existentiebewijs van de brief van de tien grootmeesters?

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Oct 26, 2006 13:32

Piet Bouma wrote:Hebben de tien grootmeesters (en Frank Teer, die namens hen de brief heeft gezonden) ooit een bevestiging van ontvangst en een antwoord van de FMJD gekregen?
Dat weet ik niet, je zou het aan Frank moeten vragen. Frank zat toen overigens in de technische commissie van de FMJD (misschien nog wel). Ik heb wel eens van Frank gehoord dat een antwoord lang op zich liet wachten. Nog even ter verduidelijking van mijn rol: Ik wil in dit soort zaken graag hand- en spandiensten verlenen. Door de toernooien in Delft heb ik goede contacten met de betrokken grootmeesters. Maar ik heb weinig trek in een taai gevecht met conservatieve bestuurders. Dat ligt mij totaal niet. Liever lever ik mijn bijdrage door het organiseren van toernooien en door middel van publicaties.
Piet Bouma wrote:Maar zolang de werkelijke top (m.i. Tsjizjov, Georgiev, Valneris en Schwarzman) niet gaat eisen dat er Delfts gespeeld gaat worden en alle overige initiatieven gaan boycotten, zie ik ook weinig veranderen, en blijven de spelers speelballen van de FMJD.
Die kans is groot. Maar ik heb wel begrip voor de spelers. Zij zijn volop bezig met hun damcarrière. Actievoeren kost energie en gaat ten koste van de concentratie op het spel. Voorts moet er bij hen ook brood op de plank komen natuurlijk.
Feitelijk kun je de spelers weinig verwijten. Zij zijn duidelijk genoeg geweest. Visie en beleid zijn primair het terrein van de bestuurders.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Oct 26, 2006 16:11

Telegraaf, 26 oktober 2006

Verhaeren: Ziel van de sport verkocht

EINDHOVEN - De ziel van de zwemsport is verkocht aan de commercie. Zo reageert coach en technisch directeur Jacco Verhaeren op de beslissing van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) om de olympische finales van de avond naar de ochtend te verplaatsen. "Dit is echt schandalig”, foeterde hij.

Jacco Verhaeren

"Het IOC moet juist de topsport beschermen tegen te veel commercie en nu wordt onze sport verkocht. Hier kunnen we niet mee leven. Bij een ander toernooi hadden we ons ook absoluut teruggetrokken. Omdat het de Spelen zijn, kan dat helaas niet.”

Verhaeren werd donderdagochtend overvallen door de mededeling van het IOC. „Ik kan dit alleen maar onbetrouwbaar noemen”, stelt Verhaeren. „We dachten allemaal dat het pas op 29 november zou worden besloten. Men wist ook dat we bezig waren om argumenten tegen de ochtendfinales te verzamelen. Zeker na het gesprek van Jacques Rogge met Pieter van den Hoogenband hadden we dit totaal niet verwacht. Dit is een heel slechte zaak.”

Volgens Verhaeren zullen de acties gewoon doorgaan. Zo kan het IOC binnenkort een brief, ondertekend door alle topzwemmers, verwachten waarin alle bezwaren zijn opgesomd. Verhaeren: „Het heeft voor het besluit geen zin, maar we kunnen in ieder geval bewerkstelligen dat mensen van het IOC en de zwembond FINA zich straks in Peking met het schaamrood op de kaken zullen moeten vertonen.”

Rein Halbersma

Post by Rein Halbersma » Thu Oct 26, 2006 17:15

Ja, hoor es Bert, iedereen kan wel een Telegraaf bericht na-typen. Heb je ook een ingescande versie van dit krante-artikel? [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Oct 26, 2006 17:19

Rein Halbersma wrote:Ja, hoor es Bert, iedereen kan wel een Telegraaf bericht na-typen. Heb je ook een ingescande versie van dit krante-artikel? [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]
hmmm.... ik had kunnen weten dat fysici niet van existentiebewijzen houden [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Oct 26, 2006 17:25

Die schilders ook altijd met hun gezeur...

www.reinhalbersma.nl

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Oct 26, 2006 22:43

Rein Halbersma wrote:Ja, hoor es Bert, iedereen kan wel een Telegraaf bericht na-typen. Heb je ook een ingescande versie van dit krante-artikel? [img]images/smilies/icon_evil.gif[/img]
En wie houdt in de gaten op welke tekstverwerker die verklaring straks wordt getypt?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Re: existentiebewijs van de brief van de tien grootmeesters?

Post by Jan Pieter » Fri Oct 27, 2006 06:09

frank teer wrote:De grootmeesters wiens naam onder deze brief staat hebben ingestemd (hetzij via de e-mail hetzij telefonisch of mondeling) met de inhoud van deze brief en met het versturen als open brief aan de FMJD.
Dat is duidelijk. Waarom Henk dit niet wilde vertellen, is me na vier pagina's van deze draad nog steeds een raadsel. Na Aantjes, Clinton, Mabel Wisse-Smit en vele anderen zou iedereen toch moeten weten dat alles geaccepteerd wordt behalve geheimhouding.

