PZC, 25 september 2006
Allaart als enige aan de leiding
van onze sportredactie
's-GRAVENPOLDER - In het Zeeuws damkampioenschap is Piet Allaart na de tweede ronde de enige speler met vier punten. De veteraan uit Ritthem boekte vrijdagavond in het dorpshuis van 's-Gravenpolder een verrassende overwinning op Martijn Rentmeester.
De jeugdspeler uit 's-Gravenpolder, die de laatste weken een uitstekende vorm demonstreerde, begon ook sterk tegen Allaart. De nummer vier van het jeugdwereldkampioenschap pakte de aanval, maar de verdediging van Allaart zag er goed uit en het voordeel verwaterde langzaam maar zeker. Na een moment van onoplettendheid van zijn tegenstander sloeg Allaart keihard toe. Een lichte combinatie bracht hem op dam, waarna Rentmeester snel de strijd staakte.
Johnny de Leeuw, Aart Walraven en Daaf Kasse volgen in het klassement met een punt achterstand. De Leeuw, die in een inhaalpartij een gemakkelijke overwinning boekte op Ludwig Wilson, leek zaterdag op weg naar zijn tweede winstpartij. De verdediging van Jaap de Jonge was echter lastig te slopen. In hevige tijdnood moest de Goesenaar accepteren dat er niet meer dan een gelijkspel in zat. Ook Daaf Kasse kwam zaterdag niet tot winst. De Middelburger zette Jan van de Weteringh weliswaar onder druk, maar de defensie van de man uit Stavenisse klopte als een bus. Aart Walraven voegde zich bij het achtervolgende trio door een overwinning op Ludwig Wilson, die in een simpele damzet trapte.
Drievoudig Zeeuws kampioen Kees Rijk won vrijdagavond zijn eerste partij in dit toernooi. Slachtoffer was Wim Koppejan, die in een spannende partij bezweek aan een omknelling. Ook Peter Schunselaar leek tegen Arjo Kousemaker op weg naar zijn eerste winstpartij. In het eindspel met enkele schijven voorsprong zat er meer in voor de Vlissinger.
Maximale score
In de promotieklasse doet Jaap Veerhoek het aanzienlijk beter dan vorig jaar, toen hij niet verder reikte dan de vierde plaats. Zaterdag won de Nissenaar overtuigend van Jan Flikweert, waardoor hij als enige speler een maximale score heeft.
Frans Blaas, Eric Boogert en Paulan van Nes leiden in de eerste klasse met vier uit twee. In de tweede klasse zijn er na twee ronden twee koplopers: Lex Mamed en de jonge debutant Thijs Wisse.
PZC, 9 oktober 2006
Piet Allaart langs rand van afgrond
van onze sportredactie
’s-GRAVENPOLDER - Piet Allaart overleefde zaterdag ternauwernood een aanval op zijn leidende positie in het Zeeuws kampioenschap dammen. In een klassieke partij trok Kees Rijk na een grote ruil het voordeel naar zich toe. De koploper uit Ritthem leek op weg naar zijn eerste nederlaag, maar de stand bleek nog net een ontsnappingsmogelijkheid te bieden.
Omdat zijn concurrenten er in het dorpshuis van ’s-Gravenpolder niet in slaagden hun partij te winnen, bleef Allaart alleen koploper. Hij wordt op de voet gevolgd door vier spelers: Arjo Kousemaker, Johnny de Leeuw, Aart Walraven en Daaf Kasse.
Kousemaker voegde als enige van de twaalf spelers in de hoofdklasse twee punten aan zijn totaal toe. Zijn tegenstander Ludwig Wilson had lang uitzicht op een gelijkspel, maar met zijn laatste zet voor de tijdcontrole gaf hij de remise uit handen.
Johnny de Leeuw en Aart Walraven vochten een interessant positioneel duel uit waarin de Leeuw steeds aan de leiding ging. Walraven bewees opnieuw dat hij een excellent verdediger is en wikkelde ondanks vele hinderlagen moeiteloos af naar een gelijkspel. De vierde achtervolger, Daaf Kasse, kwam zaterdag remise overeen met Martijn Rentmeester. Na een afwikkeling in het middenspel bereikte de Middelburger een eindspel met een schijf meer, maar Rentmeester forceerde razendsnel een geljikspel.
