KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 26, 2006 09:07

De Telegraaf, 26 oktober 2006

Tkachenko weer beste

Van onze dammedewerker

KIEV, donderdag
De slotpartij in de WKmatch tussen de Oekraïense Darya Tkachenko en uitdager Tamara Tansykkuzhina leek een formaliteit te worden, maar de confrontatie tussen de sterkste damvrouwen kent nu eenmaal zijn onvoorspelbare momenten.

De wereldkampioene speelde aanvankelijk een standaardopening, waarin ze moedwillig enig nadeel accepteerde. Tansykkuzhina nam op de 15e zet een zogenaamde halve hekstelling in, die een groot gedeelte van het spelbeeld bepaalde. De partij kreeg daardoor toch een spannend verloop. De uitdager koos echter in de middenspelsituatie op de 33e zet voor een te geforceerde opstelling, die de kans op een comeback in de strijd eigenlijk onmogelijk maakte. Tkachenko reageerde alert, ging onoverzichtelijke spanningen uit de weg en kreeg na de 40e zet zelfs het betere spel. Op de 43e zet had ze door 2823 de dreiging 23-18 in het spel kunnen brengen, maar in een gelijkwaardig simpel afspel kon er nauwelijks meer iets verkeerd gaan. Op de 46e zet kon de damster uit Rusland nog een dubbeloffer plegen met een doorbraak, maar de overgebleven positie was na de tijdcontrole volkomen remise.

Image
• Tkachenko

Op het meest spannende moment van de partij viel de internetverbinding een paar keer weg, zodat de virtuele damwereld en andere belangstellenden even verstoken bleven van het spannende verloop. Het gebruik van de elektronische damborden met internettoepassing zal de komende tijd toenemen.

Derde set 5-3 voor Tkachenko. Eindstand in sets. Tkachenko - Tansykkuzhina 2-1.

Verloop partij: zie www.telesport.nl.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 27, 2006 15:28

Twentsche Courant Tubantia, 27 oktober 2006

Irene Stegeman op NK dammen voor dames

WESTERHAAR - In Zaandam begint zondag 29 oktober het Nederlands kampioenschap dammen voor dames. Onder de deelneemsters ook de 20-jarige Irene Stegeman van damclub Witte van Moort uit Westerhaar. Irene debuteert op dit nationale kampioenschap.
Zij plaatste zich voor de eindstrijd begin dit jaar door een tweede plaats in de halve finale voor dit toernooi. Het deelnemersveld bestaat dit jaar uit tien damsters waarbij Nina Hoekman als grote favoriete geldt voor de titel. Onlangs werd zij nog tweede bij het WK.
Irene Stegeman, die momenteel uitkomt in het tweede team van de Westerhaarse damvereniging, hoopt dat ze een plaats in de middenmoot kan veroveren. Het toernooi duurt tot zondag 5 november. Het volledige deelnemersveld ziet er als volgt uit: Nina Hoekman/Winterswijk, Vitalia Doumesh/Alkmaar, Barbara Graas/Wormerveer, Iepie Poepjes/Lemmer, Alexandra Betting/Vught, Jorien Alink/Bemmel, Sarah Rijgersberg/Delft, Laura Andriessen/Rijnsburg, Astrid van der Stelt/Bemmel en Irene Stegeman/Westerhaar. Belangstellenden kunnen de resultaten van Irene Stegeman volgen via teletekstpagina 622.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 27, 2006 19:24

Algemeen Dagblad, 26 oktober 2006

'Ik was beter dan die Kramnik'

Door PIM SEDEE

Schaker Veselin Topalov is nog kapot van het - in zijn ogen - onrechtvaardige verlies in de WK-match tegen Vladimir Kramnik. De Bulgaar lucht zijn hart.

Image
Topalov: "Het steekt mij dat Kramnik de geschiedenis ingaat als
een held en ik als bad guy."

Foto: Karel Zwaneveld

Veselin Topalov oogt aan het begin van het vraaggesprek uiterst ontspannen. In een hotel temidden van de Drentse bossen spreekt de Bulgaarse schaker (31) op de rustdag van een vierkamp in Hoogeveen over zijn duel om de wereldtitel met Vladimir Kramnik.

Langzaam verliest hij echter zijn kalmte. Rode vlekken in zijn nek doemen op als hij dieper ingaat op die krankzinnige tweestrijd eerder deze maand in het Russische Elista. Bij die WK-match beschuldigde zijn kamp Kramnik van vals spel. De Rus, ook 31, zou geheime informatie doorgespeeld hebben gekregen bij zijn frequente toiletbezoeken.

Voor de vijfde partij escaleerde de situatie. Kramnik weigerde aan het bord te verschijnen, waarop Topalov een punt cadeau kreeg. Uiteindelijk verloor hij het duel alsnog in de tiebreak.

Nu staat de jonge grootmeester te boek als onsportieve verliezer. Van dat imago wil hij af.

Hoe kijk je terug op je eigen handelwijze bij de tweestrijd met Kramnik?

