WK 2007 in Hardenberg

Post Reply
Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Apr 20, 2007 22:40

Ik zal me het grijsgedraaide verhaal over het dagritme van een WK deelnemer ook besparen. Toch hoop ik de twintig matadoren een keer in levende lijve te kunnen aanschouwen. Voor mij is dat slechts 17 uur reizen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 21, 2007 07:06

De Stentor, 14 april 2007

Sloop theater begint voor WK-dammen

door Cor van Dalen

HARDENBERG - De gedeeltelijke sloop van theater de Voorveghter begint nog tijdens het lopende theaterseizoen en voordat het Wereldkampioenschap dammen losbarst.

Volgens de nieuwste planning wordt maandag 23 april gestart met de sloop van de ruimten waarin de muziekschool gehuisvest is geweest en de kantoorruimten. Daarna gaan er zestig heipalen de grond in, nodig om de nieuwe,hoge constructie te kunnen dragen. De snelle start van de werkzaamheden is nodig om de (tot 2 november uitgestelde) start van het nieuwe theaterseizoen te kunnen halen. Bovendien kunnen de dammers, die 12 mei aan hun WK beginnen, tijdens de partijen niet worden gestoord door het geluid van slopershamers en heimachines. "Het vergt wat improvisatie, maar het gaat lukken", zegt theaterdirecteur Jan Kroesen. "De kassa verplaatsen we naar de garderobe en onze werkruimten zijn tijdelijk in de foyer.

Verder is met de organisatie van het WK-dammen afgesproken dat de partijen worden gespeeld op het podium in de grote zaal. "Dan ondervinden de dammers ook geen hinder van de bouwwerkzaamheden in de omgeving van het theater. Het is een goed geïsoleerde ruimte." De demonstraties voor het publiek vinden plaats in de foyer. De werkzaamheden liggen tijdens het WK grotendeels stil. Volgens Kroesen zullen bezoekers van het theater en het WK-dammen niet zo veel merken van de verbouwing. "Wat er gebeurt, is aan het oog van de mensen onttrokken." Jan Kroesen is blij met wat hij straks heeft. De uitbreiding van de grote zaal naar 450 stoelen wordt gerealiseerd met drie extra rijen in de huidige zaal en de bouw van een balkon. "Dat komt als het ware zwevend midden in de zaal te hangen, waardoor dat perfecte zitplaatsen zijn, en is bereikbaar via een loopbrug." Verder worden er twee bioscoopzalen bijgebouwd. "Met in totaal drie zalen heeft Hardenberg dan ook een volwaardige bioscoop."
De Telegraaf, 15 april 2007
http://www.telesport.nl/article1481591.ece

Goede generale Alexander Georgiev

door onze dammedewerker

AMSTERDAM - Wereldkampioen Alexander Georgiev is met een enorm productieve score opnieuw Russisch damkampioen. Hij haalde 20 punten uit 13 partijen. Tweede eindigde oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman uit Moskou en de derde plaats was voor Alexander Getmanski.

Voor Georgiev en Schwarzman was dit de laatste oefening voor het WK dammen dat 12 mei in Hardenberg begint. De reglementair onttroonde Alexei Tsjizjov heeft niet meegespeeld en bereidt zich op andere wijze voor. WK-deelnemer Murodullo Amrilloev werd vijfde in de Russische titelstrijd.

Bij de vrouwen eindigde oud-wereldkampioene Tamara Tansykkuzhina als eerste voor Elena Mishina en Elena Krasnova.

In Hardenberg zal de laatste week van april de sloop van een deel van theater “de Voorvechter” een aanvang nemen. In een ander deel van het gebouw zal het WK dammen plaatsvinden. Theaterdirecteur Jan Kroesen verwacht geen hindernissen die storend zullen zijn voor de deelnemers. De uitbreiding van het complex heeft vooral te maken met een nieuwe bioscoopvoorziening. Bij het NK dammen 1993 werd in het stadhuis van Apeldoorn ook de laatste hand gelegd aan de oplevering van het gebouw. Timmergeluiden waren toen voor Ton Sijbrands de aanleiding om uit het toernooi te stappen. Vooral toen de arbiter meldde dat er op zijn verzoek zachter getimmerd zou worden. De oud-wereldkampioen is alleen niet van de partij in Hardenberg, ondanks dat de hoofdsponsor van het wereldkampioenschap hem jarenlang ondersteund.
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 24, 2007 19:38

