Wereldrecord simultaandammen

Nescio

Post by Nescio » Mon Sep 04, 2006 20:00

steenslag wrote:Hier en daar heb ik geinformeerd of het niet de bedoeling was om de recordpoging te doen slagen (er zaten nog heel veel sterke spelers met goede stellingen) , maar daar waren de deelnemers helemaal niet van gediend. "Als het mislukt, dan probeert ie het volgend jaar nog maar eens".
Zelf had ik op een gegeven moment een volslagen uitgebluste 7 om 7 , maar toch werd Anton nog het slachtoffer van een kleine finesse. En ik heb echt zitten twijfelen of ik hem wel of niet moest nemen, want ik zag bij de paar keer dat ik rondliep dat het alles behalve een zekerheid was dat die 80% ook daadwerkelijk gehaald ging worden.

Ik vraag me alleen af hoe Anton het gewaardeerd zou hebben als hij achteraf zou horen dat ik bewust een winstgang heb gemist om hem aan zijn record te helpen. Ik denk dat hij er dan ook een stuk minder eergevoel van zou hebben. Toch ben ik er van overtuigd dat dit ook daadwerkelijk gebeurd is bij sommige partijen, zonder dat ik weet waar.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

Maartuhhh

Post by Maartuhhh » Mon Sep 04, 2006 20:05

Nescio, wat is het nut om die opmerking te maken??

Anton gefeliciteerd met het slagen van je recordpoging!

AnDa

Post by AnDa » Mon Sep 04, 2006 20:25

Anton: van harte gefeliciteerd met je record.

Een prachtig resultaat om tegen zoveel, sterke dammers meer dan een 80%-score te halen. Grote klasse, tevens een promotie voor de damsport. Ik ben blij zelf één van de aanwezigen geweest te zijn.

Ik zie Anton, dat je eerder in deze draad ook al een paar berichtjes gepost heb. Ik zou graag, natuurlijk als je binnenkort een beetje bijgeslapen en bijgekomen bent ook graag een verslagje van JOUW kant lezen. De legio verslagen en foto's op vele sites zijn reeds allemaal door mij bekeken, maar ik ben uitermate benieuwd hoe je zelf op deze historische dag terugkijkt. Nogmaals: PROFICIAT!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Sep 04, 2006 20:25

in gewone partijen nemen mensen ook weleens expres een winstgang niet. ik weet zeker dat dit gebeurt, zonder te weten waar en door wie.

steenslag

Post by steenslag » Mon Sep 04, 2006 20:56

Voorpost wrote:PZC, 4 september 2006

Van Berkel verbetert record Van der Wal

Diessen - Anton van Berkel heeft zaterdag in Diessen het wereldrecord simultaandammen verbeterd. De 33-jarige Tilburgse internationaal meester wist in negentien uur en 27 minuten 249 deelnemers te trotseren.
(...) Tobi Hage uit Tholen was één van de zeventien die Van Berkel op de knieën wist te krijgen. (...)
Dan heeft Toby Hage deze stelling dus gewonnen.

Image

Mij lukt dat niet. Dam 2.2 speelt het zo:
1. ... 17-21 2. 35-30 6-11 3. 37-32 4-10 4. 15x4 11-17 5. 4x31 26x46 6. 32-28
46x23 7. 29x18 21-27 8. 38-33 27-32 9. 36-31 3-9 10. 31-27 32x21 11. 33-29
19-23 12. 18-12 17x8 13. 29x18 21-27 14. 30-24 27-31 15. 24-19

en dan peutert ie in het eindspel nog een witte schijf van het bord.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Sep 04, 2006 22:11

steenslag wrote:
Voorpost wrote:PZC, 4 september 2006

Van Berkel verbetert record Van der Wal

Diessen - Anton van Berkel heeft zaterdag in Diessen het wereldrecord simultaandammen verbeterd. De 33-jarige Tilburgse internationaal meester wist in negentien uur en 27 minuten 249 deelnemers te trotseren.
(...) Tobi Hage uit Tholen was één van de zeventien die Van Berkel op de knieën wist te krijgen. (...)
Dan heeft Toby Hage deze stelling dus gewonnen.

