Wat denken jullie, dit jaar ook weer eens een Nederlandse wereldkampioen bij de mannen?KNDB Site wrote: NK 2004 in Huissen
Het Nederlands kampioenschap dammen algemeen 2004 wordt in Huissen (gemeente Lingewaard) gespeeld.
Damvereniging Heijting Huissen probeert elk lustrum aan te kleden met de organisatie van het NK en ook bij het 70-jarig bestaan is het gelukt om het toernooi naar Huissen te halen. Met name de ondersteuning door de gemeente Lingewaard en de stichting 'Huissensche Waarden' maken de organisatie mogelijk.
Het toernooi zal gespeeld worden van 3 tot en met 17 april in ''t Koelhuis' in Huissen. Speelgerechtigd zijn in ieder geval regerend kampioen Kees Thijssen, Ron Heusdens, Erno Prosman en lokale troef Gérard Jansen.
Oud-kampioen en meervoudig WK-finalist Rob Clerc heeft een keuzeplaats toegewezen gekregen en ook de aanvoerder van de Nederlandse ratinglijst Alexander Baljakin is door de KNDB uitgenodigd. Baljakin woont inmiddels meer dan een jaar in Nederland en is daardoor speelgerechtigd. Hij had verzocht om een keuzeplaats in de halve finale, maar het bestuur heeft gezien zijn speelsterkte uiteindelijk gekozen voor een finaleplaats.
Over deelname door topspelers Harm Wiersma en Ton Sijbrands is nog niets bekend. De overige finaleplaatsen worden verdiend in de halve finales die vanaf januari op Papendal gespeeld zullen worden.

NK in Huissen,
- Arjen de Mooij
NK in Huissen,
Re: NK in Huissen,
Misschien kunnen de we pot van Guest, Bert Zwart en Eric van Dusseldorp inderdaad beter gebruiken om Oostblokkers te importeren en zo een Nederlandse wereldkampioen te krijgen. Een Nederlandse kampioen spreekt mensen immers aan!Arjen de Mooij wrote: Wat denken jullie, dit jaar ook weer eens een Nederlandse wereldkampioen bij de mannen?
Hoor juist dat de organisatie in Huissen alleen doorgang zal vinden als er zonder DT gespeeld zal worden.Arjen de Mooij wrote:Wat denken jullie, dit jaar ook weer eens een Nederlandse wereldkampioen bij de mannen?KNDB Site wrote: NK 2004 in Huissen
Het Nederlands kampioenschap dammen algemeen 2004 wordt in Huissen (gemeente Lingewaard) gespeeld.
Damvereniging Heijting Huissen probeert elk lustrum aan te kleden met de organisatie van het NK en ook bij het 70-jarig bestaan is het gelukt om het toernooi naar Huissen te halen. Met name de ondersteuning door de gemeente Lingewaard en de stichting 'Huissensche Waarden' maken de organisatie mogelijk.
Het toernooi zal gespeeld worden van 3 tot en met 17 april in ''t Koelhuis' in Huissen. Speelgerechtigd zijn in ieder geval regerend kampioen Kees Thijssen, Ron Heusdens, Erno Prosman en lokale troef Gérard Jansen.
Oud-kampioen en meervoudig WK-finalist Rob Clerc heeft een keuzeplaats toegewezen gekregen en ook de aanvoerder van de Nederlandse ratinglijst Alexander Baljakin is door de KNDB uitgenodigd. Baljakin woont inmiddels meer dan een jaar in Nederland en is daardoor speelgerechtigd. Hij had verzocht om een keuzeplaats in de halve finale, maar het bestuur heeft gezien zijn speelsterkte uiteindelijk gekozen voor een finaleplaats.
Over deelname door topspelers Harm Wiersma en Ton Sijbrands is nog niets bekend. De overige finaleplaatsen worden verdiend in de halve finales die vanaf januari op Papendal gespeeld zullen worden.
wie kan dit bevestigen.