Image
Georgiev - Tsjizjov, WK 1996 Abidjan
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 24, 2007 20:24

Bert Zwart wrote:Ik zal me het grijsgedraaide verhaal over het dagritme van een WK deelnemer ook besparen. Toch hoop ik de twintig matadoren een keer in levende lijve te kunnen aanschouwen. Voor mij is dat slechts 17 uur reizen.
Als je tijdens een van de twee weekends (12,13 en 19,20) naar Hardenberg gaat, kun je demonstraties bijwonen van Paul Oudshoorn en Hein Meijer.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 24, 2007 23:34

<center>Image
Souleymane Bâh</center>
Malikounda, (L'Essor) 2007-04-19, 14:00:52 GMT http://www.Malikounda.com/

http://www.malikounda.com/nouvelle_voir ... elle=11839

Championnat du monde du jeu de dames

Les choses sérieuses commencent pour Souleymane Bâh

Le continent africain sera représenté par quatre joueurs au prochain Championnat du monde prévu du 12 mai au 3 juin à Hardenberg en Hollande : Léopold Kougueu et Jean Marc Ndjofang (Cameroun), N'Diaga Sam (Sénégal) et notre compatriote et Grand maître international (GMI), Souleymane Bâh qu'on ne présente plus au Mali.

Ces quatre Grands maîtres internationaux comme on les appelle, se sont qualifiés pour le Mondial en juin 2006 à l'issue du 12è Championnat d'Afrique individuel qui s'est déroulé au Cameroun. Au total, six pays avaient participé à ce championnat (Cameroun, Mali, Sénégal, Bénin, RD Congo et Guinée) qui a été remporté par le Camerounais Lépold Kougueu sacré champion d'Afrique devant le Sénégalais Ndiaga Sam, son compatriote, Jean Marc Ndjofang et le champion du Mali en titre, Souleymane Bâh. Le champion sortant, le Sénégalais, Bâ Bassirou a terminé 5è du classement général, échouant ainsi aux portes de la qualification pour le Mondial.

Pour permettre au Grand maître international, Souleymane Bâh d'aborder le rendez-vous hollandais dans les meilleures conditions possibles, la Fédération malienne du jeu de dames (FMJD) a élaboré un programme de préparation qui prévoit des rencontres avec des joueurs locaux, mais aussi contre l'ordinateur. Explication du secrétaire administratif de la FMJD, Oumar Thiéro : "les programmes d'ordinateur comportent plusieurs variantes de jeu qui, j'en suis sûr, permettront à Souleymane Bâh d'améliorer ses performances. Avec les machines notamment les Windames, un joueur peut lui-même entrer les positions et l'ordinateur indiquera les coups à jouer. Le Windame est l'un des meilleurs jeux de dames du monde et il se joue selon les règles internationales".

Les séances d'entraînement de Souleymane Bâh se dérouleront à l'hôtel Olympe et après chaque match, indique le secrétaire administratif de la FMJD, "on fera une réunion technique qui sera axée sur la critique et l'analyse de la partie". Souleymane Bâh qui sera accompagné à Hardenberg par Oumar Thiéro et le délégué fédéral, Drissa Coulibaly, disputera son premier match le 12 mai contre Mark Podolski avant d'affronter successivement Auke Scholma et Jeroen van den Akker aux deuxième et troisième rounds. Le 15 mai, notre compatriote s'expliquera avec Ihar Michalchenka au quatrième round avant de retrouver le 18 mai le champion d'Afrique en titre, Léopold Kougueu pour un match qui s'annonce comme la revanche du championnat d'Afrique. Mais auparavant (16 mai), Souleymane Bâh jouera contre l'autre Camerounais du Mondial, Jean Marc Ndjofang.

