Dam e-books van Jelle Groeneveld

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Dam e-books van Jelle Groeneveld

Post by A.Presman » Sat Mar 18, 2006 10:47

Jelle Groeneveld stelt met zijn werk nieuwe standaard voor presentatie van dammaterialen voor.

Je kan elke boek zien als een website met handige navigatie die kan ook offline bekeken worden.

Download enkele voorbeelden, kijk en kom met je mening terug!

EK 2005 Veteranen (13,44 Mb)
Lent 55+ 2005 (10.3 Mb)
NK vrouwen 2005 (18.34 Mb)
Last edited by A.Presman on Mon Apr 10, 2006 19:33, edited 1 time in total.

steenslag

Post by steenslag » Sun Mar 19, 2006 01:04

Ja, dit vind ik wel wat. Een groot maar toch handzaam en gestructureerd knipselboek. Daar is vast een hoop werk in gaan zitten. Goed idee, goed uitgevoerd.

A.Presman

Post by A.Presman » Thu Mar 30, 2006 00:26

Last edited by A.Presman on Mon Apr 10, 2006 19:34, edited 2 times in total.

A.Presman

Post by A.Presman » Thu Mar 30, 2006 00:27

Toegevoegd:
Koeperman_algemeen.exe 13,44 Mb

Koeperman in woord, beeld en partij

In het begin van de avond van 6 maart 2006 las ik het droeve bericht van Alexander Presman dat Iser Koeperman om 07.00 uur local time was overleden.

Mijn gedachten gingen meteen terug naar het jaar 1958 waarin Koeperman grote indruk maakte op de Europese damwereld. Met zijn aanvallende, onbekende speelstijl, hakte hij zijn tegenstanders tijdens de Challenge Mondial in de pan. Wat een cultuurschok voor de klassieke damwereld was dit. Genoten heb ik van zijn spel, charme en van zijn boeken. Vooral "Strategia" en "De eerste stap naar het wereldkampioenschap" hebben mij altijd enorm geboeid. Het laatste boek was vaak mijn "trainingsmaatje" tijdens de "lange" busreizen van mijn woonplaats naar mijn werk in Den Haag.

Eénmaal mocht ik tijdens de bondscompetitie tegen Koeperman aantreden. Waar haalde ik de euvele moed vandaan om te denken dat ik hem kort na de opening had verschalkt met een zetje? Die verradelijke tempo van hem had ik gemist.

Ook herinner ik me nog heel goed de uitreiking door Koeperman van één van de boeken van Willem Jurg en Herman van Westerloo in het Amsterdamse hotel Reinders, onder de rook van het Concertgebouw. Met zijn opvallende charme en zijn prachtige gebroken Duitse accent wist hij als een ware acteur, ja, als een veredelde markthandelaar in dammen zijn toehoorders te boeien. Vele dammers in ons land, onder wie bestuurders, spelers en arbiters, hebben altijd goede contacten met Koeperman onderhouden en tonen nog trots foto's van de mysterieuze geweldenaar op en rond het dambord.

De bijdragen op Internet van in het bijzonder Hanco Elenbaas, maar ook van vele anderen, gaven mij de inspiratie en bovenal de gelegenheid om dit eenvoudige, helaas (te) beperkte digitale verslag over Iser Koeperman samen te stellen.
Dit verslag bestaat uit reeds op het Internet geplaatste tekst, foto's en meer dan 1350 dampartijen van onze grootmeester. Het merendeel van de informatie is met dit bestand zonder Internet beschikbaar. De dampartijen kunnen eenvoudig worden nagespeeld met het programma Dam 2.2 van Harm Jetten op de PC en wat kennis van tips en trucs voor het gebruik van dit programma.

Maassluis, 13 maart 2006

Jelle Groeneveld

A.Presman

Post by A.Presman » Mon Apr 17, 2006 14:57

A.Presman

Post by A.Presman » Sat May 20, 2006 13:43

En nu ook:

WK_Dr_2005_Amsterdam.exe (17,3 Mb)

Met dank aan Jelle Groeneveld.

A.Presman

Post by A.Presman » Mon May 29, 2006 22:50

En dan nog:

2deHiltexZeeland2005.exe (15,8 Mb)

Met dank aan Jelle Groeneveld.

A.Presman

Post by A.Presman » Fri Jun 09, 2006 00:27

"Ik hoop dat U met dit E-book de damtoernooisfeer van CBP 2006 opnieuw beleeft.

Niet alleen met het lezen van de tekst, het bekijken van de resultaten, maar ook met het aanschouwen van de prachtige foto's van Deventer en het toernooi zelf komt U weer heel gemakkelijk in de Deventer toernooisfeer. Het naspelen van de dampartijen met het mooie programma van Harm Jetten brengt U weer terug naar uw sterke of wat zwakkere momenten tijdens het goed geslaagde damtoernooi in het Open Hof te Deventer.

