KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Sat Nov 18, 2006 20:27

Leeuwarder Courant, 18 november 2006

Friese damtitel voor Goedemoed

LEEUWARDEN – Tjalling Goedemoed (35) uit Leeuwarden is voor de derde keer Fries damkampioen geworden. Hij besliste de noodzakelijke barrage door in twee minipartijtjes (speeltempo 30 minuten bedenktijd per persoon) zijn damleerling Klaas-Hendrik Leijenaar (19) te verslaan. In de reguliere provinciale titelstrijd waren ze gelijk geëindigd.

De eerste rapidpartij eindigde in remise. In de tweede raakte Leijenaar in de tijdnoodfase het spoor bijster, ondanks een aanvankelijk betere stelling. Goedemoed kon vrij eenvoudig de winst grijpen. In 1991 en 2002 was hij ook de sterkste provinciale dammer.

<center>Image

De nieuwe kampioen Tjalling Goedemoed ontvangt de felicitaties van oud-kampioen Harm Wiersma. (foto Sietse Nagel)</center>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 18, 2006 21:39

Piet Bouma wrote:En wat was de uitslag van de overblijvende wedstrijd Sijm - H. van Westerloo, Hanco?
Herman heeft die vooruitgespeelde partij nog gewonnen van Remmert, nadat de Wreker uit Wervershoof een hele eenvoudige schijf- en partijwinst over het hoofd had gezien.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 18, 2006 22:18

Friesch Dagblad, vrijdag 17 november 2006
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=31414

Goedemoed pakt Friese damtitel

Leeuwarden - Tjalling Goedemoed legde gisteravond voor de derde keer in zijn carrière beslag op de Friese damtitel. In een noodzakelijke barrage versloeg de 35-jarige ‘oude’ meester in een achterzaaltje van Zalen Tivoli zijn leerling Klaas Hendrik Leijenaar. Die werd na de derde plaats van vorig jaar door zijn zestien jaar oudere stadgenoot even in de wacht gezet.

BERT KALTEREN

Toen damgoeroe Harm Wiersma even na tien uur zijn hoofd om de deur stak van de speellokatie van damclub Huizum, was hij er nog net getuige van dat Leijenaar de handdoek gooide en Goedemoed feliciteerde. Na zijn verontschuldigingen aan het adres van de nieuwe kampioen (,,Ik denk, dit wordt wel een latertje”) was de zevenvoudig Fries kampioen van eind jaren zestig, begin jaren zeventig, de eerste die Goedemoed de hand drukte.

Het was een mooi succesje voor Goedemoed die daarmee een beetje zijn gram haalde voor wat oud zeer uit het verleden. Hij miste in 2004 een speelronde van het FK, omdat hij als begeleider met de damjeugd op pad was. De organisatie meende hem echter te moeten opzadelen met een ‘nul’. Dat kon de Leeuwarder niet verkroppen, waardoor hij de afgelopen twee jaar het dampodium wat links liet liggen. Dat was ook de reden dat hij vorig jaar ontbrak op de deelnemerslijst. ,,Het is even een tijdje wat minder geweest, maar ik ben nu weer redelijk fanatiek bezig.”

Dit jaar was Tjalling Goedemoed weer van de partij op het FK. En dat wilde hij weten ook. ,,Ik wilde dit jaar kost wat kost Fries kampioen worden. Dit is voor mij sportieve wraak. Ik ben nog nooit zo gebrand geweest als dit jaar.” Hij eindigde na de reguliere reeks in punten gelijk met zijn negentienjarige stad- en clubgenoot Klaas Hendrik Leijenaar. ,,Ik vond het al leuk dat we samen bovenaan eindigden en daar was ik best een beetje trots op”, bekende Goedemoed.

Leijenaar wordt al twaalf jaar getraind door Goedemoed en dat maakte de botsing tussen beide generaties alleen maar interessanter. Het tweetal koos voor twee rapidpartijen van dertig minuten, omdat de reglementen bij een gelijke stand daarin niet voorzagen. De digitale damklokken van de Huizum waren dáár echter weer niet op berekend, zodat de tweestrijd met enige vertraging en met een aloude damklok kon beginnen.

‘Ik stond er slecht voor’

Het dient gezegd te worden dat ‘leerling’ Klaas Hendrik Leijenaar nauwelijks onderdeed voor zijn leermeester. De eerste barrage werd nog in de minne geschikt met remise, maar in de tweede rapidpartij zette Leijenaar met wit de jacht in op Goedemoed. ,,Ik stond er heel slecht voor en moest op mijn verdediging gaan spelen. Op zo’n moment speelt het doemscenario ook even door je hoofd, maar je moet niet toelaten dat het besef bezit neemt van de geest. Je moet de negatieve gedachten stoppen. Dat is ook het voordeel van rapide, want dan heb je niet zoveel tijd om over andere zaken na te denken.”

Op woensdag had Goedemoed hem ook al even geknepen. ,,Toen was ik heel zenuwachtig. Veel meer gespannen dan anders, maar dat kwam omdat ik zo graag wilde.” Dat gold ook voor Leijenaar, die ondanks de goede stelling op het bord niet voor de winst durfde te gaan. Dat brak hem tegen het eind van de partij op toen de tijd begon te dringen. ,,Ik had iets te veel tijd uitgetrokken en maakte een foutje, maar toen was er nog niets aan de hand. Toen ik daarna nog een blunder maakte, was het over en sluiten.”

Leijenaar offerde een schijf, waarna Goedemoed er twee terugpakte. Leijenaar moest opnieuw slaan, waardoor zijn tegenstander zomaar een dam in de schoot geworpen kreeg. ,,Een pupillenzetje”, vond Leijenaar achteraf. ,,Als ik twee keer slechter had gestaan zou ik er wat minder moeite mee hebben. Maar het is mijn trainer en ik wilde van hem winnen. Hij kent me goed en weet hoe ik speel. Maar ik weet ook hoe hij speelt en dat maakt het toch spannend.”

Zijn leermeester ging het best met die spanning om. ,,Ik heb enorm veel kennis en mijn rating is wat hoger. Dan waan je jezelf toch de betere speler. Maar we waren echt gelijkwaardig; het was fifty-fifty”, vond Goedemoed. ,,Maar hoe hoger het tempo ligt, hoe meer de routine de doorslag geeft. Maar als Klaas Hendrik Leijenaar Fries kampioen was geworden, zou ik daar ook vrede mee hebben gehad.”

Goedemoed was van 2002 tot 2004 Fries kampioen sneldammen en won laatstelijk ook nog een drietal rapidtoernooien. ,,Dat ligt me wel. Ik kan me dan helemaal in zo’n partij gooien en me een uur lang volledig concentreren. Het is moeilijk om bij een gewone partij de concentratie vier uur lang vast te houden.” En Leijenaar: ,,Ik voelde geen druk en had geen last van zenuwen. Ik kon gewoon lekker vrijuit spelen.”

Toevalstreffer

Na de derde plaats van vorig jaar moest Klaas Hendrik Leijenaar ditmaal genoegen nemen met het zilver. ,,Ik heb nog genoeg tijd om de Friese titel te bemachtigen”, relativeerde de youngster. Goedemoed was twintig jaar toen hij in 1991 zijn eerste seniorentitel in de wacht sleepte. Vervolgens moest hij ruim tien jaar (2002) wachten op de tweede en in 2006 pakte hij zijn derde Friese titel. ,,Dan hoor je toch een beetje bij de top met drie titels. Dan kan het geen toevalstreffer meer zijn.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 10:12

De Gelderlander, 20 november 2006

Combinatie Troesoe/DOG is van slag

Door onze medewerker

Maandag, 20 november 2006 - ARNHEM - De dammers van Troesoe/DOG kwamen in de Gelderse hoofdklasse bij WSDV niet in het stuk voor. Hun oogst reikte niet verder dan vier benauwde remises.
Teamleider Theo Buijs van de Combinatie Troesoe/DOG (CTD): „WSDV kent geen zwakke plekken. Het loopt bij ons niet. Enkele spelers missen hun vertrouwde vorm.“

Alleen invaller Dik Smids, kopman Edgar Hartman die door het oog van de naald kroop, topscorer Jan Beeke en Fred Toetenel hielden zich staande.

