Halve Finales NK Senioren

Post Reply
Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 24, 2007 22:23

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:Heeft Sekongo ook een barrage gespeeld tegen Lemmen?
Léopold heeft zich geplaatst doordat hij een keer meer gewonnen heeft dan Jasper.
Datzelfde geldt voor Boudewijn in groep 4.
Waarom staat er op Teletekst dan dat Boudewijn nog tegen Hein een barrage speelt?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Feb 24, 2007 22:28

Piet Bouma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:Heeft Sekongo ook een barrage gespeeld tegen Lemmen?
Léopold heeft zich geplaatst doordat hij een keer meer gewonnen heeft dan Jasper.
Waarom staat er op Teletekst dan dat Boudewijn nog tegen Hein een barrage speelt?
Op Teletekst staan regelmatig fouten, zie de stand van groep 4 na 8 ronden. Misschien heeft iemand het verkeerd doorgegeven? Uit de wedstrijdbepalingen kun je opmaken dat het aantal overwinningen bij gelijk eindigen de volgorde bepaalt. Of lees ik dat verkeerd?
wedstrijdbepaling wrote:Indien een aantal spelers evenveel punten
haalt, is het aantal overwinningen
bepalend voor de eindstand (SWR art.
31.1 lid b)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 24, 2007 22:36

Hanco Elenbaas wrote:
Piet Bouma wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Léopold heeft zich geplaatst doordat hij een keer meer gewonnen heeft dan Jasper.
Op Teletekst staan regelmatig fouten, zie de stand van groep 4 na 8 ronden. Misschien heeft iemand het verkeerd doorgegeven? Uit de wedstrijdbepalingen kun je opmaken dat het aantal overwinningen bij gelijk eindigen de volgorde bepaalt. Of lees ik dat verkeerd?
wedstrijdbepaling wrote:Indien een aantal spelers evenveel punten
haalt, is het aantal overwinningen
bepalend voor de eindstand (SWR art.
31.1 lid b)
Nee , Hanco dat lees je niet verkeerd.
Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de spelers het heft in eigen handen hebben genomen, omdat ze het criterium "aantal overwinningen" belachelijk vinden?! [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Feb 24, 2007 22:42

Piet Bouma wrote:Het enige wat ik me kan voorstellen is dat de spelers het heft in eigen handen hebben genomen, omdat ze het criterium "aantal overwinningen" belachelijk vinden?! Image
Image

Die stand van groep 4 klopt ook nog steeds niet.
Anton van Berkel en Cor van Dusseldorp hebben respectievelijk 13 en 9 punten.

Image

FeikeBoomstra

Post by FeikeBoomstra » Sat Feb 24, 2007 22:42

Lees het artikel in het nieuwe "damspel".
Bij de HF voor alle plaatsen met rechten: barage....

Maar dat geldt pas voor volgend jaar.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Feb 24, 2007 22:56

FeikeBoomstra wrote:Lees het artikel in het nieuwe "damspel".

Maar dat geldt pas voor volgend jaar.
Ik lees alleen iets over de plaatsen 4 en 5....
Overigens juich ik het toe dat voor alle plekken, die rechten geven barrages gespeeld worden.
Maar het is maar een column. De opmerking over de plusjes neem ik dan ook maar met een korreltje zout. [img]images/smilies/icon_surprised.gif[/img]
De NK-finale dient volgens een besluit van de Bondsraad met plusjes gespeeld te worden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Feb 24, 2007 23:18

Ervan uitgaande dat die uitslagen op Teletekst kloppen dan zijn de eindstanden bovenaan:

Groep 1
1.Provoost 13
2.Sekongo 11
3.Lemmen 11

Groep 2
1.Jansen 15
2.Kroesbergen 11
3.Barkel & Oudshoorn 10

Groep 3
1.Van den Akker 14
2.Winkel 11
3.Schuitema 11

Groep 4
1.Van Berkel 13
2.Derkx 12
3.Meijer 12

Geplaatst voor finale: Jansen, Van den Akker, Van Berkel, Provoost, Derkx, Sekongo, Kroesbergen en Winkel.

