Wieger Wesselink wrote:Piet Bouma wrote:Wieger Wesselink wrote:
Toen claimde ik remise omdat er 3x dezelfde stand met dezelfde speler aan zet was ontstaan. Maar die claim werd afgewezen omdat ik de zet niet had mogen uitvoeren waarmee daadwerkelijk voor de derde maal de stand op het bord verscheen.
Wieger: kon je niet aantonen dat er
daarna een stand was ontstaan, die al twee keer eerder in de partij was ontstaan met dezelfde speler (Clerc) aan zet? [img]
images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Nee, nadat ik vergeefs remise geclaimd had ging er een [img]
images/smilies/icon_idea.gif[/img] branden bij Clerc en vond hij alsnog de winst.
Piet Bouma wrote:
SWR op KNDB-site:
De partij is remise als één van de spelers of de arbiter tijdens de partij constateert:
c. dat een stand is ontstaan die reeds twee keer eerder in de partij is ontstaan met dezelfde speler aan zet;
(of is dit reglementsartikel ook recent gewijzigd????Ik hou het ook allemaal niet meer bij [img]
images/smilies/icon_redface.gif[/img] ).
Kennelijk is het sindsdien weer veranderd (misschien zelfs wel naar aanleiding van mijn partij tegen Clerc??).
Als het veranderd is, dan is het niet goed veranderd. Als het altijd zo geweest is, had je gewoon nog een kans om te claimen.
Het artikel is volgens mij nu niet goed geformuleerd.
In de arbitershandleiding van oktober 2006 vond ik het volgende:
"In artikel 9.2c staat de mogelijkheid van remise door drie keer dezelfde stand, met dezelfde speler aan zet. Dit is alleen mogelijk in het eindspel waarbij beide partijen minimaal één dam bezitten. Een schijf mag immers alleen vooruit worden geschoven, waardoor niet meer dezelfde
stand kan ontstaan. De stand kan ontstaan doordat de speler zelf een zet doet, of doordat zijn tegenstander een zet doet. Als de speler zelf een zet doet, mag hij zijn klok niet indrukken. Daarmee vervalt zijn recht
van claimen. Een speler, die meent drie keer dezelfde stand met dezelfde speler aan zet op het bord zegt tegen de arbiter: ‘Ik speel zo meteen [bijvoorbeeld] 40-29. Dan ontstaat een stand die al twee
keer eerder op het bord heeft gestaan’. De stand hoeft niet drie keer op rij op het bord te zijn verschenen, bijvoorbeeld na de 52e, 54e en 56e zet van een speler. Ook mogelijk is bijvoorbeeld de 52e, 54e en 59e zet van een speler. De speler die meent drie keer dezelfde stand op het bord te hebben, kan de arbiter vragen om dit te onderzoeken."
Ook de handleiding is niet helemaal correct. De laatste zin klopt ook weer niet.
Enfin, mischien moet de reglementscommissie dit artikel maar eens herschrijven?