,, Silvio (Danailov, manager Topalov) en ik hebben niets fout gedaan. Wij vonden het gedrag van Kramnik in de eerste ontmoetingen verdacht. Tijdens één partij heeft hij twee en een half uur in zijn rustruimte gezeten en daarvan 35 minuten op de wc doorgebracht. Hij ging in een paar uur 28 keer plassen, waarvan drie keer in één minuut. Dat is toch vreemd? Daarom hebben wij gevraagd of er wat kon worden veranderd. Wij pleitten voor één gezamenlijk toilet.’’

Het gedrag van Kramnik was wellicht opmerkelijk, maar er zijn geen bewijzen voor vals spel van zijn kant.

,,Dat klopt. Mijn delegatie heeft één keer de videotapes van de eerste vier partijen mogen bekijken. Die banden hadden een lengte van negen uur. Mijn teamleden waren ervan overtuigd dat Kramnik verdacht gedrag vertoonde. Zo was hij voortdurend weg, maar dronk niet veel water en friste zich ook niet op. Hij oogde tevens opvallend nerveus.’’

Merkte je aan het bord dat Kramnik na de toiletbezoeken ineens met geniale oplossingen kwam?

,,Op een gegeven moment was ik zelfs bang, wist niet meer tegen wie ik speelde. Soms was ik er zeker van dat ik er goed voor stond, maar dan wist hij zich op een tactisch verbluffende wijze uit de situatie te redden. Hij speelde te goed, hij leek wel een computer.’’

Maar hoe denk je dat hij informatie kreeg toegespeeld? Met detectoren zijn immers alle WK-ruimtes gecontroleerd. De maatregelen waren scherp.

,,Er waren inderdaad strikte maatregelen genomen. Zo werd ik vooraf twee keer gescreend, met een normale detector en een radioactief exemplaar waarmee je tevens mijnen kunt opsporen. Volgens mij was de organisatie bang dat ik een chip in mijn hoofd had. Opvallend was dat Kramnik die tweede controle weigerde, vanwege het zogenaamde gevaar van radioactieve straling. Hij hoefde zich dus niet tweemaal te laten controleren. Ik ben met alle maatregelen akkoord gegaan, wilde mijn eerlijkheid aantonen. Als het had gemoeten, had ik zelfs naakt tegen Kramnik willen spelen. Of met een halfopen toiletdeur.’’

Uiteindelijk weigerde Kramnik te verschijnen voor de vijfde partij, omdat hij van mening was dat hij recht had op een privé-ruimte en geen pottenkijkers of plotselinge veranderingen wenste. Jij kreeg een punt in de schoot geworpen.

,,Ik kon er toch niets aan doen dat hij niet kwam opdagen. Kom op, zeg. Na die vijfde match ben ik bewust sneller gaan spelen, zodat hij minder tijd had om vaak naar de wc te gaan. Ondanks onze klacht bleef alles uiteindelijk min of meer bij hetzelfde. Die Kramnik behield zijn eigen wc. Toch kwam ik langszij in de confrontatie, het werd een tiebreak. Daarin kwam ik helaas tekort.’’

Is Kramnik de terechte wereldkampioen?

,,Dat zal de toekomst uitwijzen, als hij zich bij toernooien moet laten zien. Ik was in elk geval de betere speler in Elista, ik speelde gedurfder. Diegene die wint, hoeft niet de beste te zijn. Kijk maar naar Griekenland op het EK voetbal van 2004. Dat land won het toernooi, maar was het de beste ploeg van Europa?’’

Hoe is je relatie nu met hem?

,,Al tijdens de WK-match verslechterde onze verstandhouding. Hij was arrogant, kwam provocatief op mij over. In de vierde ontmoeting had ik een klein voordeel, terwijl hij remise aanbood. Ik speelde door en het werd tenslotte remise. Zegt hij tijdens de persconferentie na afloop dat de posities op het bord sowieso gelijk waren en dat hij geheel onnodig te lang aan tafel zat en zo bijna de Champions League-wedstrijd Spartak Moskou tegen Sporting Lissabon op televisie had moeten missen. Daarna heb ik gevraagd om gescheiden conferenties. Naar die onzin wilde ik niet langer luisteren.’’

Toch gingen jullie voor deze clash bijna twintig jaar op een normale wijze met elkaar om.

,,Ik ken hem al sinds 1989, toen ik hem trof bij een jeugd-WK, maar het was me nooit opgevallen dat hij zo’n zwakke blaas heeft. Bij de dopingcontroles voor aanvang van onze confrontaties kwam dat ook niet naar voren. Toen kostte het hem een half uur om één plasje te doen.’’

Na zijn relaas van twee uur valt voor het eerst een korte stilte. Topalov heeft een enkel slokje genomen van zijn koffie. Het glas water is nog onaangeroerd. De Bulgaarse grootmeester voelde klaarblijkelijk een onweerstaanbare drang om zíjn verhaal te vertellen. Langzaam komt hij wat tot rust.

Dan zegt hij: ,,Ik heb geen spijt van mijn deelname aan de WK- match. Ik deed het vooral voor het geld, ik heb een half miljoen dollar verdiend. Alleen steekt het mij dat Kramnik de geschiedenis in is gegaan als een held, en ik als de bad guy.’’

Je wilt zeker snel een revanche?

,,Absoluut. Mijn land is bereid een tweekamp te organiseren in Sofia. Kramnik krijgt 1 miljoen dollar netto, ik de helft. Hij weigert vooralsnog op dat bod in te gaan. Toch zal hij als wereldkampioen ooit op mijn uitnodiging in moeten gaan.

