KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 19, 2006 11:34

161206 De Gelderlander Tiel SPORT editie RIVIERENLAND

VTD loopt bij koploper verdiend punt mis

Door onze medewerker Anton Janssen

TIEL – De dammers van VTD verloren door een kloknederlaag ongelukkig bij koploper WSDV in Wageningen. In de eerste klasse speelden DEZ en Denk en Zet gelijk.

Gelderse hoofdklasse

WSDV-VTD 9-7
De Tielse dammers weerden zich voortreffelijk. Tegenstander WSDV is vijf jaar achtereen Gelders clubkampioen. VTD hield tot 7-7 stand. Toen raakte Albert Eggink in hevige tijdnood. De zetten wisselden elkaar in hoog tempo af. Eggink stond in het eindspel nadelig en vond een uitweg. Bij het vallen van zijn vlag was de stelling remise. De teamleider kwam twee zetten tekort zodat VTD een verdient punt misliep.
Eerder op de avond raakte Ruud Fintelman bij een ongelukkige actie een schijf achter waarna verlies niet meer te ontkomen was. Laurens Leimena maakte een prima beurt tegen een teamgenoot uit het landelijke team van WSDV. Arie Janssen van Doorn raakte verstrikt in het web van de Tielenaar die de gelijkmaker produceerde.
Dick van Ommeren leverde een prima prestatie tegen stadgenoot Gerard Zijlema. Ondanks een schijf minder pakte Van Ommeren een punt. Aan de borden van Ton van Adrichem, Johan de Jong, Anton Janssen en Piet Cevaal bleef het evenwicht bewaard. VTD staat nu elfde met drie punten. De resterende vier competitieduels na de jaarwisseling beslissen over klassebehoud.

Eerste klasse Zuid

DEZ-DJZ 8-8
De Ochtense dammers verrasten vriend en vijand met het gelijkspel tegen koploper DJZ. Met dank aan Mirjam Hol en Frans van der Veer. Mirjam bleef op het slagveld Joop Elings overtuigend de baas. Van der Veer werkte de intussen opgelopen achterstand weg. De speler aan bord twee dwong tegen Arnold van Lavieren positioneel te winst af.
Bij de 7-7 tussenstand probeerden de kopmannen Marius Hol junior (DEZ) en Henk Bötzel in hun duel de beslissing te forceren. Met beide vlaggen op vallen en doorbraak naar de damlijn werden de punten gedeeld. Bij DEZ waren ook Wim Buis, Dik Hermsen en Bep Janssen goed voor remise. Carl Meijer (in het eindspel) en Cees Buis (na het overzien van een doorbraak) verloren aan Ochtense kant.

Zwart-Wit’86-Denk en Zet 8-8
De Culemborgers begonnen in Malden door een zieke met een speler minder en op achterstand. Na de puntendelingen van Co de Jongh en Ad Bronk herstelde de jeugdige Sjoerd ten Brinke het evenwicht. Een opsluiting leidde tot schijf- en partijwinst. Roderick de Raad was de volgende remisespeler.
De nederlaag op de klok van Cees Versluis in een gelijkwaardige positie gooide roet in het eten. Koos Spreen Brouwer probeerde het spel te forceren door een doorbraak voor twee schijven. Meer dan een punt leverde het niet op. Henk Stoop bracht de 8-8 op het scorebord. Hij toonde zich in het late middenspel slagvaardiger en besliste het gewonnen maar lastige eindspel.

Tweede klasse

De Batavieren-DC Heteren 2 7-1
De 7-1 voor De Batavieren tegen het jonge kwartet uit Heteren was de eerste winst voor de dammers uit Dodewaard. De drie winstpartijen kwamen van Dies Bouwman, Krist Huiberts en Evert Verwoert. Kopman Henk van Tintelen speelde remise met Roel Keuken.

DAMMEN Uitslagen en Standen

Competitie Gelderse Dambond

Hoofdklasse (ronde 7)
Damcombinatie Nijmegen-DC Groesbeek 10-6, DZW Zutphen/Warnsveld-DC Lent 8-8, WSDV Wageningen-VTD Tiel 9-7, Combinatie Troesoe/DOG Arnhem-DC Hengelo 10-6, DUO Vorden-DVV Voorthuizen 12-4, PDC Putten-BDSV Barneveld 10-6.
Stand
WSDV 12 punten, DZW en DUO 11, DC Nijmegen 10, DC Lent 8, BDSV, DVV en DC Hengelo 6, CTD 5, PDC 4, VTD 3 en DC Groesbeek 2.

