Halve Finales NK Senioren

Post Reply
MenO

Post by MenO » Tue Feb 27, 2007 00:44

Piet Bouma wrote:Laten we nu eens constructief zijn en niet ouwehoeren.
Meno, als toekomstig topspeler [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img] , wat zijn jouw ideeen over de barrages?
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Ik moet zeggen dat ik niet zo heel erg wakker lig van barrages als het gaat om mijn eigen wedstrijden. Een jeugd-NK heb ik nooit gehaald, en de halve finales zullen er ook wel niet van komen.
Bondsraadlid zie ik mezelf verder ook niet echt worden.
Maar goed, omdat je het zo vleiend vraagt: ik moet zeggen dat van de zover voorgestelde alternatieven ik de NK rapid-formule de meest bruikbare vind. Let wel: dit lijkt me meer geschikt als laatste redmiddel, dus bijvoorbeeld eerst beiden 20 minuten, en dan terugwerken naar 5 ofzo, en als het nog steeds allemaal remise wordt, op een bepaald moment deze formule hanteren (eventueel met minder tijd dan 15 minuten, 10 lijkt me meer geschikt). Bij Het Noorden spelen we vaak 3 in 5, dus dat kan allemaal best [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Deze vorm lijkt mij het beste; (neo-)SB is een prutsysteem, en van barrages die weken duren wordt ook niemand blij. Met deze oplossing ben je van beide problemen verlost, en het enige bezwaar (dat het uiteindelijk op de klok beslist wordt) lijkt mij niet echt een groot probleem: de klok is gewoon een integraal deel van het damspel, en het idee van barrages is TOCH al dat de klok steeds belangrijker wordt.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Feb 27, 2007 00:56

Jan Pieter wrote:
Bert Zwart wrote:Maar wie mag als eerste 1 minuut bieden? En wat als A ook 59 seconden biedt?
Je zult inderdaad loting o.i.d moeten gebruiken om te bepalen wie het eerst biedt, maar dat lijkt me in dit geval geen enkel probleem. Als Jantje de loting wint en 60 seconden biedt, kan Pietje vervolgens 59 seconden bieden, wat praktisch op hetzelfde neerkomt. Vervolgens mag Jantje 58 seconden bieden etc. totdat een der combattanten past.

Ik weet dat je in de buurt van Aalsmeer woont, maar wist niet dat je zo dol op veilingen was. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Naar welke oplossing gaat jouw voorkeur uit, het bied-systeem of the sudden death regel?

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Feb 27, 2007 00:56

MenO wrote:Aaan bondsraadleden zonder ideeen hebben we volgens mij nog minder dan aan niet-bondsraadleden MET goede ideeen.
En als die mensen met goede ideeen wat aan jou hebben omdat je bondsraadlid bent snap ik niet waarom je Wieger niet helpt met het naar voren schuiven van zijn ideeen, of ze in ieder geval serieus te nemen, in plaats van hem voor zuurpruim uit te maken en niks met zijn ideeen te doen.
Daar ben je geen bondsraadlid voor geworden dunkt me.
Menno, je leest niet goed. Ik heb zat goede ideeën, maar geen goede ideeën over barrages. Verder vind ik dat we juist heel veel hebben aan niet-bondsraadsleden met goede ideeën. Ik vraag het nog maar een keer: welke ideeën heeft Wieger? Ik heb hem nog niets zien noemen. Het woord zuurpruim heb ik overigens niet gebruikt, dat heb je er zelf bij verzonnen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Feb 27, 2007 00:58

Wiegers idee lag meer op een abstract-conceptueel niveau. Voor een doorsnee bondsraadlid wellicht niet concreet genoeg.
Wellicht kan Wieger het nog een keer uitleggen?

MenO

Post by MenO » Tue Feb 27, 2007 01:06

GuidoB wrote:Menno, je leest niet goed. Ik heb zat goede ideeën, maar geen goede ideeën over barrages. Verder vind ik dat we juist heel veel hebben aan niet-bondsraadsleden met goede ideeën. Ik vraag het nog maar een keer: welke ideeën heeft Wieger? Ik heb hem nog niets zien noemen. Het woord zuurpruim heb ik overigens niet gebruikt, dat heb je er zelf bij verzonnen.
Ik lees inderdaad niet goed:
Wieger Wesselink wrote:Er zijn de laatste jaren allerlei mogelijkheden geopperd om een barrage binnen redelijke tijd te laten eindigen, maar toch geeft men de voorkeur aan kunstgrepen om een barrage te vermijden.
Ik meende dat Wieger wel met ideeen op de proppen kwam, maar hij refereerde slechts aan reeds geopperde ideeen. Wel, ook daar kun je iets mee doen, ongeacht de bron.