Image

Mij lukt dat niet. Dam 2.2 speelt het zo:
1. ... 17-21 2. 35-30 6-11 3. 37-32 4-10 4. 15x4 11-17 5. 4x31 26x46 6. 32-28
46x23 7. 29x18 21-27 8. 38-33 27-32 9. 36-31 3-9 10. 31-27 32x21 11. 33-29
19-23 12. 18-12 17x8 13. 29x18 21-27 14. 30-24 27-31 15. 24-19

en dan peutert ie in het eindspel nog een witte schijf van het bord.
Ik zat ernaast, zie http://www.23hq.com/steenslag/photo/109 ... id=1095453.
Partijverloop: 41...17-21 42.38-33? 6-11 43.35-30 11-16? (beter 11-17) 44.33-28? (beter 29-24) 3-9 45.29-23 9-14 46.34-29 25x34 47.29x40 19-24 48.40-35 14-20 49.35-30 24x35 50.15x24 35-40 en opgegeven. Beide spelers waren niet al te scherp meer, maar Anton toch het minste. Deze partij is één van de vele waarin Anton het niet cadeau heeft gekregen!

Nescio

Post by Nescio » Tue Sep 05, 2006 00:13

Maartuhhh wrote:Nescio, wat is het nut om die opmerking te maken??

Anton gefeliciteerd met het slagen van je recordpoging!
Is wat mij betreft gewoon de waarheid en ik bedoel er ook niets verkeerds mee. Iedereen gunde Anton zijn record na een dergelijke monsterlijke inspanning en sommige mensen zijn daarom bewust soms wat socialer, zonder dit uiteraard te zeggen en/of te laten blijken. Ik vond echter dat het gewoon zo gespeeld moest worden zoals het ging.
Behalve den man die de Sarphatistraat de mooiste plek van Europa vond, heb ik nooit een wonderlijker kerel gekend dan den uitvreter.

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Tue Sep 05, 2006 14:59

Hierbij een (kort )verslag hoe ik een en ander heb beleefd. Thuis heb ik geen internet, dus het verslagje heeft even op zich laten wachten.

Een geweldige ervaring, ik heb er van genoten. Veel aandacht van de pers (gisteren maar liefst 3 life interviews gehad op de radio) en leuke artikelen in de krant. De Volkskrant en het AD hebben me gebeld voor hun artikelen en aangestoken door mijn enthousiasme hebben ze er wat leuks van gemaakt. Met Pin Sedee van het AD en mijn kapper Crist Spijkers zijn we druk in de weer geweest om de foto van mij op tijd bij Pim te krijgen. De kapper is er nog speciaal voor 2 keer naar huis gegaan: 1 keer om een digitale camera te halen, de tweede om de foto te e-mailen. Hij was trots op zijn werkje: hij had het zelfs met de videocamera gefilmd. Ook Chris Korsten heeft 2 grote artikelen (maandag met grote foto als ik speel tegen Emma Voermans, de jongste deelnemer van 8 jaar) geplaatst gekregen in het Brabants Dagblad.

Zondag kwart voor acht lag ik al in bed (sommige deelnemers waarschijnlijk nog later), werd 10 uur weer wakker en heb niet meer kunnen slapen. Mijn hersenen bleven stiekem bezig met de simultaan als ik probeer te rusten. Zelfs nu ben ik nog steeds niet helemaal uitgerust door alle na-aandacht door pers, kennissen en deelnemers en overige kennissen, maar ach, ik geniet er ook van.