Morgen (of vanavond) moeten dan eerst Marino Barkel en Paul Oudshoorn herkampen om de derde plaats in hun groep. De winnaar moet vervolgens met Hein Meijer, Jasper Lemmen en Peter Schuitema spelen om de laatste twee plaatsen in de finale.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Feb 25, 2007 09:45

Ik ben benieuwd wanneer er een einde komt aan het bij gelijk eindigen mag er geen barrage gespeeld worden-syndroom van de KNDB [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]. Misschien kan de nieuwe bondsraad dit snel weer afschaffen?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 25, 2007 11:59

FeikeBoomstra wrote:Lees het artikel in het nieuwe "damspel".
Je hebt gelijk vermoed ik, nu ik dat verhaal van Gert van Willigen lees op pagina 17 van Het Damspel. In die wedstrijdbepalingen van deze Halve Finales staat het ongelukkig geformuleerd. Men gaat ervan dat iedereen dat artikel 31 uit zijn hoofd kent. Aan dat artikel 31 wordt regelmatig gesleuteld, maar sinds juni 2006 luidt het:

Artikel 31 De eindstand van een toernooi

31.1 De eindstand van een toernooi wordt bepaald door het door elke speler behaalde aantal
punten: de speler die de meeste punten behaalt, is winnaar van het toernooi, de speler
die op één na de meeste punten behaalde eindigt als tweede, enzovoort.
Tussen spelers met een gelijk aantal punten wordt de positie op de ranglijst bepaald door:
a. indien dit is bepaald in de wedstrijdvoorwaarden: de uitslag van één of meer beslissingstoernooi(
en), zoals bedoeld in artikel 31.2 en artikel 31.3;
b. het grootste aantal overwinningen;
c. het beste onderlinge resultaat tussen de na toepassing van a. en b. nog gelijk geëindigde
spelers;
d. de hoogste score in volgorde van de ranglijst, na toepassing van a., b., en c., dus eerst
het resultaat tegen de al dan niet gedeelde nummer 1, dan het resultaat tegen de al
dan niet gedeelde nummer 2, enzovoort;
e. loting.
De eindstand van een toernooi dat volgens het Zwitsers systeem wordt gespeeld, geschiedt
op basis van het aantal wedstrijdpunten. Bij gelijk eindigen wordt als volgt gehandeld:
a. indien dit in de wedstrijdvoorwaarden is bepaald: één of meer beslissingstoernooi(en),
zoals bedoeld in artikel 31.2 en 31.3;
b. als er niet in een beslissingstoernooi(en) is voorzien, zijn achtereenvolgens de volgende
criteria van toepassing.
1. Bij een Zwitsers toernooi op weestandspunten:
a. het hoogste aantal weerstandspunten (de som van scores van de tegenstanders);
D1 - 24 KNDB handboek
b. het hoogste aantal Sonnenborm-Berger totaal (tweemaal de scores van de
spelers waarvan is gewonnen plus eenmaal de scores van de spelers
waartegen remise is gespeeld).
2. Bij een Zwitsers toernooi op rating: de hoogste gemiddelde rating van de tegenstanders.

31.2 Indien twee of meer spelers hetzelfde aantal punten hebben behaald en de wedstrijdvoorwaarden
zulks bepalen, spelen zij een beslissingstoernooi dat tenminste twee partijen per
speler omvat.

31.3 Indien en voorzover dit beslissingstoernooi geen uitsluitsel heeft gegeven, kan vervolgens
een enkelrondig beslissingstoernooi worden gespeeld.
In de wedstrijdvoorwaarden wordt bepaald, of en - indien en voor zover ook door een
tweede beslissingstoernooi geen beslissing is verkregen - hoe vaak achtereen van deze
mogelijkheid gebruik zal worden gemaakt.

31.4 In de wedstrijdvoorwaarden wordt het speeltempo vermeld dat zal gelden bij beslissingstoernooien.
Dit tempo kan afwijken van het speeltempo in het gewone toernooi. Ook hoeft
voor achtereenvolgende beslissingstoernooien niet hetzelfde speeltempo te gelden.

