Bondscompetitie 2006-2007

Post Reply
Dieter

Post by Dieter » Mon Dec 11, 2006 23:50

archimedes wrote:Ik vond het eerst een beetje vreemd dat iemand als Dieter die 40-zettenregel "grote onzin" noemt, terwijl hij op 24 juni j.l. in Woerden, samen met 21 andere wijze mannen, ingestemd heeft met deze aanpassing van de spelregels. Dieter heeft dat zelf inmiddels toegelicht: kennelijk woog voor hem het belang van harmonisatie met de FMJD-regels zwaarder dan zijn eigen visie op dit onderwerp. Die redenering kan ik begrijpen. Gevolg is dan wel dat je moet accepteren dat arbiters die nieuwe regel ook opvolgen. Zoals ik het begrepen heb heeft Roel Küppers zowel naar de letter als naar de geest van het betreffende reglementsartikel gehandeld. De regel beoogt immers om salonremises te voorkomen en dat was (afgaande op de berichtgeving; helaas kon ik er zelf niet bij zijn i.v.m. damverplichtingen elders) duidelijk het geval op bord 10 in Berg en Terblijt. M.i. treft de arbiter van dienst dan ook geen enkele blaam. Ook van mij mag die 40-zettenregel onmiddellijk weer afgeschaft worden, maar om in het onderhavige voorval de pijlen op Roel te richten lijkt mij niet correct.

Hopelijk breekt dat ene bordpuntje geen van beide clubs op en dan stelt deze kwestie eigenlijk niet veel meer voor. 't Was in ieder geval goed voor de publiciteit, ik zag vanochtend - in tegenstelling tot wat Andy hier suggereerde - een behoorlijk artikel met grote kleurenfoto in De Limburger. Zie http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/12 ... 014_80.php
Niemand neemt Roel iets kwalijk Bert, ook ik niet. Zijn besluit was volledig correct.
De publiciteit heeft nagenoeg niets te doen met het voorval de pers was vooraf reeds aanwezig, twee fotografen en een verslaggever waren naar Berg en Terblijt gekomen, het 0-0 geval was alleen dankbaar onderwerp van het verhaal en dat is dan weer jammer, of misschien ook niet het is maar hoe je het zou willen bekijken.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Dec 12, 2006 02:20

Wat ik trouwens niet begrijp is dat Eddy Bude vooraf remise overeenkomt. Is hij niet de hoop van RAES Maastricht in bange dagen? Hij moet als sterkste speler het team op sleeptouw nemen en voor de winst gaan. Zeker tegen Olga, die dit seizoen achter het bord nogal kwetsbaar is.

Dieter

Post by Dieter » Tue Dec 12, 2006 09:33

Bert Zwart wrote:Wat ik trouwens niet begrijp is dat Eddy Bude vooraf remise overeenkomt. Is hij niet de hoop van RAES Maastricht in bange dagen? Hij moet als sterkste speler het team op sleeptouw nemen en voor de winst gaan. Zeker tegen Olga, die dit seizoen achter het bord nogal kwetsbaar is.
Ik geloof niet dat de spelers al vooraf remise overeengekomen waren. Olga had die dag wel een remise opdracht en volgens mij is op de 21e zet het remise aanbod van Bude gekomen en gezien de opdracht accepteerde Olga dat direct zonder er bij na te denken. In andere voorkomende gevallen zullen de spelers in zo'n geval even samen de resterende zetten opschrijven en dan pas de hand schudden hier ging het dus even anders.
Bude zal gezien zijn bord 10 best wel de opdracht gehad hebben om op winst te spelen voor maastricht maar na 20 zetten moet Bude dit als een niet haalbare taak gezien hebben.

archimedes

Post by archimedes » Tue Dec 12, 2006 14:11

Interview met arbiter Roel Küppers in De Limburger/Limburgs Dagblad van vandaag: http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/12 ... 70_573.php

VibeMan

Post by VibeMan » Thu Dec 14, 2006 10:48

Damnacht Westerhaar
2006

Gesponsord door;

AALDERINK SPUIT- EN MOFFELBEDRIJF

Als vanouds, de gezelligste damnacht van Nederland.

Donderdag 28 Dec. 21.00 uur tot Vrijdag 29 Dec. 8.00 uur

Clubgebouw D.E.Z. Asterstraat 28 te Westerhaar

Zaal open vanaf 20:00 uur!

Grote geldprijzen in alle klassen:

Hoofdklasse 1e prijs € 150,-- 2e prijs € 100,-- 3e prijs € 75,--
1e klasse 1e prijs € 100,-- 2e prijs € 75,-- 3e prijs € 50,--
2e klasse 1e prijs € 75,-- 2e prijs € 50,-- 3e prijs € 25,--

Overige prijzen zijn in de vorm van vleesprijzen. Deze zullen worden vastgesteld aan de hand van het aantal deelnemers.