Il faut rappeler que Souleymane Bâh participera cette année à sa deuxième phase finale de coupe du monde après celle de 1990 en Hollande qui avait permis à notre compatriote de décrocher le titre tant convoité de Grand maître international. Le premier joueur malien à participer au Mondial est le Grand maître international, Mamina N'Diaye (1975) qui, cinq ans plus tard (1980), permettra notre pays de devenir vice-champion du monde par équipe derrière la Russie et devant les États-Unis. La présence à Hardenberg de tous les grands noms du jeu de dames mondial n'inquiète pas outre mesure Souleymane Bâh qui, on s'en souvient, avait créé la sensation en 1990 en obtenant le nul face au champion du monde en titre, Sij Brandt. "Je respecte tous mes adversaires, mais je n'ai peur de personne. Au jeu de dames tout est possible et je ferai tout pour faire honneur au Mali et à l'Afrique", affirme le Grand maître international.

Rédacteur(s): S. B. TOUNKARA
Forum Fecadames, 24 Avril 2007
http://www.fecadames.org/forum/index.ph ... orumid=586

Vers Hardenberg : remarques sur la préparation de Souleymane Bah

Auteur : bikindou adelin

Le Maître international malien Souleymane Bah est l'un des quatre représentants de l'Afrique au prochain championnat mondial individuel. A trois semaines du lancement de cette importante compétition, les différents concurrents sont certainement en train de fourbir leurs armes. C'est le cas en tout cas de Souleymane Bah. En effet, on peut lire, sur le site Forum Malikounda.com, un article sur la préparation de Bah en vue du championnat mondial prévu prochainement. Cet article - dû à S. B. Tounkara - nous informe sur les entreprises actuelles du champion malien. On apprend ainsi que ce dernier, qui dispute des parties d'entraînement avec des damistes locaux, se sert également de programmes informatiques pour mieux affiner ses analyses. Nous ne pouvons que le féliciter pour le sérieux mis en oeuvre dans la période précédant le mondial. Il faut préciser que c'est la fédération malienne qui fournit tous les moyens d'entraînement à Bah. Il faut aussi ajouter que les meilleurs damistes maliens mettent à la disposition de Bah leur expertise : en effet, des séances de critique et d'analyse des parties disputées par le représentant malien ont régulièrement lieu. Il faut souhaiter que Bah et l'équipe qui l'entoure mènent à bien leur travail. Je me permettrai simplement de leur suggérer de ne pas ignorer l'étude des parties des grands adversaires de Bah. Je pense en effet qu'il n'est pas sans intérêt de connaître le système des joueurs qu'on sera amené à affronter. Il est aussi souhaitable que Souleymane Bah revoie l'ensemble des parties du match mondial entre Ton Sijbrands et Alexei Tchizov. Je pense aussi que Bah devrait s'intéresser à toutes les parties de championnat mondial des super-GMI ex-soviétiques depuis 2001. Si je me limite à l'évocation de ces champions, c'est parce que, à mon sens, ils seront les adversaires les plus redoutables de Bah. J'ai vu l'ensemble des parties internationales officielles du Maître international malien en 2006. On pourrait en dire beaucoup de choses. Ce qui en ressort, c'est une recherche systématique d'une structure pré-classique. Il s'agit là d'un système de jeu admirable. Ce qui est bien avec Bah, c'est que souvent il parvient à le mener à bien, comme on a pu s'en rendre compte à Yaoundé (championnat d'Afrique 2006) et à Dakar (championnat des Nations). Il est certain que bien des adversaires de Bah éviteront de lui donner la possibilité d'élaborer son jeu de prédilection, comme le firent Ndiaga Samb, Jean-Marc Ndjofang et Léopold Kouogueu à Yaoundé. Bah devra donc se mettre en situation de varier son jeu, comme il le fit face à Damien Aligna et à Luc Baya à Yaoundé ou lors de sa partie contre Robert Misans à Dakar. C'est pour cela que je lui suggère de voir les plus récentes parties modernes, dûes par exemple à Ton Sijbrands ou Gérard Jansen. Mais je reste persuadé que le premeir travail à faire, c'est l'étude des parties les plus représentatives des joueurs que Bah rencontrera à Hardenberg. Je lui souhaite en tout cas un bon mondial, ce qui passe nécessairement par une bonne entrée en compétition à la faveur de la confrontation avec Mark Podolski. bikindou-adelin@hotmail.com
Forum Fecadames
http://www.fecadames.org/forum/index.ph ... orumid=589