WSDV-CTD 12-4. Henk Kleinrensink-Edgar Hartman 1-1, Marcel Monteba-René Vos 2-0, Mark Sanders-Jan Beeke 1-1, Dirk Kleinrensink-Leo Steyntjes 2-0, Cor Langeveld-Fred Toetenel 1-1, Arie Janssen van Doorn-Rein Bergsma 2-0, Jaap Vink-Theo Buijs 2-0, Gerard Zijlema-Diik Smids 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 11:02

De Gelderlander, 13 november 2006

DC Lent speelt vrijdag restant van afgebroken duel

Door onze verslaggever

Maandag, 13 november 2006 - LENT - De competitiewedstrijd DC Lent - Westerhaar 2 heeft het einde niet gehaald. Het duel uit de hoofdklasse A werd zaterdag bij een 7 - 9 stand afgebroken.
Westerhaar 2 was met slechts acht spelers naar Lent gekomen; broer en zus Bart en Irene Stegeman konden niet spelen vanwege een begrafenis. DC Lent toonde begrip. Na overleg tussen beide clubs is besloten dat de resterende twee partijen vrijdag worden afgewerkt.

Teamleider Remco van Zelst hoopt dat Ruud Palmer en Lianne van Ampting de dreigende nederlaag van Lent dan kunnen afwenden. „Als ze samen drie punten halen, pakken we tenminste nog een gelijkspel. We mogen niet klagen over het wedstrijdverloop“, aldus Van Zelst.

DC Lent had tegen Westerhaar 2, dat als hekkensluiter naar Lent kwam, moeite het spel te maken. Van de acht partijen werd er één gewonnen en gingen er twee verloren. Er vielen voor Lent vijf remises, waarvan enkele zwaarbevochten.

Willem van den Berg (tegen Bruno Fopa), Marco van Bronswijk (Dick Siegers) en Van Zelst (Eddie Hilberink) stonden minder en liepen voortdurend langs de rand van de afgrond. Allen hadden over remise niet te klagen. Thijs Gerritsen had beter spel. Winst werd het niet omdat zijn tegenstander Alexander Koops offerde voor remise.

Gerold Kosman stond tegen Erik Koops lastig toen hij de beslissende fout maakte en Sander Spaans tastte in tijdnood mis tegen de gevaarlijke Edwin Twiest.

Maarten Nas boekte aan Lentse kant de enige winstpartij. Nas bracht zijn tegenstander Gerwin Mollink in problemen en liet hem de keuze tussen een doorbraak naar dam toelaten of het partijverloop. Toen Mollink het laatste deed, was hij snel geklopt.

„We hebben het zwaar in deze klasse“, erkende Van Zelst nog. „Voor de meeste spelers is de tegenstand sterker dan verwacht. Ze hebben moeite met het niveau want ze ondervinden fanatieker tegenspel. Toch zie ik kansen om ons te handhaven. We moeten proberen de nacompetitie te ontlopen.“

DC Lent-Westerhaar 2 7-9 (voorlopig):
Ruud Palmer-Bart Stegeman uitgesteld, Lianne van Ampting-Irene Stegeman uitgesteld, Willem van den Berg-Bruno Fopa 1-1, Sander Spaans-Edwin Twiest 0-2, Thijs Gerritsen-Alexander Koops 1-1, Maarten Nas-Gerwin Mollink 2-0, Remco van Zelst-Eddie Hilberink 1-1, Marco van Bronswijk-Dick Siegers 1-1, Gerold Kosman-Erik Koops 0-2, Eep van Manen-Niels Kloppenburg 1-1.
De Gelderlander, 20 november 2006

Ampting helpt Lent aan punt in restant

Door onze verslaggever

Maandag, 20 november 2006 - LENT - DC Lent heeft uit de resterende twee partijen tegen Westerhaar 2 drie bordpunten gepakt en daarmee het gehoopte gelijkspel (10 - 10) bewerkstelligd.
De wedstrijd in de landelijke hoofdklasse moest vorige week zaterdag bij een 7-9 achterstand voor DC Lent worden afgebroken.

De partijen van de Lentse spelers Ruud Palmer en Lianne van Ampting werden op verzoek van de gasten verschoven. Broer en zus Bart en Irene Stegeman konden op de wedstrijddag wegens een begrafenis niet aanwezig zijn.

De voortzetting van de wedstrijd uit de vijfde competitieronde was vrijdagavond laat en had het door DC Lent gehoopte vervolg. Palmer trof in Bart Stegeman een speler die voor een punt ging. De grootmeester van DC Lent kreeg geen aanknopingspunten en berustte in remise.

Ook de partij van Van Ampting verliep aanvankelijk moeizaam. Haar tegenstandster Irene Stegeman speelde vorige maand het Nederlands kampioenschap voor vrouwen. De Lentse ontwikkelde in het partijverloop van het treffen tussen beide dames een winnende positie. Haar overwinning bepaalde de eindstand op 10-10.

Door het gelijke spel bezet DC Lent nu de negende plaats in het klassement en houdt onder andere Westerhaar achter zich.

DC Lent-Westerhaar 2 10-10: Ruud Palmer-Bart Stegeman 1-1, Lianne van Ampting-Irene Stegeman 2-0.

Eerdere uitslagen: Willem van den Berg-Bruno Fopa 1-1, Sander Spaans-Edwin Twiest 0-2, Thijs Gerritsen-Alexander Koops 1-1, Maarten Nas-Gerwin Mollink 2-0, Remco van Zelst-Eddie Hilberink 1-1, Marco van Bronswijk-Dick Siegers 1-1, Gerold Kosman-Erik Koops 0-2, Eep van Manen-Niels Kloppenburg 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 17:40

171106 De Gelderlander editie ARNHEM

Combinatie Troesoe/DOG van slag

Door onze medewerker Anton JANSSEN

ARNHEM – De dammers van de Combinatie Troesoe/DOG (CTD) kwamen in de Gelderse hoofdklasse bij WSDV niet in het stuk voor. De Arnhemmers waren kansloos bij de koploper. Hun score reikte niet verder dan vier benauwde remises.

CTD was in de vijfde competitieronde niet bestand tegen WSV dat vijf jaar op rij de Gelderse clubtitel veroverde. Vorig jaar stuntten de Arnhemmers. Dit keer bleek het Wageningse achttal een klasse beter. Teamleider Theo Buijs: “WSDV kent geen zwakke plekken. Wij leden aan vier borden verlies. Het loopt bij ons niet. Enkele spelers missen hun vertrouwde vorm.”
René Vos belandde in een theoretische opening in een opsluiting en was snel kansloos. Invaller Dik Smids deelde de punten na een wederzijdse doorbraak naar dam. Buijs en Bergsma waren positioneel de minderen. Ook Leo Steyntjes moest buigen. Na deze drie nederlagen kwam CTD ondanks enkele remises niet meer terug in de wedstrijd.
Kopman Edgar Hartman kroop door het oog van de naald. Beeke bleef met zijn puntendeling topscorer van het Arnhemse team. Ook Fred Toetenel hield zich staande. CTD zakt met 3 punten uit 5 weg uit de middenmoot.

