27e Amsterdams Paastoernooi, 5 t/m 9 april 2007

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Apr 03, 2007 12:18

Laatste stand van zaken:

Code: Select all

01.    J. van Oosterhout   Jan         Persoonlijk lid KNDB      907
02. S  J. Zweerink         Jochem      Dammers uit Oost         1312
03.    J. Kos              Jeroen      Den Haag                 1284
04.    C.J.J. van Wijk     Cock        Ons Genoegen (Utrecht)   1233
05.    A.H. Tjon A Ong     Andrew      DVSB (Soest)             1286
06. S  K. ter Braake       Krijn       Amstelland (Amstelveen)  1307
07.    P. Blokker          Peter       Hiltex (Amsterdam)       1134
08.    A.M.J. Huybrechts   Fons        DC Dordrecht             1101
09.    J. Stins            John        Hiltex (Amsterdam)       1117
10.    A.J. van den Berg   Arjan       Dammers uit Oost         1297
11. S  W. Ludwig           Wouter      Dammers uit Oost         1315
12.    H.W. van Westerloo  Herman      VAD (Amsterdam)          1277
13.    J.P.M. Riesthuis    Jan         Meurs Denk en Zet        1092
14.    A. de Mooij         Arjen       RDC (Rijnsburg)          1295
15.    M. Koopmanschap     Mike        SNA (Heerhugowaard)      1270
16.    B. Eggens           Be                                   1249
17.    R. Losekoot         Rein        DDV (Diemen)              977
18.    C.A. van Dusseldorp Cor         RDC (Rijnsburg)          1432
19.    H.C. Elenbaas       Hanco       Hiltex (Amsterdam)       1204
20.    J. van Amstel       Jan         ADG (Amersfoort)         1111
21.    M. de Block         Menno       Het Noorden (Groningen)  1144
22.    C. van der Schaaf   Christian   VAD (Amsterdam)          1256
23.    R.P. Boomstra       Roel        Hijken DTC               1247
24.    M. Hees             Mark        Lelystad                  984
Last edited by Jan Pieter on Wed Apr 04, 2007 13:21, edited 1 time in total.

henk stoop

Post by henk stoop » Tue Apr 03, 2007 12:47

Jan Pieter wrote:
henk stoop wrote:
Jan Pieter wrote:Liefhebbers kunnen zich nog steeds aanmelden voor dit oudste en gezelligste open toernooi van Nederland.
Brunssum is toch echt een paar jaar ouder.
Goed lezen, Henk. Het oudste OPEN toernooi van Nederland. Brunssum was de eerste jaren een invitatietoernooi.
Hoe definieer je 'open'? Vanaf 1979 is iedereen(*) geaccepteerd die aangaf te willen deelnemen. Ik weet nog goed dat we in 1979 veel moeite hebben moeten doen om de 12 spelers te halen. In 1980 waren er 18 aanmeldingen en twee groepen. In 1981 20 aanmeldingen met voorronden (5 groepen van 4) en finales (2 groepen van 10). Vanaf 1982 is er Zwitsers gespeeld.

(*) M.u.w. een enkele speler die bij (een) eerder(e) toernooi(en) over de scheef is gegaan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 03, 2007 13:39

Christian van der Schaaf wrote:Ik heb er geen bezwaar tegen Hanco in de eerste ronde af te werken.

Waarom ik daar 100 euro voor zou moeten betalen is mij volstrekt onduidelijk.
Niet zaniken Christian. Een andere idioot had drie jaar geleden 500 euro over voor wat partijtjes met mij in Huissen, dus 100 euro voor jou mag je een vriendenprijsje noemen.

Twee dagen geen Rijnbarbier in Christian en die 100 euro extra prijzengeld is uitgespaard. Alleen dan krijg je de partij in de eerste ronde. Twee dagen zonder Rijnbarbier geeft je ook nog een wat stabielere gang en minder troebele gedachten, dus meer kans op je gehoopte resultaat.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue Apr 03, 2007 13:57

Vind dan maar een andere sponsor.