Als een grootmeester zich per e-mail accoord verklaart met de inhoud van de brief, dan is dat voor mij net zoveel waard als een handtekening met gouden vulpen. Dat de opstellers ook genoegen hebben genomen met mondelinge verklaringen vind ik daarentegen dubieus. Dan loop je altijd het risico dat men achteraf zegt het net wat anders bedoeld te hebben. Waarom niet even een schriftelijke bevestiging gevraagd? Wilden de betrokkenen die niet geven? Dat roept dan de vraag op waarom niet. Ben ook wel benieuwd om hoeveel grootmeesters het daarbij gaat.

frank teer

existentiebewijs van de brief van de tien grootmeesters?

Post by frank teer » Fri Oct 27, 2006 10:59

Hoi Jan Pieter,
wat bedoel je nu?
Als een grootmeester tegen Henk of mij zegt: ja ik ben akkoord met het voorstel voor de brief die jullie me hebben gestuurd. Moeten we dit ja dan op schrift of via een e-mail vragen?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Oct 27, 2006 11:33

Hoi Frank,

Heb je ook een antwoord op de vraag of er ooit een officieel antwoord op de brief van de grootmeesters van de FMJD is gekomen?

frank teer

Post by frank teer » Fri Oct 27, 2006 13:09

Op de vraag van Piet of er een reactie van de FMJD is geweest het volgende:
In een artikel in De Telegraaf dat Hanco op dit forum heeft geplaatst staat onder meer het volgende:
Gisteren werd door de Werelddambond (FMJD) het voorstel besproken om tot een aanpassing van de puntentelling te komen. Een technische commissie heeft zich een aantal weken over de kwestie gebogen en volgens executive vice-voorzitter Pieter Hildering zijn er geen voorstanders van de zogenaamde "Delftse telling", die al geruime tijd bij het traditionele Duwo- damtoernooi (in Delft) gehanteerd wordt. In januari 2005 zal de technische commissie met haar eindresultaat komen, dat volgens Hildering vervolgens toegepast zal worden bij het WK 2005 (oktober) in Amsterdam.
Uiteraard is het waarheidsgehalte van DT (De Telegraaf bedoel ik hier) niet altijd 100 % dus dit moeten we met een korreltje zout nemen.
Wel heb je hier een gedeeltelijk antwoord op je vraag.
Enerzijds is er geen officiele reactie gekomen van het FMJD bestuur gekomen richting grootmeesters of richting mij, anderzijds is er wel iets gebeurd vrij kort na het verschijnen van de open brief; wellicht heeft het er iets mee te maken.
Overigens de melding in bovenstaand stukje dat er geen voorstanders zijn van de DT (en hier bedoel ik Delftse Telling) in de technische commissie van de FMJD is bezijden de waarheid. Wellicht heeft Pieter dit tegen Harm gezegd, wellicht heeft Harm iets wat Pieter heeft gezegd anders geinterpreteerd, wie weet, helaas is er geen officiele breif van Pieter aan Harm waarin dit zwart op wit staat.
In de vergadering van de Technische Commissie in januari was er wel een van de leden voor de Delftse Telling, ik kan het weten , ik was bij die vergadering en ik was voor de Delftse Telling, maar de overgrote meerderheid stelde zich erg behoudend op en wilde zelfs niet instemmen met het voorstel van Pieter Hildering om bij gelijk eindigen de plusjes direct te laten tellen. Uiteindelijk is er een soort waterig compromis uit de bus gekomen: eerst aantal overwinningen dan saldo van plusjes en minnetjes.
In het FMJD congres van 2005 in Amsterdam is dit systeem ook voor de komende jaren geaccepteerd, zowel voor het algemene WK als voor het vrouwen WK.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Oct 27, 2006 13:56

frank teer wrote:Hoi Jan Pieter,
wat bedoel je nu?
Als een grootmeester tegen Henk of mij zegt: ja ik ben akkoord met het voorstel voor de brief die jullie me hebben gestuurd. Moeten we dit ja dan op schrift of via een e-mail vragen?
Hoi Frank, dat bedoel ik inderdaad. Het is een bekend verschijnsel dat mensen de neiging hebben om interviewers naar de mond te praten. Vraag in een enquete of mensen bereid zijn de auto wat vaker te laten staan voor een beter milieu, en een overweldigende meerderheid zegt ja. Het jaar daarop worden er weer meer kilometers gereden dan ooit tevoren.
En wat denk je waarom telemarketeers zo actief zijn? Echt niet omdat ze iets te koop hebben dat elders niet te krijgen is. Ze bellen mensen op omdat ze weten dat veel mensen moeilijk nee kunnen zeggen als hun iets wordt gevraagd.