Uitslagen tussen WSDV en Combinatie Troesoe/DOG 12-4:
Henk Kleinrensink-Edgar Hartman 1-1, Marcel Monteba-René Vos 2-0, Mark Sanders-Jan Beeke 1-1, Dirk Kleinrensink-Leo Steyntjes 2-0, Cor Langeveld-Fred Toetenel 1-1, Arie Janssen van Doorn-Rein Bergsma 2-0, Jaap Vink-Theo Buijs 2-0, Gerard Zijlema-Diik Smids 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 17:45

181106 De Gelderlander

Uitslagen en Standen Competitie Gelderse Dambond

Hoofdklasse (ronde 5)
Damcombinatie Nijmegen-DC Lent 9-7, DZW Zutphen/Warsnveld-DC Hengleo 12-4, WSDV Wageningen-Combinatie Troesoe/DOG Arnhem 12-4, DC Groesbeek-DVV Voorthuizen 6-10, PDC Putten-VTD Tiel 6-10, DUO Vorden-BDSV Barneveld 11-5. Stand: WSDV, DZW en DC Nijmegen 8 punten, DUO 7, DC Hengelo 6, DC Lent 5, DVV en BDSV 4, CTD en VTD 3, DC Groesbeek en PDC 2.

Eerste klasse Zuid (ronde 5)
DC Heteren-Slagvaardig Wamel 11-5, Ons Genoegen 2 Haalderen-CTD 2 9-7, DV Huissen-Denk en Zet Culemborg 10-6, Zwart-Wit’86 Malden-DEZ Ochten 9-7, DC Lent 2-DJZ Slijk Ewijk 7-9, DC Nijmegen 2 was vrij en ingehaald: CTD 2-Denk en Zet 11-5. Stand: DV Huissen en DJZ 8 punten, DC Heteren 6, DC Nijmegen 2 5 (uit 4), CTD 2, Zwart-Wit’86 en DC Lent 2 4 (uit 4), Denk en Zet 4, Ons Genoegen 3 (uit 4), Slagvaardig 1 (uit 3) en DEZ 1.

Tweede klasse (ronde 3)
CTD 3-DCN 3 4-4, De Batavieren Dodewaard-VTD 2 4-4, DC Heteren 2 was vrij en ingehaald: DCN 3-DC Heteren 2 6-2. Stand: CTD 3 4 punten, DCN 3 3 (uit 2), VTD 2 2 (uit 2), De Batavieren 1 (uit 2) en DC Heteren 2 0 (uit 1).

Teamuitslagen
Damcombinatie Nijmegen-DC Lent 9-7
Fred de Koning-Thijs Gerritsen 1-1, Hans Ladage-Sander Spaans 0-2, Rienk van Marle-Joop Geurts 2-0, Eric Sanders-Willem van Oosterwijk 2-0, Wim van Mourik-Eep van Manen 1-1, Jos Peelen-Gerald Willemsen 0-2, Fred Wielakker-Peter Litjens 1-1, Erich Ketelaars-Raymond Geurts 2-0.

DC Groesbeek-DVV Voorthuizen 6-10
Theo Schoofs-Erwin van Hierden 0-2, Gerard Kamps-Aalt van der Kuilen 1-1, Gerrit Nillessen-Jaap van Hierden junior 0-2, John Peters-Jaap van Hierden senior 0-2, Gerrit Jacobs-Henri van Hierden 2-0, Tom Langen-Geert-Jan van der Kuilen 2-0, Erik de Bruin-Jan Bloemendal 1-1, Leo Kersten-Rik Bakker 0-2.

DC Heteren-Slagvaardig Wamel 11-5
Henk Hoksbergen-Anton Janssen 1-1, Thijs Gerritsen-Ruud Fintelman 2-0, Jasper Lemmen-Henk Bracht 2-0, Hans Gerritsen-Cor den Otter 1-1, Henk Gerritsen-Cees Bakker 2-0, Wijnand Smant-Daniël Gijsbers 2-0, Jan Teunissen van Manen-Rien van Rossum 0-2, Co van Hazendonk-Harry Verploegen 1-1.

Zwart-Wit’86 Malden-DEZ Ochten 9-7
Stef Migchelbrink-Carl Meijer 1-1, Henk Rutjes-Frans van der Veer 0-2, Frank Barten-Mirjam Hol 0-2, Piet Zegers-Jan Derksen 2-0, Martin van der Velde-Cees Buis 2-0, Willy Janssen-Bep Janssen 1-1, Ton Peters-Wim Buis 1-1, Willy Peelen-Dik Hermsen 2-0.

DC Lent 2-DJZ Slijk Ewijk 7-9
Joppe Lemmen-Henk Bötzel 1-1, Raymond Geurts-Sander Spaans 0-2, Chris Roeleven junior-Arnold van Lavieren 2-0, Peter Vink-Piet Gebbing 0-2, Marcel Wijers-Joop Elings 0-2, Jorien Spaans-Jan Huisman 1-1, Jorn Geurts-André Tijssen 0-2, Luuk Maters-Henk Quint 2-0.

Ons Genoegen Haalderen-Combinatie Troesoe/DOG 2 Arnhem 9-7
Willem van Oosterwijk-Rommy Moerlie 1-1, Henk Janssen-Henk Mahboeb 1-1, Jan Janssen-Arun Bholasingh 2-0, John Janssen-Dik Smids 1-1, Theo Maassen-Wim van Dongen 2-0, Antoon Janssen-Harry Ramharak 1-1, Jan Engelen-Ben Kuiphuis 0-2, Henk Ebben-Henk van de Toorn 1-1.

De Batavieren 2 Dodewaard-VTD 2 4-4
Gerrit Vonk-Jef Mauritz 1-1, Henk van Tintelen-Dick van Elst 1-1, Dies Bouwman-Dick Gooijer 1-1, Evert Verwoert-Bouke Zoutendijk 1-1.

PDC Putten-VTD Tiel 6-10
Ben Nap-Albert Eggink 0-2, Herman Arissen-Laurens Leimena 0-2, Henk Timmer-Ton van Adrichem 0-2, Jaap van de Werfhorst-Anton Janssen 1-1, René Alderliesten-Johan de Jong 1-1, Hans Alderliesten-Ruud Fintelman 1-1, Jan Oost-Piet Cevaal 1-1, Henry Kieft-Dick van Ommeren 2-0.

Combinatie Troesoe/DOG 2 Arnhem-Denk en Zet Culemborg 11-5 Rommy Moerlie-niet opgekomen 2-0, Henk Mahboeb-Sjoerd ten Brinke 0-2, Arun Bholasingh-Derk-Jan Riesthuis 1-1, Dik Smids-Juul Verheij 2-0, Wim van Dongen-Thijs Spreen Brouwer 2-0, Leo Emerenciana-Henk Stoop 0-2, Harry Ramaharak-Co de Jongh 2-0m, Ben Kuiphuis-Cees Versluis 2-0.

DV Huissen-Denk en Zet Culemborg 10-6
Coen Donders-Sjuul Verheij 1-1, Remco Vredenberg-Henk Stoop 1-1, Theo Willemsen-Kumar Mangal 0-2, Geert Boogaars-Roderick de Raad 2-0, Harry Hendriksen-Co de Jongh 1-1, Jan Bouwmeister-Ad Bronk 1-1, Bart Leijser-Cees Versluis 2-0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 17:49

181106 De Gelderlander editie BETUWE

Damclub Lent pakt punt tegen Westerhaar

Door onze medewerker Anton Janssen

LENT – Damclub Lent heeft uit de resterende twee partijen tegen Westerhaar 2 drie bordpunten gepakt en daarmee het gehoopte gelijkspel (10-10) bewerkstelligd.