Retrouver l'esprit de 2001

Auteur : bikindouadelin

J'ignore tout de la préparation de Léopold Kouogueu et de Jean-Marc Ndjofang. Je ne me prononcerai pas sur la façon de pouvoir maîtriser les aspects factuels de cette préparation. Je pense que le président Mbolo est le mieux informé à cet égard. Je me contenterai simplement d'allusions à la dimension technique, c'est-à-dire le jeu lui-même. Je persiste ici à dire que rien ne remplace l'étude dans le domaine du jeu de dames. Léopold Kouogueu et Jean-Marc Ndjofang sont des damistes de haut niveau. Ils appartiennent tous les deux à l'élite internationale. Ils ont déjà pris part à un championnat mondial individuel : le premier une fois, le second trois fois. A mon avis, le meilleur mondial de Jean-Marc Ndofang est celui disputé en 2001 à Moscou, les deux autres n'ayant pas été concluants, abstraction faite de la victoire obtenue face à Alexander Schwarzman en 2003. Léopold Kouogueu fut convaincant à Moscou en 2001, parvenant à faire jeu égal avec notamment Guntis Valneris, Alexei Tchizov, Alexander Georgiev, Rob Clerc, Anatoly Gantwarg et Alexander Schwarzman et battant Alexander Getmanski. Les deux GMI camerounais doivent donc retrouver l'esprit de 2001; leur avantage est d'avoir entre-temps gagné en expérience et en confiance. En 2001, ils découvraient le plus haut niveau international à Moscou : les noms des super-GMI ex-soviétiques et de Rob Clerc avaient dû les intimider. Depuis ils savent qu'ils n'ont rien à envier à chacun de ces grands champions, lesquels peuvent toujours être défaits par eux, excepté peut-être Alexei Tchizov qui est autrement redoutable. A Hardenberg, Jean-Marc Ndjofang et Léopold Kouogueu ne pourront donc faire valoir aucune excuse en cas de contre-performance car ils ont eu, depuis 2001, le temps nécessaire pour se préparer à terminer à l'une des trois premières places du mondial. Je ne sous-estime pas la puissance de l'adversité que chacun d'eux rencontrera à Hardenberg. De ce point de vue, nul ne serait fondé à exiger d'eux plus que de raison. En revanche, il n'est nullement excessif de leur demander de terminer le championnat sans défaite. Je ne peux plus supporter que nos meilleurs damistes subissent généralement au moins deux défaites lors de chaque championnat mondial. Jean-Marc Ndofang et Léopold Kouogueu doivent s'interdire de perdre une seule partie. Leur science du jeu de dames est suffisamment importante pour atteindre cet objectif, si raisonnable. Si j'insite tant sur le refus de la défaite, c'est parce que je ne vois pas comment on pourrait faire un bon résultat autrement. Il va de soi que Ndiaga Samb, qui a parfaitement les moyens d'être champion du monde est concerné par les exigences que je viens de formuler. bikindou-adelin@hotmail.com

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 26, 2007 09:22

Programma Demonstraties WK Hardenberg 2007:

Aankomst spelers vanaf 11 mei 2007.
Openingsceremonie is op zaterdag 12 mei 2007. Aanvang 10.30 uur.

De eerste speelronde is op zaterdag 12 mei 2007. Aanvang 13.00 uur.
Demonstrateur: Paul Oudshoorn en Hein Meijer
Rondeverslaggever: Paul Oudshoorn

De tweede speelronde is op zondag 13 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Johan Krajenbrink

De derde speelronde is op maandag 14 mei. Aanvang 11.30 uur.
Rondeverslaggever: Bennie Provoost

De vierde speelronde is op dinsdag 15 mei. Aanvang 11.30 uur.

De eerste rustdag is op woensdag 16 mei.

De vijfde speelronde is op donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag). Aanvang 11.30 uur.

De zesde speelronde is op vrijdag 18 mei. Aanvang 11.30 uur.

De zevende speelronde is op zaterdag 19 mei. Aanvang 11.30 uur.

De achtste speelronde is op zondag 20 mei. Aanvang 11.30 uur.

De negende speelronde is op maandag 21 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Marino Barkel

De tiende speelronde is op dinsdag 22 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Marino Barkel

De tweede rustdag is op woensdag 23 mei. Aanvang 11.30 uur.