Voor het welslagen van het toernooi danken we de sponsor Combined Business Power, de Deventer damclub, de organisatoren Evert Zwiers en Rob Hendriks, webmaster Geb Kos, de mensen achter de bar en ook de deelnemers."
J. Groeneveld

Deventer_CBP2006damtoernooi.exe (14,93 Mb)

A.Presman

Post by A.Presman » Fri Jun 09, 2006 00:34

Alle op dit moment beschikbare e-boeken

http://groeneveld.fmjd.org/

A.Presman

Post by A.Presman » Sat Aug 05, 2006 18:08

Laatste toevoegingen:

Salou_2006.exe
Golden Prague_2006.exe
Barnsteen_2006.exe

Complete lijst:
WK_Dr_2005_Amsterdam.exe 17.34Mb
Salou_2006.exe 4.1Mb
NK_2006.exe 18.11Mb
NK_2005_vrouwen.exe 18.34Mb
Lent_2005.exe 10.3Mb
Koeperman_algemeen.exe 13.44Mb
Golden Prague_2006.exe 3.71Mb
EK_2005_Veteranen.exe 13.44Mb
Deventer_CBP2006damtoernooi.exe 14.93Mb
Brons_Culemborg.exe 3.27Mb
Barnsteen_2006.exe 3.93Mb
2deHiltexZeeland2005.exe 15.78Mb

A.Presman

Post by A.Presman » Sun Aug 13, 2006 13:20

Nieuw! Thailand_2006.exe = 26,38 Mb

Thailand Open 2006 in Jomtien.

Een e-book over een damdamtoernooi in het verre Thailand met deelnemers uit verschillende landen, onder wie zelfs
oud-wereldkampioen Tsjegolew. Veel sprekende foto's, enige damtechniek, maar geen partijen omdat de notatiebiljetten nog in Thailand liggen. Het verslag is zeer de moeite waard o+m te bekijken.
De fototechnische bijdragen zijn van organisator Eric van Dusseldorp en van Andrew en Chittra Tjon A Ong.

Jelle Groeneveld

ildjarn
Real name: Joost de Heer

Re: Dam e-books van Jelle Groeneveld

Post by ildjarn » Wed Sep 13, 2006 18:38

A.Presman wrote:Jelle Groeneveld stelt met zijn werk nieuwe standaard voor presentatie van dammaterialen voor.

Je kan elke boek zien als een website met handige navigatie die kan ook offline bekeken worden.

Waarom in .exe formaat, zodat je niet-windows mensen eigenlijk uitsluit?

Alex

Re: Dam e-books van Jelle Groeneveld

Post by Alex » Wed Sep 13, 2006 20:33

ildjarn wrote:
A.Presman wrote:Jelle Groeneveld stelt met zijn werk nieuwe standaard voor presentatie van dammaterialen voor.

Waarom in .exe formaat, zodat je niet-windows mensen eigenlijk uitsluit?
Denk dat Groeneveld deze (kleine) groep over het hoofd heeft gezien? Kan het niet zoals in http://www.alleslinux.com/forum/viewtop ... d9da748496 beschreven?

jellegroeneveld

Post by jellegroeneveld » Thu Sep 14, 2006 00:24

De e-books worden gemaakt met behulp van het programma Mybase.
Het programma maakt bestanden aan met de extensie nyf.

Een e-book in nyf. formaat betekent voor de lezer dat deze moet beschikken over het programma Mybase. Anders kan hij het gewoon niet lezen.

Het programma Mybase biedt echter ook de mogelijkheid de e-books in exe. formaat aan te bieden. In dit formaat kunnen de e-books zonder het programma worden gelezen.

Deze structuur is een gegeven. Meer valt er helaas niet van te maken.

Voor details over techniek/structuur van het programma verwijs ik graag naar de website van de fabrikant Wjjsoft.
Last edited by jellegroeneveld on Thu Sep 14, 2006 00:57, edited 1 time in total.

jellegroeneveld

Post by jellegroeneveld » Thu Sep 14, 2006 00:51

E-book: wereldrecord simultaandammen
In goed overleg met Anton van Berkel en het organisatiecomite is inmiddels de laatste hand gelegd aan een e-book over de aanval van Anton op het wereldrecord simultaandammen. Aanvullingen worden in een nieuwe versie meegenomen. Het e-book kan worden gedowload van de site van TDV en de FMJD.

Voorwoord e-book:

Toen ik op zaterdag 2 september 2006 met mijn auto kwam aanrijden vanuit de richting Tilburg zag ik in de verte in het Brabantse landschap een prachtige spitse kerktoren opdoemen.
Ik vroeg me even af wat voor een plaatsje Diessen eigenlijk zou zijn. Hilvarenbeek is natuurlijk veel bekender. Mijn gedachten over deze vraag waren door de verkeerssituatie (er was een ingewikkelde wegomlegging) en de damsimultaan van Anton van Berkel slechts van korte duur.

In Diessen viel mij op dat Anton zijn "wedstrijd" speelde in een partycentrum met de historische en fameuze naam "Hercules".
Ik vroeg me af of hij de nieuwe DamHercules zou worden door het wereldrecord van Jannes van der Wal te breken.
Zou het een keuze van Anton zelf zijn geweest om juist om die reden in "Hercules" te gaan spelen om zodoende extra inspiratie op te doen en extra kracht te krijgen voor zijn aanval op het wereldrecord van Jannes?
Ik kon hem dat natuurlijk onmogelijk gaan vragen tijdens de wedstrijd en ook wilde ik voor het antwoord niet het eind van de simultaan afwachten.
Later hoorde ik bij toeval dat de voorzitter van het organisatie-comité Frans Bax met het Willibrord-koor regelmatig zingt in de kerk in Diessen en via dat contact op het spoor is gekomen van het partycentrum Hercules. Ook ontdekte ik via Google dat Diessen een bedevaartsplaats is van de H. Willibrordus.

Voor de DamHercules Anton van Berkel heb ik inmiddels heilig ontzag.

Maassluis, september 2006

Jelle groeneveld

Post Reply