De wedstrijd in de landelijke hoofdklasse werd vorige week bij een 7-9 tussenstand voorlopig afgesloten. De partijen van de Lentse spelers Ruud Palmer en Lianne van Ampting worden op verzoek van de gasten verschoven. Broer en zus Bart en Irene Stegeman konden op de wedstrijddag wegens een begrafenis niet aanwezig zijn.
De voortzetting van de wedstrijd uit de vijfde competitieronde had het door DC Lent gehoopte vervolg. Palmer trof in Bart Stegeman een speler die voor een punt ging. De grootmeester van DC Lent kreeg geen aanknopingspunten en berustte in remise.
Ook de partij van Van Ampting verliep aanvankelijk moeizaam. Haar tegenstandster Irene Stegeman speelde vorige maand het Nederlandse Kampioenschap voor vrouwen. De Lentse ontwikkelde in het partijverloop van het treffen tussen de dames een winnende positie. Haar winst bepaalde de eindstand op 10-10. DC Lent is nu negende in het klassement en houdt Westerhaar achter zich.

DJZ blijft medekoploper

Door onze medewerker

ELST – DJZ blijft in de eerste klasse van de Zuidgelderse damcompetitie samen met DV Huissen aan kop. Het achttal uit Slijk Ewijk klopte DC Lent 2, de Huissenaren bleven Denk en Zet Culemborg de baas.

Eerste klasse Zuid
DJZ won voor de vierde keer. De winstpartijen kwamen van Sander Spaans (tegen Raymond Geurts), Piet Gebbing (Peter Vink) en André Tijssen (Jorn Geurts). De tegentreffers waren van Chris Roeleven junior en jeugdspeler Luuk Maters. Ze klopten de DJZ-dammers Arnold van Lavieren en Henk Quint. Voor het dit seizoen succesvolle DJZ lieten Henk Bötzel (tegen Joppe Lemmen), Joop Elings (Marcel Wijers) en Jan Huisman (Jorien Spaans) remise noteren.
DC Heteren klom met de eenvoudige 11-5 winst op Slagvaardig uit Wamel naar de derde plaats. Thijs Gerritsen, Jasper Lemmen, Wijnand Smant en Henk Gerritsen legden een stevige basis voor de winst van hun team. Ons Genoegen boekte de eerste zege: 9-7 tegen CTD 2 uit Arnhem. De winnende spelers van het team uit Haalderen waren Jan Janssen en Theo Maassen; Jan Engelen verloor als enige.

Tweede klasse Zuid
De Batavieren speelde de tweede wedstrijd en deelde daarin de punten met VTD 2 uit Tiel: 4-4. Bij de ploeg uit Dodewaard kwamen Gerrit Vonk, Henk van Tintelen, Dies Bouwman en Evert Verwoert allemaal tot een deling van de punten.

Hoofdklasse (ronde 5)
Damcombinatie Nijmegen-DC Lent 9-7, DZW Zutphen/Warsnveld-DC Hengleo 12-4, WSDV Wageningen-Combinatie Troesoe/DOG Arnhem 12-4, DC Groesbeek-DVV Voorthuizen 6-10, PDC Putten-VTD Tiel 6-10, DUO Vorden-BDSV Barneveld 11-5. Stand: WSDV, DZW en DC Nijmegen 8 punten, DUO 7, DC Hengelo 6, DC Lent 5, DVV en BDSV 4, CTD en VTD 3, DC Groesbeek en PDC 2.

DC Heteren-Slagvaardig Wamel 11-5, Ons Genoegen 2 Haalderen-CTD 2 9-7, DV Huissen-Denk en Zet Culemborg 10-6, Zwart-Wit’86 Malden-DEZ Ochten 9-7, DC Lent 2-DJZ Slijk Ewijk 7-9, DC Nijmegen 2 was vrij en ingehaald: CTD 2-Denk en Zet 11-5. Stand: DV Huissen en DJZ 8 punten, DC Heteren 6, DC Nijmegen 2 5 (uit 4), CTD 2, Zwart-Wit’86 en DC Lent 2 4 (uit 4), Denk en Zet 4, Ons Genoegen 3 (uit 4), Slagvaardig 1 (uit 3) en DEZ 1.

Tweede klasse (ronde 3)
CTD 3-DCN 3 4-4, De Batavieren Dodewaard-VTD 2 4-4, DC Heteren 2 was vrij en ingehaald: DCN 3-DC Heteren 2 6-2. Stand: CTD 3 4 punten, DCN 3 3 (uit 2), VTD 2 2 (uit 2), De Batavieren 1 (uit 2) en DC Heteren 2 0 (uit 1).

Teamuitslagen
DC Heteren-Slagvaardig Wamel 11-5
Henk Hoksbergen-Anton Janssen 1-1, Thijs Gerritsen-Ruud Fintelman 2-0, Jasper Lemmen-Henk Bracht 2-0, Hans Gerritsen-Cor den Otter 1-1, Henk Gerritsen-Cees Bakker 2-0, Wijnand Smant-Daniël Gijsbers 2-0, Jan Teunissen van Manen-Rien van Rossum 0-2, Co van Hazendonk-Harry Verploegen 1-1.

DC Lent 2-DJZ Slijk Ewijk 7-9
Joppe Lemmen-Henk Bötzel 1-1, Raymond Geurts-Sander Spaans 0-2, Chris Roeleven junior-Arnold van Lavieren 2-0, Peter Vink-Piet Gebbing 0-2, Marcel Wijers-Joop Elings 1-1, Jorien Spaans-Jan Huisman 1-1, Jorn Geurts-André Tijssen 0-2, Luuk Maters-Henk Quint 2-0.

Ons Genoegen Haalderen-Combinatie Troesoe/DOG 2
Arnhem 9-7 Willem van Oosterwijk-Rommy Moerlie 1-1, Henk Janssen-Henk Mahboeb 1-1, Jan Janssen-Arun Bholasingh 2-0, John Janssen-Dik Smids 1-1, Theo Maassen-Wim van Dongen 2-0, Antoon Janssen-Harry Ramharak 1-1, Jan Engelen-Ben Kuiphuis 0-2, Henk Ebben-Henk van de Toorn 1-1.

Gerrit Vonk-Jef Mauritz 1-1, Henk van Tintelen-Dick van Elst 1-1, Dies Bouwman-Dick Gooijer 1-1, Evert Verwoert-Bouke Zoutendijk 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 17:55

181106 De Gelderlander editie RIVIERENLAND

VTD pakt tegen concurrent eerste overwinning

Door onze medewerker Anton Janssen

TIEL – De Tielse dammers pakten tegen PDC in Putten de eerste winst. Het was een duel tussen twee debutanten in de Gelderse hoofdklasse. Met de 10-6 uitslag is VTD de concurrent op de ranglijst voorbij en staat nu tiende.

Hoofdklasse
PDC Putten-VTD 6-10
Het achttal uit Tiel speelde geconcentreerd en besliste de wedstrijd met winst aan de topborden. Ton van Adrichem plaatste een fraaie lokzet waar de PDC-er in tuinde. Zijn achterloop was vergiftigd. Van Adrichem maakte de partij met een fraaie rondslag uit. Albert Eggink schotelde de invaller aan het eerste bord veel problemen voor. De Tielse kopman haalde vakkundig schijf- en partijwinst.
Hierna werden de punten aan drie borden gedeeld. Ruud Fintelman, Piet Cevaal en Johan de Jong speelden secuur. Het duel van Cevaal verliep door de wederzijdse tijdnood spectaculair. Winst bleef uit. De overbuurman van Cevaal greep naar de noodrem en ontliep verlies. Dick van Ommeren was kansloos na een voortzetting die tot het verlies van een schijf leidde.
Winst kwam er wel aan het bord van Laurens Leimena. De behendige Tielse dammer had weer eens dieper gerekend dan zijn tegenspeler. Er kwam een voordelig dammeneindspel op het bord. Leimena won dat op overmacht. Bij de 5-9 tussenstand zag Anton Janssen van verdere winstpogingen af: remise.

