Dieter wrote:Vraag 4 (facultatief): heeft u verder nog opmerkingen?
Een bloemlezing:
"Het grote aantal beslissingen in het hart van het dammen, de landelijke competitie, en laatst het WK junioren is voor mij voldoende om GEEN ENKEL REMISEPROBLEEM te ontdekken. Waar hebben we het nog over, steek uw energie in andere damzaken!!!"
"Het is niet verstandig om in de pers en andere media voortdurend met de remise in het damspel bezig te zijn. Het product dammen wordt hierdoor steeds slechter verkoopbaar."
"Alle voorstellen die iets aan het spel veranderen hebben gemeen dat ze de damliteratuur (tot nu toe gespeelde partijen, eindspelen en problemen) devalueren. Ik ben daar niet voor. Om dezelfde reden ben ik ook tegen spellingswijzigingen. Na een paar spelregelwijzigingen wachten de partijen van Sijbrands hetzelfde lot als de boeken van Vondel."
Het bovenstaande uit de enquete van Eric geknipt,
Ik weet niet van wie deze teksten zijn maar ze maken wel duidelijk hoe heel veel dammers over het "remiseprobleem"denken.
Hm, ik concludeer toch volstrekt anders uit jouw bloemlezing.
Quote 1: het hart van het dammen gevormd door de competitie en het WK junioren?? Oef, ik dacht het niet! En... eh... hadden we laatst ook niet vastgesteld dat zelfs het aantal remises in de ereklasse vd competitie schrikbarend is?
Quote 2: het is niet aan ons om te bepalen in welke context de buitenwereld over ons oordeelt. Als we daar wat meer controle over zouden hebben zou het mooi zijn maar dit is niet reeel. Berlusconi beslist wat er in de voor hem relevante media wordt gezegd. De damwereld helaas niet. Een weinig nuttig quote dus. De laatste zin klopt wel: het dammen wordt minder verkoopbaar door (de aandacht vd media voor) de remisemarge. Dit sluit naadloos aan bij mijn afschuw tegen die remise marge!!
Quote 3: tsja, de bibliotheek kan niet met terugwerkende worden herschreen. Net zoals Plato's beschrijving van de Hades niet kan worden ge-update met de geachten van de huidige filosofen. Is dat een probleem?? Nee, natuurlijk niet. Zowel Plato als Wittgenstein kunnen prima worden gelezen. Sijbrands's analyse van zijn aprtij tegen Ndofang blijft altijd een genot. Met of zonder DT of willekeurig welke andere wijziging.