DUWO Kennisstad Damfestival 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 01, 2006 15:15

Dieter wrote:Soms is het gewoon leuk om de stukjes van HdW te lezen maar dan opeens vervalt hij weer in zijn oude kwaal, herhalen, herhalen en proberen de medemens toch maar vooral door herhalen zover te krijgen dat ze gaan zeggen "Ja Henk je hebt gelijk, jij je zin verander het spelletje maar, zijn we van het gezijk af". Een poging tot hersenspoelen zou ik het haast willen noemen. Zelfs jij Henk zou dat niet moeten willen, hou toch eens op met zeuren en accepteer dat Delfts niet breed gedragen wordt. Ga lekker door in Delft en misschien komen er wel ooit meer vandat soort toernooien, wie mee wil doen die komt wel.
Laat Henk toch kletsen Dieter. Je kunt hem te allen tijde in de Ignore-box stoppen en 'm er bij zijn nekvel weer uithalen, als je daar behoefte aan hebt.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Sep 01, 2006 17:35

Henk de Witt wrote:...
Ik voel verdriet en onmacht. Voor communicatie heb je minstens een onvanger, zender en dezelfde frequentie nodig. De informatie die jij ontvangt staat lijnrecht in contrast met mijn uitgezonden signalen en vormt (voor mij) helaas een bevestiging van mijn geschetste boodschap. Dit heeft geen zin verder.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Sep 01, 2006 18:54

Henk de Witt wrote:
Klaas van der Laan wrote:Het Dammen zal zichzelf moeten bewijzen zoals het is. Gewoon overlaten aan de "survival of the fittest".
Het damspel is geëvolueerd uit het molenspel en is sindsdien verder geëvolueerd. Meerslag werd verplicht, uit het spel op 64-velden ontwikkelde zich het interessantere spel op de 100-velden. De zwakke dam (één vakje in alle richtingen) werd de sterke dam, de dam die wij nu kennen. Door te evolueren heeft het spel zich tot in onze tijd kunnen handhaven. En nu zou het dammen, toevallig in onze tijd, ineens niet verder mogen evolueren? Als een vleugellam eendje ten onder gaan in de 'survival of the fittest'? Is dat niet een beetje oneerlijk Klaas? Overal om je heen zie je dat sporten evolueren, zich aanpassen aan nieuwe tijden en nieuwe eisen. Waarom zou het dammen zich als enige sport niet verder mogen ontwikkelen?
Er zijn mensen die niet naar je luisteren Klaas, dat zul je altijd zien. Darwin nam in zijn tijd al geen genoegen met het statische scheppingsverhaal. Niet alleen wordt er niet naar je geluisterd, de verdere ontwikkeling van het damspel is al lang ter hand genomen.
Is het niet zo dat alle "oude" spellen nog steeds bestaan omdat er in die spellen geen remise "probleem" is.
......door politie en dominee geweerd.....

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Sep 01, 2006 20:07

Klaas van der Laan wrote:
Henk de Witt wrote:...
Ik voel verdriet en onmacht. Voor communicatie heb je minstens een onvanger, zender en dezelfde frequentie nodig. De informatie die jij ontvangt staat lijnrecht in contrast met mijn uitgezonden signalen en vormt (voor mij) helaas een bevestiging van mijn geschetste boodschap. Dit heeft geen zin verder.
Dat gevoel heb ik ook. Het lijkt welhaast onmogelijk om echt contact te krijgen met Henk. Hij reageert eigenlijk nooit inhoudelijk op reacties, maar gaat linea recta door met zijn betoog.
Het is jammer en ik wou dat het anders was.

steenslag

Post by steenslag » Fri Sep 01, 2006 23:34

Blijkbaar heeft de door Jaap van Galen zo bewonderde Edward de Bono zich ook eens beziggehouden met scoresystemen - in het voetbal.
He has also suggested an alternative to the penalty shootout when a soccer match ends in a draw. If the number of times each goalkeeper touches the ball is recorded throughout the game the results can be compared in the event of a draw. The team whose goalkeeper has touched the ball more often is the loser. The winner will then be the team that has had more attempts at scoring goals and is more aggressive (and therefore exciting) in their style of play. This mechanism would avoid the tension of the penalty shoot out.
bron: wikipedia.