Eerste klasse Zuid

DEZ verloor voor de derde keer op rij met het kleinst mogelijke verschil. Cees Buis zoekt naar zijn vertrouwde vorm. De Ochtense dammer verrekende zich bij het uitvoeren van een slagzet en kon direct opgeven. Hierna volgden een gelijkwaardige remise van Bep Janssen en eenzelfde keurig resultaat van Carl Meijer.
Jan Derksen zette zijn pogingen niet door om een verloren schijf terug te winnen en werd daarna geklopt. Frans van der Veer maakte aan bord 2 een sterke indruk verkleinde de achterstand. De opsluiting van Dik Hermsen liep verkeerd af.
Wim Buis was aan de speler van Zwart-Wit gewaagd: remise. Mirjam Hol noteerde de tweede partijwinst aan Ochtense kant. De damster uit Lienden koos tegen de ervaren Frank Barten voor het goede plan. Ze won na het oppeuzelen van een schijf ook haar partij.

Denk en Zet Culemborg
Het districtsteam van Denk en Zet verloor twee weken op rij. Tegen het tweede team van de Combinatie Troesoe/DOG in Arnhem werd het 11-5; koploper DV Huissen was met 10-6 te sterk. De Culemborgers misten in Arnhem de achtste speler. Ze wonnen twee partijen. Henk Stoop veroverde eerst een schijf en combineerde daarna winnend naar dam. Sjoerd ten Brinke won in aanvallende stijl. Derk-Jan Riesthuis pakte remise. Cees Versluis, Thijs Spreen Brouwer, Co de Jongh en Sjuul Verheij verloren.
Bij DV Huissen kwamen de bordpunten voor Denk en Zet van Kumar Mangal (winst) en van Verheij, Stoop, De Jongh en Bronk (remise). Roderick de Raad, Spreen Brouwer en Versluis werden geklopt.

Tweede klasse Zuid
De Batavieren speelde de tweede wedstrijd en deelde daarin de punten met VTD 2 uit Tiel: 4-4. Bij de ploeg uit Dodewaard kwamen Gerrit Vonk, Henk van Tintelen, Dies Bouwman en Evert Verwoert allemaal tot een deling van de punten.

Hoofdklasse (ronde 5)

Tweede klasse (ronde 3)

Teamuitslagen
PDC Putten-VTD Tiel 6-10
Ben Nap-Albert Eggink 0-2, Herman Arissen-Laurens Leimena 0-2, Henk Timmer-Ton van Adrichem 0-2, Jaap van de Werfhorst-Anton Janssen 1-1, René Alderliesten-Johan de Jong 1-1, Hans Alderliesten-Ruud Fintelman 1-1, Jan Oost-Piet Cevaal 1-1, Henry Kieft-Dick van Ommeren 2-0.

Stef Migchelbrink-Carl Meijer 1-1, Henk Rutjes-Frans van der Veer 0-2, Frank Barten-Mirjam Hol 0-2, Piet Zegers-Jan Derksen 2-0, Martin van der Velde-Cees Buis 2-0, Willy Janssen-Bep Janssen 1-1, Ton Peters-Wim Buis 1-1, Willy Peelen-Dik Hermsen 2-0.

Combinatie Troesoe/DOG 2 Arnhem-Denk en Zet Culemborg 11-5 Rommy Moerlie-niet opgekomen 2-0, Henk Mahboeb-Sjoerd ten Brinke 0-2, Arun Bholasingh-Derk-Jan Riesthuis 1-1, Dik Smids-Juul Verheij 2-0, Wim van Dongen-Thijs Spreen Brouwer 2-0, Leo Emerenciana-Henk Stoop 0-2, Harry Ramaharak-Co de Jongh 2-0, Ben Kuiphuis-Cees Versluis 2-0.

DV Huissen-Denk en Zet Culemborg 10-6
Coen Donders-Sjuul Verheij 1-1, Remco Vredenberg-Henk Stoop 1-1, Theo Willemsen-Kumar Mangal 0-2, Geert Boogaars-Roderick de Raad 2-0, Harry Hendriksen-Co de Jongh 1-1, Jan Segeren-Thijs Spreen Brouwer 2-0, Jan Bouwmeister-Ad Bronk 1-1, Bart Leijser-Cees Versluis 2-0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 18:48

Het Parool Sport, zaterdag 18 november 2006

Kouogueu is een geweldige speler, dat ook

door NIKHILA

HET OPEN TOERNOOI in Amersfoort, al ruim een kwart eeuw een traditie, had een bezetting om de vingers bij af te likken. Leopold Kouogueu uit Kameroen kwam na zeven ronden bovendrijven met elf punten. Daarmee had de Afrikaanse grootmeester twee punten voorsprong op een peloton met twaalf spelers.

Image
foto: Cor van Rooij

Na berekening van de weerstand ging de tweede prijs naar Jean-Marc Ndjofang, eveneens uit Kameroen. Bij de achtervolgers nóg vier grootmeesters (Baljakin, Vatoetin, Getmanski en Bulatov) alsook vier meesters (Domchev, Van Berkel, Kudriavcev en Provoost). Het dozijn werd volgemaakt door drie sterke subtoppers: Van Hierden, Bor en Tjon A Ong.

Kouogueu werd eerder dit jaar Afrikaans kampioen vóór Samb (Senegal) en Ndjofang. In het toernooi in Yaoundé, de hoofdstad van Kameroen, waren vier tickets beschikbaar voor het WK 2007. De officials van het organiserende land gingen ver over de schreef. Kameroen nam deel met vijf spelers, waarvan er drie de opdracht kregen om van Kouogueu en Ndjofang te verliezen.

Het zou een schande zijn als Kameroen dit toernooi niet zou winnen, werd openlijk uitgedragen. De omkoping van een deelnemer uit Mali, die een en ander aan de grote klok hing, mislukte, maar ook de gewraakte verliespartijen spreken boekdelen. Met deze schandalige praktijken herleven de vroegere Sovjettijden, waarin combines eerder regel dan uitzondering waren. Het WK 2011 is gepland in Kameroen, maar de werelddambond (FMJD) mag zich eerst nog wel eens achter de oren krabben.

Kouogueu kreeg de punten in Amersfoort natuurlijk niet cadeau, al leek het daar soms wel op, want Baljakin maakte in de tweede ronde een gruwelijke fout nadat hij de Afrikaan met een mooie combinatie had verrast. Het gelukje werkte door in het Zwitserse systeem, waarbij een koploper - zoals vaker is gebleken - soms duidelijk wordt bevoordeeld bij de paringen.

Geluk dus en geen combine, maar Kouogueu kan natuurlijk ook geweldig dammen. Dat bewees hij eerder tijdens het WK 2001, waar hij als twaalfde eindigde. En zeker ook in Brunssum, waar hij vorig jaar de hoofdprijs opeiste na een prachtige overwinning op oud-wereldkampioen Schwarzman.

<center>
Aleksander Baljakin - Leopold Kouogueu 0-2 (2:00-1:50)
2de ronde ADG toernooi 18 oktober 2006
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]322817222817122137320712413711173126212732211627342906114034010646411721261711223731121745400812504506113126030841372731362722313732313642371822343020242920143439301014443905103025131839340913332919233430233440291419292318292621172637312628383329384305222730241116052813182520040928141823142116274842273149431218454018234034081235301218433818223833222833223137423136184742182230250208423822282419151325201319[/damweb_position]

Baljakin - Kouogueu 0-2

1. 32-28 17-22 2. 28x17 12x21 3. 37-32 7-12 4. 41-37 11-17 5. 31-26 21-27
6. 32x21 16x27 7. 34-29 6-11 8. 40-34 1-6 9. 46-41 17-21 10. 26x17 11x22
11. 37-31 12-17 12. 45-40 8-12 13. 50-45 6-11 14. 31-26 3-8 15. 41-37 27-31
16. 36x27 22x31 17. 37-32 31-36 18. 42-37 18-22 19. 34-30 20-24 20. 29x20 14x34
21. 39x30 10-14 22. 44-39 5-10 23. 30-25 13-18 24. 39-34 9-13 25. 33-29 19-23
26. 34-30 23x34 27. 40x29 14-19?

