Bondscompetitie 2006-2007

Post Reply
AnDa

Post by AnDa » Sun Dec 10, 2006 16:32

De KNDB voerde 'm in, omdat de regel bij de FMJD al veel langer bestaat.
Een aangezien deze regel geen enkel nut heeft en niet werkt (zie mijn eerder genoemde voorbeelden) wordt het tijd dat de FMJD deze regel terugdraait, waarna ook de KNDB hem met goed fatsoen kan opruimen!

Waar kan ik mij melden: bij Pieter?

composite

Post by composite » Sun Dec 10, 2006 17:14

Wat is de uitslag van de wedstrijd als alle spelers voor de 40e zet remise overeenkomen: 0-0 of 10-10?

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Dec 10, 2006 17:26

Dieter wrote:
GuidoB wrote:Het maakt alleen iets uit voor de rating. Reglementaire uitslagen worden immers niet meegenomen. Dus heel slim van Eddy om te snel remise te geven! Tip voor een ieder met een hoge rating die niet kan winnen van een speler met een lagere rating: geef remise voor de 40e zet en dring er bij de arbiter op aan om een 0-0 toe te kennen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Mag toch hopen dat de partij die immers is gespeeld wel voor de rating van de spelers wordt meegenomen.
En hoe hoop je dat deze partij wordt meegenomen? Ik kan niets anders bedenken dan als verliespartij voor beide spelers. Ze hebben immers geen punten gehaald. Het enige alternatief is niet meenemen.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Dec 10, 2006 17:41

Alex wrote:De KNDB voerde 'm in, omdat de regel bij de FMJD al veel langer bestaat.
De FIDE heeft ooit zo'n regel gehad. Nadat bij verschillende toernooien volledig belachelijke partijen van 30 zetten (of wat dan ook de limiet was) gespeeld waren, hebben ze hem maar teruggedraaid.
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

AnDa

Post by AnDa » Sun Dec 10, 2006 18:03

Ik heb mijn voorbereiding voor mijn volgende partij al klaar:
01. 32-28 19-23 02. 28*19 14*23 03. 37-32 10-14 04. 35-30 05-10 05. 40-35 14-19 06. 41-37 23-28 07. 32*05 17-21 08. 33-29 21-26 09. 38-33 11-17 10. 43-38 17-21 11. 49-43 07-11 12. 30-24 01-07 13. 29-23 20*49 14. 35-30 18*29 15. 33*24 49-35 16. 05-32 35-49 17. 32-05 49-35 18. 05-32 etc.
Hoewel... mijn tegenstander kan natuurlijk remise claimen omdat er driemaal dezelfde stand op het bord komt. Maar tegelijkertijd zal de arbiter constateren dat er wederzijds nog geen 40 zetten gedaan zijn en zal daarom na de remiseclaim de partij voor BEIDE partijen verloren verklaren (en dat terwijl ik in deze variant natuurlijk nog vol op de winst speel) [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] . Toch maar niet dus.
Lastig spelletje, dat dammen...

ildjarn

Post by ildjarn » Sun Dec 10, 2006 18:24

AnDa wrote:Hoewel... mijn tegenstander kan natuurlijk remise claimen omdat er driemaal dezelfde stand op het bord komt. Maar tegelijkertijd zal de arbiter constateren dat er wederzijds nog geen 40 zetten gedaan zijn en zal daarom na de remiseclaim de partij voor BEIDE partijen verloren verklaren
SWR 13.4: "Een partij waarin remise wordt overeengekomen voordat wederzijds veertig zetten zijn gedaan, wordt voor beide spelers verloren verklaard.".

Je kunt je afvragen of bij de situaties in SWR 9.2 remise 'overeengekomen wordt', aangezien het hier om reglementaire remises gaat. De remise wordt hierbij namelijk door een van de spelers opgeeist.
Lasst sie verrecken!

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Dec 10, 2006 18:37

GuidoB wrote:
Dieter wrote:
GuidoB wrote:Het maakt alleen iets uit voor de rating. Reglementaire uitslagen worden immers niet meegenomen. Dus heel slim van Eddy om te snel remise te geven! Tip voor een ieder met een hoge rating die niet kan winnen van een speler met een lagere rating: geef remise voor de 40e zet en dring er bij de arbiter op aan om een 0-0 toe te kennen. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Mag toch hopen dat de partij die immers is gespeeld wel voor de rating van de spelers wordt meegenomen.
En hoe hoop je dat deze partij wordt meegenomen? Ik kan niets anders bedenken dan als verliespartij voor beide spelers. Ze hebben immers geen punten gehaald. Het enige alternatief is niet meenemen.
Voor mij is de enige zinvolle optie om de partij als remise in de rating mee te nemen. Andere uitslagen (zoals beide een nederlaag) leiden alleen maar tot vervuiling van het ratingbestand. Als men de spelers zonodig wil bestraffen voor een snelle remise kan men beter een geldboete invoeren lijkt me. Want van een 0-0 wordt niemand blij, toch?