Of durf je gewoon niet?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 03, 2007 14:05

Waarom projecteer je je tekortkomingen op mij Christian? Ik vind het niet prettig om met jou geassocieerd te worden.
Als je geen 100 euro wilt dokken zul je in de rest van het toernooi net zo goed of net zo matig moeten zien te presteren als ik, dan komt die partij er vanzelf, zeker met dit dramatisch lage aantal deelnemers.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Apr 03, 2007 14:27

henk stoop wrote:Hoe definieer je 'open'? Vanaf 1979 is iedereen(*) geaccepteerd die aangaf te willen deelnemen. Ik weet nog goed dat we in 1979 veel moeite hebben moeten doen om de 12 spelers te halen. In 1980 waren er 18 aanmeldingen en twee groepen. In 1981 20 aanmeldingen met voorronden (5 groepen van 4) en finales (2 groepen van 10). Vanaf 1982 is er Zwitsers gespeeld.

(*) M.u.w. een enkele speler die bij (een) eerder(e) toernooi(en) over de scheef is gegaan.
Ik ben even in de archieven gedoken en vond daar het volgende:

Dammagazine DB, nr 63/64, nov/dec 1980, blz 2850:
In Brunssum werd voor de derde keer een invitatietoernooi gehouden onder de naam 'Brunssum 80'. Er worden uitsluitend jeugdspelers uitgenodigd.
Eindstand:
1. Evert Dollekamp
.
12. Paul Nitsch

(dwz 1 groep, 12 deelnemers)

Dammagazine DB, nr 65, maart 1981, blz 2873:
Van 16 tot en met 20 april 1981 organiseert VAD een damtoernooi waarvoor iedereen kan inschrijven.

Dammagazine DB, nr 71, sep 1981, blz 3046:
In Brunssum (Limburg) organiseerde de plaatselijke damvereniging "De Ridder" een invitatietoernooi voor spelers onder 25 jaar. Uitslag: Frank Teer 14 (uit 9), ... Hans Tangelder 1 punt.
(dwz 1 groep, 10 deelnemers)

Zonder tegenbewijs houd ik het er maar op dat het Paastoernooi het oudste open toernooi van Nederland is.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue Apr 03, 2007 14:54

Hanco Elenbaas wrote:Ik vind het niet prettig om met jou geassocieerd te worden.
Over projectie gesproken.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 03, 2007 15:27

Jan Pieter wrote:Dammagazine DB, nr 71, sep 1981, blz 3046:
In Brunssum (Limburg) organiseerde de plaatselijke damvereniging "De Ridder" een invitatietoernooi voor spelers onder 25 jaar. Uitslag: Frank Teer 14 (uit 9), ... Hans Tangelder 1 punt.
(dwz 1 groep, 10 deelnemers)
Frank Teer was in 1981 al ouder dan 30, dus het toernooi in 1981 voor spelers jonger dan 25 jaar was misschien toch een open toernooi.

MenO

Post by MenO » Tue Apr 03, 2007 16:57

Hanco Elenbaas wrote: Christian als tegenstander is bovendien slecht voor mijn weerstandspuntentotaal.
Wel goed voor je rating Hanco.
Christian heeft tenslotte 52 punten meer [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]

MenO

Post by MenO » Tue Apr 03, 2007 17:38

Jan Pieter wrote:- De deelname van Menno de Block is nog niet helemaal rond, want hij kan niet op donderdagavond. Hij zou wel op donderdagmiddag kunnen spelen, dus mocht een der Paasdammers graag naar AZ-Werder Bremen kijken, dan houden we ons aanbevolen.
Overigens ben ik in principe ook bereid om in de eerste ronde een remise af te spreken, mocht iemand daar interesse in hebben.
Liever even bellen met Gerrit Tigchelaar (020-6165967) dan een bericht naar mij of op het forum, om dubbele afspraken te voorkomen.
bvd

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 03, 2007 18:13

MenO wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Christian als tegenstander is bovendien slecht voor mijn weerstandspuntentotaal.
Christian heeft tenslotte 52 punten meer [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Christian is een degelijke middenmoter, altijd goed voor een 15de tot 25ste plaats in het Paastoernooi. Ik speel vaak alles of niets, daarom heb ik ook veel meer prijzen gewonnen dan waar Chris ooit over heeft durven dromen, maar ben ik in het Paastoernooi behalve 4de ook wel eens eennalaatste geweest.
Als je altijd degelijke, flauwe partijtjes speelt zoals Chris van der Schaaf dan is dat misschien goed voor je rating, maar prijzen en zelfs goede klasseringen kun je vergeten. Daarom kun je beter niet a la Christian teveel aan je rating denken Menno.
Overigens heb ik ook wel eens een rating van 1340 gehad, maar dat was in een tijd dat nog vrijwel niemand iets van dammen begreep.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Apr 03, 2007 19:17

