 2007 20:51

Gelukkig heeft men besloten om een grootscheepse test te doen met 10 electronische borden.
A.s. donderdagavond is men in de lucht. Zie de KNDB-site: www.kndb.nl

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu May 03, 2007 21:23

Inmiddels is het testtoernooi aan de gang, en het goede nieuws is dat alle partijen met minimale vertraging (ongeveer een halve minuut) te volgen zijn.

Minder gelukkig ben ik met de notatie. Het lijkt erop dat het bord 'foto's' doorstuurt van de verschillende posities en dat de software hierop slechts een schuchtere poging doet om een zet te verzinnen die de overgang van de ene naar de andere stand kan verklaren. Lukt dit niet, dan wordt de (waarschijnlijk incorrecte) zet in rood aangegeven. Een voorbeeld uit de partij Mans Veltink - Patrick Lunenborg:

Image

Hier speelt wit 12.34-29. Deze zet wordt correct getoond. Klikken we nog een zet door, dan zien we echter:

Image

Kennelijk heeft het bord op een ongelukkig moment (na de slag, maar voordat de schijf van het bord is genomen) een foto gemaakt. De software begint hier al te twijfelen en drukt de zet 23x34 rood af. Hierna gaat de programmatuur echt de mist in door (in rood) 13.29x20 te noteren.
Voor de toeschouwer thuis is natuurlijk wel te volgen wat er gebeurd is, maar het betekent wel dat alle notaties een nabewerking nodig hebben en dat het tijdens de partij niet eenvoudig is om computerprogramma's mee te laten draaien, omdat er geen correcte .pdn bestanden zijn. Dat lijkt me wel een gemis.

Of dit op korte termijn nog op te lossen valt, waag ik te betwijfelen. Zoals eerder al eens aangegeven, lijkt het me een helse klus om software te ontwikkelen die in alle situaties de juiste zetten destilleert uit de door het bord doorgegeven 'foto's'.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu May 03, 2007 22:41

Jan Pieter wrote:Inmiddels is het testtoernooi aan de gang, en het goede nieuws is dat alle partijen met minimale vertraging (ongeveer een halve minuut) te volgen zijn.

Minder gelukkig ben ik met de notatie. Het lijkt erop dat het bord 'foto's' doorstuurt van de verschillende posities en dat de software hierop slechts een schuchtere poging doet om een zet te verzinnen die de overgang van de ene naar de andere stand kan verklaren. Lukt dit niet, dan wordt de (waarschijnlijk incorrecte) zet in rood aangegeven. Een voorbeeld uit de partij Mans Veltink - Patrick Lunenborg:

[...]

Kennelijk heeft het bord op een ongelukkig moment (na de slag, maar voordat de schijf van het bord is genomen) een foto gemaakt. De software begint hier al te twijfelen en drukt de zet 23x34 rood af. Hierna gaat de programmatuur echt de mist in door (in rood) 13.29x20 te noteren.
Voor de toeschouwer thuis is natuurlijk wel te volgen wat er gebeurd is, maar het betekent wel dat alle notaties een nabewerking nodig hebben en dat het tijdens de partij niet eenvoudig is om computerprogramma's mee te laten draaien, omdat er geen correcte .pdn bestanden zijn. Dat lijkt me wel een gemis.

Of dit op korte termijn nog op te lossen valt, waag ik te betwijfelen. Zoals eerder al eens aangegeven, lijkt het me een helse klus om software te ontwikkelen die in alle situaties de juiste zetten destilleert uit de door het bord doorgegeven 'foto's'.
Je hebt het goed ingeschat. De applet krijgt geen PDN-file door, maar een lijst met posities die op het bord gestaan hebben, met de notatie van een zet daarbij. De registratiesoftware die momenteel wordt gebruikt gaat nog zo af en toe de mist in, doordat niet het juiste moment van het einde van een zet wordt vastgesteld. Er is zelfs geen garantie dat de stelling na het einde van een zet ooit wordt gescand, maar mogelijk is daar rekening mee gehouden. Dit verklaart de rare bokkesprongen in enkele partijen. De applet doet alleen een simpele check of er een reglementaire zet tussen twee opeenvolgende stellingen mogelijk is, zo niet dan wordt de zet rood afgedrukt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri May 04, 2007 00:30

Wieger Wesselink wrote:
Jan Pieter wrote:Inmiddels is het testtoernooi aan de gang, en het goede nieuws is dat alle partijen met minimale vertraging (ongeveer een halve minuut) te volgen zijn.