De elfde ronde is op donderdag 24 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Andreas Kuyken

De twaalfde speelronde is op vrijdag 25 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Andreas Kuyken en Marino Barkel

De dertiende ronde is op zaterdag 26 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Andreas Kuyken en Marino Barkel.
Rondeverslaggever: Andreas Kuyken

De veertiende ronde is op zondag 27 mei. (1e Pinksterdag). Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Johan Krajenbrink en Andreas Kuyken

De vijftiende ronde is op maandag 28 mei op (2e Pinksterdag). Aanvang 11.30 uur.

De derde rustdag is op dinsdag 29 mei.
De zestiende ronde is op woensdag 30 mei. Aanvang 11.30 uur.
Demonstrateur: Andreas Kuyken

De zeventiende ronde is op donderdag 31 mei. Aanvang 11.30 uur.

De achttiende ronde is op vrijdag 1 juni. Aanvang 11.30 uur.

De negentiende ronde en de sluitingsceremonie is op zaterdag 2 juni. Aanvang 9.00 uur.
Demonstrateur: Johan Krajenbrink en Andreas Kuyken

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Apr 26, 2007 11:05

Walf Fadjri, 26-04-2007
http://www.walf.sn/sports/suite.php?rub=7&id_art=37286

Jeu de Dames : Le championnat du monde intercontinental reporté sine die

Le championnat du monde de jeu de dames intercontinental, qui devait avoir lieu à Yakhouss en Russie, a été déprogrammé. La manifestation devait regrouper tous les damistes du monde, à raison de huit joueurs par zone géographique. Mais les conditions d'hébergement et d'organisation pratique du tournoi ont fait que la fédération mondiale a fini par reporter sine die la compétition, renseigne une source proche de l'instance mondiale. En lieu et place, c'est une compétition pour les damistes femmes qui serait organisée sur le sol russe.
Le Sénégal devait envoyer à ce championnat déprogrammé trois joueurs devant constituer la sélection africaine avec ceux du Cameroun, du Mali, de la Côte d'Ivoire et de la Guinée. Cette participation sénégalaise étant déjà retenue dans l'arbitrage budgétaire fait en janvier dernier par le ministère des Sports, la Fédération sénégalaise de jeu de dames (Fsjd) doit vite trouver une solution de rechange pour que l'argent ainsi budgétisé ne soit pas perdu pour les damistes. Pourquoi ne pas leur en faire bénéficier pour qu'ils puissent participer aux championnats du monde individuel prévus en mai prochain à Amsterdam, en Hollande, et qui n'avaient pas été retenus par la tutelle lors de l'aribtrage budgétaire ? D'autant que ces championnats du monde individuel sont moins couteux que ceux de la Russie. Des dispositions pratiques peuvent être prises dès maintenant, pour ne pas rater le rendez-vous d'Amsterdam. Surtout que le Sénégal a un qualifié d'office au sortir des derniers championnats d'Afrique de Yaoundé de l'année dernière en la personne de Ndiaga Samb, et pourrait bénéficier d'un second qualifié, selon certaines informations, et qui serait Bassirou Bâ.

B. Noël NDOYE

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 28, 2007 12:51

Image
Ndongo Fall in Varazze 2005
Forum Fecadames, 26.04.2007
http://www.fecadames.org/forum/index.ph ... orumid=590