,,Ik had gisternacht een prettige droom. Daarin had ik in een bijzonder gesprek met Kramnik. Hij stemde in met een rematch. Ik hoop dat het er in werkelijkheid ook van komt.’’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 27, 2006 19:27

de Volkskrant, 21 oktober 2006

Nog hoop onduidelijkheid over vervolg WK-match

Van onze schaakmedewerker Gert Ligterink

De grote tweekamp is voorbij, wat nu? Omdat het om de wereldschaakbond FIDE gaat, is het antwoord op die vraag gemakkelijk:voorlopig niets. Sinds jaar en dag is de FIDE gewend na een belangrijk evenement even niets van zich te laten horen. Alsof bestuur en medewerkers dringend aan vakantie toe waren, gaat de boel tijdelijk op slot.

Pas over een maand kunnen we mededelingen verwachten over het vervolg van de match in Elista. Vaststaat dat volgend jaar in Mexico een WK-toernooi zal worden gehouden, waarvoor Anand, Svidler en Morozevitsj – de runners-up van het WK 2005 in San Luis – zich hebben geplaatst. Topalov en Kramnik zullen ongetwijfeld allebei worden uitgenodigd, al is alleen de winnaar van hun match reglementair verzekerd van deelname.

De andere entreebewijzen voor het WK in Mexico moeten nog worden verdeeld. Zestien kandidaten zitten sinds een eind vorig jaar gehouden kwalificatietoernooi in Siberië in de wachtkamer. Ze beginnen zo langzamerhand ongeduldig te worden, want van hun aangekondigde onderlinge knock-out matches is niets terechtgekomen. Volgens de laatste berichten kunnen ze binnenkort een uitnodiging verwachten voor een nieuw kwalificatietoernooi in Turkije.

Een van hen, de Israëliër Boris Gelfand, luchtte onlangs zijn hart in een boze open brief aan de FIDE. Om zich terdege voor te bereiden op zijn tegenstanders in de aangekondigde kandidatenmatches, had hij trainers gehuurd en lucratieve uitnodigingen afgeslagen. Nu die matches niet doorgaan, leek hem financiële compensatie door de FIDE op zijn plaats. Het spreekt vanzelf dat Gelfand nog steeds op antwoord wacht.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 28, 2006 08:58

De Telegraaf, 28 oktober 2006
Image

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Oct 29, 2006 15:54

Heeft iemand het NRC van gisteren? Er schijnt op de sportpagina onder het kopje "De Official" een stukje te hebben gestaan over damarbiter Wim Eijgenraam. Ik zou het graag willen lezen.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Sun Oct 29, 2006 16:04

GuidoB wrote:Heeft iemand het NRC van gisteren? Er schijnt op de sportpagina onder het kopje "De Official" een stukje te hebben gestaan over damarbiter Wim Eijgenraam. Ik zou het graag willen lezen.
Image
Lasst die Maschinen verhungern, Ihr Narren...
Lasst sie verrecken!
Schlagt sie tot -- die Maschinen!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 29, 2006 18:44

PZC, 25 september 2006

Allaart als enige aan de leiding

van onze sportredactie

's-GRAVENPOLDER - In het Zeeuws damkampioenschap is Piet Allaart na de tweede ronde de enige speler met vier punten. De veteraan uit Ritthem boekte vrijdagavond in het dorpshuis van 's-Gravenpolder een verrassende overwinning op Martijn Rentmeester.
De jeugdspeler uit 's-Gravenpolder, die de laatste weken een uitstekende vorm demonstreerde, begon ook sterk tegen Allaart. De nummer vier van het jeugdwereldkampioenschap pakte de aanval, maar de verdediging van Allaart zag er goed uit en het voordeel verwaterde langzaam maar zeker. Na een moment van onoplettendheid van zijn tegenstander sloeg Allaart keihard toe. Een lichte combinatie bracht hem op dam, waarna Rentmeester snel de strijd staakte.

Johnny de Leeuw, Aart Walraven en Daaf Kasse volgen in het klassement met een punt achterstand. De Leeuw, die in een inhaalpartij een gemakkelijke overwinning boekte op Ludwig Wilson, leek zaterdag op weg naar zijn tweede winstpartij. De verdediging van Jaap de Jonge was echter lastig te slopen. In hevige tijdnood moest de Goesenaar accepteren dat er niet meer dan een gelijkspel in zat. Ook Daaf Kasse kwam zaterdag niet tot winst. De Middelburger zette Jan van de Weteringh weliswaar onder druk, maar de defensie van de man uit Stavenisse klopte als een bus. Aart Walraven voegde zich bij het achtervolgende trio door een overwinning op Ludwig Wilson, die in een simpele damzet trapte.

Drievoudig Zeeuws kampioen Kees Rijk won vrijdagavond zijn eerste partij in dit toernooi. Slachtoffer was Wim Koppejan, die in een spannende partij bezweek aan een omknelling. Ook Peter Schunselaar leek tegen Arjo Kousemaker op weg naar zijn eerste winstpartij. In het eindspel met enkele schijven voorsprong zat er meer in voor de Vlissinger.