Eerste klasse Zuid (ronde 7)
DC Heteren-DC Nijmegen 2 6-10, Zwart-Wit;’86 Malden-Denk en Zet Culemborg 8-8, DEZ Ochten-DJZ Slijk Ewijk 8-8, DV Huissen-CTD 2 10-6, DC Lent 2-Slagvaardig 8-8 en ingehaald Slagvaardig-DV Huissen 9-7. Stand
DJZ 11 punten, DV Huissen 10, DC Nijmegen 2 9 (uit 6), DC Lent 2 7 (uit 6), CTD 2 en Slagvaardig 6 (uit 6), DC Heteren 6, Zwart-Wit’86 5 (uit 6), Denk en Zet 5, Ons Genoegen Haalderen 3 (uit 6) en DEZ 2 (uit 6).

Tweede klasse Zuid (ronde 5)
VTD 2-DCN 3 5-3, De Batavieren Dodewaard-DC Heteren 2 7-1 Stand CTD 3 en VTD 2 4 (uit 3), De Batavieren en DC Nijmegen 3 4 (uit 4) en DC Heteren 2 0 (uit 2).

Teamuitslagen
WSDV Wageningen-VTD Tiel 9-7
Mark Sanders-Ton van Adrichem 1-1, Arie Janssen van Doorn-Laurens Leimena 0-2, Marcel Monteba-Albert Eggink 2-0, Henk Kleinrensink-Anton Janssen 1-1, Jaap Vink-Johan de Jong 1-1, Derk Kleinrensink-Ruud Fintelman 2-0, Harry Doomernik-Piet Cevaal 1-1, Gerard Zijlema-Dik van Ommeren 1-1

DEZ Ochten-DJZ Slijk Ewijk 8-8
Marius Hol junior-Henk Bötzel 1-1, Frans van der Veer-Arnold van Lavieren 2-0, Carl Meijer-Piet Gebbing 0-2, Mirjam Hol-Joop Elings 2-0, Cees Buis-Jan Huisman 0-2, Bep Janssen-Henk Veens 1-1, Dik Hermsen-André Tijssen 1-1, Wim Buis-Henk Quint 1-1

Zwart-Wit’86 Malden-Denk en Zet Culemborg 8-8
Frank Barten-niet opgekomen 2-0, Henk Rutjes-Sjoerd ten Brinke 0-2, Stef Migchelbrink-Henk Stoop 0-2, Ton Peters-Roderick de Raad 1-1, Piet Zegers-Co de Jongh 1-1, Willy Peelen-Ad Bronk 1-1, Martin van der Velde-Koos Spreen Brouwer 1-1, Willy Janssen-Cees Versluis 2-0

De Batavieren Dodewaard-DC Heteren 2 7-1
Henk van Tintelen-Roel Keuken 1-1, Dies Bouwman-A. van Brandenburg 2-0, Krist Huiberts-R. van Brandenburg 2-0, Evert Verwoert-A. Bemelmans 2-0

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 19, 2006 23:14

Website De Telegraaf, 19 december 2006
http://www.telesport.nl/979569/Dammers_ ... winst.html

Dammers sluiten groepsfase af met winst

DAKAR - De Nederlandse damploeg heeft de groepsfase van het WK voor landenteams in Dakar met winst afgesloten. Invaller Ron Heusdens, Gerard Jansen en Erno Prosman zorgden tegen Benin dinsdag voor drie winstpartijen. Kees Thijssen mocht van coach Rob Clerc toekijken. Letland won met 4-2 van Senegal 4.

Nederland en Letland eindigden op 16 punten, maar de Letten werden groepswinnaar. Nederland komt in de kwartfinale uit tegen de nummer drie van de andere groep. Die tegenstander is nog niet bekend.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 20, 2006 10:11

Website De Telegraaf, 20 december 2006
http://www.telesport.nl/980707/Dammers_ ... inale.html

Dammers treffen Kameroen in kwartfinale

DAKAR - De Nederlandse damploeg komt woensdag in de kwartfinale van het wereldkampioenschap voor landenteams uit tegen Kameroen. Nederland eindigde in de groepsfase als tweede achter Letland en dwong daarmee een duel af met de nummer drie uit de andere poule.