Op dit niveau een grove misser.

28. 29-23! 18x29 29. 26-21 17x26 30. 37-31 26x28 31. 38-33 29x38 32. 43x5 22-27
33. 30-24 11-16 34. 5-28 13-18 35. 25-20? 4-9 36. 28-19??

Gooit hiermee de winst te grabbel. En erger: de overblijvende stelling levert zelfs geen remise meer op.

36. ... 18-23! 37. 14x21 16x27 38. 48-42 27-31! 39. 49-43 12-18 40. 45-40 18-23!
41. 40-34 8-12 42. 35-30 12-18 43. 43-38 18-22 44. 38-33 22-28! 45. 33x22 31-37
46. 42x31 36x18 47. 47-42 18-22 48. 30-25 2-8 49. 42-38 22-28 50. 24-19 15x13 51. 25-20 13-19

en wit gaf zich gewonnen.

Kroesbergen - Kouogueu 0-2

Image

D1: 41. ... 11-17 42. 43-39

Want 42-37? 24-29! ziet er slecht uit: 38-33 30-24 28x10 30-34 (17-22? levert niets op) met op 25-20? (met 37-31! en 10-4 remisekansen) de rondslag 26-31! 17-21 18-22 49x2 Z+

42. ... 23-29 43. 42-37 18-23 44. 27-22?

Met 39-33! heeft Herman Kroesbergen remise in handen: op 12-18 27-22! (en damhalen op veld 3) en ook 17-21 is onvoldoende, bijvoorbeeld 28-22 29-34 (23-28!? 21x43 loopt na 22-18! 34-29 remise) 23-28 21x34 33-29! met verdediging.

44. ... 29-34! 45. 22x11 34x43 46. 38x49 6x17 47. 36-31 12-18 48. 31-27 24-29
49. 49-44 29-33! 50. 28x39 14-20! 51. 25x14 19x10 52. 30-25 17-22 53. 27-21 16x38
54. 35-30 10-14 55. 30-24 14-19 56. 24x13 18x9 57. 25-20 22-27 58. 44-40 26-31
59. 37x26 38-42
en wit hield het voor gezien.

Kouogueu - Van der Pol 2-0

Image

D2: 35. 38-33 18-22 36. 28x17 21x12

Evert van der Pol hoopt profijt te trekken van de achterblijvers op de witte rechtervleugel, maar dat blijft een droom.

37. 33-28! 13-18? 38. 28-22! 18x27 39. 29-23 20x18 40. 37-31 26x37 41. 42x2 en wit won.

Strooper - Kouogueu 0-2

Image

D3: 52. 39-34 13-19 53. 24x13 18x9 54. 49-44 9-14 55. 44-39 14-19! 56. 34-30 19-24
57. 30x19 23x14 58. 39-34 14-19 59. 34-30 19-23 60. 38-32 27x38! 61. 31-27 22x31
62. 36x27 38-43 63. 30-24 43-48

Gunt Cees Strooper geen damafname met 43-49? en 27-21!

64. 27-21 Op 27-22 17-21 21-27 33-28 24-19 volgt 48-39! Z+

64. ... 17-22 65. 21-16 48-34! 66. 16-11 23-29 67. 24x33 28x39 en wit gaf zich gewonnen.

Copyright: Het Parool

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 20, 2006 21:56

de Volkskrant, 11 november 2006

Probleem Virni ondanks alle vereenvoudigingen

Van onze dammedewerker Ton Sijbrands

De partij Valneris - Schwarzman (zie de rubrieken van 28 oktober en 4 november) kenmerkte zich door enorme complicaties. Welk een contrast met de partij die Schwarzman in de vierde ronde van het Bijlmertoernooi van Virni won! Want in dit topduel verdwenen de schijven dermate snel van het bord dat een andere uitslag dan remise nauwelijks mogelijk leek.

Maar als zo vaak bedroog de schijn. Ondanks alle vereenvoudigingen bleef Virni namelijk met een ernstig positioneel probleem kampen, te weten de decentrale posities die zijn stukken op 6, 11, 17 en 26 innamen. Of zou men zelfs moeten zeggen dat de kwetsbaarheid van die configuratie juist door de talrijke ruilen aan het licht werd licht gebracht? Hoe dan ook – in het (ver)gevorderde middenspel veroverde Schwarzman de strategische velden 27 en 28, waarna hij de overgang naar een gewonnen 4x4-eindspel afdwong.

De eerste analyses die ik van Schwarzman - Virni maakte, deden bij mij de mening post vatten dat wit zelfs al vanaf de 36ste (!) zet gewonnen had gestaan. Latere onderzoekingen leerden mij dat Virni zich in de fase tot aan de 48ste zet wel degelijk – en dat op diverse momenten – had kunnen redden (waarover volgende week meer).

Maar dat zijn stuk voor stuk wonderbaarlijke ontsnappingen die, anders dan voor de computer met zijn 6-stukken database, voor een mens van vlees en bloed domweg te hoog gegrepen zijn. De wetenschap dat de winst pas vanaf de 49ste zet waterdicht is, doet dan ook niets af aan mijn bewondering voor de sportieve én speltechnische topprestatie die Schwarzman tegen Virni leverde!
<center>
Schwarzman - Virni

Bijlmertoernooi 2006

1.32-28 20-25 2.33-29 17-22 3.28x17 12x21 4.31-27 21x32 5.37x28 7-12
6.41-37 1-7 7.46-41 15-20 8.28-23 19x28 9.29-24 20x29 10.34x32 16-21
11.39-33 14-19 12.44-39 10-14 13.36-31 21-26 14.41-36 5-10 15.50-44 11-17
16.33-28 7-11 17.38-33 19-23 18.28x19 14x23 19.43-38 25-30 20.35x24 23-28
21.32x23 18x20 22.38-32 13-18 23.42-38 10-14 24.40-34 14-19 25.34-29 19-24
26.45-40 17-22 27.47-42 20-25 28.29x20 25x14 29.49-43 12-17 30.39-34 14-19
31.43-39 8-13 32.34-29 9-14 33.40-35 4-10

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11633420454.png[/img]

34.35-30! 19-23

(er dreigde min of meer 35.29-23! 18x29 36.33x24 gevolgd door 37.32-27!)

35.29-24! 14-19 36.24-20!

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11633421271.png[/img]

36...10-15

Geen keus: 36...10-14? 37.20x9 13x4 had verloren door 38.32-27!! 11-16 39.37-32! 26x28 40.42-37!! (versmaadt zowaar de schijfwinst 40.48-43 enz.) 40...22x42 41.33x24 42x33 42.39x19 3-9 43.30-25 enz. met onstuitbare aanval.

37.30-25! 15x24 38.33-28 22x33 39.38x20 19-24 40.20x29 23x43 41.48x39 3-9 42.25-20 9-14 43.20x9 13x4 44.31-27! 11-16

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11633422113.png[/img]

Nu wit zich van veld 27 meester heeft gemaakt, moet zwart allerlei lastige beslissingen nemen. Zo laat het zich begrijpen dat Virni niets voor 44...2-8 voelt vanwege het tactische vervolg 45.42-38! 17-22 46.37-31! 26x28 47.38-33 22x31 48.33x2 31-37 49.2x16, waarna 49...37-42 immers faalt op 50.16-38! +.

45.39-33 17-21 46.42-38 6-11

Ook met 46...2-8 47.33-28 8-13 48.38-33 4-9! kon zwart zich nog handhaven, al is het goed te bedenken dat de uiteindelijke puntendeling langs een geheel andere weg tot stand komt dan men geneigd is te menen! Toch is de tekstzet evenmin fout.

47.33-28 11-17 48.38-33

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11633422699.png[/img]

48...17-22?

De verliezende zet. Hoe zwart nog remise kon maken, mag de lezer desgewenst zelf alvast uitzoeken.

49.28x17 21x12 50.44-39!