Maximale score

In de promotieklasse doet Jaap Veerhoek het aanzienlijk beter dan vorig jaar, toen hij niet verder reikte dan de vierde plaats. Zaterdag won de Nissenaar overtuigend van Jan Flikweert, waardoor hij als enige speler een maximale score heeft.

Frans Blaas, Eric Boogert en Paulan van Nes leiden in de eerste klasse met vier uit twee. In de tweede klasse zijn er na twee ronden twee koplopers: Lex Mamed en de jonge debutant Thijs Wisse.

PZC, 9 oktober 2006

Piet Allaart langs rand van afgrond

van onze sportredactie

’s-GRAVENPOLDER - Piet Allaart overleefde zaterdag ternauwernood een aanval op zijn leidende positie in het Zeeuws kampioenschap dammen. In een klassieke partij trok Kees Rijk na een grote ruil het voordeel naar zich toe. De koploper uit Ritthem leek op weg naar zijn eerste nederlaag, maar de stand bleek nog net een ontsnappingsmogelijkheid te bieden.
Omdat zijn concurrenten er in het dorpshuis van ’s-Gravenpolder niet in slaagden hun partij te winnen, bleef Allaart alleen koploper. Hij wordt op de voet gevolgd door vier spelers: Arjo Kousemaker, Johnny de Leeuw, Aart Walraven en Daaf Kasse.

Kousemaker voegde als enige van de twaalf spelers in de hoofdklasse twee punten aan zijn totaal toe. Zijn tegenstander Ludwig Wilson had lang uitzicht op een gelijkspel, maar met zijn laatste zet voor de tijdcontrole gaf hij de remise uit handen.

Johnny de Leeuw en Aart Walraven vochten een interessant positioneel duel uit waarin de Leeuw steeds aan de leiding ging. Walraven bewees opnieuw dat hij een excellent verdediger is en wikkelde ondanks vele hinderlagen moeiteloos af naar een gelijkspel. De vierde achtervolger, Daaf Kasse, kwam zaterdag remise overeen met Martijn Rentmeester. Na een afwikkeling in het middenspel bereikte de Middelburger een eindspel met een schijf meer, maar Rentmeester forceerde razendsnel een geljikspel.

Peter Schunselaar is tot nu toe bezig aan een sterk toernooi, maar de Vlissinger krijgt niet altijd loon naar werken. Ook tegen Jaap de Jonge was hij dankzij voortreffelijk aanvalsspel dicht bij een overwinning, maar opnieuw kwam hij niet verder dan een puntendeling. Ook Jan van de Weteringh verdiende meer dan een punt.

Middenspel

In het middenspel verzuimde hij tegen Wim Koppejan al een damcombinatie te nemen en later miste hij opnieuw een goede winstkans. Koppejan wikkelde af naar een gelijkwaardig eindspel en pakte na bijna zes uur spelen zijn eerste punt in dit toernooi.

Rianka Rentmeester en Niels Roelofsen gaan na drie ronden aan de leiding in de promotieklasse. Roelofsen won in een klassieke partij verrassend van zijn clubgenoot Jaap Veerhoek, die zijn eerste twee partijen had gewonnen. Rentmeester speelde positioneel ijzersterk tegen hekkensluiter Jan Flikweert en won verdiend.

Eric Boogert won in de eerste klasse voor de derde keer op rij. De man uit Waarde heeft de meeste concurrentie te duchten van Frans Blaas en Paulan van Nes, die met vier punten uit twee partijen de tweede plaats delen. Ineke Flikweert, Ab Smit en Thijs Wisse vormen de kopgroep in de tweede klasse.

PZC, 23 oktober 2006

Allaart voert ranglijst aan

van onze sportredactie

’s-GRAVENPOLDER - Piet Allaart voert ook na de vierde ronde de ranglijst van het Zeeuws damkampioenschap aan. Zaterdag hield de man uit Ritthem goed stand tegen Daaf Kasse, een van zijn achtervolgers.
Kasse probeerde met een centrumomsingeling zijn tegenstander een lastige middag te bezorgen, maar Allaart bood uitstekend tegenspel en kwam geen moment in gevaar. In het late middenspel dwong Allaart een fraaie damcombinatie af. Omdat Kasse ook snel een dam kon halen kwamen de spelers remise overeen.

Johnny de Leeuw, een van de belangrijkste favorieten voor de eerste plaats, hield aan een sterke partij tegen Peter Schunselaar slechts één punt over. De Goesenaar bezorgde zijn Vlissingse opponent in het middenspel een lastig te verdedigen voorpost. Nadat hij de schijf had veroverd bleek de stand van Schunselaar nog net houdbaar. Zwaar teleurgesteld moest de Leeuw berusten in een gelijkspel.

Behalve Kasse en De Leeuw maken ook Jaap de Jonge en Martijn Rentmeester deel uit van het peloton achtervolgers. De Jonge stond al goed tegen hekkensluiter Ludwig Wilson, toen de Vlissinger zomaar vier schijven offerde. Rentmeester won door een combinatie van Wim Koppejan.

Jan van de Weteringh, topscorer van PWG in de clubcompetitie, maar matig begonnen in het Zeeuws kampioenschap, behaalde zaterdag zijn eerste winstpartij. In een spannende klassieke partij vloerde hij Kees Rijk met subtiele middelen.