Dat werd Kameroen dat met aanvoerder Jean Marc Ndjofang en Léopold Kouagueu zich in korte tijd heeft opgewerkt richting wereldtop. Als de Nederlandse dammers, normaal gesproken Kees Thijssen, Gerard Jansen en Erno Prosman, van Kameroen winnen wacht in de halve finale vermoedelijk damgrootmacht Rusland.
De Telegraaf, 20 decembre 2006

Nederland in kwartfinale

DAKAR, woensdag
Nederland heeft de kwalificatie bij de laatste acht van het WK dammen voor teams in Senegal met een maximale score tegen het nieuwe Afrikaanse damland Benin afgesloten. Concurrent Letland won echter ook met 4-2 van Senegal 4. Beide teams hebben evenveel wedstrijd- als bordpunten, maar in het onderlinge duel won Letland aan een hoger bord. Hierdoor is de kans groot dat Nederland na winst in de kwartfinales tegen Rusland moet aantreden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 20, 2006 19:51

Website De Telegraaf, 20 december 2006
http://www.telesport.nl/984087/___Damme ... hotel.html

Dammers gegijzeld in hotel

door Harm Wiersma

DAKAR - De Nederlandse spelers en hun coach Rob Clerc zijn in de ochtend bij het ingaan van de kwartfinales even kort gegijzeld in het spelershotel in het centrum van Dakar. Iedereen wilde uitchecken om op eigen kosten naar het voorname hotel Le Meridien President te gaan, maar het hotel wilde de bagage niet meegeven omdat de organisatie de rekening nog niet heeft betaald. De spelersbus was inmiddels vertokken en de Nederlanders mochten pas een uur later weg met een taxi.

Nederland treedt vandaag aan tegen het Afrikaanse Kameroen, terwijl gastland Senegal tegen het sterke Rusland moet. De wedstrijden van de laatste acht worden gespeeld volgens het systeem van ‘sudden death’. Eindigt de wedstrijd gelijk dan wordt na een pauze van een half uur verder gespeeld in versneld tempo tot er een winnaar komt. Wint Nederland en Rusland dan is Rusland de opponent van Nederland in de halve finales.

Daarnaast bestaat de competitie uit het duel tussen de Baltische landen Letland tegen Estland en speelt Litouwen tegen Witrusland. Vanmiddag wordt een damdelegatie verwacht bij president Abdoulaye Wade voor een korte audiëntie. De delegatie uit de damwereld wordt geleid door voorzitter Vladimir Ptitsin, die ooit financieel minister van het Siberische Jakoetie was.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 20, 2006 23:29

Website De Telegraaf, 20-12-2006
http://www.telesport.nl/984856/Dammers_ ... le_WK.html

Dammers naar halve finale WK

DAKAR - De Nederlandse damploeg heeft woensdag de halve finale van het wereldkampioenschap voor landenteams bereikt. Erno Prosman, Kees Thijssen en Gerard Jansen bleken na een barrage te sterk voor Kameroen.

Na de reguliere wedstrijden was de stand 3-3. In de barrage zorgde Thijssen voor het verschil. Hij versloeg Leopold Kouogueu en gaf daarmee Nederland een plek in de halve finale. Daarin is Rusland de opponent. De Russen, favoriet voor de titel, hadden veel moeite om Senegal te verslaan. Pas in de derde barrage kregen ze de Afrikanen op de knieën.
<center>Image
Kees Thijssen
foto: Siep Korteling</center>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 21, 2006 11:32

De Telegraaf, 21 december 2006

DAMMERS GEGIJZELD IN HOTEL

Image

DAKAR, donderdag
De Nederlandse spelers en hun coach Rob Clerc zijn in de ochtend bij het ingaan van de kwartfinales even kort gegijzeld geweest in het spelershotel in het centrum van Dakar. Iedereen wilde uitchecken om op eigen kosten naar het voorname hotel Le Meridien President te gaan, maar het hotel wilde de bagage niet meegeven, omdat de organisatie de rekening nog niet heeft betaald. De spelersbus was inmiddels vertrokken en de Nederlanders mochten pas een uur later weg met een taxi.

Nederland was in de kwartfinales te sterk voor Kameroen, terwijl het sterke Rusland gastheer Senegal opzij zette. De laatste werd een marathonpartij waar geen einde aan leek te komen. Waar alle andere landen al in het hotel waren gearriveerd, deden de Afrikanen en Russen liefst zeven uur over hun wedstrijd.

