Bij een eerste aanblik zijn de regels misschien wat ingewikkeld, maar ik vind ze heel logisch.Wieger Wesselink wrote:Het gaat mij om het idee achter de regel. Drie keer dezelfde stand is remise, dat is voor mij helder. Dat er vervolgens ingewikkelde clausules aan vastgeplakt zijn over het al dan niet ingedrukt hebben van de klok, en het al dan niet hebben uitgevoerd van de zet waarmee 3x dezelfde stand is ontstaan, vind ik geen verbetering.
A) Dat je slechts kunt claimen als het moment daar is (en niet achteraf) heeft twee belangrijke voordelen:
1) de bewuste stand staat op het bord en de arbiter hoeft bij het naspelen van de partij slechts te kijken of hij die stand nog twee keer voorbij ziet komen. Het alternatief zou zijn dat de arbiter de partij naspeelt, dat de speler op een zeker moment zegt: dit was 'm, geloof ik, dat de arbiter die stand noteert, en vervolgens onderzoekt of die stand nog twee keer voorkomt. Dit kon het damtechnisch vermogen van een enkele arbiter wel eens te boven gaan.
2) als je later dan het moment zelf nog zou mogen claimen, kan degene die de herhaling van stand heeft opgemerkt de gekste winstpogingen wagen (tegenstander meenemen in vreselijke tijdnood, stukken weggeven in de hoop dat de ander verkeerd slaat) en op het moment dat het misgaat, claimt hij remise. Dat kan toch niet de bedoeling van het spel zijn.
B) Dat een claim ten koste gaat van de bedenktijd van de eiser is ook heel logisch (anders zou je een claim kunnen misbruiken als time-out).
Rekening houdend met A) en B) blijven er volgens mij maar twee manieren over om de regel in te vullen: zoals het was en zoals het nu is.
Dat leid ik af uit de volgende twee artikelen:In welk artikel staat er dat je in het ene geval eerst moet zetten voor je claimt (maar vooral je klok niet indrukken!), en in het andere geval claimen voordat je zet.? Ik meende nou juist dat dit gemuggezift tot het verleden behoorde.
9.2.c De partij is remise als één van de spelers of de arbiter tijdens de partij constateert dat een stand is ontstaan die reeds twee keer eerder in de partij is ontstaan met dezelfde speler aan zet.
13.3 In de gevallen, bedoeld in artikel 9.2, wordt de gegrondheid van de remise-eis onderzocht in de bedenktijd van de eiser.
Er staat dat een stand is ontstaan. Dat zal in sommige gevallen zijn voordat de eiser heeft gezet en in andere gevallen nadat de eiser heeft gezet.
De eiser moet vooral zijn klok niet indrukken, omdat
- de betreffende stand dan weer zou kunnen verdwijnen
- de eis dan niet meer in zijn tijd onderzocht kan worden.