Niels Roelofsen is uitstekend op dreef in de promotieklasse. Na zijn overwinning van zaterdag op Jos de Wild staat hij alleen bovenaan. Rianka Rentmeester, die met een gelijkspel goed wegkwam tegen Jaap Veerhoek, staat tweede.

Paulan van Nes staat verrassend bovenaan in de eerste klasse. De jonge speler uit 's-Gravenpolder won zelf van concurrent Frans Blaas en profiteerde van de verrassende nederlaag van Eric Boogert tegen Jouke van 't Padje.

In de tweede klasse zijn er drie koplopers: Ineke Flikweert, Lex Mamed en Jaap Verstraate.

PZC, 27 oktober 2006

Dammer Allaart verrast al weken

door Niels Bouterse

RITTHEM - „Je top bereik je bij denksport rond je dertigste“, vertelt Piet Allaart uit Ritthem. Toch voert de zestigjarige boer al zes weken de ranglijst van de Zeeuwse damkampioenschappen aan. Het is opvallend dat juist hij aan kop staat. Vorig jaar eindigde hij als voorlaatste in de Zeeuwse hoofdklasse.
Allaart noemt dammen een spelletje waar hij toevallig goed in is. De Ritthemer speelt al bijna heel zijn leven. „Het leukste van dammen is je met een ander meten. Dat is de uitdaging. Ook al speel je in een clubcompetitie, het blijven individuele wedstrijden.“

Image
Piet Allaart

Allaart oefent tegen de computer. „Van mijn oude computer won ik nog wel eens een potje, maar tegen mijn huidige lukt dat niet meer.“ De pc is naast tegenstander tevens zijn ’personal trainer’. „De computer op zich is een dom ding, maar als je de juiste gegevens invoert, kan hij best handig zijn.“

Zo analyseert de denksporter na elke partij de gemaakte zetten en bekijkt hij of er toch geen mogelijkheden waren geweest op winst. „In mijn laatste wedstrijd tegen Daaf Kasse stond ik voor, maar heb ik geen moment winstkansen gehad. Een remise was dus een goede uitslag.“

NK

Van Allaarts concurrenten zijn genoeg wedstrijden te vinden in de database, maar als hij zoekt op zijn eigen naam komt hij niet veel resultaten tegen. „Ik ben er een tijd tussenuit geweest en heb hierdoor weinig gedamd,“ legt hij uit. Allaart was vijftien jaar toen hij voor het eerst meedeed aan de Zeeuwse jeugdkampioenschappen. „Die won ik drie keer achter elkaar. Tot ik vanwege mijn leeftijd niet meer mee mocht doen.“ Ook op het nationaal kampioenschap waagde hij zijn kansen. „Ik heb twee keer meegedaan: de eerste keer eindigde ik als voorlaatste en de tweede keer als vierde. Een hele verandering binnen een jaar. In dat tweede kampioenschap werd Ton Sijbrands eerste.“ Het damfenomeen was toen nog maar dertien jaar.

Op 27-jarige leeftijd begon de landbouwer aan een universitaire studie economie in Leiden. Daarna kreeg hij werk als econoom op de universiteit in Leiden. „In mijn tijd als leraar heb ik Jan Peter Balkenende nog zijn eerste economielessen gegeven.’’ Allaart hield de familieboerderij in Ritthem achter de hand en reisde vier dagen per week op en neer tussen zijn woonplaats en Leiden. Daarna werd dat Den Haag en weer later Tilburg.

Pas vijf jaar geleden besloot hij weer te gaan boeren. Tussen het graan en suikerbieten verbouwen, besteedde Allaart steeds meer tijd aan zijn hobby: dammen. „Sinds vorig jaar dam ik weer mee met de Zeeuwse kampioenschappen. Het was een beetje een ongelukkig jaar: ik stond vier wedstrijden op winst, maar eindigde twee ervan nog met een remise en twee met verlies.“

Hij degradeerde dan ook bijna uit de hoofdklasse. Door het terugtrekken van Bennie Provoost en Leopold Sekongo mocht de nummer elf (van de twaalf deelnemers) op het hoogste Zeeuwse niveau blijven dammen.

Het afgelopen jaar staat in schril contrast met de start van dit damseizoen. „Ik heb nu na vier ronden al één punt meer dan in heel het vorige seizoen bij elkaar.“

De vooruitgang is volgens Allaart te danken aan betere concentratie en het vertrek van de twee beste dammers (Provoost en Leopold) uit de competitie. „Bij de kampioenschappen moest ik mijn wedstrijden in de middag spelen. Dat was ik niet gewend. Ik denk dat mijn bioritme wat van slag was. Daar heb ik aan moeten wennen.“ Door zich beter te concentreren damt Allaart dit jaar scherper. „Ik had ook wel verwacht dat het beter zou gaan, maar niet dat ik zes weken nummer één zou staan. Ik sta wat gelukkig aan kop, vind ik zelf.“

Allaart ziet zich de Zeeuwse titel niet winnen dit jaar. „Een stuk of zes dammers staan vlak achter me. We ontlopen elkaar niet zo veel. Uit deze competitie zou ik wel een topdrie kunnen selecteren, maar daar zit ik zelf niet bij.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 29, 2006 20:41

De Gelderlander, 28 oktober 2006

Astrid van der Stelt wil haar tijd beter indelen

Door onze medewerker Anton Janssen

Zaterdag, 28 oktober 2006 - RENKUM - Astrid van der Stelt (24) is vanaf morgen in Zaandam deelneemster aan het Nederlandse Kampioenschap (NK) dammen voor vrouwen.
De Renkumse doet voor de vierde keer mee aan de nationale titelstrijd. Ze hoopt op een eindklassering in de middenmoot van het deelnemersveld. Van der Stelt wil na dit NK in ieder geval niet bij de laatsten te horen.

