Reglementswijzigingen

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Reglementswijzigingen

Post by Jan Pieter » Thu Sep 14, 2006 17:09

A.s. zaterdag wordt in de bondscompetitie gespeeld met het gewijzigde Spel- en Wedstrijdreglement. Enkele opvallende artikelen zijn:

Artikel 11.4: eerste zin: Indien een speler over minder dan vijf minuten bedenktijd beschikt (tijdnood), wordt de notatieplicht van die betreffende speler opgeschort.

Artikel 11.4: derde zin: Indien van beide spelers de notatieplicht is opgeschort geweest, wordt de voor het bijwerken van de notatie benodigde tijd door de arbiter gelijkelijk over beide spelersklokken verdeeld. Als van slechts één van beide spelers de notatieplicht is opgeschort geweest, geschiedt het bijwerken van de notatie in de bedenktijd van de speler wiens bedenktijd is verstreken.

Stel nu dat speler A na 25 zetten al in tijdnood zit. Dan wordt zijn notatieplicht opgeschort, maar speler B moet blijven noteren. Nemen wij nu aan dat B na 49 zetten nog 6 minuten over heeft en dat hij 2 minuten nadenkt over zijn 50e zet. Tijd zat dus om ook zijn laatste zet te noteren en B heeft derhalve een keurige, complete notatie. Formeel is zijn notatieplicht echter even opgeschort geweest, en volgens de derde zin van art. 11.4 moet de tijd die speler A nodig heeft voor het bijwerken van zijn notatie dus over beide klokken worden verdeeld.
Speler A, die even wil bekomen van de tijdnoodstress, kan dus in alle rust zijn notatie bijwerken in de wetenschap dat zijn tegenstander 'meebetaalt ' aan de daarvoor benodigde tijd.

Een andere opvallende wijziging is artikel 13.4:

Een partij waarin remise wordt overeengekomen voordat wederzijds veertig zetten zijn gedaan, wordt voor beide spelers verloren verklaard.

In persoonlijke wedstrijden is zo'n 0-0 een zware straf, maar in de bondscompetitie maakt het weinig uit. Volgens art. 50.4 telt bij gelijk eindigen namelijk eerst het bordpuntensaldo en daarop heeft een 0-0 geen invloed. Pas als dit gelijk is wordt er gekeken naar het aantal behaalde bordpunten. De kans dat deze situatie zich voordoet is erg klein.
Ik kan me zelfs voorstellen dat een grootmeester die wordt afgestopt door een betondammer opzettelijk een te vroege remise overeenkomt. In dat geval kost het hem immers geen ratingpunten. Ik zou tenminste niet weten hoe je een reglementaire 0-0 in de rating moet verwerken.

Kortom, we gaan een interessante zaterdag tegemoet.

Eric van Dusseldorp

Re: Reglementswijzigingen

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Sep 14, 2006 17:23

Jan Pieter wrote:
Een andere opvallende wijziging is artikel 13.4:

Een partij waarin remise wordt overeengekomen voordat wederzijds veertig zetten zijn gedaan, wordt voor beide spelers verloren verklaard.

In persoonlijke wedstrijden is zo'n 0-0 een zware straf, maar in de bondscompetitie maakt het weinig uit. Volgens art. 50.4 telt bij gelijk eindigen namelijk eerst het bordpuntensaldo en daarop heeft een 0-0 geen invloed. Pas als dit gelijk is wordt er gekeken naar het aantal behaalde bordpunten. De kans dat deze situatie zich voordoet is erg klein.
Ik kan me zelfs voorstellen dat een grootmeester die wordt afgestopt door een betondammer opzettelijk een te vroege remise overeenkomt. In dat geval kost het hem immers geen ratingpunten. Ik zou tenminste niet weten hoe je een reglementaire 0-0 in de rating moet verwerken.

Kortom, we gaan een interessante zaterdag tegemoet.
1. Een topspeler gaat ook voor de topscorerslijst. Dat is immers zijn uithangbord.
2. 0-0 laten meetellen in de rating is niet zo'n probleem. Gewoon als een 0.

Alex

Post by Alex » Thu Sep 14, 2006 17:23

De tijd die nodig is om de notatie bij te werken gaat van de "bijwerker" zijn tijd af, dus als één van de spelers niks bij te werken heeft, gaat er ook niks af bij die speler. Zo heb ik dat geïnterpreteerd.