Ik vond het betoog van Jaap van Galen moeilijk te volgen. Hij bekeek de damwereld vanuit een ander perspectief met als doel de grote lijn te zien; zag dat iedereen iets anders wilde en dat alles dus het beste bij het oude kon blijven.
Tsja, daar valt moeilijk iets tegenin te brengen, vooral als logische redeneringen onder aanroeping van de Bono irrelevant verklaard worden.
Henk de Witt deed m.i. wel degelijk een poging om inhoudelijk te reageren- alleen kennen we zijn argumenten zo onderhand wel.

In de laatste drie pagina's van dit draadje (meer trok ik niet) ben ik overigens geen echte tegenargumenten tegengekomen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Sep 02, 2006 00:24

steenslag wrote:Blijkbaar heeft de door Jaap van Galen zo bewonderde Edward de Bono zich ook eens beziggehouden met scoresystemen - in het voetbal.
He has also suggested an alternative to the penalty shootout when a soccer match ends in a draw. If the number of times each goalkeeper touches the ball is recorded throughout the game the results can be compared in the event of a draw. The team whose goalkeeper has touched the ball more often is the loser. The winner will then be the team that has had more attempts at scoring goals and is more aggressive (and therefore exciting) in their style of play. This mechanism would avoid the tension of the penalty shoot out.
bron: wikipedia.

Ik vond het betoog van Jaap van Galen moeilijk te volgen. Hij bekeek de damwereld vanuit een ander perspectief met als doel de grote lijn te zien; zag dat iedereen iets anders wilde en dat alles dus het beste bij het oude kon blijven.
Tsja, daar valt moeilijk iets tegenin te brengen, vooral als logische redeneringen onder aanroeping van de Bono irrelevant verklaard worden
Edward de Bono wrote: It is my ambition to set up the most powerful focus of human resources ever created in history. It is my intention to enlist up to 5 million creative thinkers world-wide to apply their creative and design skills to world issues.
Edward de Bono wrote: "Democracies are not designed to have new ideas. There are many reasons for this. Any new idea is a risk and also a point of attack. Democracies are not allowed to 'test' ideas because they are supposed to know what they are doing. There is a fundamental contradicition between an idea which is new and current thinking which is not. In time, I believe, all democracies will need to be supplemented by a Council for New Thinking. This is a needed addition to democracy. The purpose of the Council will be to collect, generate and test ideas and initiatives. " .
o.a. bovenstaande twee uitspraken heb ik geciteerd. Mijn reactie:
Jaap van Galen wrote: Interessante denkbeelden van Edward de Bono. Alleen zijn commumity-idee komt op mij wat eng over.
..
Nu nog de vraag wat we als damwereld hier allemaal mee kunnen.

Wellicht een De Bono-cursus volgen met een door de bondsraad in te richten "council of new thinking" waarin deze denktank volgens zijn zes-hoeden-theorie leert elkaar te begrijpen, wie weet tot creatieve vernieuwingen komt, deze vernieuwingen vervolgens doorvoeren en gegeven zijn stelling van deze week daarover vooral geen democratische enquete houden?.
Mijn voorlopige conclusie hieruit is (1) dat ik gevaarlijke kantjes vind zitten aan De Bono's gedachten, doet me denken aan de grot-allegorie van Plato, een soort supioriteitsdenken en (2) het wel erg interessant is hoe hij probeert op een systematische manier vernieuwend denken probeert te stimuleren. Beide voorlopige conclusies heb ik geprobeerd samen te vatten in mijn "council of new thinging" reactie.
In elk geval is zeker niet mijn conclusie dat alles dus het beste bij het oude kan blijven.

steenslag

Post by steenslag » Sat Sep 02, 2006 00:45

dan heb ik dit
En zo heeft ieder wel wat in allerlei verschillende gradaties. Of je het nu leuk vindt of niet, ik denk dat het uiteindelijk gewoon het beste is dat we het dammen accepteren zoals we er allemaal ooit aan begonnen zijn. Het Dammen zal zichzelf moeten bewijzen zoals het is. Gewoon overlaten aan de "survival of the fittest".
verkeerd begrepen. Of zoals de interviewer aan Ad Verbrugge vroeg: "waar ben ik je kwijtgeraakt?"