Image

Van der Stelt deed vanaf 2003 elk jaar aan het Nederlands kampioenschap mee. Bij haar debuut eindigde ze nog gedeeld zesde; dat was haar beste prestatie tot nu toe. In 2004 en vorig jaar werd ze tiende.

Van der Stelt hoopt dat ze in het komende toernooi er in slaagt haar bedenktijd beter in te delen. Ze had voorgaande jaren moeite met de openingszetten en raakte later in de partij vaak in conflict met de klok. Daarmee liep ze het risico in de beslissende fase door tijdgebrek onnodig fouten te maken.

Van der Stelt: „Ik zal eerder keuzes moeten maken om in die vervelende tijdnoodfase de stelling voldoende te kunnen doorrekenen.“

De Renkumse damster speelt vanmiddag, voordat ze naar het NK reist, met haar club uit Hattemerbroek voor de nationale competitie de ‘uit’-wedstrijd bij BDV in Bennekom. Het is een duel in de landelijke eerste klasse.

Van der Stelt, afgestudeerd in het Nederlands, is nog op zoek naar een leuke vaste baan. Ze doet nu freelance bezigheden en steekt vooral veel tijd in de damsport. Zo verzorgt ze de eindredactie van Het Damspel, het orgaan van de Koninklijke Nederlandse Dambond.

Daarnaast is ze leider en trainer bij de jeugdafdeling van VRD, de Verenigde Renkumse Dammers, waarvoor ze ook nog speelt.

Verder hoort ze bij de Nationale Dames Training (NDT) die door Nina Hoekman wordt getraind. Hoekman is in Zaandam eveneens van de partij. Ze was al vier keer nationaal kampioene.

„Nina is de enige grootmeester in het veld van tien damsters. Ik beschouw haar als huizenhoog favoriet voor de titel“, aldus Van der Stelt. Vitalia Doumesh, die één keer de titel veroverde, wordt de belangrijkste concurrent van Hoekman. „De overige deelnemers ontlopen elkaar niet zo veel. Iedereen kan in het klassement direct na deze toppers meedoen.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 09:51

De Gelderlander, 30 oktober 2006

De grootmeesters van DV Huissen slopen Hengelo

Door onze verslaggever

Maandag, 30 oktober 2006 - HENGELO - Met dank aan hun topspelers hebben de dammers van DV Huissen zaterdag de competitiewedstrijd in en tegen Hengelo met 8 - 12 gewonnen.
De vier (van de vijf) grootmeesters Geert van Aalten, Alexander Baljakin, Gérard Jansen en Guntis Valneris legden met hun winst de basis voor de zege en loodsten Huissen en passant naar de (gedeelde) tweede plaats in de ereklasse.

DV Huissen profiteerde van het gelijkspel tussen Denk en Zet en Amsterdam (10-10) en staat nu nog maar één punt achter de koploper uit Culemborg. Bovendien revancheerde het tiental zich voor het (eerste) verlies van twee weken geleden tegen Westerhaar.

„Het is weer spannend aan kop“, zo reageerde Huissen-speler en teamleider Van Aalten op de ontwikkelingen van zaterdag. „Wij doen mee in de strijd om de landstitel.“

Jansen zette tegen Gabriël Heerema de toon voor de geslaagde middag. Hij zette een fraai ogende omsingeling op het bord en maakte die met een vijfklapper op slag uit. Van Aalten volgde snel. Hij pakte tegen invaller André Nijmeijer alle strategische velden en liep over zijn tegenstander heen.

Nadat Geert Berends de punten had gedeeld met Jeroen Goudt liep Alex Mathijsen muurvast tegen Jos Stokkel, de Huissense grootmeester in dienst van Hengelo. Mathijsen werd het slachtoffer van een sluwe opbouw met combinatieve dreigingen. Aansluitend hield Joost Hendriksen de kopman van Hengelo, Odin Mol op een gelijkspel.

Baljakin vocht met Rik Keurentjes een positioneel gevecht uit. In een 4 om 4-positie beslechtte hij de strijd met een geintje. Fred de Koning hield met moeite stand tegen Michiel Kroesbergen. Nadat Johan Krajenbrink de gevaarlijke collega-grootmeester Vadim Virny had afgestopt, koos Theo Berends tegen Wytze Sytsma een verkeerd plan en raakte in temponood. Die kwam de Huissenaar niet meer te boven.

Tot slot versloeg Valneris invaller Gerrit Draaisma en stelde daarmee de Huissense winst definitief veilig.