LES AFRICAINS ET LA COUPE DU MONDE

Auteur : Ndongo FALL CAJD

La coupe du Monde est une épreuve d'une autre dimension ! C'est pourquoi, militons-nous pour une Afrique unie dans la sportivité . Je disais dans la Presse Camerounaise en 2000 que: pour que l'Afrique puisse gagner une coupe du Monde, il faut qu'elle soit dans une dynamique unitaire . Nous fondons beaucoup d'espoirs sur la Confédération Africaine que dirige son Exellence Malick kamara NDIAYE Conseiller Spécial du Président de la République du Sénégal pour réussir ce pari. Les Présidents Marc MBOLO du Cameroun et S. KABA de Guinnée qui le secondent ;sont des valeurs sures pour la réussite de notre noble mission .Il est vrai aussi que nous avons perdu énormément de temps sur des sujets de diversion : genre Match KOUOGUEU /NDIAGA ;ce qui explique pour moi entre autres ,la désillusion du MONDIAL de DAKAR ,et renez-vous bien notre manque d'organisation pour le Mondial des Pays-Bas ! . MARC , vous l'avez toujours signalé ! Pendant tout ce temps, les Européens se sont partagé les poles de décision : Rima est ARBITRE PRINCIPALE; Frank Teer (HOLLANDE) son adjoint ; Ada Dorgelo (HOLLANDE) ,Demasure (Belgique) et YURI Tchertok (RUSSIE) composent le jury d'appel BUBBI (ITALY) , L'ORGANISATION et Rima encore prendront les décisions sur les imprévus . Nous remarqueront aussi que les réglements ont été tripotés avec formules de nulles + ( plus ) et nulles - ( moins )sans oublier les 50 Coups / 2 H ; 25 COUPS / 1H ET 20 SECONDES ajoutées . Si on ajoute à tout cela les risques de pénalités d'expulsion de 15 minutes entre autres du HALL des fumeurs ;les Africains risquent d'etre pénalisés comme à Dakar avec les téléphones portables ! En dehors de ce rappel technique de base l'AFRIQUE se bat pour des Préparations tactiques à un pas du démarrage de la compétitionn ! Préparons l'Assemblée générale de la fmjd et NOUS Y apporterons la riposte adéquate pour une reposition de l'Afrique et pour cela ; la presse de tout le continent , les hommes de bonne volonté devraient aider à faire aider ces joueurs qualifiés pour un soutien matériel nécessaire au mental durant la compétition . Pour ma part je serais au mondial pour l'encadrement coté arbitrage des joueurs Africains .Pourvu qu'avec l'esprit qui va règner au sein des pays qualifiés ,la dimension Africaine puisse guider nos pas Les joueurs de l'ex URSS CONSTITUENT une dixaine de pléades ,ils auront comme adversaires 3 hollandais et 4 Africains . A nos stratégies et analysons bien le schéma du tirage au sort ; vous me comprendrez mieux AFRIQUE UNISSONS NOUS

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 28, 2007 22:10

Agence de Presse Africaine, 27-04-2007
http://www.apanews.net/sport_show_artic ... icle=32256

Afrique - Jeu de dames

Quatre damistes africains sélectionnés pour le Mondial de jeu de dames

APA - Dakar (Sénégal) - Les damistes Jean Marc Ndioffang et Léopold Kouagué, tous du Cameroun, Ndiaga Samb (Sénégal) et Souleymane Bâ (Mali) ont été sélectionnés par la Confédération africaine de jeu de dames pour défendre les couleurs du continent aux championnats du monde individuel, prévu du 11 mai au 02 juin prochain aux Pays-Bas, a annoncé, vendredi, le directeur des tournois de la Confédération africaine, le Sénégalais Ndongo Fall.

Selon lui, la sélection a été faite à partir du classement des championnats d’Afrique 2006, disputés au Cameroun et qualificatifs pour la Coupe du monde 2007.

Le Sénégalais Bassirou Bâ est le réserviste de l’équipe africaine.

Parlant des chances de l’Afrique de remporter le titre mondial, Ndongo Fall soutient qu’elles sont minimes, au vu de la présence des pays de l’ancien bloc de l’Est

« Il sera extrêmement difficile à l’Afrique de remporter le titre, et je dirais même qu’il est utopique d’y croire », souligne-t-il, indiquant que malgré la qualité des damistes africains, « il faut être très fort pour déboulonner ceux du bloc de l’Est ».

Les Africains feront face, notamment, à quatre joueurs russes, un Belarus, deux Lethoniens, un Lituanien, en plus de trois Hollandais et d’un Allemand, « qui sont tous des damistes de très haut niveau », précise le directeurs des tournois de la Confédération africaine de jeu de dames.

Ils seront au total 20 damistes, venus des cinq continents, à prendre part à ces championnats du monde individuels de jeu de dames.