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11633423299.png[/img]

De genadeklap. Tegen de dreiging 51.37-31 vormt 50...18-23 geen serieuze parade wegens 51.39-34 en 52.33-28 +.

50...4-10

50...12-17 had hooguit tot een kleurrijker ‘matbeeld’ geleid via 51.37-31! 26x28 52.33x13 17-21 53.27-22 21-26 54.22-18! 16-21 55.39-33! (alleen zo) 55...21-27 56.33-28! 26-31 57.28-22! +.

51.37-31! 26x28 52.33x13 10-14 53.36-31

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11633423809.png[/img]

Zwart geeft het op. Het eindspel na 53...2-7 54.31-26 7-11 55.39-33 11-17 56.33-29! (maar niet 56.33-28? 12-18! 57.13x11 16x7 =) is inderdaad volmaakt kansloos.
de Volkskrant, 18 november 2006

Remise-variant met een academisch karakter

Ton Sijbrands

Met betrekking tot de slotfase van de partij Schwarzman - Virni, Bijlmertoernooi 2006, had ik de lezer impliciet een tweetal vragen voorgelegd. Er is nog een ander moment dat onze aandacht verdient. Daartoe gaan we terug naar de (7x7-)stand waarin Schwarzman zojuist 44.31-27! had gespeeld.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11640557686.png[/img]

Naar aanleiding van deze zet schreef ik vorige week: ‘Nu wit zich van veld 27 meester heeft gemaakt, moet zwart allerlei lastige beslissingen nemen. Zo laat het zich begrijpen dat Virni niets voor 44...2-8 voelt vanwege het tactische vervolg 45.42-38! 17-22 46.37-31! 26x28 47.38-33 22x31 48.33x2 31-37 49.2x16, waarna 49...37-42 immers faalt op 50.16-38! +.’

Aan deze bewering is geen woord gelogen. En tóch werd de lezer door dit variantje min of meer om de tuin geleid. Wat er namelijk níet stond, is dat het 4x2-eindspel na het gedwongen 49...6-11! 50.16x7/2 37-42 bij correct spel remise wordt!!

Dat ik deze informatie in eerste instantie achterhield, heeft alles te maken met het academische karakter van de spelgang-in-kwestie. Daarmee bedoel ik te zeggen dat een zwartspeler die – anders dan een analysator – géén kijkje in de 6-stukken database van de computer mag nemen, de desbetreffende variant onmiddellijk zal verwerpen zodra hij geconstateerd heeft dat 49...37-42? niet gaat en hij derhalve eerst een tweede schijf moet geven met 49...6-11!

Dat het daaruit voortvloeiende 4x2-eindspel remise is, kan hij domweg niet weten: voor zover bekend loopt er niet één dammer rond die de uitkomst van álle 4x2-eindspelen kent. En een reden om althans te vermoeden dat we hier met een remise-eindspel van doen hebben, heeft hij eigenlijk evenmin. Tenslotte staat schijf 4 nog mijlenver verwijderd van de witte stukken op 39 en 44. En bovendien: met schijf 44 op 49, 50, 45, 40 of 35 zou het 4x2-eindspel juist wél gewonnen zijn!

Kortom: het zou hoogst onredelijk zijn Virni aan te rekenen dat deze in de diagramstand niet 44...2-8! speelde. In plaats daarvan volgde er:

44...11-16 45.39-33 17-21 46.42-38 6-11

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11640558466.png[/img]

Hier kwam, zoals ik in de Volkskrant van 11 november schreef, ook 46...2-8 47.33-28 8-13 48.38-33 4-9! serieus in aanmerking. Maar de spelgangen die deze verdediging met zich meebrengt, zijn dermate lang en wijdvertakt dat ik besloten heb er een speciale aflevering aan te wijden (zie de rubriek van volgende week).

Wel herhaal ik mijn waarschuwing aan het adres van de lezer dat ‘het goed (is) te bedenken dat de uiteindelijke puntendeling langs een geheel andere weg tot stand komt dan men geneigd is te menen!’ Daarnaast wil ik erop wijzen dat het beslist niet om het even is of wit in de stelling na 48...4-9 met 49.44-39 vervolgt dan wel met 49.44-40...

47.33-28 11-17 48.38-33

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11640559122.png[/img]

48...17-22?

Zoals gezegd: pas met dit terugruiltje begaat Virni de beslissende fout. Nu dient ter verontschuldiging van de zwartspeler te worden aangevoerd dat – zeker in tijdnood! – nauwelijks te zien was wat hij dan wél had moeten doen. Zo zou 48...2-8? vrijwel op slag hebben verloren door 49.44-39! 8-13* 50.28-22 +. En na 48...4-9 49.44-39 9-13* 50.33-29 is 50...13-19 uitgeschakeld door datzelfde 51.28-22 +, terwijl wit na 50...17-22 51.28x17 21x12 52.29-24 (eveneens) doorbreekt naar dam.

Geen wonder dus dat Virni tot 48...17-22 besloot. Toch bevatte de diagramstand nog een wonderbaarlijke ontsnapping. Die bestond uit 48...4-9! 49.44-39 9-13! 50.33-29 26-31! (dat zwart dit offer dient te paren aan een opmars van 4 in plaats van 2, is – positioneel bezien – volstrekt onlogisch; maar het blijkt veeleer om het combinatieve dan om het positionele element te gaan:) 51.37x26 13-19! 52.39-34 17-22!! (ook dit ligt niet echt voor de hand) 53.28x17 21x12.

Pas nu komt de verre pointe van de speelwijze met 48...4-9 en 49...9-13 enz. aan het licht. Omdat zetten met de schijven 34, 36 of 26 geen serieuze winstkansen meer geven (op bijvoorbeeld 54.36-31 kan zowel 54...2-7 55.32-28 18-23 56.29x18 12x21 57.26x17 16-21 58.17x26 19-23/7-12 enz. = als 54...19-23 55.26-21 18-22! =), moet wit namelijk wel 54.32-28 spelen. Daarop laat zwart echter 54...19-23! 55.28x19 16-21 56.26x8 2x33 = volgen!

Volledigheidshalve geef ik nog even het werkelijke slot. Dat luidde:

49.28x17 21x12 50.44-39! 4-10 51.37-31! 26x28 52.33x13 10-14 53.36-31 en zwart gaf het op.

Copyright: Sijbrands, T.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 21, 2006 16:19

Piet Lauwen wrote:Beste damliefhebber,

Op onze website www.sport-vrijetijd.info hebben we een apart hoekje onder de naam Voor dammers. Onder het kopje Effe dammen! brengen we daar elke dag een fragment uit een damrubriek en regelmatig portretten van dammers, interessante gegevens over de damliteratuur en wat verder op ons bordje komt. Deze pagina is voor iedereen vrij toegankelijk. Even een kijkje nemen: klik hier.

In het hoekje Voor dammers vindt u echter veel meer. De hoofdmoot van ons archief wordt gevormd door een verzameling damrubrieken uit verschillende dagbladen. Dankzij de medewerking van een aantal rubriekschrijvers zijn dat er inmiddels meer dan 250. En dat aantal groeit nog elke dag.

Om dat archief te kunnen bezoeken heeft u login codes nodig. Om in het bezit te komen van uw persoonlijke codes, dient u een abonnement te nemen. Maar voor de prijs hoeft u het eigenlijk niet te laten: slechts 10,00 euro per jaar.

Bent u benieuwd naar wat u daarvoor in de plaats krijgt, dan kunt u vandaag gratis inloggen met deze codes:

Gebruikersnaam: dam
Wachtwoord: dam

Alvast veel damplezier.

Groeten,

Piet Lauwen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 23, 2006 11:32

Algemeen Dagblad, 23 oktober 2006

Piet Swart: Dammen is heel ingewikkeld

WADDINXVEEN - De ervaren toernooi-organisator Piet Swart, ook nog dammer bij Samen Sterk in Hazerswoude, weet als geen ander hoe in gewikkeld deze denksport is.

