transfer geruchten

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Mar 16, 2007 12:26

henk stoop wrote:
Er zijn binnen Denk en Zet geen 10 leden die ereklasse willen dammen.
Dat is het probleem van Culemborg, niet van de KNDB.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Mar 16, 2007 12:40

henk stoop wrote:Er zijn binnen Denk en Zet geen 10 leden die ereklasse willen dammen.
Dan blijft er geen andere conclusie dan dat dit ook niet gaat gebeuren.
Je kunt toch een oproep plaatsen: "Wie wil er komend seizoen voor Denk en Zet (tegen geen of minimale betaling) ereklasse spelen?" Grootmeesters zul je er niet mee krijgen, maar er lopen vast wel tien dammers in Nederland rond die het leuk vinden een jaartje op het hoogste niveau te spelen.

En laten we wel wezen, vorig jaar was al duidelijk dat de sponsor van Denk en Zet er nu mee zou stoppen. In plaats van te kiezen voor een zachte landing heeft Denk en Zet toen een kampioensploeg bij elkaar gekocht waarvan al bekend was dat iedereen een jaar later zou vertrekken.
Denk en Zet heeft het probleem zelf gecreeerd en moet het dan ook zelf maar oplossen.

blondegod

Post by blondegod » Fri Mar 16, 2007 13:13

GuidoB wrote: Club X is een sponsor kwijtgeraakt, waardoor alle spelers van het eerste team zijn vertrokken. Hierdoor gaat de club volgend seizoen waarschijnlijk degraderen. Ze hebben geen zin om tegen degradatie te gaan spelen en daarom willen ze graag een klasse lager worden ingedeeld. Volgens de regels kan dit helemaal niet.

Waarom moet de bondsraad zich hiermee bezig houden? Omdat club X toevallig de huidige landskampioen is? Omdat de voormalige sponsor van club X de KNDB-voorzitter is? Omdat de huidige voorzitter van club X in de bondsraad heeft gezeten? Omdat sommige bondsraadsleden dit een hele interessante kwestie vinden en graag willen vertellen hoe ze het zelf als competitieleider zouden oplossen?
Ergens ben ik het hier wel mee eens, regels zijn regels. Je kunt echter ook naar alternatieven kijken en je oogkleppen afdoen.

Wat Henk Stoop nog zegt: We willen niet............tja, dat heeft er niet veel mee te maken. Ik wil ook weleens iets niet [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]

Dieter

Post by Dieter » Fri Mar 16, 2007 13:38

blondegod wrote:
GuidoB wrote: Club X is een sponsor kwijtgeraakt, waardoor alle spelers van het eerste team zijn vertrokken. Hierdoor gaat de club volgend seizoen waarschijnlijk degraderen. Ze hebben geen zin om tegen degradatie te gaan spelen en daarom willen ze graag een klasse lager worden ingedeeld. Volgens de regels kan dit helemaal niet.

Waarom moet de bondsraad zich hiermee bezig houden? Omdat club X toevallig de huidige landskampioen is? Omdat de voormalige sponsor van club X de KNDB-voorzitter is? Omdat de huidige voorzitter van club X in de bondsraad heeft gezeten? Omdat sommige bondsraadsleden dit een hele interessante kwestie vinden en graag willen vertellen hoe ze het zelf als competitieleider zouden oplossen?
Ergens ben ik het hier wel mee eens, regels zijn regels. Je kunt echter ook naar alternatieven kijken en je oogkleppen afdoen.

Wat Henk Stoop nog zegt: We willen niet............tja, dat heeft er niet veel mee te maken. Ik wil ook weleens iets niet [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]
Het starre regels zijn regels maakt dat het bestuurlijk bij de KNDB altijd gemakkelijker is iets via de achterkamer te regelen dan via de eigenlijke weg, Guido kijk toch eens even verder dan dat regels zijn regels. DEZ geeft bij de KNDB aan dat ze geen ereklasse meer kunnen spelen, het mag dan het probleem van DEZ zijn maar als ze zeggen we spelen niet dan spelen ze ook niet je kunt geen enkele dammer verplichten dat lijkt me duidelijk. Welnu door de vroege melding heeft de KNDB de gelegenheid in te grijpen en kan de keuze maken om met 11 teams te spelen of proberen het competitiehuis te herstellen over die keuze mag je als bondsraad een mening hebben en we kunnen ook nog democratisch tot een besluit komen wat er in dit specifieke geval moet gebeuren. Het is flauw om het clubbelang van mijn vereniging daar bij te betrekken mag ik nu opeens geen mening meer hebben? ik denk van wel en ik ben in elk geval van mening dat de KNDB met de wetenschap dat DEZ niet in de ereklasse aan zal kunnen treden moet handelen. Domweg zeggen "we trekken ons er niets van aan jullie moeten spelen" is onzinnig liever nog zo lees ik trekt DEZ ook het hoofdklasse team terug en start met twee teams opnieuw in de tweede klasse, een actie die nergens voor nodig is en zeker niet wenselijk.

