Casper van der Tak wrote:
Bridge maar weer als voorbeeld - als je van robberen of butler houdt (weer twee andere spelvormen), dan zijn daar helaas geen titeltoernooien in. Of rugby - Aussie rule rugby, geen wereldkampioenschappen. Of atletiek - als je van de mijl houdt, helaas: geen titels te krijgen.
Weer die vergelijkingen met andere sporten, en volgens mij bevestigen die alleen maar wat Jan Pieter beweert. Natuurlijk zijn er varianten binnen een sport, en die varianten getuigen juist van de vitaliteit. Zo zullen er ook binnen het dammen altijd varianten blijven bestaan. Maar mensen worden geen lid van een butler-club, ze worden lid van een bridge-club, want voor bridge bestaan titeltoernooien. En ik denk dat mensen die geinteresseerd zijn in dammen, mensen die toernooien volgen en krantenrubrieken lezen, het spel willen spelen waar ze in de krant over lezen. Ik zou dat althans willen, en ik denk dat ik niet de enige ben. Ik ben geen voorstander van DT of Nieuw-Delfts, maar als alle toptoernooien volgens zo'n telling gespeeld zouden worden, dan wil ik ook zo spelen - gesteld dat dat hier kon, in Wenen.
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om hier in Wenen eens een dambord in een zaaltje te plaatsen, ik weet waar ik terecht kan. Er is een alleraardigst denksportboekhandeltje in de Gumpendorfer Straße, waar ze geen damboeken hebben maar wel boeken over schaken, go en bridge. Er is een zaaltje naast waar iedere woensdag wordt geschaakt. Maar ik zie me daar al aankomen.
'Welke spelregels zal ik u uitleggen, die voor de grootmeesters of die voor de gewone man?' vraag ik.
'Hoe de grootmeesters spelen! Dat willen we zien!' roepen ze me toe.
'Het spijt me, daarvoor bent u nog niet goed genoeg. Vooralsnog zult u het moeten doen met andere regels en een andere telling, de regels voor de beginners.'
Met de huidige impasse (veel te veel remises op grootmeesterniveau, de onduidelijkheid of het spel zal veranderen en hoe) is het moeilijk het damspel internationaal te promoten.
Uiteindelijk denk ik dat er een verandering moet komen, en wat mij betreft moet die aan drie criteria voldoen:
1. De spelvorm moet algemeen ingevoerd worden, op alle niveaus. (Zoals aangegeven blijven varianten altijd mogelijk, maar dat zijn varianten.)
2. Het spel moet één duidelijk doel hebben. (Bijvoorbeeld: men wint als de tegenstander geen zet meer kan doen. Of: men wint doordat men meer schijven overhoudt dan de tegenstander.)
3. De spelvorm is officieel van kracht en valt onder de verantwoordelijkheid van een internationale bond (de FMJD bijvoorbeeld).
Met zoiets zou ik kunnen aankomen, daar in dat winkeltje aan de Gumpendorfer Straße.