Peter Schunselaar is tot nu toe bezig aan een sterk toernooi, maar de Vlissinger krijgt niet altijd loon naar werken. Ook tegen Jaap de Jonge was hij dankzij voortreffelijk aanvalsspel dicht bij een overwinning, maar opnieuw kwam hij niet verder dan een puntendeling. Ook Jan van de Weteringh verdiende meer dan een punt.
Middenspel
In het middenspel verzuimde hij tegen Wim Koppejan al een damcombinatie te nemen en later miste hij opnieuw een goede winstkans. Koppejan wikkelde af naar een gelijkwaardig eindspel en pakte na bijna zes uur spelen zijn eerste punt in dit toernooi.
Rianka Rentmeester en Niels Roelofsen gaan na drie ronden aan de leiding in de promotieklasse. Roelofsen won in een klassieke partij verrassend van zijn clubgenoot Jaap Veerhoek, die zijn eerste twee partijen had gewonnen. Rentmeester speelde positioneel ijzersterk tegen hekkensluiter Jan Flikweert en won verdiend.
Eric Boogert won in de eerste klasse voor de derde keer op rij. De man uit Waarde heeft de meeste concurrentie te duchten van Frans Blaas en Paulan van Nes, die met vier punten uit twee partijen de tweede plaats delen. Ineke Flikweert, Ab Smit en Thijs Wisse vormen de kopgroep in de tweede klasse.
PZC, 23 oktober 2006
Allaart voert ranglijst aan
van onze sportredactie
’s-GRAVENPOLDER - Piet Allaart voert ook na de vierde ronde de ranglijst van het Zeeuws damkampioenschap aan. Zaterdag hield de man uit Ritthem goed stand tegen Daaf Kasse, een van zijn achtervolgers.
Kasse probeerde met een centrumomsingeling zijn tegenstander een lastige middag te bezorgen, maar Allaart bood uitstekend tegenspel en kwam geen moment in gevaar. In het late middenspel dwong Allaart een fraaie damcombinatie af. Omdat Kasse ook snel een dam kon halen kwamen de spelers remise overeen.
Johnny de Leeuw, een van de belangrijkste favorieten voor de eerste plaats, hield aan een sterke partij tegen Peter Schunselaar slechts één punt over. De Goesenaar bezorgde zijn Vlissingse opponent in het middenspel een lastig te verdedigen voorpost. Nadat hij de schijf had veroverd bleek de stand van Schunselaar nog net houdbaar. Zwaar teleurgesteld moest de Leeuw berusten in een gelijkspel.
Behalve Kasse en De Leeuw maken ook Jaap de Jonge en Martijn Rentmeester deel uit van het peloton achtervolgers. De Jonge stond al goed tegen hekkensluiter Ludwig Wilson, toen de Vlissinger zomaar vier schijven offerde. Rentmeester won door een combinatie van Wim Koppejan.
Jan van de Weteringh, topscorer van PWG in de clubcompetitie, maar matig begonnen in het Zeeuws kampioenschap, behaalde zaterdag zijn eerste winstpartij. In een spannende klassieke partij vloerde hij Kees Rijk met subtiele middelen.
Niels Roelofsen is uitstekend op dreef in de promotieklasse. Na zijn overwinning van zaterdag op Jos de Wild staat hij alleen bovenaan. Rianka Rentmeester, die met een gelijkspel goed wegkwam tegen Jaap Veerhoek, staat tweede.
Paulan van Nes staat verrassend bovenaan in de eerste klasse. De jonge speler uit 's-Gravenpolder won zelf van concurrent Frans Blaas en profiteerde van de verrassende nederlaag van Eric Boogert tegen Jouke van 't Padje.
In de tweede klasse zijn er drie koplopers: Ineke Flikweert, Lex Mamed en Jaap Verstraate.
PZC, 27 oktober 2006
Dammer Allaart verrast al weken
door Niels Bouterse
RITTHEM - „Je top bereik je bij denksport rond je dertigste“, vertelt Piet Allaart uit Ritthem. Toch voert de zestigjarige boer al zes weken de ranglijst van de Zeeuwse damkampioenschappen aan. Het is opvallend dat juist hij aan kop staat. Vorig jaar eindigde hij als voorlaatste in de Zeeuwse hoofdklasse.