NM/mbt/APA
27-04-2007

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 01, 2007 16:13

frank teer wrote:Dit recht is na het afzeggen van Cordier overgegaan op Anikieiev die nu algemene reserve is voor het geval een der spelers niet zal (kunnen) komen.
<center>Image
Joeri Anikejev
...eerste reserve... </center>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue May 01, 2007 18:11

frank teer wrote:Beste Hancodeze keer heb je het toch wel heel erg mis.
Noch is Bassirou Ba algemene reserve voor het toernooi, noch is het uitnodigen van Cordier een methode om Mikhalchenka te weren.
Bassirou Ba is door de Afrikaanse federatie als reserve aangewezen als een Afrikaanse speler niet zou kunnen. Tot 2 weken voor het WK hebben de confederaties het recht een speler te vervangen.
Alleen niet in de laatste twee weken.
Al in de FMJD bestuursvergadering van april 2006 is besloten waar de algemene reserve voor het WK2007 vandaan zou komen, namelijk uit het EK 2006 toernooi van Bovec. Dit staat ook in het WK reglement dat al enige tijd op de WK site staat en ook al enige tijd geleden is verstuurd naar alle deelnemende federaties en spelers.
Zie artikel 20 van dit reglement: Until 2 weeks before the tournament the confederations may replace a player if that player cannot come. From 2 weeks before the tournament a general reserve will be taken from the European Championship 2006 in Bovec. This cannot be a player from Holland or Russia because they already have 3 participants in the World Championship.
Cordier was de eerstvolgende speler van Bovec die zich niet kwalificeerde en geen Rus of Nederlander was.
Dit recht is na het afzeggen van Cordier overgegaan op Anikieiev die nu algemene reserve is voor het geval een der spelers niet zal (kunnen) komen.
<center>Image</center>

De arme Alexander Baljakin, brons op het laatste WK in Amsterdam en 4de op het NK 2007, mocht in december 2006 niet meedoen aan het WK voor landenteams in Dakar omdat hij nog geen Nederlander is. Vier maanden later, in april/mei 2007 mag hij geen algemeen reserve worden voor het WK in Hardenberg omdat hij Nederlander zou zijn... Ook wordt hij niet uitgenodigd om demonstraties te geven. Wat heeft die man misdaan?
Top 20 KAMPIOENSCHAP VAN EUROPA 2006
BOVEC SEPTEMBER 2006

Image 1. Aleksander GEORGIEV 14

Image 2. Aleksander SCHWARZMAN 14

Image 3. Guntis VALNERIS 14

Image 4. Mark PODOLSKI 13

Image 5. Aleksander BALJAKIN 13

Image 6. Aleksej TSJIZJOV 13

Image 7. Kees THIJSSEN 13

Image 8. Wladimir MILSJIN 13

Image 9. Arnaud CORDIER 13

Image 10. Andrej KALMAKOV 13

Image 11. Moerodoello AMRILLAJEV 13

Image 12. Joeri ANIKEJEV 13

Image 13. Anatoli GANTWARG 13

Image 14. Andrej VALJOEK 13

Image 15. Aleksander GETMANSKI 12

Image 16. Igor KIRZNER 12

Image 17. Joeri TSJERTOK 12

Image 18. Paul NITSCH 12

Image 19. Jakov SHAUS 12

Image 20. Rinat ISJIMBAJEV 12

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 02, 2007 10:02

De Stentor, 2 mei 2007
http://www.destentor.nl/hardenberg/article1370687.ece

Straattheaterfestival valt samen met de afsluiting van het WK Dammen

door Cor van Dalen

HARDENBERG - De burgemeester, een deel van zijn ambtenaren en de pers moesten enig geduld betrachten.
Maar bijna drie kwartier na het aangekondigde tijdstip stapte hij dan toch eindelijk het gemeentehuis van Hardenberg binnen. Niemand minder dan Adje, bekend van de televisieshows van Paul de Leeuw.

De acteur presenteerde in het kader van een promotionele toernee door de provincie in de gemeentehuizen van alle deelnemende plaatsen het programma van Overijssel op Straat.

