Sijbrands stopt met dammen

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 09, 2006 20:21

Hanco Elenbaas wrote:
Arjen de Mooij wrote:Waar stopt hij nou precies mee. Als ik het helemaal goed lees stop hij alleen met 'Profdammen' of 'Topdammen'. Het enige merkbare effect hiervan zou zijn dat toernooien niet meer tevergeefs Ton moeten vragen of hij mee wil doen. Of stopt hij bijvoorbeeld ook met spelen in de nationale competitie?
Hij stopt volgens mij alleen met topdammen, niet met de clubcompetitie. Maar Frank Teer zei een paar weken geleden in een interview met Piet Lauwen in het Brabants Dagblad dat Ton ook zou stoppen met Excelsior, als Excelsior promoveert naar de ereklasse.
Mocht Excelsior promoveren, dan zal Hans van den Heuvel proberen Ton te contracteren voor Hiltex 2.
Sorry, dat was niet Frank Teer, maar Mari van Ballegooijen:
Brabants Dagblad, 13 september 2006

Rosmalense dammers naar het noorden

Heijmans Exceslior begint zaterdag de damcompetitie tegen Apeldoorn.

door Piet Lauwen

„Een vreemde indeling”, oor­deelt voorzitter Mari van Balleg­ooijen van de damclub Heij­mans Excelsior uit Rosmalen.
De club die naar de hoofdklasse A degradeerde opent de compe­titie zaterdag tegen Apeldoorn.
„Een splitsing in noord en zuid is heel wat logischer dan een verdeling in oost en west.” Omdat Rosmalen wat oostelij­ker ligt dan Tilburg krijgt Heij­mans Excelsior dit jaar te ma­ken met onder meer tegenstan­ders uit Groningen en Fries­land. Het Brabantse onderonsje met TDV zit er nu niet in, om­dat Tilburg in de westelijke hoofdklasse B is ingedeeld.
Met een gemiddelde rating van 1310 steekt Heijmans Excelsior ver boven de andere tientallen uit. Franeker/Wanswerd komt met 1243 het dichtst in de buurt. En daarmee is het Ros­malense tiental meteen ook fa­voriet voor de titel en promotie naar de ereklasse.
Van Ballegooijen blijft voorlo­pig terughoudend. „Die rating­cijfers zeggen in de bondscom­petitie wel veel, maar niet alles. En eigenlijk streven we naar de tweede plaats. Dan zijn we ze­ker van Ton Sijbrands. Die speelt liever niet meer in de ere­klasse. Sijbrands is van mening dat hij niet meer goed genoeg is voor het dammen op het hoogste niveau in de Nederland­se clubcompetitie.” Heijmans Excelsior nam na één seizoen afscheid van de Senega­lese grootmeester N'Diaga Samb. En verwelkomde twee nieuwe spelers: Eindhovenaar Ingo Greveraars en Hans Lada­ge uit Nijmegen. Vooral van La­dage verwacht Van Ballegooi­jen veel. „Ladage is in bloed­vorm. In het open toernooi van Nijmegen eindigde hij in de top van het klassement. En in de oe­fenwedstrijden won hij al zijn partijen.” Voor het eerst in de geschiede­nis komt Heijmans Excelsior dit seizoen met drie teams in de landelijke competitie uit.
Het tweede tiental speelt in de eerste en het derde in de twee­de klasse.
Indeling hoofdklasse A: Het Noorden (Groningen), Huizum (Leeuwarden), Franeker/Wanswerd, Nijverdal, Witte van Moort 2 (Wester­haar), Apeldoorn, Unive CTD (Arnhem), Harderwijk, Lent, DES Lunteren, Barnsteen (Bun­schoten) en Heijmans Excelsior (Rosmalen).
Selectie Heijmans Excelsior: Mari van Ballegooijen, Roep Bhawanibhiek, Ingo Greveraars, Jan van den Hooff, Harry Kolk, Wim van der Kooij, Hans Ladage, Mathijs Robbens, Ton Sijbrands en Frank Teer.