Alex

Post by Alex » Thu Sep 14, 2006 17:27

Eric van Dusseldorp wrote: 2. 0-0 laten meetellen in de rating is niet zo'n probleem. Gewoon als een 0.
En hoe wilde je dan het tabelletje in het blauwe boekje gaan gebruiken? Of stel je even voor het gemak voor de ratingpunten die eraf gaan, dat de ander gewonnen heeft?? Dat kan betekenen dat er bij de één meer afgaat dan bij de ander.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Sep 14, 2006 17:49

Alex wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: 2. 0-0 laten meetellen in de rating is niet zo'n probleem. Gewoon als een 0.
En hoe wilde je dan het tabelletje in het blauwe boekje gaan gebruiken? Of stel je even voor het gemak voor de ratingpunten die eraf gaan, dat de ander gewonnen heeft?? Dat kan betekenen dat er bij de één meer afgaat dan bij de ander.
Voor beide spelers kan dan toch de score tellen als ware het 0-2?
Ik heb nooit ratings berekend, maar er moet toch een mouw aan te passen zijn.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Sep 14, 2006 18:00

Eric van Dusseldorp wrote:Voor beide spelers kan dan toch de score tellen als ware het 0-2?
In theorie zou het zo inderdaad moeten kunnen, maar ik denk niet dat de huidige programma's er op berekend zijn.
Alex wrote:De tijd die nodig is om de notatie bij te werken gaat van de "bijwerker" zijn tijd af, dus als één van de spelers niks bij te werken heeft, gaat er ook niks af bij die speler. Zo heb ik dat geïnterpreteerd.
Zou zou ik het ook wel willen interpreteren, maar er staat toch echt wat anders. Wordt trouwens wel leuk als de arbiters de tijd op een digitale klok moeten verdelen. Het lijkt me wel verstandig als de teams wat analoge klokken achter de hand houden.
Last edited by Jan Pieter on Thu Sep 14, 2006 18:07, edited 2 times in total.

Alex

Post by Alex » Thu Sep 14, 2006 18:02

Eric van Dusseldorp wrote:
Alex wrote:
Voor beide spelers kan dan toch de score tellen als ware het 0-2?
Ik heb nooit ratings berekend, maar er moet toch een mouw aan te passen zijn.
Dat zei ik dus hierboven ook al, maar stel dat Jan Jansen (1250) tegen Piet Pietersen (900) speelt en de reglementaire uitslag wordt 0-0, dan is dat voor Piet minder erg dan voor Jan, Piet zou ws toch wel verloren hebben.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Sep 14, 2006 18:05

Alex wrote:stel dat Jan Jansen (1250) tegen Piet Pietersen (900) speelt en de reglementaire uitslag wordt 0-0, dan is dat voor Piet minder erg dan voor Jan, Piet zou ws toch wel verloren hebben.
Alex, denk nou even na. Het gaat juist om een situatie waarin de spelers remise zijn overeengekomen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Sep 14, 2006 18:07

Jan Pieter wrote:Een andere opvallende wijziging is artikel 13.4:

In sommige klassen zijn de krachtsverschillen zo gering dat die bordpunten wel degelijk beslissend kunnen worden.
Harm Wiersma schreef tijdens het EK een opvallend stukje over die 40-zettenregel.
Harm Wiersma wrote:De Telegraaf, 10 september 2006

Analyse van een krachtenveld

Dammen is de strijd op de honderd velden, waarbij manschappen worden ingezet met dezelfde kwaliteitswaarde. Het scenario wordt gevoerd door de veldmaarschalk, die de schijven met al haar ontelbare mogelijkheden dirigeert. Bij het EK dammen trokken de legers uit diverse windstreken ten strijde. Vooral Oost-Europa had een aantal kanonnen ingezet, die nu in verschillende landen van Europa een standplaats hebben gevonden. De strijd is niet altijd gelijk, want de regels veranderen voortdurend en dat maakt een gedegen voorbereiding moeilijker in de arena van de damsport.

Alexander Georgiev bewees met zijn zege tot de meest productieve en gevaarlijke spelers van dit moment te horen en bij de vrouwen was het wereldkampioene Darya Tkachenko, die door winst op een aantal concurrenten haar kwaliteiten toonde. Zowel Georgiev als Tkachenko hebben de regie van hun manschappen op de 100 velden goed in de hand weten te houden. Bij de mannen was de concurrentie alleen erg groot. Hier bracht de gemiddelde waardering van de in het verleden vertoonde kwaliteiten uiteindelijk de definitieve beslissing in de ranglijst. Een analyse van de nieuwe regels in de toernooien met een nieuwe spelvorm, die anders alleen in particuliere toernooien wordt gebruikt, geeft mogelijk ook redenen tot heroverwegingen.

Een voorbeeld: Zo speelden Alexander Schwarzman en Kees Thijssen vandaag een supersnelle remisepartij, waar Mark Podolski en Alexander Schwarzman een paar ronden eerder hetzelfde scenario volgden.