Hengelo-DV Huissen 8-12: Odin Mol-Joost Hendriksen 1-1, Rik Keurentjes-Alexander Baljakin 0-2, Gerrit Draaisma-Guntis Valneris 0-2, Jeroen Goudt-Geert Berends 1-1, Vadim Virny-Johan Krajenbrink 1-1, Jos Stokkel-Alex Mathijsen 2-0, Wytze Sytsma-Theo Berends 2-0, Michiel Kroesbergen-Fred de Koning 1-1, André Nijmeijer-Geert van Aalten 0-2 en Gabriël Heerema-Gérard Jansen 0-2.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 09:53

DUO heeft doelstelling seizoen al bijna binnen

Door onze verslaggever

Maandag, 30 oktober 2006 - DOETINCHEM - De dammers van DUO blijven verbazen. De Achterhoekers wonnen de uitwedstrijd in de ereklasse bij Westerhaar met 9 - 11 en staan nu op een zesde plaats.
Na de fraaie 15-5 zege op Tilburg won DUO (Dammers Uit Oost) met 9-11 bij Westerhaar. En dat is een verrassing, want de thuisploeg is een team dat normaal gesproken voor de eerste plaats meedoet.

De Doetinchems-Vordense damcombinatie staat door de tweede zege op rij nu op een gedeelde zesde plaats en daarmee is de doelstelling voor dit seizoen (handhaving) al bijna binnen. Daar had ook DUO-dammer Henk Grotenhuis geen rekening mee gehouden. „We hebben nu al vijf punten binnen. We kunnen in principe van iedere ploeg winnen als we in goede doen zijn, maar deze zege was toch wel verrassend.“

De twee jonge talenten Jochem Zweerink en Wouter Ludwig wonnen allebei hun partij. Zweerink versloeg Marino Barkel die qua ranking ruim tachtig punten sterker is dan de Varssevelder. Henk Grotenhuis: „Barkel speelt heel snel en hij vergaloppeerde zich. Daar maakte Jochem goed gebruik van.“

Westerhaar en DUO hielden het lang spannend. Met een tussenstand van 9-9 moest de laatste partij tussen Wouter Ludwig van DUO en Danny Slotboom uit Winterswijk de beslissing brengen. Na zes uur dammen trok Ludwig aan het langste eind. Grotenhuis: „Wouter kijkt een beetje tegen Danny op, een ander groot talent dat iets verder is dan Wouter. We hebben even op hem ingepraat om hem daar vanaf te brengen. Wouter speelde een goede partij. Het leek op remise uit te draaien, maar Slotboom kwam in tijdnood en maakte een fout, waardoor we de wedstrijd wonnen.“ De derde zege voor DUO kwam op naam van Wieger Wesselink die Edwin Twiest versloeg.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 09:54

Troesoe/DOG met drie invallers naar remise in Harderwijk

Door onze medewerker

Maandag, 30 oktober 2006 - ARNHEM - De dammers van Combinatie Troesoe/DOG (CTD) hebben aan het kelderduel van de hoofdklasse A met Harderwijk een punt overgehouden: 10 - 10.
Harderwijk was tot zaterdag nog puntloos. Toch waren ze bij CTD niet ongelukkig met de uitslag. De vooruitzichten waren somber doordat drie spelers (Eelco Dusamos, Maarten Linssen en Michael Palmer) niet beschikbaar waren.

Edgar Hartman en Erik van de Weerdhof zetten hun team met winst op het goede spoor. Hartman voerde tegen Ton Eekelsschot een mooie winnende slagzet uit. Van de Weerdhof is aan een sterk seizoen bezig en won met een perfect getimed schijfoffer uit het niets van Kees de Jong.

Die twee winstpartijen werden gecompenseerd met verlies voor de invallers Leo Emerenciana en Rommy Moerlie. Emerenciana verweerde zich krachtig tegen Niek Kuijvenhoven maar moest voor de techniek van de eenmalige NK-deelnemer buigen. Moerlie was kansloos toen opponent Herman Arissen zijn achterloop met een finesse beantwoordde.

De overige zes partijen van Combinatie Troesoe/DOG eindigden onbeslist. Jacques van den Borst had met de puntendeling tegen Patrick Wielemout een sterke invalbeurt.

Harderwijk-Combinatie Troesoe/DOG 10-10: Fred Elgersma-Bart Terwel 1-1, Jan Hendrik Kok-René Vos 1-1, Jaap van de Werfhorst-Rik Twilhaar 1-1, Niek Kuijvenhoven-Leo Emerenciana 2-0, Cor Koene-Wilrick Wonnink 1-1, Kees de Jong-Erik van de Weerdhof 0-2, Ton Eekelsschot-Edgar Hartman 0-2, Maarten van Panhuis-Leo Aliar 1-1, Patrick Wielemout-Jacques van den Borst 1-1 en Herman Arissen-Rommy Moerlie 2-0.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 09:56

DES nestelt zich met zege in de kopgroep

Door onze sportredactie

Maandag, 30 oktober 2006 - LUNTEREN - DES handhaaft zich met de ruime zege in Westerhaar in de top van de hoofdklasse. De dammers uit Lunteren staan vierde met zes punten uit vier duels
De duidelijke overwinning (15-5) was zaterdag te danken aan sterk spel. DES ging voortvarend van start tegen het arme Westerhaar en bouwde halverwege de middag al een beslissende 11-1 voorsprong op.