Speeltempo: 10 minuten per speler per partij
Inschrijfgeld: 5,- euro per persoon

Opgave tot woensdag 27 december 2006 per mail: ghessing@yahoo.com of tel; 06-55717984.
website: http://www.damclubwittevanmoort.nl

TOT ZIENS IN WESTERHAAR

Karvinen

Post by Karvinen » Thu Dec 14, 2006 12:44

archimedes wrote:Interview met arbiter Roel Küppers in De Limburger/Limburgs Dagblad van vandaag: http://mgl.digi-dition.nl/daily/2006/12 ... 70_573.php
Wat een eenzijdig verhaal zeg over deze "superarbiter". Besluiten heeft hij inderdaad nooit teruggedraaid, zelfs geen foute...waarvoor hij zelfs bij inzien achteraf niet eens persoonlijk de gedupeerde erover aanspreekt. [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img] Als je als arbiter verwacht dat spelers de reglementen kennen, zal je toch eerst eens zelf alle regels goed moeten kennen.

En Vibeman, hou eens op met dat misselijk gespam van jou. Open een eigen topic en vervuil andere topics niet hiermee!

Superman

Post by Superman » Thu Dec 14, 2006 17:30

Geleen had gewoon onder protest het wedstrijdformulier moeten tekenen.

De superarbiter geeft zelf toe, dat hij niet heeft gezien dat de spelers 40 zetten hebben gedaan (zie artikel in de krant)!!!!!!!!!!!!!

Wel heeft hij geconstateerd [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] dat er op het notatiebiljet [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] geen 40 zetten zijn gedaan! Krijg je hiervoor tegenwoordig een nul???? Lijkt me zeker van niet!!!!!

Alex

Post by Alex » Thu Dec 14, 2006 17:36

Superman wrote:Geleen had gewoon onder protest het wedstrijdformulier moeten tekenen.

De superarbiter geeft zelf toe, dat hij niet heeft gezien dat de spelers 40 zetten hebben gedaan (zie artikel in de krant)!!!!!!!!!!!!!

Wel heeft hij geconstateerd [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] dat er op het notatiebiljet [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] geen 40 zetten zijn gedaan! Krijg je hiervoor tegenwoordig een nul???? Lijkt me zeker van niet!!!!!
Als er op het notatiebiljet minder dan 40 zetten staan, mag aangenomen worden dat er ook minder dan 40 zetten zijn gedaan, er is namelijk een notatieplicht, tenzij er sprake is van minder dan 5 minuten bedenktijd (of dat men niet kan noteren). Gewoon correct gehandeld dus.

Laat dit een les zijn voor iedereen die remise afspreekt: gewoon 40 zetten spelen...

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Thu Dec 14, 2006 17:45

Korte visie:

Met een arbiter die volgens de regels handelt lijkt me niks mis. De 40-zettenregel bestaat nu eenmaal.

Roel Küppers is nu eenmaal een soort Geert Wilders onder de arbiters, maar heeft het dit maal wel bij het rechte eind.

Keerzijde: hij kan volgens mij niks hard maken omdat beide notatiebiljetten zijn aangevuld tot en met de veertigste zet. Ik zie een mooi telefoongesprek volgen:

KNDB: Goeiemorgen.
Olga: Goeiemorgen, ik heb een vraag.
KNDB: Vraagt u maar.
Olga: Ik zie dat ik voor mijn remise in de bondscompetitie niet beloond ben.
KNDB: Klopt u bent volgens de arbiter voor de veertigste zet remise overeengekomen.
Olga: Maar er staat toch gewoon veertig gespeelde zetten op mijn notatiebiljet?
KNDB: U mag geen remise maken voordat er 40 zetten gespeeld zijn
Olga: die zijn gespeeld..

En nu?

Wanneer is het eigenlijk écht remise?
Als beide een speler een remiseaanbod met ja geantwoord heeft?
Als handen geschud zijn?
Als de klok tot stilstand gebracht is?

Alex

Post by Alex » Thu Dec 14, 2006 17:51

Tijn wrote:Wanneer is het eigenlijk écht remise?
Als beide een speler een remiseaanbod met ja geantwoord heeft?
Als handen geschud zijn?
Als de klok tot stilstand gebracht is?
Lijkt mij de eerste mogelijkheid.

Overigens, de teamleiders hebben de 0-0 op het formulier met hun handtekening geaccepteerd.

En de laatste 19-20 zetten zijn er later bijgefromnmeld, dat is vast wel door een handschriftkundige aan te tonen [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]

Superman

Post by Superman » Thu Dec 14, 2006 18:30

Alex,

Sinds wanneer tellen het aantal zetten dat op het notatieformulier staat geschreven????