De spelers moesten evenwel minimaal 40 zetten spelen, want het reglement van de Werelddambond (FMJD) bepaalt dit. Komen de spelers eerder remise overeen dan is de uitslag 0-0. Een onzinnige regel, die ontstaan is nadat spelers is het verleden soms na één zet al tot remise besloten. Vooral in partijen, waarin de beide spelers aan elkaar gewaagd zijn of in verband met de ranglijst beiden geen risico willen lopen. De organisatie had hier altijd bezwaar tegen, omdat dit negatief zou werken op de ' toeschouwer ', die soms van ver kwamen om de partij van de grootmeesters te zien. Nu is het aantal bezoekers van damtoernooien al niet zo groot, omdat de servicevoorziening aan diezelfde toeschouwer vaak het nodige te wensen over laat. Boeiende explicaties zijn een gemis en het is beter om juist daar verandering aan te brengen en niet aan het alleenrecht van de spelers te zitten knabbelen. Die maken zelf wel uit hoe lang ze achter het bord willen zitten en het is hun eigen keuze om al dan niet de strijd aan te gaan. De organisatie mag dit niet bepalen, want dat is een belangenverstrengeling, die niet bij een topsport thuishoort. Hetzelfde geldt in feite voor het opgedrongen speeltempo. Ergens is bedacht dat het wel aardig zou zijn als de spelers 2 uur bedenktijd hebben en daarnaast 1 minuut extra bedenktijd per zet. Hierdoor is de spannende tijdnoodsituatie, die in het verleden veel invloed had op de uitslag van een partij en een toernooi in feite anders komen te liggen.

Spelers hebben zich niet optimaal op deze nieuwe vorm kunnen voorbereiden, behalve de categorie, die gewend is geraakt aan allerlei afwijkende tijdindelingen. Als topspelers remise willen - ongeacht de afwegingen - dan bepalen zij dit zelf wel en het doen van 40 zetten is een onnodige inbreuk op de keuzes van de spelers. Bovendien is de regel een extra belasting, die in geen enkele verhouding staat met de beloning van de besteedbare tijd. Een organisatie mag nooit en te nimmer invloed hebben op de spelregels bij officiële wedstrijden, want dat doet afbreuk aan de sport en haar beoefenaars.

De organisatie in Slovenië deed evenwel haar uiterste best om het de spelers naar de zin te maken en is een excellent voorbeeld van een nieuw damland. Bij het EK plaatsten op grond van de uitslag en op grond van reeds eerder gekwalificeerde spelers zowel Alexander Schwarzman als Mark Podolski zich voor het WK 2007, dat in het Overijsselse Hardenberg - met sponsor Wildkamp - gehouden zal worden. Voor Nederland zijn op dit moment Kees Thijssen en Ton Sijbrands geplaatst. Daar komt de komende tijd mogelijk nog een derde speler bij.

Geplaatst door Harm Wiersma op zondag 10 september 2006

Alex

Post by Alex » Thu Sep 14, 2006 18:09

Jan Pieter wrote:
Alex wrote:stel dat Jan Jansen (1250) tegen Piet Pietersen (900) speelt en de reglementaire uitslag wordt 0-0, dan is dat voor Piet minder erg dan voor Jan, Piet zou ws toch wel verloren hebben.
Alex, denk nou even na. Het gaat juist om een situatie waarin de spelers remise zijn overeengekomen.
Jaha, maar de uitslag wordt als 0-0 geboekt.
Als Piet en Jan inderdaad gelijkwaardig blijken te zijn, ondanks het ratingverschil, moeten ze maar wat meer zetten spelen...

En de speler met de hoogste rating kan natuurlijk ook aan 1 punt genoeg hebben (als 11e punt voor zijn team of om kampioen te worden).

En een 0-0 wordt ook toegekend worden als beide spelers niet aanwezig zijn, dan kan je wel degelijk de door mij geschetste situatie van Jan en Piet hebben.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Sep 14, 2006 18:13

Lijkt me wel stijlvol om een wedstrijd met 9 punten te winnen.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Alex

Post by Alex » Thu Sep 14, 2006 18:15

Is het eigenlijk mogelijk om voor de 35e zet een stand te bereiken van 1 dam tegen 2 stukken waarvan tenminste 1 dam? Dan zou het nl voor de 40e zet reglementair remise zijn...

Alex

Post by Alex » Thu Sep 14, 2006 18:19

Eric Sanders wrote:Lijkt me wel stijlvol om een wedstrijd met 9 punten te winnen.
Volgens mij kan dat niet, wel met 10. Of vergis ik mij?

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Post by ildjarn » Thu Sep 14, 2006 18:23

Alex wrote:Is het eigenlijk mogelijk om voor de 35e zet een stand te bereiken van 1 dam tegen 2 stukken waarvan tenminste 1 dam? Dan zou het nl voor de 40e zet reglementair remise zijn...
Maar dan komen spelers niet remise overeen...

Lijkt me overigens best mogelijk. De ergste hakpartij die ik zelf gespeeld heb was een 8x8 na zo'n 25 zetten (als ik het me goed herinner tegen Jac Hannen in een Brunssum-toernooi ergens begin jaren 90, moet wel in een database te vinden zijn). Uiteindelijk overigens nog gewonnen, als ik het me goed herinner.... Dat was dus een serieuze partij. Een beetje hulp van beide kanten en dat moet best verbeterd kunnen worden.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Sep 14, 2006 18:37

Alex wrote:
Eric Sanders wrote:Lijkt me wel stijlvol om een wedstrijd met 9 punten te winnen.
Volgens mij kan dat niet, wel met 10. Of vergis ik mij?
7 x 1-1
1 x 2-0
2 x 0-0
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Post Reply