Vraagje wrote:Hanco Elenbaas wrote:De club Troesoe uit Arnhem lijkt de naam te hebben veranderd in Univé CTD Elden.
Heijting Huissen heet nu Damvereniging VBI Huissen.
We werken samen met het voormalige DOG Elden dat door Univé wordt gesponsord.
Ja, ik heb het gelezen Erik.
De Gelderlander, 22 juli 2006
Troesoe en DOG Elden smelten samen in competitie
Door LEO HEUS
Zaterdag, 22 juli 2006 - ARNHEM - Als Univé CTD gaan de dammers van de Arnhemse clubs Troesoe en DOG Elden de nieuwe competitie in. Vooralsnog is het een proefproject van één jaar.
Twee maanden geleden al besloten de beide voorzitters, Joop Bergsma (DOG) en Rommy Moerlie de interne clubavonden te bundelen. De tweede stap, genomen in versneld tempo, lijkt logisch: het voormalige team van Troesoe in de hoofdklasse heet voortaan Univé Combinatie Troesoe DOG.
Een complete fusie is het nog niet. Moerlie: „Beide willen we een jaar de kat uit de boom kijken. Daarna nemen we een besluit over een fusie.“
De voorzitter van de club met Surinaamse wortels is opgelucht. „Voor de competitie lopen de jongens wel warm, maar de interne clubavonden verliepen steeds moeizamer.“ Troesoe heeft enkele dammers die in de Randstad wonen in de gelederen.
Maar ook in de competitie brak de krappe basis Troesoe het afgelopen jaar op. Moerlie: „Soms was het moeilijk tien man bij elkaar te schrapen. Een keer verschenen we maar met acht spelers. Die schande wil ik niet meer ondergaan.“ Vaak kroop Moerlie zelf achter het bord om de schade beperkt te houden.
Ondanks de nieuwe ontwikkelingen zal de hoofdmacht in de hoofdklasse in eerste instantie bestaan uit Troesoe-spelers. „Van Elden spelen Leen de Rooij en Rob Schrooten ook voor Huissen, die mogen niet met een ander team in de landelijke competitie spelen. Maar op de overige spelers van Elden kunnen we wel terugvallen. Theo Buijs, Rein Bergsma en Fred Toetenel bijvoorbeeld.“ De laatste speelde in het verleden voor Troesoe.
Er is inmiddels al een bestuur geformeerd voor het nieuwe samenwerkingsverband. Joop Bergsma prolongeert het voorzitterschap, Wim van Dongen (DOG) is secretaris en René Vos penningmeester.
Moerlie: „Ervaring genoeg, Joop heeft zijn sporen al op veel terreinen verdiend, Wim van Dongen ook, die is voorzitter van de Koninklijk Nederlandse dambond geweest.“
En waar blijft Moerlie zelf? „Ik trek me terug, ik wil me volledig concentreren op de functie van teammanager van het eerste team.“ Ook Michael Palmer is het komende seizoen beschikbaar voor de nieuwe formatie. Zijn plannen om naar Oekraïne te verhuizen zijn van de baan.
De aula van de Maarten van Rossumschool in Arnhem-Zuid is het nieuwe thuishonk van CTD.
De Gelderlander, 12 september 2006
Combi Troesoe/DOG gokt op klassebehoud
Door onze medewerker
Dinsdag, 12 september 2006 - ARNHEM - De damclubs Troesoe en DOG beginnen zaterdag met een gecombineerd team aan de nieuwe competitie in de landelijke hoofdklasse.
Het Arnhemse Troesoe en DOG uit Elden zijn voor één jaar een samenwerking aangegaan. Mocht deze constructie beide clubs goed bevallen dan wordt een definitieve fusie niet uitgesloten. Het gecombineerde team richt zich dit seizoen op behoud van de plaats in de landelijke hoofdklasse.
Troesoe/DOG heeft de lat bewust niet te hoog gelegd, aldus teamleider Rommy Moerlie. „We moeten ons bewust zijn van onze beperkingen. Het lukte niet ons team te versterken. Dankzij de inbreng vanuit DOG zijn we in de breedte minder kwetsbaar. We zullen ons richten op lijfsbehoud want we moeten roeien met de riemen die we hebben.“
Het grote probleem voor Troesoe/DOG is volgens Moerlie dat de ploeg niet altijd compleet kan uitkomen. „Eelco Dusamos geeft in de winter skiles en Michael Palmer zit soms voor zijn werk in Chili. We zullen verschillende keren de wisselspelers (Rein Bergsma, Theo Buijs, Fred Toetenel en mezelf) moeten inzetten.“
Troesoe/DOG begint de competitie zaterdag met een thuiswedstrijd. In De Lommerd (aan de Spijkerstraat 185a) is Westerhaar 2 de eerste tegenstander. De overige opponenten zijn Bunschoten, Apeldoorn, Lunteren, Franeker, Harderwijk, Excelsior Rosmalen, Het Noorden Groningen, Huizum Leeuwarden, Lent en Nijverdal.
Teamsamenstelling Troesoe/DOG: Leo Aliar, Jan Beeke, Eelco Dusamos, Edgar Hartman, Michael Palmer, Bart Terwel, Rik Twilhaar, René Vos, Erik van de Weerdhof en Wilrick Wonnink. Wisselspelers: Rein Bergsma, Theo Buijs, Maarten Linssen, Rommy Moerlie en Fred Toetenel.