Klaas van der Laan wrote:Inderdaad Henk had gelijk, er staat wat er staat.
Dan heb ik toch die fles wijn gewonnen?
Dieter wrote:Wat willen de schrijvers eigenlijk nog berijken?
Elkaar
verrijken Dieter.
Dieter wrote:In Delft (en misschien omstreken) spelen ze de Delftse variant en gelukkig blijft het klassieke spel behouden voor de anderen al dan niet met plusjes als schaduwtelling i.p.v. SB etc.
Goed gesproken Dieter! Dankzij de oude telling heb jij toch maar mooi kunnen genieten van weer een remise-EK.
Eric Sanders wrote:Henk de Witt wrote:Eric Sanders zei: 'Als dezelfde prestatie verschillend wordt gewaardeerd in diezelfde ranglijst geeft die ranglijst de krachtsverhoudingen helemaal niet meer weer'.
Goed lezen lijkt je grote makke te blijven.
Oei! Laat ik jou nu letterlijk geciteerd hebben. Bladzijde 22 ergens middenin. Jij hebt me nu al enkele keren verweten dat ik je slecht lees. Aanvankelijk zonder nader bewijs. Nu kom je met een concreet voorbeeld. Daaruit blijkt echter dat niet Henk de Witt jou slecht heeft gelezen. Wel dat Eric Sanders heeft vergeten wat Eric Sanders enkele dagen eerder heeft geschreven.
Geeft niet, een mens kan zich vergissen en bovendien is het uitzonderlijk warm voor de tijd van het jaar. Maar misschien zou je in het vervolg toch ietsjes terughoudender kunnen zijn met te snelle, ongefundeerde verwijten en meer op de inhoud kunnen ingaan.
Eric Sanders wrote:Het is een levensgroot verschil of je twee gelijke uitslagen die op iets andere wijze tot stand zijn gekomen evenzwaar mee laat tellen of dat je twee gelijke prestaties verschillend mee laat tellen.
Maar ik zal wel weer te slecht hebben geschreven.
Nee, je hebt niet te slecht geschreven. Evenmin heb je gelijk. Met deze stelling bewijs je mijns inziens dat je niet hebt begrepen waar het ratingverhaal om draait. Het gaat om het vaststellen cq een indicatie geven van de krachtsverhoudingen tussen de spelers. In de beide gevallen die jij beschrijft treedt hetzelfde effect op, namelijk dat de krachtsverhouding tussen de spelers niet zuiver wordt weergegeven. Ik merk dat meer dammers moeite hebben met abstraheren. Ze zijn vaak geneigd een vergelijking letterlijk te nemen. Een vergelijking tussen tennis en dammen kan uiteraard nooit letterlijk zijn.
Eric Sanders wrote:Je hebt het over een zuiverder telling, maar het effect is bijna nul. Waar doe je het dan voor? En als het effect toch bijna nul, waar maak jij je dan druk om?
Ook dit is niet goed begrepen, om dezelfde reden als bij het ratingverhaal. Ik maak mij namelijk in het geheel niet druk om een paar ratingpunten meer of minder.
Het ging mij er met name om duidelijk te maken hoe anders tennissers omgaan met zaken als uniformiteit, puntentelling en rating in vergelijking met dammers. Bij het tennis staat de aantrekkelijkheid van de sport hoog aangeschreven. De sport ontwikkelt zich en past zich voortdurend aan. Het tennis kan model staan voor bijna alle sporten.
Met als enorm grote uitzondering de damsport. Die is zeer publieksonvriendelijk en puur naar binnen gericht. Elke verandering of ontwikkeling wordt ofwel onderwerp van een fundamentalistische discussie ofwel van een technocratische discussie tot ver achter de komma. Resultaat van een eeuwlang discussiëren over de remisemarge: een plusje. Het effect is dat de damsport zich volkomen uit de markt prijst.
Ik heb jou een beetje aangepakt vanwege jouw ratingverhaal. Je moet dat niet te persoonlijk opvatten, jij lijkt me best een aardige kerel en ook nog wel voor rede vatbaar.