Image

Hier speelt wit 12.34-29. Deze zet wordt correct getoond. Klikken we nog een zet door, dan zien we echter:

Image

Je hebt het goed ingeschat. De applet krijgt geen PDN-file door, maar een lijst met posities die op het bord gestaan hebben, met de notatie van een zet daarbij. De registratiesoftware die momenteel wordt gebruikt gaat nog zo af en toe de mist in, doordat niet het juiste moment van het einde van een zet wordt vastgesteld. Er is zelfs geen garantie dat de stelling na het einde van een zet ooit wordt gescand, maar mogelijk is daar rekening mee gehouden. Dit verklaart de rare bokkesprongen in enkele partijen. De applet doet alleen een simpele check of er een reglementaire zet tussen twee opeenvolgende stellingen mogelijk is, zo niet dan wordt de zet rood afgedrukt.
Wat denk je Wieger, moet de organisatie in Hardenberg toch maar het Drost-alternatief achter de hand houden?
http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?p= ... ght=#51767
Jan Pieter wrote:
jellegroeneveld wrote:In ieder geval zullen de demonstratie momenten waarop de topdammers in tijdnood kwamen , gedenkwaardig blijven. Met regelmaat bracht het snelle en complexe zettenverloop de bordenjongen dan de handen in het haar en kon de actuele stand op het bord niet aan het publiek worden getoond. Dergelijke situaties horen met de ontwikkelde elektronische damborden tot het verleden.
Ik ben zeer benieuwd. Anders dan schakers, die de stukken oppakken en weer neerzetten, zijn dammers echte schuivers, zodat de schijven vaak schots en scheef op de velden staan. Het zou een topprestatie zijn als men software heeft ontwikkeld die niet van slag raakt in de tijdnoodfase van een partij tussen Samb en Schwarzmann.
Jan Pieter Drost heeft volgens de kenners gelijk.
De organisatie van het WK in Hardenberg doet er daarom verstandig aan Jan Pieter en Wiebo om advies te vragen over het in Amsterdam gebruikte alternatief.
<center>
Image
Image </center>
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

steenslag

Post by steenslag » Fri May 04, 2007 01:10

Omdat het dambord foto's neemt terwijl een zet nog niet volledig is uitgevoerd loopt het nu soms spaak, begrijp ik.

Er moet toch wel iets te maken zijn? Ik stel me een programmaatje voor dat de pdn-bestanden voor de applet genereert - de registratiesoftware waar Wieger Wesselink over schrijft.

In de normale modus doet de PDN-generator het volgende:
-De PDNGenerator rekent een lijstje van alle mogelijke stellingen vanuit de huidige stelling uit. In de beginstelling geeft dat dus 9 mogelijke stellingen en zetten.
-Vervolgens negeert de PDNGenerator alle onzin die het dambord uitkraamt totdat 1 van die 9 stellingen doorgegeven wordt. De bijbehorende zet word in de pdn-file geschreven.
-Weer alle stellingen uitrekenen, etc.

Als de PDNgenerator er binnen 15 seconden of zo nog geen chocola van kan maken (dwz het dambord blijft hardnekkig stellingen doorgeven die niet "kunnen"), dan wordt het tijd om over te schakelen op

de paniek-modus:
-De PDNgenerator rekent alle stellingen (en zettenreeksen) tussen 0 en zeg 3 zetten diep zetten volledig uit, en vergelijkt ze allemaal met de stellingen die het dambord doorgeeft.
-Als hij er één vind, dan neemt de PDN-generator aan dat dat dan wel het verloop zal zijn geweest, en schrijft de zetten in het PDN-bestand. Optioneel: als de PDN-generator meerdere mogelijke zettenreeksen detecteert, dan zou de applet de eerste de beste zettenreeks moeten weergeven, maar met één of andere indicatie dat de zettenreeks verdacht is.
-schakel terug naar normale modus