Deelenemers Heusdens, G. Janssen,? lijkt me ook niet met DT om nog maar te zwijgen van Wiersma en Sijbrands.
Lijkt me wel een leuk begin voor de alternatieve bond en zijn echte NK.
-
Wellicht kunnen we met dat geld Tsjizjow importeren. Hij spreekt toch al Nederlands, houdt van erwtensoep, kan dammen, dus de drie belangrijkste voorwaarden om een echte Nederlander te worden zijn ruim aanwezig.Koops wrote:Misschien kunnen de we pot van Guest, Bert Zwart en Eric van Dusseldorp inderdaad beter gebruiken om Oostblokkers te importeren en zo een Nederlandse wereldkampioen te krijgen. Een Nederlandse kampioen spreekt mensen immers aan!Arjen de Mooij wrote: Wat denken jullie, dit jaar ook weer eens een Nederlandse wereldkampioen bij de mannen?
-
Velen op dit forum lijken publiciteit een primaire levensvoorwaarde voor de damsport te vinden.
Jullie zullen je dus vast met mij afvragen waarom Rob Clerc een uitnodiging voor het NK gekregen heeft in plaats van b.v. Olga Kamyshleeva. Zij lijkt mij van uit publicitair oogpunt vele malen interessanter dan Rob Clerc of vergis ik me ??
Jullie zullen je dus vast met mij afvragen waarom Rob Clerc een uitnodiging voor het NK gekregen heeft in plaats van b.v. Olga Kamyshleeva. Zij lijkt mij van uit publicitair oogpunt vele malen interessanter dan Rob Clerc of vergis ik me ??
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Mee eens, en ook als we Olga niet hadden, zou ik nog tegen een keuzeplaats voor Clerc zijn. Op het afgelopen NK heeeft hij geweigerd een barrage om de vierde plaats te spelen tegen Prosman. Daarvoor moet hij niet beloond worden.Peter de Hek wrote:Jullie zullen je dus vast met mij afvragen waarom Rob Clerc een uitnodiging voor het NK gekregen heeft in plaats van b.v. Olga Kamyshleeva. Zij lijkt mij van uit publicitair oogpunt vele malen interessanter dan Rob Clerc of vergis ik me ??
Ook mee eens, een onbegrijpelijke beslissing. Of toch ook weer niet. De barrage voor directe plaatsing niet spelen en dan gewoon geplaatst worden is natuurlijk een aanfluiting. inderdaad een beloning voor onsportief gedrag. Heeft Rob's plaatsing iets te maken met zijn steun aan de veranderaars? of ga ik weer te ver als ik dat vraag.Jan Pieter wrote:Mee eens, en ook als we Olga niet hadden, zou ik nog tegen een keuzeplaats voor Clerc zijn. Op het afgelopen NK heeeft hij geweigerd een barrage om de vierde plaats te spelen tegen Prosman. Daarvoor moet hij niet beloond worden.Peter de Hek wrote:Jullie zullen je dus vast met mij afvragen waarom Rob Clerc een uitnodiging voor het NK gekregen heeft in plaats van b.v. Olga Kamyshleeva. Zij lijkt mij van uit publicitair oogpunt vele malen interessanter dan Rob Clerc of vergis ik me ??
De wereldkampioene bij de dames een keuze plaats geven zou inderdaad publiciteit gebracht hebben, een gemiste kans voor de bestuurders die zo graag de damsport in de pers willen brengen.
-
Olga plaatst zich hopelijk ergens in de komende jaren op eigen kracht, daar is ze sterk genoeg voor en haar speelstijl leent zich ook voor de HF. Publicitair is het veel interessanter als ze zich voor het NK plaatst. Verder kan ik me voorstellen dat de KNDB liever geen keuzeplaatsen uitdeelt aan spelers/sters die zich nog nooit eerder voor de finale geplaatst hebben. Volgens mij is Baljakin de eerste "nieuweling" in 30 jaar die een keuzeplaats krijgt, en als eerste op de KNDB-ratinglijst lijkt me dat een terechte uitzondering.