RonHeusdens

Post by RonHeusdens » Fri Mar 16, 2007 13:47

Guido!!

Wil je er wel voor zorgen dat we volgend jaar met 12 teams in de ereklasse spelen. Ik word per wedstrijd betaald! Zo loop ik tienduizend euro mis.

kleine trap

Post by kleine trap » Fri Mar 16, 2007 13:50

Culemborg is toch nog behoorlijk sterk, zeker met vdBorst, Harmsma, vd Bosch en Steijlen. De overige spelers hebben misschien niet veel ereklasse ervaring, maar als je deze spelers al hebt dan kun je best nog wat subtoppers krijgen die ook wel eens ereklasse willen spelen en ben je al snel sterker dan de teams die de laatste jaren gedegradeerd zijn.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Mar 16, 2007 14:07

RonHeusdens wrote:Guido!!

Wil je er wel voor zorgen dat we volgend jaar met 12 teams in de ereklasse spelen. Ik word per wedstrijd betaald! Zo loop ik tienduizend euro mis.
Op zo'n vrije competitiezaterdag zou je best een sneldamkampioenschap
voor clubteams in kunnen lassen (alleen voor de betaalde Ereklasse uiteraard!).
Misschien kun je dan nog meer verdienen met 10 sneldampotjes Ron!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Mar 16, 2007 14:31

Guido, als je dit niet bespreekt wordt het in de achterkamertjes geregeld. Het zou zoals Eric een bloedige toestand worden en niet de laatste affaire zijn waar jij een spreekverbod over zou krijgen. Wat je kunt doen is tijdens een koffiepauze eventjes Ben Smeenk aanschieten over zijn standpunt in deze.

kleine trap

Post by kleine trap » Fri Mar 16, 2007 14:35

Bert Zwart wrote: [...]Het zou zoals Eric een bloedige toestand worden [...]
Wat is er met Eric gebeurd? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Mar 16, 2007 14:45

Ha Ron!
Dat is mooi meegenomen. Je hebt natuurlijk een clausule in je contract dat je alle 11 wedstrijden moet spelen, anders krijg je niets. Dus dat bespaart onze club zo mooi 10000 euro. Nu ben ik er zeker voor om Denk en Zet te dwingen om mee te doen. En dan maar hopen dat ze zich terugtrekken. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

MenO

Post by MenO » Fri Mar 16, 2007 15:08

Jan Pieter wrote:
henk stoop wrote:Er zijn binnen Denk en Zet geen 10 leden die ereklasse willen dammen.
Dan blijft er geen andere conclusie dan dat dit ook niet gaat gebeuren.
Je kunt toch een oproep plaatsen: "Wie wil er komend seizoen voor Denk en Zet (tegen geen of minimale betaling) ereklasse spelen?" Grootmeesters zul je er niet mee krijgen, maar er lopen vast wel tien dammers in Nederland rond die het leuk vinden een jaartje op het hoogste niveau te spelen.

En laten we wel wezen, vorig jaar was al duidelijk dat de sponsor van Denk en Zet er nu mee zou stoppen. In plaats van te kiezen voor een zachte landing heeft Denk en Zet toen een kampioensploeg bij elkaar gekocht waarvan al bekend was dat iedereen een jaar later zou vertrekken.
Denk en Zet heeft het probleem zelf gecreeerd en moet het dan ook zelf maar oplossen.
Verder in de lijn van deze redenering: het grootste bezwaar van Culemborg lijkt niet het spelen van het 'eerste' team in de Ereklasse te zijn, maar van het 'tweede' in de Hoofdklasse.
Maar die zijn afgelopen seizoen ook gewoon vrolijk gepromoveerd vanuit de eerste klasse, en nu is het opeens een probleem dat ze hoofdklasse moeten spelen, vanwege een gebeurtenis die al een jaar bekend was.
Als je zo stom wilt zijn om niet vooruit te kijken, moet je ook maar voor de consequenties opdraaien.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Mar 16, 2007 15:43

Bert Zwart wrote:
Dieter wrote:
blondegod wrote: Een lichte correctie, Rinsumageest speelde toen al niet meer ereklasse maar hoofdklasse.
De Ereklasse bestond toen helemaal nog niet, de hoofdklasse was de hoogste klasse.
klopt niet. Rinsumageest speelde toen in de een na hoogste klasse die hoofdklasse heette, er was toen 1 zo'n klasse onder de ereklasse. Naar verluid heeft het team het afgesloten met een avondje stappen in Antwerpen, waarna PWG van promotie naar de ereklasse werd afgehouden. Bennie Provoost drukt niet op tijd zijn klok in tegen vdWijk en speelt daardoor nu bij Hiltex.
Friesch Dagblad, dinsdag, 25 februari 2003, Sport
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=10918

Rinsumageest trekt eerste team terug uit de hoofdklasse

Rinsumageest/Leeuwarden – Op de kop af zeventig jaar na de oprichting van Damclub Rinsumageest, maakt de club dinsdag aan de leden bekend dat het eerste team wordt teruggetrokken uit de hoofdklasse. Dat zal dinsdagavond gebeuren tijdens een informeel samenzijn ter gelegenheid van het jubileum. Acht jaar lang was Rinsumageest de vaandeldrager van de Friese damsport, maar nu is het tijd om het vaandel over te dragen.