AnDa

Post by AnDa » Sun Dec 10, 2006 18:39

ildjarn wrote:
AnDa wrote:Hoewel... mijn tegenstander kan natuurlijk remise claimen omdat er driemaal dezelfde stand op het bord komt. Maar tegelijkertijd zal de arbiter constateren dat er wederzijds nog geen 40 zetten gedaan zijn en zal daarom na de remiseclaim de partij voor BEIDE partijen verloren verklaren
SWR 13.4: "Een partij waarin remise wordt overeengekomen voordat wederzijds veertig zetten zijn gedaan, wordt voor beide spelers verloren verklaard.".

Je kunt je afvragen of bij de situaties in SWR 9.2 remise 'overeengekomen wordt', aangezien het hier om reglementaire remises gaat. De remise wordt hierbij namelijk door een van de spelers opgeeist.

OK, er zit een verschil tussen overeenkomen en opeisen. Maar betekent dat als Olga en Eddy het op mijn manier gedaan hadden, er niks aan de hand was geweest en de spelers a.d.h.v. de reglementen niets verweten zou kunnen worden?
Tenzij je weer een artikel vindt waarin de spelers verweten kan worden niet op winst gespeeld te hebben. Ik ben (als ereklasse-invaller) ook niet zo op de hoogte van al die regels...

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sun Dec 10, 2006 18:44

Nog een leuke vraag voor de reglementenkenners onder ons. Speler A speelt een thuiswedstrijd in de clubcompetitie en komt wegens vertraging met de trein 45 minuten te laat de speelzaal binnen. Zijn tegenstander reisde met dezelfde trein en komt 50 minuten te laat. Hij heeft een bewijs van de conducteur bij zich dat er vertraging was. Met welke stand van de klok dient er aan de partij begonnen te worden?

ildjarn

Post by ildjarn » Sun Dec 10, 2006 19:36

Wieger Wesselink wrote:Nog een leuke vraag voor de reglementenkenners onder ons. Speler A speelt een thuiswedstrijd in de clubcompetitie en komt wegens vertraging met de trein 45 minuten te laat de speelzaal binnen. Zijn tegenstander reisde met dezelfde trein en komt 50 minuten te laat. Hij heeft een bewijs van de conducteur bij zich dat er vertraging was. Met welke stand van de klok dient er aan de partij begonnen te worden?
Mijn interpretatie:

19.4: Indien bij het begin van een partij (vergelijk artikel 10.3) beide spelers nog niet aanwezig waren, brengt de arbiter, zodra één der spelers aan het bord plaatsneemt, de tot dan toe verstreken tijd - zoals geregistreerd op de lopende klok van de witspeler - gelijkelijk ten laste van beide spelers. De klok wordt vervolgens weer in werking gesteld op de wijze zoals aangegeven in artikel 10.3.
19.5: Indien de afwezigheid van een speler bij het begin van de partij het gevolg blijkt te zijn van overmacht (de Wedstrijdvoorwaarden kunnen hieromtrent nadere bepalingen bevatten), brengt de arbiter, zodra de speler aan het bord heeft plaatsgenomen, diens klok terug in de aanvangsstand. De klok wordt vervolgens weer in werking gesteld op de wijze zoals aangegeven in artikel 10.3

Speler A komt binnen na 45 minuten. Tijd wordt verdeeld, A en B hebben dus beiden 22.5 minuten verbruikt. Speler A kan geen claim doen op 19.5, omdat hij thuisspeelt (bizarre regel, maar ja....). Speler B komt 5 minuten later binnen, kan deze claim wel doen, en heeft dus 0 minuten verbruikt. Bij aanvang om 12:50 is de klokverdeling dus: Speler A heeft 22.5 minuten verbruikt, speler B heeft 0 minuten verbruikt.
Lasst sie verrecken!

PeterHt

Post by PeterHt » Sun Dec 10, 2006 23:42

Wieger Wesselink wrote:Nog een leuke vraag voor de reglementenkenners onder ons. Speler A speelt een thuiswedstrijd in de clubcompetitie en komt wegens vertraging met de trein 45 minuten te laat de speelzaal binnen. Zijn tegenstander reisde met dezelfde trein en komt 50 minuten te laat. Hij heeft een bewijs van de conducteur bij zich dat er vertraging was. Met welke stand van de klok dient er aan de partij begonnen te worden?
Kunnen we nu alsnog protest indienen tegen de begintijd op de klok van Arjan v.d. Berg
Anders dan de door Arjan genoemde 'in de geest van de wedstrijd' genomen beslissing kan ik het terugzetten van de klok door de arbiter tot de 2:00 uur begintijd niet verklaren...

ildjarn

Post by ildjarn » Mon Dec 11, 2006 00:19

Nog een toevoeging. Ik heb eens de exacte tekst uit het programmaboekje van de NC bekeken. Deze luidt:
Een beroep op overmacht bij te laat arriveren is alleen mogelijk voor de bezoekende vereniging en geldt alleen voor het traject tussen de vestigingsplaats van het uitspelende team en de plaats waar de wedstrijd plaatsvindt.
Dus bij Wieger's vraag moet ook nog eens vermeld worden of speler B uit de plaats waar zijn team vandaan komt gekomen is of niet.