Hanco Elenbaas wrote:
MenO wrote:
Christian is een degelijke middenmoter, altijd goed voor een 15de tot 25ste plaats in het Paastoernooi. Ik speel vaak alles of niets, daarom heb ik ook veel meer prijzen gewonnen dan waar Chris ooit over heeft durven dromen, maar ben ik in het Paastoernooi behalve 4de ook wel eens eennalaatste geweest.
Als je altijd degelijke, flauwe partijtjes speelt zoals Chris van der Schaaf dan is dat misschien goed voor je rating, maar prijzen en zelfs goede klasseringen kun je vergeten. Daarom kun je beter niet a la Christian teveel aan je rating denken Menno.
Overigens heb ik ook wel eens een rating van 1340 gehad, maar dat was in een tijd dat nog vrijwel niemand iets van dammen begreep.
Waarom laten jullie ons niet gewoon gokken op de uitslag?
10% van de omzet voor de totalisator (prijzengeld organisatie).
Ik zet alvast 10 Euri in op een overwinning voor Christian.
Als die er echt voor gaat zitten blijken alle praatjes van Hanco gebakken lucht.
Christian publiceer dat diagram nog maar eens, waardoor Hanco zich jarenlang niet meer in het Amsterdamse damleven durfde te vertonen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 03, 2007 20:02

Piet Bouma wrote:Waarom laten jullie ons niet gewoon gokken op de uitslag?
10% van de omzet voor de totalisator (prijzengeld organisatie).
Ik zet alvast 10 Euri in op een overwinning voor Christian.
Als die er echt voor gaat zitten blijken alle praatjes van Hanco gebakken lucht.
Christian publiceer dat diagram nog maar eens, waardoor Hanco zich jarenlang niet meer in het Amsterdamse damleven durfde te vertonen!
Het is aardig van je Piet, dat je een zwak hebt voor de gehandicapte medemens. Zelf heb ik Christian ook enkele weken in zijn rolstoeltje over Curaçao gedouwd, dus ik begrijp je compassie. Het dolgelukkige geitengezicht van Chris in zijn rolstoel in de Mirage zal ik nooit vergeten. (Ken je de hoes van Goat's Head Soup van de Stones?)

Alleen doet zelfs Piet er verstandig aan niet alle praatjes van Christian te geloven. Verschillende periodes heb ik lang vrijwel niks aan dammen gedaan, omdat er nog bijzonder veel andere interessante en plezierige dingen in het leven zijn, zeker als je nog redelijk jong bent. Na partijen tegen humeurige invaliden als Willem Weetink, Christian van der Schaaf, Van den Ancker enzovoort vroeg ik me af of VAD nog wel toekomst had. Rond de tijd dat Christian net lid was geworden van VAD (ongeveer 1980, 1981) ben ik teruggegaan naar Amsterdam '80, waar het veel gezelliger en bruisender was en waar totaal geen sprake was van een soort invalidensociëteit als bij VAD.

Amsterdam '80 heeft in korte tijd dankzij vooral Hans van den Heuvel en Pieter Hildering VAD volkomen doen verbleken en dat hebben sommigen bij VAD nog steeds niet verwerkt. Christian is een van hen. Waar eind jaren zeventig wedstrijden werden gespeeld als VAD 3 - CDA 1, daar gaan we binnenkort genieten van Hiltex 3 - VAD 1. Dat is een grote frustratie voor enkelen en juist daarom lollig voor een paar anderen.

Maar Piet, het is nobel van je dat je empathie voelt met de ongelukkige Chris. Dus geef Chris inderdaad de gelegenheid die partij uit de onderlinge van VAD nog eens te laten zien, dat zal hem veel ellende helpen vergeten!

Laat je centjes nog maar even in je portemonnaietje zitten, want een sfeer van animositeit trekt me op dit moment helemaal niet, dus mijn deelname aan het Paastoernooi -die toch al onder voorbehoud was- staat op losse schroeven, ook al omdat rond die tijd een Amerikaanse aanval op Iran wordt verwacht.

MenO

Post by MenO » Tue Apr 03, 2007 20:13

Dit soort troep hoort op flame thuis Hanco
Schandalig dat je je zo laat kennen naar aanleiding van Piet's opmerking

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 03, 2007 20:19

MenO wrote:Dit soort troep hoort op flame thuis Hanco
Schandalig dat je je zo laat kennen naar aanleiding van Piet's opmerking
Wat is hier troep aan Menno? Of zit de troep in jouw hoofd dankzij enkele taboe's?

Post Reply