Piet Bouma

Respect.

Post by Piet Bouma » Mon Oct 09, 2006 23:28

Respect.
Respect heb ik voor de beslissing van Ton Sijbrands. Vanuit zijn optiek zijn er drie motieven om niet mee te doen aan het WK 2007. Niet dat ik het er mee eens ben, maar ik vind wel dat je beweegredenen van anderen dient te respecteren.
Dat mis ik in bijv. de bijdragen van Henk de Witt. Jammer.
Daarin schildert hij Sijbrands af als een fundamentalist, iemand die al heeft afgedaan (33 jaar geleden veroverde hij de wereldtitel!).
Dat past niet. Sijbrands behaalde in het WK 2003 een fraaie vierde plaats en ook bij het WK 2007 zou hij m.i. (zelfs met min-remises) ongetwijfeld in de top 10 zijn geëindigd. Iets waarvan wij als forumbezoekers alleen maar van kunnen dromen.
Vervelend is het dat over en weer (nu eigenlijk over de rug van Sijbrands’ beslissing) lekker kan worden ‘gekat’ naar elkaar. Ook Henk de Witt krijgt weer flink op zijn donder.
Dat gebrek aan respect voor een ander zijn mening is dus veel verdergaand. Jammer.
Tja, terwijl je allemaal (ook Henk de Witt en Ton Sijbrands) liefde voor het damspel koestert en graag wilt dat het in de komende decennia blijft bestaan, het liefst met ledenwinst en aanzien als sport.
En m.i. kan dat alleen als je met zijn allen een democratisch proces (met voor- en tegenstanders) met respect laat verlopen. Dat mis ik een beetje. Dat wilde ik even kwijt.

mikkeltje

Re: Respect.

Post by mikkeltje » Tue Oct 10, 2006 00:18

Piet Bouma wrote:ook bij het WK 2007 zou hij m.i. (zelfs met min-remises) ongetwijfeld in de top 10 zijn geëindigd.
Hij zou wel bij de top 3 zijn geeindigd, en volgens mij wil hij dat juist niet. Volgens mij heeft ie zich daarom terug getrokken. En ok, ook om de argumenten die Ton noemt. Ton is een kampioen, en niet minder!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 10, 2006 01:45

Piet Bouma wrote:Tja, terwijl je allemaal (ook Henk de Witt en Ton Sijbrands) liefde voor het damspel koestert en graag wilt dat het in de komende decennia blijft bestaan, het liefst met ledenwinst en aanzien als sport.
Henk de Witt houdt niet van het damspel Piet. Henk houdt eigenlijk alleen maar van zichzelf. En in mindere mate houdt Henk van het Delftse dammen en de aanhangers van dat door Henk bedachte spel, tenminste zolang die jongens Henk blijven napraten!

Sinds Henk de Witt verschrikkelijk werd ingemaakt door de 13-jarige Ton Sijbrands en de 10-jarige Harm Wiersma, heeft de geest van Salieri zich meester gemaakt van Henk de Witt. Vanaf die tijd kan Henk niet meer van het echte damspel houden.

Henk de Witt

Re: Sijbrands stopt met dammen

Post by Henk de Witt » Tue Oct 10, 2006 13:53

Piet Bouma wrote:Respect.
Respect heb ik voor de beslissing van Ton Sijbrands. Vanuit zijn optiek zijn er drie motieven om niet mee te doen aan het WK 2007. Niet dat ik het er mee eens ben, maar ik vind wel dat je beweegredenen van anderen dient te respecteren.
Daarin schildert hij Sijbrands af als een fundamentalist, iemand die al heeft afgedaan (33 jaar geleden veroverde hij de wereldtitel!).
Wat een rare, suggestieve zin dat ik Sijbrands afschilder als fundamentalist. Sijbrands IS fundamentalist. Of wil jij iets anders beweren Piet? Zeg dat dan gewoon en onderbouw het alsjeblieft met feiten. Ik ben zeer benieuwd.