Daar staat tegenover dat ik beter lees dan jij, en dan nog wel je eigen posts:
GuidoB wrote:Ok, Wieger gaat in de bondsraad zitten om het hoogstpersoonlijk allemaal beter te regelen. Een mailtje naar secretaris@kndb.nl is voldoende. Mijn zegen heb je, mijn stem kun je verdienen als je goede ideeën hebt. Aan zuurpruimen die alles beter weten, hebben we niets. Aan mensen die actie ondernemen hebben we wel wat.
Nouja, hebben we het allebei niet helemaal correct.
Strijdbijl maar weer begraven en constructief aan de slag als ambitieus toekomstig topdammer danwel positief ingesteld bondsraadlid? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Feb 27, 2007 01:13

MenO wrote:Strijdbijl maar weer begraven en constructief aan de slag als ambitieus toekomstig topdammer danwel positief ingesteld bondsraadlid? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Mij best. Heb ik het correct dat het Ei van Columbus er voorlopig nog niet echt tussen zit in deze thread? Echt praktisch lijkt me dat bieden niet. En de klok laten beslissen over een NK-finale plaats (let wel: geen NK sneldammen!) lijkt me ook niet fraai. Maar ik lever mijn mening graag in voor die van de topspelers.

MenO

Post by MenO » Tue Feb 27, 2007 01:21

GuidoB wrote:
MenO wrote:Strijdbijl maar weer begraven en constructief aan de slag als ambitieus toekomstig topdammer danwel positief ingesteld bondsraadlid?
Mij best. Heb ik het correct dat het Ei van Columbus er voorlopig nog niet echt tussen zit in deze thread? Echt praktisch lijkt me dat bieden niet. En de klok laten beslissen over een NK-finale plaats (let wel: geen NK sneldammen!) lijkt me ook niet fraai. Maar ik lever mijn mening graag in voor die van de topspelers.
Nouja dat Ei hadden de Vikingen ook niet echt, en die waren er nog eerder dan Columbus ook.
Toegegeven, het is geen optimale oplossing, maar vaak is die er ook niet en moet je het met een suboptimaal alternatief doen. En is dit alternatief dan echt zo beroerd?
Uiteindelijk is het idee van sneldammen, in welke vorm dan ook, dat hoe verder de tijd verkort wordt, hoe belangrijker het wordt hoe een speler zich daarin staande houdt. Dat iemand in de 5e sneldampartij in 10 minuten uiteindelijk als eerste door de vlag gaat terwijl zijn tegenstander nog 20 seconden heeft, vind ik in essentie hetzelfde als iemand die op de 48e zet door de klok gaat omdat hij veel meer tijd nodig had om de stand in het middenspel in evenwicht te houden. Dan zeg je ook niet: "wat moet die klok eigenlijk naast dat dambord, da's ook niet eerlijk!"
Uiteindelijk komt het toch op damkwaliteit aan: het lijkt mij dat ik, als toekomstig(!) topspeler tegen Tsjizjow een stuk meer tijd nodig heb om de remisehaven te bereiken dan hij, waarna ik vervolgens in de laatste partij uiteindelijk op de klok verlies. Volkomen logisch toch?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Feb 27, 2007 01:31

Bert Zwart wrote:Ik weet dat je in de buurt van Aalsmeer woont, maar wist niet dat je zo dol op veilingen was. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Het is toch zeker een uurtje fietsen.
Bert Zwart wrote:Naar welke oplossing gaat jouw voorkeur uit, het bied-systeem of the sudden death regel?
De biedbarrage, omdat het publiek dan twee keer op de banken staat. Eerst tijdens het bieden, en vervolgens tijdens de partij. En dat wellicht niet de beste wint met deze methode? Geen probleem, dat is bij strafschoppen en tie-breaks ook niet het geval.
Maar ook de sudden-death is uiteraard veel beter dan loting.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Feb 27, 2007 01:33

Als het bieden op theatrale wijze plaatsvind kan ik me er in vinden. Wanneer er niet genoeg show wordt gemaakt moet Hildering de partij verloren kunnen verklaren.

blondegod

Post by blondegod » Tue Feb 27, 2007 17:05

Piet Bouma wrote: Of anders:
15 minuten elk voor een oneindig aantal partijen, met het gevaar (nadeel) dat de laatste partij op de klok wordt beslist.
Zo had het gemoeten!!

blondegod

Post by blondegod » Tue Feb 27, 2007 17:10

Jan Pieter wrote:
omdat het publiek dan twee keer op de banken staat
Haha, nu ben je wel erg optimistisch!
Het enige publiek wat er zal zijn is de schoonmaakster (die toch al op de banken moet staan om bij die hoge lampen te kunnen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img] )
Last edited by blondegod on Tue Feb 27, 2007 23:53, edited 1 time in total.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Feb 27, 2007 19:51

Bieden kan toch ook gewoon door beiden een briefje te laten inleveren met hun bod, waarna degene die de minste tijd heeft geboden met zwart speelt?
De meest gehate dammer allertijden.

Post Reply