Rob is de hoogst geklasseerde Nederlander op de ratinglijst, werd een aantal keren tweede op WKs, en volgens mij op dit moment van alle actieve Nederlandse spelers degene met de meeste NK titels. Dat hij een keuzeplaats krijgt is wat mij betreft niet raar of onbegrijpelijk.
Rob is de hoogst geklasseerde Nederlander op de ratinglijst, werd een aantal keren tweede op WKs, en volgens mij op dit moment van alle actieve Nederlandse spelers degene met de meeste NK titels. Dat hij een keuzeplaats krijgt is wat mij betreft niet raar of onbegrijpelijk.
Op grond van de staat van dienst natuurlijk terecht Casper, maar belangrijk in deze is dat Rob het vertikte een barrage voor plaatsing te spelen. Zo misbruik je de macht van je reputatie. De organisatie KNDB zet zich op deze manier zelf in zijn hemd.Casper van der Tak wrote:Olga plaatst zich hopelijk ergens in de komende jaren op eigen kracht, daar is ze sterk genoeg voor en haar speelstijl leent zich ook voor de HF. Publicitair is het veel interessanter als ze zich voor het NK plaatst. Verder kan ik me voorstellen dat de KNDB liever geen keuzeplaatsen uitdeelt aan spelers/sters die zich nog nooit eerder voor de finale geplaatst hebben. Volgens mij is Baljakin de eerste "nieuweling" in 30 jaar die een keuzeplaats krijgt, en als eerste op de KNDB-ratinglijst lijkt me dat een terechte uitzondering.
-
Ik ken Rob's redenen om de barrage niet te spelen niet, dus ik kan het eea niet goed beoordelen. Ik heb zelf ooit een barrage moeten spelen om een automatische HF plaats, en de voorwaarden waar onder dat moest gebeuren waren niet zodanig dat ik dat graag nog een keer zou doen... Ik kan me dus voorstellen dat het te maken had met de speelvoorwaarden.Dieter wrote:
Op grond van de staat van dienst natuurlijk terecht Casper, maar belangrijk in deze is dat Rob het vertikte een barrage voor plaatsing te spelen. Zo misbruik je de macht van je reputatie. De organisatie KNDB zet zich op deze manier zelf in zijn hemd.
Anyway, voor de HF poule indeling is het een zegen dat Rob niet mee doet aan de HF, anders was het wel erg moeilijk geweest een poule-indeling te maken die een beetje eerlijk is (vijf 1460+ spelers te verdelen over 4 poules, met maar 2 plaatsen per poule).
- Hanco Elenbaas
Maar Dieter, als Rob Clerc vierde wordt in het NK, omdat hij de barrage om wat voor reden ook verloren heeft tegen Erno Prosman, dan gaan de rechten van Prosman toch automatisch over op Clerc, als Prosman afstand gedaan heeft van zijn rechten?Dieter wrote: Op grond van de staat van dienst natuurlijk terecht Casper, maar belangrijk in deze is dat Rob het vertikte een barrage voor plaatsing te spelen. Zo misbruik je de macht van je reputatie. De organisatie KNDB zet zich op deze manier zelf in zijn hemd.
Daarnaast hoort een speler van het formaat Rob Clerc natuurlijk altijd uitgenodigd te worden voor de finale.
Overigens is Rob Clerc niet de hoogstgeklasseerde Nederlander op een ratinglijst, zoals Casper ergens schreef. Ton Sijbrands en Harm Wiersma staan boven Rob op FMJD- en KNDB-lijst en op de laatste heeft ook Erno Prosman een voorsprong op Rob Clerc.
-
Waarom?Hanco Elenbaas wrote:
Daarnaast hoort een speler van het formaat Rob Clerc natuurlijk altijd uitgenodigd te worden voor de finale.