Waar schrijf ik dat ‘Sijbrands heeft afgedaan’? Dat zijn laatste wereldtitel dateert van 33 jaar geleden is een feit. Of heb jij andere informatie? Ongetwijfeld had hij vaker wereldkampioen kunnen zijn maar het is zijn keuze geweest om al op jonge leeftijd (meestal) het WK aan zich voorbij te laten gaan. Jammer voor de damsport, maar het is zijn keuze en die verdient inderdaad respect.
Nu hij de vijftig ruim is gepasseerd en praktisch al jaren niet meer aan toptoernooien deelneemt, is zijn beslissing om definitief te stoppen als topdammer niet meer dan logisch en zelfs toe te juichen. Het neemt de steeds terugkerende vraag ‘doetie het wel of doetie het niet en als ie het doet hoe zal die het doen?’ en het getrek en geduw eromheen weg. Wel sneu voor de heer Wildkamp.

Dat je mij gebrek aan respect voor Sijbrands in de schoenen tracht te schuiven accepteer ik niet. Ik heb groot respect voor de dammer Ton Sijbrands. Hij is een ongekend fenomeen. Dat heb ik meermalen, ook op dit forum benadrukt.
Respect voor de dammer Ton Sijbrands betekent echter niet dat ik hem kritiekloos in alles volg. Er is ook veel op hem aan te merken. Ik vind het prima wanneer jij ook nog een keer jouw respect wilt betonen. Ook zal ik je niet tegenhouden als jij je in het koor van slijmers en in de kont kruipers wilt scharen. Hoewel we daar groupie Hanco al voor hebben.
Ik maak wel bezwaar als het slijmen ten koste van mij gaat. Wat ik schrijf is duidelijk genoeg en ik vind het erg vervelend wanneer iemand mijn woorden er met de haren bijsleept, verdraait en misbruikt om ergens in een goed blaadje te komen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 10, 2006 15:10

Piet Bouma wrote:Respect.
Dat past niet.
Je hebt helemaal gelijk deze keer Piet.
Maar je wist waarschijnlijk nog niet dat het in de belevingswereld van Henk de Witt ook respectvol is om te dansen op iemands graf.

Alex

Post by Alex » Tue Oct 10, 2006 15:18

Waarom is Ton Sijbrands eigenlijk zo tegen dopingcontrole? Is (Was) hij soms bang dat ontdekt zou worden dat hij verboden middelen zou hebben gebruikt? Want als je niks te vrezen hebt, kan je best je plasje
inleveren!

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue Oct 10, 2006 15:20

Alex wrote:Waarom is Ton Sijbrands eigenlijk zo tegen dopingcontrole? Is (Was) hij soms bang dat ontdekt zou worden dat hij verboden middelen zou hebben gebruikt? Want als je niks te vrezen hebt, kan je best je plasje
inleveren!
Zie blog: Hij voelt zich (letterlijk) 'voor lul gezet'.

Alex

Post by Alex » Tue Oct 10, 2006 15:23

ildjarn wrote:
Alex wrote:Waarom is Ton Sijbrands eigenlijk zo tegen dopingcontrole? Is (Was) hij soms bang dat ontdekt zou worden dat hij verboden middelen zou hebben gebruikt? Want als je niks te vrezen hebt, kan je best je plasje
inleveren!
Ja, en? Niemand hoeft erbij te zijn als iemand zijn plasje in het potje doet, als het maar het eigen plasje is, wat in het potje gaat.

henk stoop

Post by henk stoop » Tue Oct 10, 2006 15:32

Alex wrote:
ildjarn wrote:
inleveren!
Ja, en? Niemand hoeft erbij te zijn als iemand zijn plasje in het potje doet, als het maar het eigen plasje is, wat in het potje gaat.
Bij een dopingcontrole kijkt er altijd iemand mee, juist om te controleren dat het je eigen plasje is.