Als dat binnen zeg een minuut na de eerste gedetecteerde stellingsverandering ook niets oplevert wordt het tijd voor

de berusting-modus:
-De PDNgenerator erkent dat de partijregistratie mislukt is en accepteert de eerste stelling zonder stukken op slag als de nieuwe beginstelling,
-gaat nog even in de wie-is-aan-zet modus,
-maakt een kopietje van de pdn-file en overschrijft de pdn-file zodra er een geldige zet voor wit of zwart wordt herkend met de nieuwe beginstelling.
-terug naar normale modus

Heel korte samenvatting: de registratiesoftware moet illegale zetten negeren (en dus kunnen dammen) en er moeten voorzieningen worden ingebouwd voor als het misgaat.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri May 04, 2007 01:38

steenslag wrote:Omdat het dambord foto's neemt terwijl een zet nog niet volledig is uitgevoerd loopt het nu soms spaak, begrijp ik.
Dat is een deel van het probleem. Het kan ook misgaan wanneer
- er tussen twee foto's in meer dan 1 zet gespeeld wordt. Bij slagwisselingen en in tijdnood kan het snel gaan.
- er (tijdelijk) een schijf van het bord verdwijnt bijv 1.32-28 19-23. Vaak gebeurt het dat de witspeler nu zijn schijf maar ergens neergooit in de buurt van veld 19, onzichtbaar voor het electronische bord, waarna de zwartspeler 14 naar 23 verplaatst en de verdwaalde witte schijf van het bord raapt.
Er moet toch wel iets te maken zijn? Ik stel me een programmaatje voor dat de pdn-bestanden voor de applet genereert - de registratiesoftware waar Wieger Wesselink over schrijft.

In de normale modus ...

de paniek-modus...

de berusting-modus...

Heel korte samenvatting: de registratiesoftware moet illegale zetten negeren (en dus kunnen dammen) en er moeten voorzieningen worden ingebouwd voor als het misgaat.
Dit lijkt me een goed plan van aanpak, maar het is niet iets dat je op een regenachtige zondagmiddag even programmeert en zelfs als het je lukt, houd je situaties waarin de notatie niet met zekerheid correct is.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Fri May 04, 2007 09:52

Jan Pieter wrote:
steenslag wrote:Omdat het dambord foto's neemt terwijl een zet nog niet volledig is uitgevoerd loopt het nu soms spaak, begrijp ik.
Dat is een deel van het probleem. Het kan ook misgaan wanneer
- er tussen twee foto's in meer dan 1 zet gespeeld wordt. Bij slagwisselingen en in tijdnood kan het snel gaan.
- er (tijdelijk) een schijf van het bord verdwijnt bijv 1.32-28 19-23. Vaak gebeurt het dat de witspeler nu zijn schijf maar ergens neergooit in de buurt van veld 19, onzichtbaar voor het electronische bord, waarna de zwartspeler 14 naar 23 verplaatst en de verdwaalde witte schijf van het bord raapt.

In de normale modus ...

de paniek-modus...

de berusting-modus...

Dit lijkt me een goed plan van aanpak, maar het is niet iets dat je op een regenachtige zondagmiddag even programmeert en zelfs als het je lukt, houd je situaties waarin de notatie niet met zekerheid correct is.
Het samenvoegen van twee of meer zetten kwam gisteren ook een keer voor tijdens het testen. De gangbare methode is inderdaad zoiets als Siep beschrijft. De registratiesoftware moet met meer damkennis worden uitgerust om fouten te kunnen herstellen. Als het zoals nu bij een sporadische misser blijft, dan zal de kijker daar niet veel last van hebben. Maar ik ben wel benieuwd hoe de registratie gaat verlopen in een wilde tijdnoodfase.