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Sat Sep 02, 2006 00:53

steenslag wrote:dan heb ik dit
En zo heeft ieder wel wat in allerlei verschillende gradaties. Of je het nu leuk vindt of niet, ik denk dat het uiteindelijk gewoon het beste is dat we het dammen accepteren zoals we er allemaal ooit aan begonnen zijn. Het Dammen zal zichzelf moeten bewijzen zoals het is. Gewoon overlaten aan de "survival of the fittest".
verkeerd begrepen. Of zoals de interviewer aan Ad Verbrugge vroeg: "waar ben ik je kwijtgeraakt?"
Die quote heb je wellicht niet verkeerd begrepen, maar is van Klaas van der Laan, en niet van mij.

composite

Post by composite » Sat Sep 02, 2006 01:05

Heeft hij nog een aardige rating, die Verbrugge?

steenslag

Post by steenslag » Sat Sep 02, 2006 01:17

Jaap van Galen wrote:
Die quote heb je wellicht niet verkeerd begrepen, maar is van Klaas van der Laan, en niet van mij.
Ja. Je hebt gelijk. Ik klutste jullie argumenten door elkaar. Mijn excuses.
Die Ad Verbrugge, daar was ik niet zo van onder de indruk. Mooi haar, dat wel.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Sat Sep 02, 2006 18:43

steenslag wrote:Henk de Witt deed m.i. wel degelijk een poging om inhoudelijk te reageren- alleen kennen we zijn argumenten zo onderhand wel.
Dat is waar, er zit veel herhaling in. Excuus daarvoor. De kletskoekerij op dit forum, het debiteren van reeds lang achterhaalde nonsens, wordt echter ook alsmaar, tot vervelens toe, herhaald. Van tijd tot tijd in een nieuw jasje gestoken, dat wel. Een nogal dubieus beroep op denkers en goeroe's van buiten de damwereld, tot en met de jezuïeten aan toe, schijnt de nieuwste mode te zijn. De boodschap blijft echter het aloude deuntje: Alles moet bij het oude blijven.
Met dank aan dit fundamentalistische deuntje weten wij nu al de uitslagen van zo'n dertig partijen op het WK 2007 in Hardenberg, is het geen wonder? Sijbrands-Tsjizjov 1-1, Georgiev-Schwarzman 1-1, Valneris-Podolski 1-1 en natuurlijk Tsjizjov-Georgiev 1-1, Valneris-Sijbrands 1-1, Podolski-Schwarzman 1-1. Mooi ritme. Het is net als kijken naar de kleren van de keizer, die waren ook zo mooi.

Vernieuwers krijgen onherroepelijk te maken met het negativisme, het opportunisme, de versteende orthodoxie in de damwereld. Buitengewoon ontmoedigend. Alle vernieuwende, veelal succesvolle experimenten uit het verleden zijn daarop stukgelopen. Tot Delft. We hebben nu weer echt topdammen, partijen waarbij de uitslag niet van te voren vaststaat. De sterkste dammers ter wereld hebben zich duidelijk uitgesproken, zij zijn het voorspelbare remisecircus ook zat.
Uiteraard is er een objectieve verklaring voor dit succes en dat is de onhoudbaarheid van het remisegebeuren. Een anachronisme dat niet eindeloos kan voortduren. Onmogelijk. Maar je kunt ook nog steeds dagelijks op dit forum mensen zien herhalen ‘Toch heeft de keizer kleren aan, hele mooie zelfs!’. En je ziet anderen twijfelen, ze zien weliswaar een volstrekt naakte keizer, maar bedriegen hun ogen hen niet? Ken jij de experimenten uit de sociale psychologie waarbij proefpersonen van twee lijnen, A en B, de langste moeten kiezen? Je kunt bijna alle proefpersonen zo ver krijgen dat zij de duidelijkst kortste lijn (zeg B) aanwijzen als langste. Als je hun oordeel maar laat voorafgaan door het oordeel van andere proefpersonen (in werkelijkheid acteurs) die luid en zelfverzekerd roepen dat lijn B duidelijk de langste is.