In Hardenberg heeft het straattheaterfestival plaats op zaterdag 2 juni, een dag die samenvalt met de afsluiting van het Wereldkampioenschap dammen. Adje, die tijdens het festival in verschillende plaatsen speelt, doet dat die dag uitgerekend niet in Hardenberg, zo deelde Gijs Eijsink namens de organiserende stichting mee. "Maar", zo voegde directeur Jan Kroesen van theater de Voorveghter er aan toe, "Adje is in het nieuwe theaterseizoen wel in de Voorveghter te zien." Want zo ver is zijn ster al gestegen. De man, waarvan vele televisiekijkers zich lang hebben afgevraagd of hij wel helemaal spoort, is een acteur die enkele jaren geleden al optrad tijdens Overijssel op Straat in Nijverdal. "Zo zijn de contacten voor deze promotionele dag ook ontstaan", vertelde Eijsink.

Adje begon gistermorgen om half negen in de gemeente Hof van Twente en het was de bedoeling dat hij 's avonds half zeven zou eindigen in Hellendoorn, maar - gezien de opgelopen vertraging - het valt te betwijfelen of hij daar wel op tijd was. Na zijn verlate aankomst in Hardenberg bood hij burgemeester Bert Meulman festivalinformatie, een persmap en een T-shirt ("Mijn derde binnen een week, na dat van HHC en Gramsbergen") aan. Tevens speldde hij een speciaal aandenken op, waarbij Adje informeerde hoeveel lintjes Meulman zelf vorige week had uitgereikt. "Want Paul heeft er ook eentje gekregen", zei hij met zijn bekende stem.

En weg was Adje weer, op weg naar Dalfsen. Maar eerst kreeg gemeentebode Sina Veldsink nog een dikke knuffel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 02, 2007 15:46

Op de website van de Wit-Russische Damfederatie http://belarus.fmjd.org/modules/news/ staat een poll waarin je kunt stemmen op wie de nieuwe wereldkampioen wordt. Ndiaga Samb, Auke Scholma en Jeroen van den Akker zijn daar kansloos, want zij worden niet eens vermeld. Valneris en Schwarzman zijn niet erg populair in Wit-Rusland.

Image

De tussenstand na 56 stemmen is:

1. Mikhaltsjenko 30% (17)
2. Georgiev 25% (14)
3. Tsjizjov 21% (12)
4. Podolski 8% (5)
5/6. Lagoda 5% (3)
5/6. Thijssen 5% (3)
7/8. Amrillajev 1% (1)
7/8. Valneris 1% (1)
9/10. Ndjofang 0% (0)
9/10. Schwarzman 0% (0)

Algimantas

Post by Algimantas » Wed May 02, 2007 18:20

01 – 05 – 2007 Hanco Elenbaas has given the table « Top 20 kampioenschap van Europa 2006 ” Bovec september 2006.
Near to Guntis Valneris (Latvia), Jakov Shaus (Israel when that lived in Lithuania) and other players from Germany, Holland, Ukraine, republics Belarus we see a flag … Soviet Union. It from – that they lived in this state which there are no 16 years.
Hanco Elenbaas, it is not a shame to you, Latvia, Lithuania, Estonia in 1940 have been occupied by Soviet Union. This same that in 1961 in the tournament table near to surnames of players of Holland, France have given a flag of Germany as 16 years ago they lived in the territory occupied by Germany. Or this flag give and now, near to surnames of players of Holland and France …
If it is provocation on OFFICIAL site FMJD it first of all is directed against FMJD. I do not think, that such table remains without attention in some countries …
Algimantas Kaciuska

MenO

Post by MenO » Wed May 02, 2007 18:35

Hanco Elenbaas wrote:Op de website van de Wit-Russische Damfederatie http://belarus.fmjd.org/modules/news/ staat een poll waarin je kunt stemmen op wie de nieuwe wereldkampioen wordt. Ndiaga Samb, Auke Scholma en Jeroen van den Akker zijn daar kansloos, want zij worden niet eens vermeld. Valneris en Schwarzman zijn niet erg populair in Wit-Rusland.

Image

De tussenstand na 56 stemmen is:

1. Mikhaltsjenko 30% (17)
2. Georgiev 25% (14)
3. Tsjizjov 21% (12)
4. Podolski 8% (5)
5/6. Lagoda 5% (3)
5/6. Thijssen 5% (3)
7/8. Amrillajev 1% (1)
7/8. Valneris 1% (1)
9/10. Ndjofang 0% (0)
9/10. Schwarzman 0% (0)
Hoe zouden de Wit-Russen scoren op de uit de marketing en psychologie bekende 'home bias'?

Post Reply