Allaart noemt dammen een spelletje waar hij toevallig goed in is. De Ritthemer speelt al bijna heel zijn leven. „Het leukste van dammen is je met een ander meten. Dat is de uitdaging. Ook al speel je in een clubcompetitie, het blijven individuele wedstrijden.“
Piet Allaart
Allaart oefent tegen de computer. „Van mijn oude computer won ik nog wel eens een potje, maar tegen mijn huidige lukt dat niet meer.“ De pc is naast tegenstander tevens zijn ’personal trainer’. „De computer op zich is een dom ding, maar als je de juiste gegevens invoert, kan hij best handig zijn.“
Zo analyseert de denksporter na elke partij de gemaakte zetten en bekijkt hij of er toch geen mogelijkheden waren geweest op winst. „In mijn laatste wedstrijd tegen Daaf Kasse stond ik voor, maar heb ik geen moment winstkansen gehad. Een remise was dus een goede uitslag.“
NK
Van Allaarts concurrenten zijn genoeg wedstrijden te vinden in de database, maar als hij zoekt op zijn eigen naam komt hij niet veel resultaten tegen. „Ik ben er een tijd tussenuit geweest en heb hierdoor weinig gedamd,“ legt hij uit. Allaart was vijftien jaar toen hij voor het eerst meedeed aan de Zeeuwse jeugdkampioenschappen. „Die won ik drie keer achter elkaar. Tot ik vanwege mijn leeftijd niet meer mee mocht doen.“ Ook op het nationaal kampioenschap waagde hij zijn kansen. „Ik heb twee keer meegedaan: de eerste keer eindigde ik als voorlaatste en de tweede keer als vierde. Een hele verandering binnen een jaar. In dat tweede kampioenschap werd Ton Sijbrands eerste.“ Het damfenomeen was toen nog maar dertien jaar.
Op 27-jarige leeftijd begon de landbouwer aan een universitaire studie economie in Leiden. Daarna kreeg hij werk als econoom op de universiteit in Leiden. „In mijn tijd als leraar heb ik Jan Peter Balkenende nog zijn eerste economielessen gegeven.’’ Allaart hield de familieboerderij in Ritthem achter de hand en reisde vier dagen per week op en neer tussen zijn woonplaats en Leiden. Daarna werd dat Den Haag en weer later Tilburg.
Pas vijf jaar geleden besloot hij weer te gaan boeren. Tussen het graan en suikerbieten verbouwen, besteedde Allaart steeds meer tijd aan zijn hobby: dammen. „Sinds vorig jaar dam ik weer mee met de Zeeuwse kampioenschappen. Het was een beetje een ongelukkig jaar: ik stond vier wedstrijden op winst, maar eindigde twee ervan nog met een remise en twee met verlies.“
Hij degradeerde dan ook bijna uit de hoofdklasse. Door het terugtrekken van Bennie Provoost en Leopold Sekongo mocht de nummer elf (van de twaalf deelnemers) op het hoogste Zeeuwse niveau blijven dammen.
Het afgelopen jaar staat in schril contrast met de start van dit damseizoen. „Ik heb nu na vier ronden al één punt meer dan in heel het vorige seizoen bij elkaar.“
De vooruitgang is volgens Allaart te danken aan betere concentratie en het vertrek van de twee beste dammers (Provoost en Leopold) uit de competitie. „Bij de kampioenschappen moest ik mijn wedstrijden in de middag spelen. Dat was ik niet gewend. Ik denk dat mijn bioritme wat van slag was. Daar heb ik aan moeten wennen.“ Door zich beter te concentreren damt Allaart dit jaar scherper. „Ik had ook wel verwacht dat het beter zou gaan, maar niet dat ik zes weken nummer één zou staan. Ik sta wat gelukkig aan kop, vind ik zelf.“
Allaart ziet zich de Zeeuwse titel niet winnen dit jaar. „Een stuk of zes dammers staan vlak achter me. We ontlopen elkaar niet zo veel. Uit deze competitie zou ik wel een topdrie kunnen selecteren, maar daar zit ik zelf niet bij.“