Ik heb mezelf gisteren op Teveder10 gezien (enige tv-zender die er was) en dan krijg je jezelf ook eens in beeld. Het vond het opvallend dat ik er zo ontspannen uit zag. Ik kan er blijkbaar ook goed uitzien. Gelukkig heb ik daar niet al te vaak last van . Verder ben ik de vele foto's aan het bekijken en krijg zo een betere indruk van het evenement. Dan de simultaan zelf hoe ik het beleefd heb. Mooi dus, al die bekenden te zien, sommige uit verre streken: België, Duitsland, Hurdegaryp (Friesland, een oom van me). De enige dammer uit Duitsland was erg enthousiast het hele evenement door. Sommige moesten net van tevoren afzeggen, sommigen zijn helemaal niet gekomen. Daarentegen waren er nog mensen onverwacht gekomen. Zelf de jongen die ik zondagavond aan de bar in zaal Hercules was tegenkomen en had gevraagd mee te doen, was komen opdagen. Verder was Wietse van Alten aanwezig en de burgemeester zelf was gekomen. Hij liep zelfs een rondje mee. Hij was weliswaar naar huis gegaan, maar was 18:00 uur nog teruggekomen. Klasse. Mijn collega's waren er ook, de mascotte die ik van hen gehad heb ook (de giraffe (of damhert, we weten het nog niet) met dammotief) zat gezellig naast het bord van Alexander Sels. Er waren opvallend veel kinderen, waar ik enthousiaste verhalen van heb gehoord. Ik zag dat iedereen zich vermaakte met kletsen, spelletjes en aan de bar. Wat de bar betreft heb ik nog een grappige anekdote vernomen. Dammers hebben vaak de eigenschap dat ze hun eigen consumpties meenemen. Hier had de beheerder, Chris Aerts, die fantastisch heeft meegeholpen met de organisatie, mee rekening gehouden door 1 persoon personeel achter de bar te hebben staan en niet te veel in te kopen. Maar wat bleek in de praktijk: alle dammers gingen zoveel bestellen dat hij spoedinkopen moest doen en extra personeel moest opbellen.
Ik was erg gefocust op het dammen en mistte dus ook veel van het gebeuren. Lichamelijk heb ik weinig problemen gehad (ik kon soms zelfs rennen), zette af en toe met links om een andere houding te hebben. Wim van Mourik heeft me niet hoeven te masseren, maar heeft me goed geholpen met ontspannen (Marcel Koster of Toby Hage heeft hier nog een foto van gemaakt) en het behandelen van de hoofdpijn die af en toe spontaan opdook (vreemd, he? ).
Mijn familie was ook enthousiast en hebben het zoals de meeste huisdammers zo lang mogelijk proberen uit te houden. Steeds een nieuwe doelstelling: ja, weer een ronde overleefd. Hoera, we zitten niet bij de eerste 10 afvallers. Doelstelling bijstellen: niet bij de eerste 25 afvallers.
Ik maakte me tijdens de simultaan zorgen over de duur van de simultaan en dat ik mijn belofte niet kon nakomen dat (bijna) iedereen 0:00 uur klaar was en dat zondagspelers op tijd naar huis konden. Alsof ik niet iets anders had om me zorgen om te maken. Ik heb groot respect voor allen (en zeker de kinderen) die zolang geconcentreerd konden blijven en me lang tegenstand boden of bleven bieden. Doordat Frans Bax twee keer omriep dat niemand elkaar moest helpen, werd me wel duidelijk dat ik het nog zwaarder zou krijgen dan verwacht en dat het nog langer zou duren. Als de zwakkere dammer geholpen werden (op zich logisch dat dat gebeurt) dan komen er geen blunders of slechte positiezetten en vallen er minder mensen af. Springer-contra-attacks tegenkregen van jeugdspelers die nog geen jaar dammen. Tja, iedereen mag er het zijne van denken. Maar natuurlijk gun ik het die spelers. Als je van zo'n kindje dan een reactie krijgt hoe mooi ze de simultaan hebben gevonden, dan ben je van binnen toch gewoon blij voor zo'n kind.

Ik wil nog wat kwijt over de opmerking van Hans over het al dan niet moeten nemen van een winnende combinatie en over het meehelpen van tegenstanders. Werkelijke iedereen heeft tegen mij zijn beste spel gespeeld. Ik heb maar een paar seconden of minder voor een stand, mijn tegenstanders iets meer. Dan is het lastig winnen en dan loopt het uit. Als iemand in een combinatie trapt, dan weet ik niet of dit per ongeluk of expres is. Het zou ook best kunnen dat er dammers zijn geweest die tegen mij een zetje expres niet hebben genomen zonder mij van dat zetje op de hoogte te brengen. Wat ik wel weet is dat mijn tegenstanders weinig medelijden hadden, toen ik zelf uit pure vermoeidheid blunders maakte. Tegen Fabian Snijder wilde ik in mijn berekenen een stuk slaan dat aan de rand stond en Kees Romijn haalde tegen mij een zeer lichte combinatie uit, terwijl ik tijdens de combinatie nog niet eens in de gaten had dat hij er vier kon slaan in plaats van 1. Tegen iemand van RDS gaf ik bijna spontaan een dam cadeau door 2 schijven te geven, maar dat bemerkte ik net op tijd. Ik ben toen ook maar wat langzamer gaan spelen. Maar in de late uurtjes heb ik toch ook nog aardige eindspelen gezien. Op het offertje met damhalen waarna ik altijd twee kon slaan (tegen Peter Schipper) was ik eigenlijk best wel trots (dat ik dat nog zag rond een uur of 5 's ochtends).
Wat wel gebeurde is dat als iemand naar huis wilde, deze meteen reageerde op mijn gespeelde zet. Dat was in mijn voordeel, omdat mijn tegenstander ook ging vluggeren. Verder werden als oplossing vaak de standen beoordeeld van de groepen die naar huis wilden. De uitslag was dan wel een beetje in mijn voordeel. Maar aan de andere kant: als ik de strikte regels had gevolgd had ik ook de partijen mogen opeisen.