Maar met jouw ratingverhaal kom je gewoon nergens. Door de twee bestaande tellingen is er enige onzuiverheid ontstaan in de ratingberekening, dat geef ik je toe. Maar jouw oplossing zorgt weer voor een andere onzuiverheid. Bijvoorbeeld tussen de spelers die aan het Westhollands kampioenschap meedoen. Dus, helemaal zuiver wordt het nooit. Laat lekker gaan!
Temeer omdat er een veel grotere onzuiverheid in de dammersrating zit. Daar zou jij je echt wel druk over mogen maken, want dat ondergraaft de hele dammersrating. Eric van Dusseldorp vergist zich als hij zegt dat dit te maken heeft met de moeilijkheid om in Oosteuropa een hoge rating te halen. Sijbrands staat namelijk ook op nummer 1 in de nationale ratinglijst, waarop ook spelers als Tsjizjov en Valneris staan.
de dammersrating klopt van geen kanten
Het tennis kent ratingpunten toe aan het behalen van prestaties in toernooien. Hoe verder men komt, des te meer punten. Ook worden de toernooien zelf ingedeeld in categorieën. Hoe sterker het deelnemersveld, des te meer punten er zijn te behalen.
Een speler die veel punten in een toernooi heeft behaald, verliest al deze punten als hij het jaar erop niet meedoet. Wordt hij in de eerste ronde uitgeschakeld dan verliest hij ook nog veel punten. Enzovoorts. Als je dit systeem op het dammen zou toepassen, zou Sijbrands zeer snel zakken op de ranglijst. Toegegeven, dan zou Sijbrands een te lage rating krijgen in verhouding tot zijn werkelijke speelkracht. Maar het is een misverstand om te denken dat er absolute zuiverheid te bereiken zou zijn. Zolang Sijbrands aan zo weinig toptoernooien meedoet is elke vergelijking met spelers als Georgiev en Tsjizjov een farce. Dan is de vraag waar kies je voor? Ik zou dan toch kiezen voor het tennissysteem. De speler die de meeste toptoernooien wint hoort bovenaan te staan, niet een speler die bijna nooit aan enig toptoernooi meedoet, en al half en half een speler in ruste is. Dan, ik herhaaal het nog maar eens, maak je van de rating een farce.
Piet Bouma wrote: Uitslag Alternatieve WK match:
klassieke telling, Tsjizjov - Valneris 7-7
ratingverlies Tsjizjov: 0,7, ratingwinst Valneris 0,7
Oud Delfts, Tsjizjov - Valneris 6 - 8
ratingverlies Tsjizjov: 5,7, ratingwinst Valneris 5,7
Nieuw Delfts, Tsjizjov - Valneris 5,4 - 8,6
ratingverlies Tsjizjov: 8,7, ratingwinst Valneris 8,7
Niks geen drie cijfers achter de komma. Als nieuwe tellingen gehanteerd zouden worden bij de ratingberekening, dan was Valneris Tsjizjov op de KNDB-ratinglijst gepasseerd.
Piet, wat ben je toch een kei! Jij hebt tenminste je huiswerk gedaan. Het hoofdrekenen van Pietje Precies’ echtgenote was toch niet zo precies. En mijn inschatting (ik ben niet zo’n rekenaar) zat er ook naast, zeg ik er eerlijk bij.
Jouw berekening geeft overigens wel mooi het verband aan tussen een verdere differentiatie van de puntentelling en de rating. Want dat is een ander zeer groot bezwaar dat ik heb tegen de huidige dammersrating. Je kunt op je vingers natellen wat het effect is van de oude (remise)telling op de rating. Omdat bijna alle partijen tussen toppers in remise eindigen, wordt daar dus nauwelijks verschil in rating gemaakt. Het verschil wordt gemaakt in de enkele partij die de ene grootmeester meer van een mindere god wint dan de andere grootmeester. Het gevolg is dat de ratinglijst ‘indikt’. Dat is ook meteen mijn eerste indruk die ik krijg wanneer ik een blik op de top van de ratinglijst werp. De verschillen zijn domweg te klein.
Jij geeft een zeer waardevolle cijfermatige onderbouwing van dit verschijnsel.