<center>Image</center>

Ooit bij toeval in aanraking gekomen met het dammen, kijkt Piet Swart terug op een imponerende carrière in ’zijn’ denksport. Niet als speler, maar vooral als bestuurder bouwde hij een staat van dienst op die in Nederland zijn weerga niet kent. Lokaal, regionaal en landelijk timmerde hij tientallen jaren aan de weg als begeleider, trainer en organisator van de jeugd. Zijn eigen prestaties aan het dambord werden er ondergeschikt aan gemaakt.

Natuurlijk leerde ook Piet Swart als kind al de beginselen van het dammen, maar andere sporten - tafeltennis voorop - boeiden hem meer. Totdat een ’slapie’ in zijn militaire diensttijd hem vertrouwd maakte met de echte geheimen van het spel op de 100 velden.

De geboren Utrechter kreeg de smaak te pakken, werd lid van damclub Ons Genoegen en na zijn verhuizing naar Waddinxveen van het plaatselijke Excelsior.

Een jaar later volgde zijn benoeming tot voorzitter. Hij was toen 31 jaar.

Veertig jaar later maakt Swart, inmiddels na een overwonnen ziekte uitsluitend nog actief als clubspeler, desgevraagd de balans op. Zijn talent als bestuurder - ook als voorzitter van de Goudse Dambond - bleef niet onopgemerkt. Dambond Midden-Holland vond hem bereid om als penningmeester toe te treden, later ook gecombineerd met de functie van jeugdcoördinator. Dit laatste leverde een zetel op in de jeugdopleidingscommissie van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond, van waaruit hij onder meer organisator werd van de landelijke Jeugddamdag in Harderwijk. Ook de nationale jeugdcompetitie maakte deel uit van zijn portefeuille.

Grootschaligheid troef. Niet minder dan 25 maal was hij organisator van het Schooldamtoernooi in Waddinxveen. Voor evenementen met 800 jongens en meisjes draaide hij zijn hand niet om. En altijd was er sprake van combinatiefuncties. Zo’n 30 jaar was hij clubvoorzitter, ook van de Goudse Dam Combinatie, een fusieproduct van Excelsior en Boskoop. Het samengaan was symbolisch voor de geleidelijke terugloop in populariteit van het dammen - een trend die over de hele wereld merkbaar was en is.

Er zijn koninklijke onderscheidingen uitgereikt voor minder. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Swart werd benoemd tot erelid van Dambond Midden-Holland en tot lid van verdienste van de KNDB. Eervolle vermelding verdient ook het tweevoudig clubkampioenschap van Excelsior. Hoewel hij zich altijd wegcijferde voor de belangen van de jeugd, valt er met hem als speler niet te spotten. Momenteel draait hij nog bij Samen Sterk uit Hazerswoude mee in de landelijke competitie.

Piet Swart straalt rust uit, maar leeft op als hem wordt gevraagd wat de aantrekkingskracht van het dammen is. ,,Jaja, er wordt wel eens denigrerend over gedaan, niet in de laatste plaats door schakers. Maar man… Het lijkt zo’n simpel spelletje, maar het zit zo ongelooflijk ingewikkeld in elkaar. Er komt van alles bij kijken: concentratie, doorrekenen, tactiek, psychologie zelfs. Het schoonheidselement bij combinaties is vaak fantastisch.’’

Als enig minpuntje noemt hij het mogelijk dramatische effect van één foutje.

,,Dat kost je dan, na mogelijk uren van voortreffelijk opereren, ook meteen de partij. Bij bridge bijvoorbeeld, wat ik ook graag doe, begin je na een verloren spelletje doodgemoedereerd opnieuw en ben je niet onmiddellijk uitgeteld.’’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 26, 2006 10:28

De Gelderlander, 24 november 2006

Spelen op WK blijft een mooie droom

Door POUW JONGBLOED

Vrijdag, 24 november 2006 - BENNEKOM - Jorien Alink woont en werkt al jaren in het hoge noorden. Toch zit de nummer drie van het NK voor vrouwen op de Veluwe achter het dambord. Zij verdedigt morgen weer de eer van BDV, de club uit haar geboorteplaats Bennekom.

<center> Image
Jorien Alink geldt al jaren als één van de sterkste damsters van Nederland.
Deelname aan het WK staat hoog op haar verlang­lijstje. Foto: Jan Kanning/Pro Shots
</center>

Jorien Alink hoopt dat zij goed is uitgeslapen voor de competitiewedstrijd van morgen tegen DEZ. Dat is geen vanzelfsprekendheid, want de speelster van de Bennekomse Damvereniging (BDV) draait in de aanloop naar het duel een nachtdienst.

„Ik werk als arts op de kinderafdeling in het ziekenhuis van Leeuwarden“, zegt de 27-jarige inwoonster van Groningen. „Soms kan ik ’s nachts in het ziekenhuis doorslapen. Ik word alleen in noodgevallen opgepiept. Na mijn dienst stap ik op zaterdagochtend in de auto en rijd ik naar Bennekom.“

Alinks teamgenoten hoeven niet vrezen dat hun medespeelster achter het honderd vlakken tellende bord in slaap valt. „Hoe de zwaar de nacht vooraf ook was, dat is mij nog nooit gebeurd. Tijdens een partij stroomt de adrenaline door mijn lichaam. Dan blijf ik echt wel wakker, hoor.“

Alink groeide als talentvolle damster op in het denksportcentrum aan de Bennekomse Commandeursweg. Een intensieve studie medicijnen en een tijdrovende baan in het ziekenhuis weerhielden haar niet van het spelen van competitiewedstrijden (jarenlang ook voor hoofdklasser Het Noorden).

Ook is Alink een vertrouwd gezicht op het NK voor vrouwen. „Dammen is voor mij juist ontspanning. Het levert vooral energie op. Laatst op het NK speelde ik twee partijen op één dag. Zat ik in totaal elf uur achter het bord. Dat was wel superzwaar.“

Alink eindigde op het titeltoernooi in Zaandam, achter de ongenaakbare Nina Hoekman en Vitalia Doemesh, op de derde plaats. Die ‘bronzen’ positie was haar beste NK-klassering ooit.

Het wekt geen verbazing dat Alink met een positief gevoel terugblik op de cyclus van negen zware wedstrijden. „Het was jammer dat ik verloor van Nina. In die partij stuurden wij aan op remise. Toch ging het op het laast mis, daar baalde ik van.“

„Misschien een kwestie van concentratieverlies. Ik maakte een foutje en daar proficteert een topspeelster als Nina direct van. Eerlijk is eerlijk: tegen minder sterke tegenstandster besliste ik op het NK juist in de eindfase enkele partijen.“

Alink vroeg na het NK voor de zekerheid nog eens na of haar derde plaats toereikend was voor een WK-startbewijs. „Jammer genoeg is dat niet zo. Ik had mezelf kunnen plaatsen via het Europees kampioenschap, zo luiden sinds kort de internationale regels. Of het er ooit nog eens van komt? Ik hoop het.“

Alink moet tijd vinden en vrijmaken in haar drukke agenda. „Ik speel nu al vele jaren in de nationale top, zonder dat ik erg veel tijd heb voor mijn sport. Ik speel te weinig toernooien. Mijn wedstrijden bij BDV, eens in de veertien dagen, zijn vooral om ritme te bewaren.“

Topsport bedrijven is op die manier een utopie. Dat maakt het spelletje voor Jorien Alink niet minder leuk. Ze blijft in haar kostbare vrije uurtjes turen naar de witte en zwarte schijven. „Ik speel bij BDV in één team met mijn vader Gerrit. Dat blijft ook iets bijzonders. Ik kom er graag voor over uit Groningen.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 26, 2006 10:33

De Telegraaf, 25 november 2006
Image

Post Reply