NIET dus. Als ik er 50 noteer, en het zijn er maar 49 in werkelijkheid, dan heb ik gewoon verloren.

In dit geval, met een beetje fantasie dat wel, maar weerleg het maar voor de 100%, draai ik het gewoon om!

Wat telt zijn de WERKELIJK gespeelde zetten. En aangezien de arbiter niet 100% zeker weet dat er minder zijn gespeeld (natuurlijk, hij mag aannemen dat het er minder zijn, terecht zelfs zijn aanname, maar het is geen feit!), hoe kan hij dan de partij verloren verklaren?? De spelers beweren dat ze 40 zetten gespeeld hebben, arbiter kan dat niet weerleggen maar kan wel constateren dat de noatatie niet klopt/volledig is.

In het kort: het woord van de arbiter tegen het woord van de spelers.....

AnDa

Post by AnDa » Thu Dec 14, 2006 19:18

Ik vond vandaag een mailtje in mijn postvak van een erkende en hoog aangeschreven arbiter. Ik zal het hieronder vermelden!!!

Hallo Andy,

Een reactie op de 0-0 uitslag n.a.v. het geschrevene op het forum.
Het is toegestaan (en staat zelfs in de arbitershandleiding op pagina 13 bijna onderaan) dat een arbiter de spelers die 0-0 voor de 40e zet overeenkomen, de gelegenheid aanbiedt alsnog de 40 zetten te produceren.
Nu weet ik niet hoe het bij jullie precies is gegaan, maar ik wilde dit toch even kwijt.

archimedes

Post by archimedes » Thu Dec 14, 2006 19:36

AnDa wrote:Ik vond vandaag een mailtje in mijn postvak van een erkende en hoog aangeschreven arbiter. Ik zal het hieronder vermelden!!!

Hallo Andy,

Het is toegestaan (en staat zelfs in de arbitershandleiding op pagina 13 bijna onderaan) dat een arbiter de spelers die 0-0 voor de 40e zet overeenkomen, de gelegenheid aanbiedt alsnog de 40 zetten te produceren.
Nu weet ik niet hoe het bij jullie precies is gegaan, maar ik wilde dit toch even kwijt.
Het is gebruikelijk dat de arbiter, als hij constateert dat de spelers remise zijn
overeengekomen voordat veertig zetten zijn gespeeld, hen één keer de kans geeft om de
partij voort te zetten.
Gebeurt dit niet, dan hebben beide spelers de partij verloren. De uitslag wordt dan 0-0.
De enige uitzondering op deze regel is als een partij al remise is op grond van artikel 9.2,
maar dat komt weinig voor.

Zie http://www.kndb.nl/cms/images/stories/0 ... eiding.pdf

AnDa

Post by AnDa » Thu Dec 14, 2006 20:07

archimedes wrote:
AnDa wrote:Ik vond vandaag een mailtje in mijn postvak van een erkende en hoog aangeschreven arbiter. Ik zal het hieronder vermelden!!!

Hallo Andy,

Het is gebruikelijk dat de arbiter, als hij constateert dat de spelers remise zijn
overeengekomen voordat veertig zetten zijn gespeeld, hen één keer de kans geeft om de
partij voort te zetten.
Gebeurt dit niet, dan hebben beide spelers de partij verloren. De uitslag wordt dan 0-0.
De enige uitzondering op deze regel is als een partij al remise is op grond van artikel 9.2,
maar dat komt weinig voor.

Zie http://www.kndb.nl/cms/images/stories/0 ... eiding.pdf
Dat werpt (wellicht) een nieuw licht over deze kwestie.
Weliswaar staat er duidelijk 'Het is gebruikelijk dat' (dus geen harde eis), maar aan de andere kant is het natuurlijk overduidelijk dat de arbiter dat in deze kwestie NIET gedaan heeft. Beide spelers hadden (gezien de gang van zaken) zeker de kans gegrepen om hun partij voort te zetten!

Biedt deze passage uit de arbitershandleiding de mogelijkheid om de partij achteraf dus toch nog in een 1-1 te veranderen?

Superman

Post by Superman » Thu Dec 14, 2006 20:24

Heren,

Met gezond verstand is toch duidelijk dat de arbiter nooit een 0-0 kan toekennen op grond van de 40 zettenregel op basis van enkel de notatie.
Een arbiter kan vrijwel nooit bewijzen dat er minder dan 40 zetten zijn gedaan.

Daarom had dat wedstrijdformulier nooit zonder protest/opmerking geteknd mogen worden.

Hoe dan ook, ik blijf wel de beslissing van de superarbiter fout vinden.

Post Reply