Om dit effect zo goed mogelijk uit te sluiten, zou ik alleen geschreven reacties serieus willen nemen. Zeker wanneer de brief gepresenteerd wordt als zijnde ondertekend door tien grootmeesters, lijkt me dit wel het minste wat je moet vragen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Fri Oct 27, 2006 20:36

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:Dat is jammer, want daardoor blijkt eigenlijk dat deze tien grootmeesters net zo min georganiseerd zijn als de tegenstanders (waarover Harm Wiersma zich in De Telegraaf beklaagd.).
Nee, ze eten net zo lief van meerdere walletjes (Delfts, Zeeuws Assendelfts, plusjes, Zwitsers EK en willen zelfs wel een WK-match op basis van oude voorwaarden spelen) en daar valt ook best iets voor te zeggen, want kiezen ze maar voor één puntentelling c.q. toernooisoort dan dalen de inkomsten natuurlijk ook.
Piet, waarom dalen de inkomsten als de grootmeesters voor één puntentelling kiezen? Welke sponsors of toernooiorganisatoren vallen er in dat geval af? Heb je hiervan contrete voorbeelden?
Guido,

Als deze grootmeesters voor één puntentelling kiezen (en dus eisen dat er met de Delftse telling gespeeld wordt, en dat ze anders niet meedoen) dan zie ik niet, dat

Hiltex Zeeland
DNC Open
Bijlmertoernooi etc.

plotseling met de Delftse telling gespeeld gaan worden. Dus dan zullen ze niet meedoen en dus geen inkomsten voor hen. Duidelijk, lijkt me.

Concrete voorbeelden heb ik uiteraard niet, omdat ze dit - begrijpelijkerwijs - tot dusver niet eisen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Oct 27, 2006 22:37

Jan Pieter wrote:Dat is duidelijk. Waarom Henk dit niet wilde vertellen, is me na vier pagina's van deze draad nog steeds een raadsel. Na Aantjes, Clinton, Mabel Wisse-Smit en vele anderen zou iedereen toch moeten weten dat alles geaccepteerd wordt behalve geheimhouding.
Nog maar eens goed lezen Jan Pieter. Ik zal je een beetje op weg helpen:
Eric van Dusseldorp wrote:....En weet je wat nog bijzonderder is? Dat die brief helemaal niet van die tien grootmeesters afkomstig is! Daar durf ik mijn hand inmiddels wel voor in het vuur te steken. ....
Ik heb een rijtje van dit soort citaten van deze persoon onder elkaar gezet. Zie mijn brief aan Koops en Zwart. Ze zijn afkomstig van verschillende draden. Niemand nam dit uiteraard serieus, er werd niet op gereageerd. Terecht. Er is geen enkele verplichting van wie dan ook om op evidente nonsens te reageren. Stel je voor zeg, daar kun je wel een dagtaak aan hebben. Op een of andere manier heeft hij Bert Zwart op den duur voor zijn karretje weten te spannen. Ik neem aan dat hij Bert per e-mail of telefoon heeft benaderd en dat die er uiteindelijk is ingetrapt. Maar hoe dat precies gelopen is wil ik eigenlijk niet eens weten. Bert had moeten weten dat hier geen enkele serieuze bedoeling achter zat. Een ziek spelletje van iemand die al jarenlang alles wat met de puntenoverwinning te maken heeft verdacht probeert te maken.
Jan Pieter wrote:Als een grootmeester zich per e-mail accoord verklaart met de inhoud van de brief, dan is dat voor mij net zoveel waard als een handtekening met gouden vulpen. Dat de opstellers ook genoegen hebben genomen met mondelinge verklaringen vind ik daarentegen dubieus. Dan loop je altijd het risico dat men achteraf zegt het net wat anders bedoeld te hebben. Waarom niet even een schriftelijke bevestiging gevraagd? Wilden de betrokkenen die niet geven? Dat roept dan de vraag op waarom niet. Ben ook wel benieuwd om hoeveel grootmeesters het daarbij gaat.
Formeel heb je gelijk. Een schriftelijke bevestiging is altijd veiliger. Maar volgens mij gaat het maar om twee personen die uitsluitend mondeling hun fiat hebben gegeven en deze personen vertrouw ik voor 100%. Eén van hen heeft bovendien al jarenlang consequent zijn mening pro puntenoverwinning gepubliceerd. Misschien een eigenaardigheid van mij maar ik werk graag op basis van vertrouwen. Het is mijn manier om te laten weten ‘Ik vertrouw jou volkomen’. Ik ben daarin zelden teleurgesteld, integendeel, vertrouwen geven leidt meestal tot vertrouwen krijgen. Dat is bijzonder prettig werken. De hele actie van Bert Zwart vind ik erg dom. Als je maar een spoortje twijfel zou hebben aan de ondertekening van de verklaring dan moet je niet bij Frank of mij zijn. Als wij fraudeurs zouden zijn dan zou een extra leugentje er immers nog wel bij kunnen. Dus zou je het aan de ondertekenaars zelf moeten vragen. Maar daaraan kun je meteen weer zien hoe belachelijk dit hele verhaal is. Wie zou het in zijn hoofd halen om illegaal namen onder een verklaring te zetten? Dat zou toch meteen uitkomen, zeker in het kleine damwereldje?

