‘Dammers zijn de verworpenen der aarde’
Door SASKIA VAN HEIJSTER
Donderdag, 28 september 2006 - WAGENINGEN - De Wageningse damvereniging (WSDV) viert dit jaar zijn 75ste verjaardag. Geert van Dijk (82) is al 65 jaar lid. Als amateurdammer behoorde hij tot de wereldtop. Hij speelde in 1959 tegen wereldkampioen Koeperman.
<center>
WSDV'er Geert van Dijk ( rechts) in 1959 tegenover regerend
wereldkampioen Iser Koeperman tijdens een wedstrijd om de
wereldtitel in Kiev
Archief: Geert van Dijk </center>
„ Ik speelde in Kiev, Minsk, Leningrad, Riga en Moskou in totaal twintig partijen tegen regerend wereldkampioen Koeperman“, herinnert Van Dijk zich. „Reizen naar Rusland was in 1959 heel ongebruikelijk. We waren ons er steeds bewust van dat we afgeluisterd konden worden.“
Van die wedstrijden hangt bij WSDV een ingelijst affiche. In het Russisch is te lezen waar uitdager Van Dijk het opneemt tegen de wereldkampioen. Het is een van de relikwieën van 75 jaar WSDV. „We zijn er heel trots op“, zegt secretaris Cor Langeveld. „Hij heeft niet gewonnen. Als hij wereldkampioen was geworden, zou zijn leven er waarschijnlijk heel anders uit hebben gezien.“
Geert van Dijk werd in 1941 lid van WSDV. „Alles was toen veel kleinschaliger. Er was een plaatselijke competitie en soms waren er provinciale wedstrijden.“ In de oorlog kwam het dammen op een laag pitje te staan, weet Van Dijk. „We hadden in Nederland twee sterke Joodse speelsters, maar die moesten onderduiken en in 1944 werd de streek ontruimd, dus toen lag het helemaal stil.“
Na de oorlog deed Van Dijk voor het eerst mee met het Nederlands kampioenschap en werd tot ieders verrassing derde. Hij heeft nog 25 keer meegedaan en werd in 1958 Nederlands kampioen.
Dat dammen niet sexy is, moet Van Dijk beamen. „Het staat in lager aanzien dan bijvoorbeeld schaken. Het verschil tussen dammen en schaken is wat je ook hebt met voetbal en korfbal. Wij zijn de verworpenen der aarde“, lacht hij.
Professional heeft Van Dijk nooit willen worden. „Ik had vier dochters te onderhouden en van dammen word je niet rijk.“ Dammen op hoog niveau doet hij al sinds de jaren zeventig niet meer. Hij speelt bij WSDV als veteraan. Zijn kinderen zijn geen fanatieke dammers geworden, maar zijn oudste kleinzoon heeft als tienjarige weleens van hem gewonnen. Zijn moeder zei dat opa hem had laten winnen, maar de tienjarige meende van niet, want ‘Opa schrok’. „Dat was een fout van mij“, zegt opa Van Dijk. „Je moet nooit laten zien wat je denkt.“ Meestal lukt het hem een pokerface te houden. „Ze overschatten me vaak. Dan denk ik: ik sta er niet zo best voor, maar dat weet jij niet.“