Teamleider Evert van de Pol was uiteraard content over het wedstrijdverloop. „We hadden een uitstekende dag. Op onze zege viel weinig aan te merken. Westerhaar kon ons vandaag bij lange na niet bijbenen.“

Van de Pol voorziet een aardig seizoen voor zijn team in de hoofdklasse. „Rosmalen en Franeker zijn in onze groep favoriet, maar wij kunnen in de kopgroep blijven meedoen.“

De victorie voor DES begon bij Daniël Merkus. Hij kwam na 21 zetten tot winst, toen zijn tegenstander een foutieve slagkeus maakte. Sander Neutel en de strategisch sterke Marcel Monteba bouwden de voorsprong gedecideerd uit. Erwin van Hierden kwam in lichte tijdnood met de sterkste pion bij de thuisclub remise overeen.

Van de Pol won toen hij de stelling in tijdnood van zijn overbuurman voordelig liet kantelde. Aalt van der Kuilen won overtuigend toen zijn opponent vastliep. Hermen Kroesbergen speelde remise.

Bij Arjen Timmer en Richard Cousijnsen bleef de winst ondanks hun plusschijf uit. Aldert van Eck had de winst voor het grijpen, maar liet zijn overbuurvrouw in een overmachtseindspel ontsnappen.

Uitslagen: Miksa-Van Hierden 1-1, Lugthart-Monteba 0-2, Stegeman-Kroesbergen 1-1, Mollink-Cousijnsen 1-1, Schippers-Merkus 0-2, Siegers-Van der Kuilen 0-2, Kloppenburg-Van de Pol 0-2, E.Koops-Timmer 1-1, Koops-Neutel 0-2 en Stegeman-Van Eck 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 09:57

Vd Stelt start NK met remise

Door onze sportredactie

Maandag, 30 oktober 2006 - ZAANDAM - Damster Astrid van der Stelt uit Renkum is het Nederlands kampioenschap voor vrouwen zondag begonnen met remise tegen Irene Stegeman.
De partij tussen Van der Stelt en Stegeman was de enige in de openingsronde die geen winnaar opleverde.

Vitalia Doumesh begon de titelstrijd in Zaandam met een overwinning op Iepie Poepjes. Doumesh was kampioen in 1997 en is de nummer twee van vorig jaar. Debutante Laura Andriessen verraste met een zege op vijfvoudig nationaal kampioene Barbara Graas. Internationaal grootmeester Nina Hoekman (tegen Alexandra Betting) en Jorien Alink (tegen Sarah Rijgersberg) begonnen het toernooi eveneens met succes.

Vandaag wordt de tweede ronde gespeeld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 30, 2006 09:59

DC Lent ondervindt kracht titelkandidaat

Door onze verslaggever

Maandag, 30 oktober 2006 - ROSMALEN - DC Lent heeft zaterdag een ingecalculeerde nederlaag geleden tegen Excelsior. De schade bij de titelkandidaat van de landelijke hoofdklasse viel mee: 12 - 8.
DC Lent kon het krachtsverschil van gemiddeld 150 ratingpunten per speler niet overbruggen. Niettemin overheerste na afloop de tevredenheid. De promovendus speelde collectief sterk en hield de uitslag binnen de perken.

„Excelsior is vorig seizoen uit de ereklasse gedegradeerd en beschikt in Ton Sijbrands, Frank Teer en Wim van der Kooij over sterke pionnen op dit niveau“, reageerde Lent-speler en teamleider Remco van Zelst na het duel in Rosmalen. „We hebben dan wel verloren, maar gezien de prestaties van sommige spelers hebben we ook aan ons zelfvertrouwen gewerkt.“

Van Zelst doelde vooral op Sander Spaans en Maarten Nas, die genoemde Teer en Van der Kooij van de winst hielden. Ook de remises van Lianne van Ampting (tegen Mari van Ballegooijen) en Marco van Bronswijk (Hans Ladage) mochten er zijn. Verder deelden ook Ruud Palmer (tegen Harrie Kolk) en Joop Geurts (Adrie Vermeulen) de punten.

Van Zelst zelf tekende tegen Jan van den Hooff voor de enige Lentse overwinning van de middag. Daar stonden drie nederlagen tegenover. Gerold Kosman ging als eerste de boot in tegen Roep Bhawanibhiek en Eep van Manen was niet opgewassen tegen Ingo Greveraars.

Willem van den Berg sneuvelde tegen damlegende Sijbrands. De Lent-speler bracht een interessant speltype op het bord maar ondervond de kracht van de oud-wereldkampioen, die dieper rekende en het strategische gevecht won.

Excelsior-DC Lent 12-8: Frank Teer-Sander Spaans 1-1, Wim van der Kooij-Maarten Nas 1-1, Ton Sijbrands-Willem van den Berg 2-0, Ingo Greveraars-Eep van Manen 2-0, Hans Ladage-Marco van Bronswijk 1-1, Mari van Ballegooijen-Lianne van Ampting 1-1, Roep Bhawanibhiek-Gerold Kosman 2-0, Adri Vermeulen-Joop Geurts 1-1, Jan van den Hooff-Remco van Zelst 0-2 en Harrie Kolk-Ruud Palmer 1-1.

Post Reply