En dan kom ik op een vreemd verschijnsel. Net als Bert Zwart en Lambert-Jan Koops lijkt het wel of jij bewust oogkleppen opzet. Dat je je opstelt als een volkomen onwetende. Zeg nou eens eerlijk, van hoeveel van die tien ondertekenaars was het voor jou een verrassing dat ze onder de verklaring stonden? Jij kent toch het standpunt van deze mensen? Jij weet toch wie Clerc is en wat zijn standpunt is? Thijssen ken je toch ook en Tsjizjov en Georgiev, ga het rijtje maar af.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Oct 27, 2006 22:43

Henk de Witt wrote: Ik heb een rijtje van dit soort citaten van deze persoon onder elkaar gezet. Zie mijn brief aan Koops en Zwart. Ze zijn afkomstig van verschillende draden. Niemand nam dit uiteraard serieus, er werd niet op gereageerd. Terecht. Er is geen enkele verplichting van wie dan ook om op evidente nonsens te reageren. Stel je voor zeg, daar kun je wel een dagtaak aan hebben. Op een of andere manier heeft hij Bert Zwart op den duur voor zijn karretje weten te spannen. Ik neem aan dat hij Bert per e-mail of telefoon heeft benaderd en dat die er uiteindelijk is ingetrapt. Maar hoe dat precies gelopen is wil ik eigenlijk niet eens weten. Bert had moeten weten dat hier geen enkele serieuze bedoeling achter zat. Een ziek spelletje van iemand die al jarenlang alles wat met de puntenoverwinning te maken heeft verdacht probeert te maken.
Henk, je zit er he-le-maal naast. Eric heeft met mijn aktie niets te maken. Ik heb dat al eens uitgelegd. Wellicht valt het je niet op, maar vrijwel iedereen (Casper, Jan-Pieter, Piet, Lambert-Jan, ...) die aan deze discussie deelneemt behalve jij heeft in jouw ogen oogkleppen op.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Oct 27, 2006 23:34

Henk de Witt citeert zoals gewoonlijk weer eens selectief. Daar schrik ik allang niet meer van, dat hoort bij hem. Altijd politiek bij hem, altijd strijd, nooit eens eerlijk de kaarten op tafel. Maar goed...

Daarom nog even de hele quote, waar de recente discussie volgens mij uiteindelijk mee begonnen is (afkomstig van de draad 'Sijbrands stopt met dammen').
Eric van Dusseldorp wrote:
Henk de Witt wrote: Ik denk dat het feit dat tien grootmeesters elkaar in die brief hebben gevonden heel bijzonder is.
En weet je wat nog bijzonderder is? Dat die brief helemaal niet van die tien grootmeesters afkomstig is! Daar durf ik mijn hand inmiddels wel voor in het vuur te steken.

Als het gaat om de vragen:
1. Wie initieerde(n) de 'brief van de tien grootmeesters'?
2. Wie schreef/schreven de concepttekst van de 'brief van de tien grootmeesters'?
3. Wie zorgde(n) voor openbaarmaking c.q. verspreiding van de 'brief van de tien grootmeesters'?...

...dan is het mij inmiddels duidelijk dat het niet de tien grootmeesters zijn, zelfs niet een van hen.

Volgens mij is de 'brief van de tien grootmeesters' een van de grootste falsificaties uit de damgeschiedenis. Misschien moet ik er een aparte draad voor openen om de bron van deze brief ('vertaald uit het Engels' notabene, maar hier geloof ik helemaal geen hol van) te achterhalen.
De antwoorden op de drie vragen staan nog steeds overeind: Niet de tien grootmeesters.

'Een van de grootste falsificaties' is een krachtterm die even nodig was om de waarheid boven tafel te krijgen. Een katalysator die er na bewezen diensten rustig uit getrokken kan worden.

En vertaald uit het Engels: ik neem aan dat de moedertaal van Henk de Witt en Frank Teer gewoon Nederlands is en dat ze hun concept in het Engels hebben vertaald t.b.v. enkele grootmeesters. En dan weer terugvertaald naar het Nederlands... nou, dat lijkt me niet handig, want die tekst was er al.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Sat Oct 28, 2006 07:28, edited 1 time in total.

Post Reply