Dus Steenslag, de slogan over de mooie kleren van de keizer zal ik blijven beantwoorden met ‘Welnee beste mensen, laat je toch niets wijs maken, deze keizer is zo naakt als een pas geschoren poedel’. Men kan rekenen op mijn volharding. Als ik tenminste nog een tijdje actief kan zijn op het forum. Want belangrijker, veel belangrijker, dan de verbale strijd met de opportunisten en versteenden (daarmee bedoel ik jou zeker niet, zeg ik er voor de duidelijkheid bij) is natuurlijk het voorbereiden van het damfestival in 2007. Daar kan een ieder zien hoe een mooi geklede keizer er werkelijk uitziet. En die voorbereiding is al weer begonnen.

Neemt niet weg dat ik het met je eens ben dat de materie inhoudelijk voor degenen die de discussie geruime tijd gevolgd hebben volledig uitgekauwd is. Ik ben de laatste om deze groep mensen te adviseren al die herhalingen van zetten, ook de mijne, te blijven lezen.
Salve!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Sep 03, 2006 11:50

Henk de Witt wrote: Vernieuwers krijgen onherroepelijk te maken met het negativisme, het opportunisme, de versteende orthodoxie in de damwereld. Buitengewoon ontmoedigend. Alle vernieuwende, veelal succesvolle experimenten uit het verleden zijn daarop stukgelopen. Tot Delft.
Kijk die ouwe dwaas van een De Witt! Die kan zo goed liegen, dat hij het allemaal zelf nog is gaan geloven ook.
De match tussen Tsjizjov en Valneris was een fake-match. Allemaal afgesproken werk. Een vriendschappelijke match waarin Aleksej zijn goede vriend Valneris voor de verandering ook eens liet "winnen". Er stond toch niks op het spel.
Tijdens het Bijlmertoernooi liggen Aleksej en Guntis altijd op dezelfde kamer en Guntis neemt dan zelfs de psychedelische heavy metal music van Aleksej voor lief. Voor wat hoort wat.

Gelukkig wordt de TC van de FMJD binnenkort nog meer vernieuwd, waarop spoedig de schaduwtelling van Aart Walraven overal verplicht zal worden, zodat ouwe dwazen uit Delft alleen nog maar in Flame recht van spreken hebben.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Sep 03, 2006 11:57

Hanco Elenbaas wrote:psychedelische heavy metal music
Klinkt interessant. Heb je daar wat namen bij?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Sep 03, 2006 12:32

Eric Sanders wrote:
Hanco Elenbaas wrote:psychedelische heavy metal music
Klinkt interessant. Heb je daar wat namen bij?
Nee, sorry Eric, dat is niet echt mijn muziek, dus de namen onthou ik niet. De laatste psychedelische bands die voor mij goed genoeg waren om de naam wel te onthouden waren Comsat Angels, Psychedelic Furs en Artery. Maar die muziek van Aleksej is minstens tweeëneenhalf keer zo snel. Ik zal binnenkort wel eens wat namen vragen.

blondegod

Post by blondegod » Sun Sep 03, 2006 13:43

Hanco Elenbaas wrote: Tijdens het Bijlmertoernooi liggen Aleksej en Guntis altijd op dezelfde kamer en Guntis neemt dan zelfs de psychedelische heavy metal music van Aleksej voor lief.
Kleine correctie : Guntis is zelf ook liefhebber van deze muziek dus dat " voor lief nemen " zal wel meevallen.

Post Reply