Tja, ik blijf die toevoeging vrij bizar vinden. Die was misschien wel leuk toen teams ook echt gewoon lokale teams waren, maar bij welk team komen tegenwoordig de spelers nog allemaal uit de plaats waar de club zich bevindt?
Lasst sie verrecken!

Dieter

Post by Dieter » Mon Dec 11, 2006 11:10

Piet Bouma wrote:
Dieter wrote:
Dit is toch een klucht, elke ronde zijn er partijen waarbij remise al vaststaat voor dat de partijen beginnen ....
Noemen we dat dan nog sport?
Ik neem aan Dieter, dat je onmiddellijk een lobby gaat starten om vooraf remise af te kunnen spreken. [img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]

Veel meer is het een klucht dat twee topspelers van Limburgse topclubs halverwege het seizoen nog steeds de wizigingen in de reglementen niet kennen.
Dat dit in de tweede klasse een keertje had kunnen voorkomen, nou ja, maar in de Ereklasse......?
Niet zo flauw doen Piet, ik schrijf toch nergens dat ik remise afspraken goedkeur? maar jij weet net als ik dat het gebeurt en veel meer dan we zouden willen. Alleen door te zeggen dat er X zetten gespeeld moeten worden verhelpen we dit niet.
Zal jou opmerking maar als een grapje lezen he [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Dat het ervaren spelers in de ereklasse helemaal niet mag overkomen is overigens correct

VibeMan

Post by VibeMan » Mon Dec 11, 2006 11:56

Voorlopige deelnemerslijst Damnacht Aalderink 2006

per 11 december 2006

Naam Woonplaats Club Rating Klasse

1 B. Provoost Zoetermeer Meurs denk en Zet 1441 Hoofdklasse
2 M. Barkel Vriezenveen Witte van Moort 1406 Hoofdklasse
3 M. Palmans Groningen Hijken DTC 1349 Hoofdklasse
4 V. Tomass Letland - 1349 Hoofdklasse
5 N. lugthart Hattemerbroek Witte van Moort 1299 Hoofdklasse
6 R. Tomass Letland - 1249 Hoofdklasse
7 G. Hessing Westerhaar Witte van Moort 1240 Hoofdklasse
8 G.J. Kolsté Almelo Almelo 1210 Hoofdklasse
9 B. Stegeman Westerhaar Witte van Moort 1203 Hoofdklasse
10 J. Geisenblass Osnabruck (DLD) Enschede 1199 Hoofdklasse
11 M. Wichgers Groningen MTB Hoogeveen 1173 Hoofdklasse
12 J. de Jonge Middelburg Middelburg 1113 1e Klasse
13 G. Bosch Vriezenveen Almelo 1081 1e Klasse
14 M. van Hofwegen Almelo Almelo 984 1e Klasse
15 I. Stegeman Westerhaar Witte van Moort 981 1e Klasse
16 K. Eljanov Wörms (DLD) Almelo 972 1e Klasse
17 M. Paters Westerhaar Witte van Moort 931 1e Klasse
18 N. Kloppenburg Westerhaar Witte van Moort 905 1e Klasse
19 J. Wienk Almelo Almelo 939 2e Klasse
20 A. Alberts Westerhaar Witte van Moort 759 2e Klasse
21 J. Schokker Westerhaar Witte van Moort 0 2e Klasse
22 L. Knol Westerhaar Witte van Moort 0 2e Klasse
23 H. de Wit Westerhaar Witte van Moort 0 2e Klasse
24 H. Hazelhorst Westerhaar Witte van Moort 0 2e Klasse
25 S. Vos Westerhaar Witte van Moort 0 2e Klasse
26 B. Hessing sr. Westerhaar Witte van Moort 0 2e Klasse

Niet zo flauw doen Piet, ik schrijf toch nergens dat ik remise afspraken goedkeur? maar jij weet net als ik dat het gebeurt en veel meer dan we zouden willen. Alleen door te zeggen dat er X zetten gespeeld moeten worden verhelpen we dit niet.
Zal jou opmerking maar als een grapje lezen he [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Dat het ervaren spelers in de ereklasse helemaal niet mag overkomen is overigens correct[/quote]

archimedes

Post by archimedes » Mon Dec 11, 2006 12:56

Waarom hebben eigenlijk alle aanwezige bondsraadleden (waaronder Dieter) op 24 juni j.l. ingestemd met die 40-zetten regel, die nu hier als "grote onzin" wordt bestempeld? Zie http://www.kndb.nl/cms/component/option ... ad/gid,69/ (agendapunt 09, voorstel 5, puntje 5).

Post Reply