31.5 In de wedstrijdvoorwaarden wordt vermeld of en op welke plaatsen in de eindstand het
bepaalde in de artikelen 31.2, 31.3 en 31.4 van toepassing is.
Er zal "dus" (zie pagina 17 Het Damspel) waarschijnlijk wèl een barrage zijn tussen Boudewijn en Hein !
En misschien ook tussen Léopold en Jasper. Of is die gisteren al gespeeld ?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Feb 25, 2007 12:53

Hanco Elenbaas wrote: Er zal "dus" (zie pagina 17 Het Damspel) waarschijnlijk wèl een barrage zijn tussen Boudewijn en Hein !
Als ik de wedstrijdbepalingen uit het programmaboekje lees, dan maak ik daaruit op dat het aantal overwinningen doorslaggevend is. En dus zullen er wel geen barrages gespeeld zijn in bovenstaande gevallen. Zo niet, dan vind ik het toch wel verrassend dat Jasper en Hein hebben verloren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 25, 2007 13:04

Wieger Wesselink wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Er zal "dus" (zie pagina 17 Het Damspel) waarschijnlijk wèl een barrage zijn tussen Boudewijn en Hein !
Als ik de wedstrijdbepalingen uit het programmaboekje lees, dan maak ik daaruit op dat het aantal overwinningen doorslaggevend is. En dus zullen er wel geen barrages gespeeld zijn in bovenstaande gevallen. Zo niet, dan vind ik het toch wel verrassend dat Jasper en Hein hebben verloren.
Hoe weet je dat Hein heeft verloren ?? Het zou me trouwens niet verbazen, want Hein is niet zo'n geweldige sneldammer meer en Boudewijn is niet de eerste de beste!
Tegen Léopold Sekongo kunnen ook Ton Sijbrands en Harm Wiersma verliezen met sneldammen of rapide.
Die wedstrijdbepalingen zijn onzorgvuldig geformuleerd, slordig! Maar de column op pagina 17 van Het Damspel dient kennelijk als aanvulling op deze wedstrijdvoorwaarden en daaruit leid ik af dat er toch wel barrages zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Feb 25, 2007 13:26

Wieger Wesselink wrote:Ik ben benieuwd wanneer er een einde komt aan het bij gelijk eindigen mag er geen barrage gespeeld worden-syndroom van de KNDB [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img].
Kom, kom, we zijn net verlost van het bij gelijk eindigen moet er een barrage gespeeld worden-syndroom, dat ons tot lachertje van de sportwereld maakte, omdat we na een toernooi van twee of zelfs drie weken nog steeds geen winnaar haden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 25, 2007 13:54

Anton Janssen wrote:Volgens mijn waarnemingen als toeschouwer gisteravond (tot 19:50 uur) op Papendal:
Groep 1 Sekongo is nr 2 en geplaatst op basis aantal overwinningen. Lemmen nr. 3 en speelt barrage tegen de andere nummers 3.
Groep 2 Barkel en Oudshoorn spelen (of speelden) een barrage om plaats 3. Die zou vanmorgen om 10 uur op Papendal beginnen.
Groep 3 Schuitema en Winkel speelden om 20.00 uur gisteravond de barrage om plaats 2. Volgens Forum heeft Winkel die gewonnen. Meurs is 4e op basis aantal overwinningen en Boomstra 5e.
Groep 4 Derkx is nr 2 op basis aantal overwinningen. Meijer 3e en naar barrage met Lemmen, Schuitema en de winnaar van Barkel/Oudshoorn.
Naar ik begreep zou barrage tussen nrs. 3 om 11.00 uur beginnen. Op dat tijdstip werd Lemmen op Papendal verwacht.

Gr., Anton Janssen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Feb 25, 2007 13:57

Image
foto: Manon Bassant

Wordt Hein de tweede Hiltex 2 speler na Bert Raven die zich plaatst voor de Finale ?
Het zou Hein's 16de NK finale worden.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Feb 25, 2007 14:16

Wieger Wesselink wrote:Ik ben benieuwd wanneer er een einde komt aan het bij gelijk eindigen mag er geen barrage gespeeld worden-syndroom van de KNDB [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]. Misschien kan de nieuwe bondsraad dit snel weer afschaffen?

Wieger, de incomplete bondsraad is naarstig op zoek naar een tweede vertegenwoordiger van de topspelers...

Post Reply