Wat mij zorgelijk lijkt is dat gisteren enkele partijen schijnbaar vastliepen, en opnieuw werden gestart vanuit een stand middenin de partij. Het ziet er naar uit dat er de nodige mankracht vereist zal zijn om na afloop van een ronde een correcte PDN-file te genereren. In die zin had men het in Amsterdam beter voor elkaar

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri May 04, 2007 10:02

Een nadeeltje aan deze automatische methode is ook dat de applet aangeeft wiens klok loopt, terwijl dat niet noodzakelijk degene is die in de stand aan zet is. Bv als op het moment van doorseinen de zet al gespeeld is, maar de klok nog niet ingedrukt.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 04, 2007 10:34

Wieger Wesselink wrote:Wat mij zorgelijk lijkt is dat gisteren enkele partijen schijnbaar vastliepen, en opnieuw werden gestart vanuit een stand middenin de partij. Het ziet er naar uit dat er de nodige mankracht vereist zal zijn om na afloop van een ronde een correcte PDN-file te genereren. In die zin had men het in Amsterdam beter voor elkaar [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Wat ik begrepen heb tijdens de demonstratie bij de bondsraadvergadering is dat er bewust voor gekozen is, om niet automatisch een .pdn file te genereren.
Waarschijnlijk vanwege die problemen van het registreren van 100% correcte zetten vanuit het bord.

Een correcte PDN-file kan ook altijd nog aan de hand van notatie verkregen worden, want noteren is nog altijd verplicht. [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri May 04, 2007 13:04

Piet Bouma wrote:Wat ik begrepen heb tijdens de demonstratie bij de bondsraadvergadering is dat er bewust voor gekozen is, om niet automatisch een .pdn file te genereren.
Waarschijnlijk vanwege die problemen van het registreren van 100% correcte zetten vanuit het bord.
Dat is dan wel een erg gemakkelijke keus. Ik had niet gerekend op 100% foutvrije software, maar ik had toch wel een poging in die richting verwacht. Zonder goede software zijn de elektronische borden niet veel meer dan (slimme) webcams, die telkens wanneer de stand wijzigt, een foto van het bord maken. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n voor dambegrippen grote investering.
Een correcte PDN-file kan ook altijd nog aan de hand van notatie verkregen worden, want noteren is nog altijd verplicht.
Natuurlijk kan dat, maar het is juist zo prettig om de pdn-file al tijdens de partij beschikbaar te hebben, want dan kun je een damprogramma op de stand loslaten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 04, 2007 13:29

Jan Pieter wrote:Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n voor dambegrippen grote investering.
Wat ik ook begrepen heb, is dat het gehele project voor vrijwel 100% gesponsord is.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri May 04, 2007 13:54

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:Dat kan toch niet de bedoeling zijn van zo'n voor dambegrippen grote investering.
Wat ik ook begrepen heb, is dat het gehele project voor vrijwel 100% gesponsord is.
Dat heb ik ook begrepen, maar dat lijkt me in dit verband niet zo relevant. Als je een flinke investering doet, dan wil je resultaat zien, onafhankelijk van de vraag waar het geld vandaan komt.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri May 04, 2007 14:14

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:
Dat heb ik ook begrepen, maar dat lijkt me in dit verband niet zo relevant. Als je een flinke investering doet, dan wil je resultaat zien, onafhankelijk van de vraag waar het geld vandaan komt.
Ik ben het wel enigszins met je eens. Voor mij als bondsraadslid was de financiele situatie wel zeer relevant.

Het resultaat is niet 100% (geen PDN-notaties). Maar het is vele malen beter dan de 5%? die we tot dusver betreffende echte live-verslaggeving gezien hebben.

Wel:

De mogelijkheid om meerdere partijen live te volgen via Internet.
De mogelijkheid om de partijen live te volgen via monitoren in de speelzaal.
Voor de geoefende dammers zijn m.i. de notatiefouten er snel uit te halen.
Ik zou het niet willen vergelijken met webcams.

Overigens heb ik gisteravond de test niet gezien - ik wilde zelf dammen.
Was het percentage notatiefouten erg hoog?
En er wordt hier gesproken over een verversingstijd van een halve minuut.
Tijdens de bondsraadvergadering kreeg ik de informatie dat er elke drie seconden verversing was.
By the way Jan Pieter heb je jouw opmerkingen ook laten weten op
webmaster@wkdammen2007.nl?

Post Reply