Alex

Post by Alex » Tue Oct 10, 2006 15:36

henk stoop wrote:
Alex wrote:
ildjarn wrote: Zie blog: Hij voelt zich (letterlijk) 'voor lul gezet'.
Bij een dopingcontrole kijkt er altijd iemand mee, juist om te controleren dat het je eigen plasje is.
En als er nou eerst goed onderzocht wordt of de te testen persoon geen ander potje met een plasje bij zich heeft? Of wil Ton ook niet gefouilleerd worden??? Des te meer reden om het van verboden zaken te verdenken.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Oct 10, 2006 15:59

Alex wrote:
henk stoop wrote:
Alex wrote: Ja, en? Niemand hoeft erbij te zijn als iemand zijn plasje in het potje doet, als het maar het eigen plasje is, wat in het potje gaat.
En als er nou eerst goed onderzocht wordt of de te testen persoon geen ander potje met een plasje bij zich heeft? Of wil Ton ook niet gefouilleerd worden??? Des te meer reden om het van verboden zaken te verdenken.
Jemig, je begint een karikatuur van jezelf te worden.

'T is dat ik erom moet lachen, anders zou ik erom moeten huilen.

Alex

Post by Alex » Tue Oct 10, 2006 16:11

Eric van Dusseldorp wrote:
Alex wrote:
henk stoop wrote: Bij een dopingcontrole kijkt er altijd iemand mee, juist om te controleren dat het je eigen plasje is.
Jemig, je begint een karikatuur van jezelf te worden.

'T is dat ik erom moet lachen, anders zou ik erom moeten huilen.
Volgens mij moet Ericje zaterdag ook maar een dopingcontrole ondergaan.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Oct 10, 2006 16:14

Ton drinkt alleen melk en luistert, na wat geweldsvertoon op het dambord, naar Ludwig Van.

Ik ben het eens met Piet dat Ton respect verdiend als dammer. Waarschijnlijk is hij toch de sterkste dammer aller tijden geweest (hoewel Tsjizjov, Dybman en Wiersma ook voor die titel in aanmerking komen).
Van dit viertal maakt hij de meeste indruk op velen door zijn artikelen en boeken.

Ik ben het overigens oneens met de stelling dat dammers niets aan doping hebben. Volgens mij wordt je bij meer dan 8 koppen koffie al positief bevonden. Cafeine is volgens het reglement doping en ik heb nog nooit een dammer zonder koffie wereldkampioen zien worden.

Daarnaast gebruikte de wiskundige Paul Erdos, laten we zeggen de Ton Sijbrands van de wiskunde, de laatste decennia van zijn leven amfetaminen and the like om 19 uur per dag onafgebroken aan wiskunde te kunnen werken. Het resultaat is zo'n 1600 artikelen.

Als Ton aan de spullen raakt zou hij wellicht die memoires binnen 2 a 3 jaar kunnen schrijven. Gelukkig is er nog geen dopingcontrole voor schrijvers.

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Tue Oct 10, 2006 16:22

Bert Zwart wrote:Ik ben het overigens oneens met de stelling dat dammers niets aan doping hebben. Volgens mij wordt je bij meer dan 8 koppen koffie al positief bevonden. Cafeine is volgens het reglement doping en ik heb nog nooit een dammer zonder koffie wereldkampioen zien worden.
Nooit het verhaal gelezen van Helmut Pfleger over doping in schaken?

http://www.rochadekuppenheim.de/meko/doping.html

Ik heb ergens gelezen dat hij, na het innemen van beta-blokkers, achter het bord zat a la 'Heeee die zet kan ik ook doen! Rielekst, laten we dat doen!' en de ene baggerzet na de andere produceerde.

Post Reply