Om 5:50 uur 's ochtends waren de uitslagen niet helemaal bekend en was niet eens zeker of ik mijn record had. Toen de laatste partij in remise eindigde (Chapeau aan nestor en clubgenoot Wim van Geloven) , moest ik de uitslag in spanning afwachten.
Het slot was mooi. Vele felicitaties (ik was bijna te moe om te kunnen lachten), veel mensen die gebleven waren, een bloemenpakketje van mijn moeder en dankwoorden voor de organisatie. En natuurlijk een onvoorstelbare grote hulde aan Cor Verdel, de arbiter die misschien nog wel meer kilometers dan ik heeft afgelegd.
Ik ben blij dat iedereen het naar zijn zin heeft gehad. Ik heb geen wanklank gehoord (al zullen die er heus wel zijn). En ik wil iedereen bedanken die mee heeft gedaan en er een dag of zelfs een weekend voor hebben opgeofferd en dit mogelijk heeft gemaakt. Ik heb veel leuke reacties ontvangen per mail en per post. Ook daarvoor: hartelijk bedankt.

Groeten,
Anton
Last edited by AntonvBerkel on Thu Sep 07, 2006 09:49, edited 2 times in total.

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Tue Sep 05, 2006 15:06

De dammascotte die ik van mijn collega's heb gehad ....
Attachments
DSC00864_20%.JPG
DSC00864_20%.JPG (33.16 KiB) Viewed 10729 times

tdvwebmaster

Nieuwe foto's van de simultaan op de site van TDV

Post by tdvwebmaster » Sat Sep 09, 2006 19:37

Beste mensen, op de site van TDV staan nieuwe foto's. De foto's die er al op stonden, zijn geüpdated.

Afbeeldingen van het eerste rondje (door Johan van Berkel)

Collectie van foto's genomen door een collega van Anton, Kees van Bakel, Toby Hage en Evert Zwiers

steenslag

Post by steenslag » Sun Sep 10, 2006 22:08

Schaak- en damrecords
Hans Ree over de records van Van der Wal en Polgar

Het deed me een beeetje pijn om te zien dat Jannes van der Wal, die ook in de schaakwereld veel vrienden had, het wereldrecord simultaandammen was kwijtgeraakt. Jannes had in 1987 225 partijen gespeeld en scoorde toen 95,1 procent. Afgelopen zaterdag nam Anton van Berkel het record over door uit 249 partijen 81,3 procent te scoren.

Helemaal eerlijk vind ik het niet, want het winstpercentage zou wel wat zwaarder mogen tellen. Als Jannes indertijd nog 25 extra tegenstanders had gehad en aan het begin van de voorstelling had gezegd dat die meteen weer naar huis mochten omdat hij al die partijen opgaf, zou hij nog steeds een hoger percentage hebben dan Van Berkel nu, en ook meer tegenstanders. Ik beschouw hem nog steeds als de echte recordhouder.

Eigenlijk zou je voor een eerlijke weging van de prestaties ook de speelkracht van de tegenstanders moeten weten, want ze worden voor een deel uit kindercreches en bejaardentehuizen aangesleept, zonder officiële rating. Zo gaat het tenminste bij de schakers en bij de dammers zal het weinig anders zijn.

Wat altijd opvalt, is dat de getallen bij de dammers veel lager zijn dan bij de schakers, zowel in gewone simultaans als in blindsimultaans. Een voor ons vleiende verklaring zou zijn dat de schakers begaafder zijn dan de dammers, maar daar geloof ik niet in. Ik denk dat het moeilijker is, of in ieder geval meer inspanning vraagt om een dampartij te spelen dan een schaakpartij.
(...)
NRC Handelsblad, 9-9-2006

AntonvBerkel

Post by AntonvBerkel » Mon Sep 11, 2006 09:02

steenslag wrote:
Schaak- en damrecords
Hans Ree over de records van Van der Wal en Polgar

Het deed me een beeetje pijn om te zien dat Jannes van der Wal, die ook in de schaakwereld veel vrienden had, het wereldrecord simultaandammen was kwijtgeraakt. Jannes had in 1987 225 partijen gespeeld en scoorde toen 95,1 procent. Afgelopen zaterdag nam Anton van Berkel het record over door uit 249 partijen 81,3 procent te scoren.