Door de zege is Rusland nu de opponent van Nederland in de halve finales. Daarnaast bestaat de competitie uit het duel tussen de Baltische landen Letland en Estland en speelt Litouwen tegen WitRusland. de opponent van Nederland in de halve finales. Daarnaast bestaat de competitie uit het duel tussen de Baltische landen Letland en Estland en speelt Litouwen tegen WitRusland.
Vanmiddag wordt een damdelegatie verwacht bij president Abdoulaye Wade voor een korte audiëntie. De delegatie uit de damwereld wordt geleid door voorzitter Vladimir Ptitsin, die ooit financieel minister van het Siberische Jakoetië was.

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Thu Dec 21, 2006 12:54

Op verzoek plaats ik deze.

Citaat
"In dit verband is het aardig om te weten dat ik deze zomer van een door ouders ingehuurde mediator het advies heb gekregen om niet meer te proberen met Haitze Meurs afspraken te maken, omdat dat toch zinloos is (en dan druk ik me netjes uit).

Henk Stoop
Tot voor kort jarenlang de grootste geldgever van het Culemborgse dammen."

Reactie van de genoemde mediator:

Ik heb deze zomer gesprekken gevoerd met de heer Stoop en leden uit het bestuur van damclub Culemborg. Doelstelling was het (weer) werkbaar maken van de samenwerking. In dat verband heb ik geadviseerd om vooral te investeren in samenwerkingsrelaties die een goede kans van slagen hebben. Aan de andere kant het advies om relaties die verstoord zijn vanwege gebrek aan vertrouwen waar (functioneel)mogelijk uit de weg te gaan. Bij 'gaten' die daardoor mogelijk vallen zoeken naar mensen die wederzijds vertrouwen genieten en die een intermediaire rol kunnen vervullen.

In bovenstaand licht klopt de uitspraak van de heer Stoop in zekere zin. Maar ik vrees dat zonder deze toelichting de lezer ook ten onrechte zou kunnen denken dat ik persoonlijk vind dat er met de heer Meurs geen fatsoenlijke afspraken zijn te maken. Ik ken de heer Meurs niet en kan over zijn eventuele betrouwbaarheid geen enkele uitspraak doen (als ik dat al zou willen). De achtergrond van mijn advies kwam (zoals hierboven toegelicht) voort uit een ander motief.

PS Omdat ik geen dammer ben kan ik alleen via een geregistreerd lid deze reactie op deze site plaatsen.

Johan de Kleuver

henk stoop

Post by henk stoop » Thu Dec 21, 2006 18:07

rijmer wrote:Op verzoek plaats ik deze.

Citaat
"In dit verband is het aardig om te weten dat ik deze zomer van een door ouders ingehuurde mediator het advies heb gekregen om niet meer te proberen met Haitze Meurs afspraken te maken, omdat dat toch zinloos is (en dan druk ik me netjes uit).

Henk Stoop
Tot voor kort jarenlang de grootste geldgever van het Culemborgse dammen."

Reactie van de genoemde mediator:

Ik heb deze zomer gesprekken gevoerd met de heer Stoop en leden uit het bestuur van damclub Culemborg. Doelstelling was het (weer) werkbaar maken van de samenwerking. In dat verband heb ik geadviseerd om vooral te investeren in samenwerkingsrelaties die een goede kans van slagen hebben. Aan de andere kant het advies om relaties die verstoord zijn vanwege gebrek aan vertrouwen waar (functioneel)mogelijk uit de weg te gaan. Bij 'gaten' die daardoor mogelijk vallen zoeken naar mensen die wederzijds vertrouwen genieten en die een intermediaire rol kunnen vervullen.

In bovenstaand licht klopt de uitspraak van de heer Stoop in zekere zin. Maar ik vrees dat zonder deze toelichting de lezer ook ten onrechte zou kunnen denken dat ik persoonlijk vind dat er met de heer Meurs geen fatsoenlijke afspraken zijn te maken. Ik ken de heer Meurs niet en kan over zijn eventuele betrouwbaarheid geen enkele uitspraak doen (als ik dat al zou willen). De achtergrond van mijn advies kwam (zoals hierboven toegelicht) voort uit een ander motief.

PS Omdat ik geen dammer ben kan ik alleen via een geregistreerd lid deze reactie op deze site plaatsen.