Het gaat mij hierom publiciteit, die genereert Rob Clerc m.i. nauwelijks. Dit integenstelling tot Ton Sijbrands en Harm Wiersma. Maar goed jij beoordeelt deze situatie ongetwijfeld op basis van Rob Clerc zijn damkwaliteiten. Vanuit dat perspectief ben ik met je eens dat wanneer je al keuzeplaatsen te vergeven hebt Clerc daar als een van de eerste in aanmerking voor kan komen. Let wel kan, ik persoonlijk zie dan meer in een uitnodiging voor b.v. Auke Scholma, naar zijn partijen kijk ik met meer plezier dan die van Rob Clerc.
Ben trouwens zeer benieuwd wat er gebeurt zou zijn als Clerc geen keuzeplaats gekregen zou hebben. Zou hij dan de halve finale gespeeld hebben? Ik heb er zelf geen idee van maar ik zou bijna hopen dat hij dat niet gedaan zou hebben. Dan is de kans m.i. groot dat een mindere damgod zich geplaatst zou hebben van wie hopelijk meer partijen in een beslissing eindige. Vanuit dit perspectief is het denk ik ook erg interessant om te zien wat er zou gebeuren als iedereen, behalve de kampioen, terugvalt uit het NK naar de halve finale.
-
Dan krijg je een aardige doorspoeling en minder Pappenheimers in de NK-finale. Overigens zou ik naast de kampioen één sponsorplaats willen reserveren.Peter de Hek wrote: Vanuit dit perspectief is het denk ik ook erg interessant om te zien wat er zou gebeuren als iedereen, behalve de kampioen, terugvalt uit het NK naar de halve finale.
Het is één van de 'incrementele', maar daarom nog niet minder verstandige, maatregelen om de NK-finale wat op te frissen (zonder DT dus).
De volgende maatregelen heb ik in mijn mandje:
1. Behalve de kampioen valt iedereen terug naar de halve finale.
2. Verplicht 50 zetten.
3. Spelen met de 3-0. Was niks mee. Winstpercentage steeg van 25% via 33% naar 41%.
4. Aantrekkelijke geldprijzen voor de mooiste, spectaculairste (winst?)partij per ronde. Na afloop van het toernooi: geldprijs voor de strijdlustigste speler.
Nogmaals, incrementele maatregelen, maar in combinatie met elkaar heb ik er een zeker geloof in. Wat punt 4 betreft ben ik bereid om mee te financieren.
Dit is mijn alternatief t.o.v. de Delftse Telling.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ben ik met je eens. Ik zie twee redenen voor keuzeplaatsen:Peter de Hek wrote:Het gaat mij hierom publiciteit, die genereert Rob Clerc m.i. nauwelijks. Dit integenstelling tot Ton Sijbrands en Harm Wiersma.
1) het gaat om een speler uit de buiten-categorie die vanwege bijzondere oorzaken geen rechten heeft (bijv. Baljakin die voor het eerst een NK gaat spelen, Sijbrands die na jaren terugkeert op het hoogste niveau).
2) het gaat om een speler die waarschijnlijk voor veel en goede publiciteit zorgt (Olga Kamyshleeva, Sijbrands en in iets mindere mate Wiersma), of die heel aantrekkelijk is voor de lokale sponsors (bijv. Gerard Jansen bij het NK in Huissen, als hij zich niet op eigen kracht geplaatst had). In dat geval doe je het dus niet voor de speler, maar is het welbegrepen eigenbelang van de organisatie.
Clerc hoort natuurlijk bij de buiten-categorie, maar als je weigert een barrage te spelen, verliest de keizer wat mij betreft zijn recht. Sijbrands heeft op basis van het eerste punt ook geen rechten (dan weer wel, dan weer niet mee willen doen) maar op grond van punt 2 zou ik hem altijd een keuzeplaats geven.
-
Is er al iemand die dit gerucht kan bevestigen? En weet iemand ook of Erno Prosman gebruik maakt van zijn recht?Arjen de Mooij wrote:Hoor juist dat de organisatie in Huissen alleen doorgang zal vinden als er zonder DT gespeeld zal worden.
wie kan dit bevestigen.