Helemaal eerlijk vind ik het niet, want het winstpercentage zou wel wat zwaarder mogen tellen. Als Jannes indertijd nog 25 extra tegenstanders had gehad en aan het begin van de voorstelling had gezegd dat die meteen weer naar huis mochten omdat hij al die partijen opgaf, zou hij nog steeds een hoger percentage hebben dan Van Berkel nu, en ook meer tegenstanders. Ik beschouw hem nog steeds als de echte recordhouder.

Eigenlijk zou je voor een eerlijke weging van de prestaties ook de speelkracht van de tegenstanders moeten weten, want ze worden voor een deel uit kindercreches en bejaardentehuizen aangesleept, zonder officiële rating. Zo gaat het tenminste bij de schakers en bij de dammers zal het weinig anders zijn.

Wat altijd opvalt, is dat de getallen bij de dammers veel lager zijn dan bij de schakers, zowel in gewone simultaans als in blindsimultaans. Een voor ons vleiende verklaring zou zijn dat de schakers begaafder zijn dan de dammers, maar daar geloof ik niet in. Ik denk dat het moeilijker is, of in ieder geval meer inspanning vraagt om een dampartij te spelen dan een schaakpartij.
(...)
NRC Handelsblad, 9-9-2006
Aardig van die schaker, dat hij mijn record eigenlijk niet erkent. Er zijn echter wel dingen waarin hij gelijk heeft: Jannes heeft een veel hoger % behaald en het percentagerecord behoudt hij dan ook. Verder vind ik het aan de ene kant wel prettig dat hij de sterkte van de tegenstanders als maatstaf vermeldt, maar aan de andere kant wel jammer dat hij dat dan niet verder uitzoekt. Ik kan me niet voorstellen dat mijn tegenstanders niet sterker waren dan die van Jannes. Het percentage clubdammers was beduidend hoger dan 70% en er deden een aantal (oud)-NK-finalisten mee.

tdvwebmaster

Post by tdvwebmaster » Mon Sep 11, 2006 15:23

Duidelijk iemand die zijn huiswerk niet heeft gedaan. Daar kan ik me behoorlijk aan ergeren (en dan laat ik me heel mild uit). Jouw prestatie vind ik - hoewel het wat appels met peren vergelijken is - beter dan die van Jannes. Het beeld dat deze columnist schetst komt meer in de buurt van hoe het bij het record van Jannes is gegaan. Althans als je de verhalen mag geloven die er de ronde over doen. Destijds werden mensen van de straat geplukt die nauwelijks van dammen gehoord hadden.

Jij hebt tegen een sterk bezet veld gedamd. De sterkte van de tegenstanders werkt flink door in de winstpercentage. Die 95% van Jannes geeft dan een enigszins vertekend beeld. Ik vind dat dit vraagt om een tegenreactie in de NRC.

steenslag

Post by steenslag » Mon Sep 11, 2006 16:35

Ik herinner me nog een poging van Hans Bohm, waar hij sterke spelers na een zet of zes op dwingende wijze remise aanbood. Ook werden tegenstanders geacht op te geven bij een kwaliteit achterstand. Zelfs Kasparov stelde soms maximumratings vast en zorgde zo dat hij honderden ratingpunten sterker was dan zijn opponenten. Daar was hier allemaal geen sprake van.

Hans Ree heeft zelf ook veel (schaak-)simultaans gegeven. Ik denk dat hij Anton's prestatie wel op waarde zou schatten als hij, wetende dat Anton's een rating van 1450 heeft en zesde werd op het NK, deze lijst ziet: http://tdv-tilburg.nl/Simultaan/Lijstde ... ultaat.htm .

Een dergelijke lijst voor de Van der Wal-simultaan zou handig zijn.

tdvwebmaster

Post by tdvwebmaster » Wed Sep 13, 2006 17:51

Jelle Groeneveld maakte een schitterend e-book van het evenement. Zeer veel dank aan Jelle! Enjoy!

Post Reply