Johan de Kleuver
Johan de Kleuver heeft 58 e-mails te zien gekregen, waarvan een aantal van Haitze Meurs. Op basis daarvan is een heel goed beeld te vormen over sfeer en betrouwbaarheid. Blijkbaar heeft hij ze niet gelezen.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Thu Dec 21, 2006 20:59

... verkeerde rubriek ...

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 22, 2006 01:05

Website De Telegraaf, 22 december 2006
http://www.telesport.nl/990121/Dammers_ ... rrage.html

Dammers verliezen in derde barrage

Image
Kees Thijssen op archiefbeeld.
Foto: Foto Rias Immink

DAKAR - De Nederlandse dammers zijn er donderdagavond niet in geslaagd de finale te bereiken van het wereldkampioenschap voor landenteams. Het trio Kees Thijssen, Alexander Prosman en Gerard Jansen boog in de derde barrage voor Rusland: 1-5. De Russen zitten in de eindstrijd tegenover Letland, dat zeven verlengingen nodig had om Wit-Rusland er onder te krijgen.

In de partijen met normale bedenktijd werd het evenwicht niet verstoord. Thijssen speelde als kopman van Oranje aan het eerste bord remise tegen Alexej Tsjizjov. Prosman en Jansen hielden hun duels met respectievelijk Morodoulo Amrillajev en Aleksander Georgiev eveneens in balans. In de tweede barrage, met nog maar ruim tien minuten op de klok, verloor Thijssen, maar maakte Prosman die misser goed. Daarna ging het sneldammen mis. Alleen Jansen kwam nog remise overeen.

Het treffen Wit-Rusland - Letland was een slijtageslag. De spelers waren in totaal negen uur in touw. In de zevende barrage viel de beslissing. Guntis Valneris zorgde daar persoonlijk voor tegen Ihar Michaltsjenka. Hij besliste het vijfde vluggertje met slechts vijf minuten bedenktijd eindelijk in zijn voordeel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 22, 2006 11:36

<center>Image
Dammers in vierde barrage kopje onder

Van onze dammederwerker

DAKAR, vrijdag
De halve finales van het WK teams brachten gisteravond pas laat een beslissing. Rusland en Nederland speelden steeds gelijk en ook de topduels tussen Wit-Rusland en Estland en gastland Senegal tegen Kameroen brachten aanvankelijk geen beslissing.

In de derde barrage was Nederland vlak bij een beslissende zege door een snelle winst van Erno Prosman op Murodullo Amrilloev. Maar wereldkampioen Alexei Tsjizjov scoorde vanuit een gunstige zes-om-zespositie de gelijkmaker. Gerard Jansen hield bekwaam stand tegen de al even gevaarlijke WK-uitdager Alexander Georgiev. In de vierde barrage ging Nederland echter onderuit. Zowel wereldkampioen Alexei Tsjizjov als Amrilloev won zijn partij.

Belangrijkste uitslagen: Rusland-Nederland 5-1, Witrusland-Letland 3-3, Senegal-Kameroen 5-1, Estland-Litouwen 1-5, Senegal-Guadeloupe 4-2, Burkina Faso-vrouwenteam 2-4, Frankrijk-Senegal III 4-2, Guinee-Senegal II 4-2, Ivoorkust-Benin 4-2, India-Mali 0-6.

Voorpost

Post by Voorpost » Fri Dec 22, 2006 11:58

Hanco Elenbaas wrote:
http://www.telesport.nl/990121/Dammers_ ... rrage.html

Dammers verliezen in derde barrage

Image
Kees Thijssen op archiefbeeld.
Foto: Foto Rias Immink

DAKAR - De Nederlandse dammers zijn er donderdagavond niet in geslaagd de finale te bereiken van het wereldkampioenschap voor landenteams. Het trio Kees Thijssen, Alexander Prosman en Gerard Jansen boog in de derde barrage voor Rusland: 1-5. De Russen zitten in de eindstrijd tegenover Letland, dat zeven verlengingen nodig had om Wit-Rusland er onder te krijgen.

In de partijen met normale bedenktijd werd het evenwicht niet verstoord. Thijssen speelde als kopman van Oranje aan het eerste bord remise tegen Alexej Tsjizjov. Prosman en Jansen hielden hun duels met respectievelijk Morodoulo Amrillajev en Aleksander Georgiev eveneens in balans. In de tweede barrage, met nog maar ruim tien minuten op de klok, verloor Thijssen, maar maakte Prosman die misser goed. Daarna ging het sneldammen mis. Alleen Jansen kwam nog remise overeen.