BERT KALTEREN

,,Ik heb van teamcaptain Taeke Kooistra te horen gekregen dat iedereen er na dit seizoen mee ophoudt’’, zegt voorzitter Klaas de Vries. ,,Dan is een hoofdklasse team niet meer te handhaven. We zullen een verzoek indienen bij de bond (KNDB) om volgend seizoen een klasse lager te mogen spelen. Het is misschien wel beter zo. Dan proberen we met regionale spelers uit het tweede het team te behouden en hopen voor de toekomst nog eens op een doorstart.’’
Hoewel het bestuur officieel nog niets heeft gehoord van de dammers, houdt De Vries rekening met het vertrek van zeker zes van de tien spelers. Zaterdag maakten Tjalling Goedemoed en Gabriël Heerema bekend volgend seizoen te spelen voor het in de ereklasse uitkomende Apeldoorn. ,,Dat is niet helemaal volgens de regels gegaan, maar daar zullen we de heren nog wel op aanspreken’’, zeg De Vries.
,,Daarnaast zullen de jongens die van ver komen en meer in hun mars hebben zoals Wiebe van der Wijk, Rein van der Pal en Gerlof Kolk wel bij een andere club onderdak vinden. Rudolf Smedinga heeft aangegeven meer tijd aan zijn studie te willen gaan besteden.’’ Dus zal captain Taeke Kooistra uit eigen gelederen een nieuw team moeten formeren rond de ‘blijvers’ Douwe Kootstra, Jappie de Vries en Bart Visser.
De opmars van Rinsumageest begon in 1992 met het kampioenschap in de landelijke tweede klasse. Twee jaar later volgde promotie naar de hoofdklasse, tot dit seizoen het hoogste niveau in Nederland. Vorig seizoen miste de club de boot naar de nieuw op te richten ereklasse, maar toen werd al duidelijk dat eerste tiental haar langste tijd had gehad. ,,Het is eigenlijk misgegaan toen we geen sponsors konden vinden. We zijn eigenlijk iets te lang doorgegaan zonder sponsor.’’
,,Er zijn damclubs die financiële compensatie geven, maar dat kan Rinsumageest niet bieden. De spelers hebben de afgelopen twee seizoenen zelf betaald voor het eten en het reizen naar uitwedstrijden. We zullen met z’n allen door de zure appel heen moeten bijten. Het hoofdklasse team is verleden tijd en dat is ook maar het beste’’, vindt voorzitter Klaas de Vries.
Tjalling Goedemoed denkt dat er weinig anders opzat voor Rinsumageest. ,,Het was een hellend vlak. De organisatie en de spirit waren duidelijk minder. En als je vaak met negen man naar uitwedstrijden moet dan is dat wel een teken dat het een aflopende zaak is’’, vertelt de 31-jarige Leeuwarder die naar Apeldoorn gaat. ,,Dan ben ik weer terug op het hoogste niveau. Dat is een uitdaging. In de ereklasse is het gewoon plankgas geven. Er is bij Apeldoorn alleen nog geen echte teamspirit en daar zal aan gewerkt moeten worden.’’
Goedemoed speelde zeven jaar voor Rinsumageest en won twee keer de beker en werd in 1998 vice-kampioen van Nederland. ,,Het is een mooie periode geweest. Het is toch wel bijzonder dat een dorpsclub naar zo’n hoogte stijgt. Dankzij de sponsoring. Rinsumageest had een zuigende werking, maar aan alles komt een einde.’’
“The modern banking system manufactures money out of nothing... If you want to be slaves of the bankers, and pay the costs of your own slavery, then let the banks create money.”
- Lord Josiah Stamp, former Director of the Bank of England

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Mar 16, 2007 16:17

Piet Bouma wrote:

Op zo'n vrije competitiezaterdag zou je best een sneldamkampioenschap
voor clubteams in kunnen lassen (alleen voor de betaalde Ereklasse uiteraard!).
Misschien kun je dan nog meer verdienen met 10 sneldampotjes Ron!
Euhhm Piet, ze hebben natuurlijk niet allemaal dezelfde zaterdag vrij.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Mar 16, 2007 16:19

Ik verwacht dat DEZ Culemborg gewoon haar zin zal krijgen. Er zal een symbolische boete betaald moeten worden, en de teams zullen uitgesloten worden van promotie. Die uitsluiting zal vervolgens hooguit een jaar later worden teruggedraaid nadat het huidige KNDB bestuur is afgetreden.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Mar 16, 2007 16:23

kleine trap wrote:
Bert Zwart wrote: [...]Het zou zoals Eric een bloedige toestand worden [...]
Wat is er met Eric gebeurd? [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img] [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img] [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
oops, ik bedoelde te zeggen: "zoals Eric Sanders opmerkt een bloedige..."

Post Reply