Het treffen Wit-Rusland - Letland was een slijtageslag. De spelers waren in totaal negen uur in touw. In de zevende barrage viel de beslissing. Guntis Valneris zorgde daar persoonlijk voor tegen Ihar Michaltsjenka. Hij besliste het vijfde vluggertje met slechts vijf minuten bedenktijd eindelijk in zijn voordeel.
Leuk voor Baljakin dat ze zijn vervanger Alexander noemen Image

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Fri Dec 22, 2006 13:04

Voorpost wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het trio Kees Thijssen, Alexander Prosman en Gerard Jansen
Leuk voor Baljakin dat ze zijn vervanger Alexander noemen
Of zou Presman in Dakar zitten, en wij maar allemaal denken dat dat Prosman moet zijn?
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Dec 22, 2006 22:25

http://www.telesport.nl/993671/Nederlan ... brons.html

Nederlandse dammers missen brons

Image
Gerard Jansen

DAKAR - De Nederlandse damploeg vertrekt zonder WK-medaille naar huis. Het drietal Kees Thijssen, Erno Prosman en Gerard Jansen verloor vrijdag in Dakar de strijd om het brons tegen Wit-Rusland: 2-4.
Rusland werd wereldkampioen ten koste van Letland. Alexej Tsjizjov maakte het verschil. Hij versloeg Roberts Misans. Alexander Georgiev en Morodoelo Amrillajev deelden de punten met hun Letse opponent, respectievelijk Raymonds Vipulis en Guntis Valneris.

Oranje-kopman Thijssen liet zich in zijn laatste partij van het toernooi in Senegal verrassen door Andrej Valjoek. Jansen kwam remise overeen met Anatoli Gantwarg. Hetzelfde deed Prosman tegen Ihar Michaltsjenka.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Dec 23, 2006 10:28

De Telegraaf, 23 december 2006

Nederlandse dammers teleurstellend vierde

Image

DAKAR, zaterdag
Het Russische damteam, met wereldkampioen Alexei Tsjizjov, Alexander Georgiev, Murodullo Amrilloev en reserve Alexander Getmanski, heeft door 4-2 winst in het rechtstreekse duel tegen Letland opnieuw de wereldtitel voor teams op zijn naam geschreven. De laatste keer (2005 in Italië) was Rusland ook de sterkste. Nederland werd teleurstellend vierde na een nederlaag tegen Wit-Rusland.

Kees Thijssen verloor na een gunstig middenspel van Andrey Valiuk, die vorig jaar nog wereldkampioen van het kleine bord was. De zege van Rusland hing lang aan een zijden draadje, omdat oud-wereldkampioen Guntis Valneris het eindspel dreigde te winnen van Amrilloev. Wereldkampioen Tsjizjov had de winst al opgeëist tegen voormalig jeugdwereldkampioen Robert Misans. Senegal werd uiteindelijk nog vijfde na winst in de barrages op Litouwen.

Op dit kampioenschap was er uiteindelijk opnieuw een overheersende rol weggelegd voor de Oost-Europese landen. De Afrikaanse teams boden goed tegenstand, maar kwamen uiteindelijk door een gebrek aan discipline niet in aanmerking voor de hoogste plaatsen.

Het toernooi werd eigenlijk financieel gered door persoonlijk ingrijpen van de Senegalese president Abdoulaye Wade, die borg stond voor de vereiste budgetten. De meeste partijen vonden plaats in het voorname hotel Le Meridien President, waar overigens alleen de officials verbleven. De laatste ronden trok een aantal delegaties gedeeltelijk op eigen kosten in het vijfsterrenhotel, om over betere faciliteiten te beschikken.

Uitslagen WK dammen:
Letland – Rusland 2-4, Nederland – Wit-Rusland 2-4, Senegal – Litouwen 4-2 (na barrages), Estland – Kameroen 1-5, Guinee – Frankrijk 2-4 (na barrages), Senegal 3 – Senegal 2. 1-5, Ivoorkust – Senegal 4. 5-1, Guadeloupe – Benin 1-5, India – Burkina Faso 0-6.

Eindstand aan kop:
1. Rusland. 2. Letland. 3. Wit-Rusland. 4. Nederland. 5. Senegal. 6. Litouwen. 7. Kameroen.

Post Reply