komt er weer een toto
- FeikeBoomstra
komt er weer een toto
komt er weer een toto zoals afgelopen seizoen.
Re: komt er weer een toto
Zal Ralf een berichtje sturen, dan komt het vast wel goed.FeikeBoomstra wrote:komt er weer een toto zoals afgelopen seizoen.
-
Re: komt er weer een toto
Stel Ralf dan meteen voor iets als een periodetitel of wat dan ook te verzinnen om te voorkomen dat het gros na 3 ronden al uitgespeeld is door een verliespartij van het team en bijkomende onoverbrugbare achterstand op de andere teams en daardoor de interesse voor het spel verliest.Bonja wrote:Zal Ralf een berichtje sturen, dan komt het vast wel goed.FeikeBoomstra wrote:komt er weer een toto zoals afgelopen seizoen.
-
Kunnen er niet gewoon play-offs wordne ingevoerd? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.
En hoe had je je die voorgesteld, slimmerik?Vraagje wrote:Kunnen er niet gewoon play-offs wordne ingevoerd? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Je neemt de eerste 4 van de eindstand van de reguliere competitie, en je paart de nummer 1 tegen de nummer 4, en de nummer 2 tegen de nummer 3, en de winnaars van die wedstrijden spelen in de finale. In de play-offs gaat het er om hoeveel punten jouw spelers in de nacompetitiewedstrijden tussen hoofd- en ereklasse scoren (De andere wedstrijden tellen niet mee omdat het niet waarschijnlijk is dat er verkiesbare spelers in die wedstrijden meedoen), voor de halve finale geldt de eerste nacompetitieronde en voor de finale de tweede. Dus als jouw spelers in deze nacompetitiewedstrijden meer punten scoren dan die van het team waartegen gepaard is dan ga je door. Eindigt het gelijk dan passen we, zoals het hoort, Solkov toe.
-
Daarmee heb je nog bereikt dat de teams die na 3 rondes onderaan staan en daarna alles winnen ook iets kunnen winnen.Vraagje wrote:Je neemt de eerste 4 van de eindstand van de reguliere competitie, en je paart de nummer 1 tegen de nummer 4, en de nummer 2 tegen de nummer 3, en de winnaars van die wedstrijden spelen in de finale. In de play-offs gaat het er om hoeveel punten jouw spelers in de nacompetitiewedstrijden tussen hoofd- en ereklasse scoren (De andere wedstrijden tellen niet mee omdat het niet waarschijnlijk is dat er verkiesbare spelers in die wedstrijden meedoen), voor de halve finale geldt de eerste nacompetitieronde en voor de finale de tweede. Dus als jouw spelers in deze nacompetitiewedstrijden meer punten scoren dan die van het team waartegen gepaard is dan ga je door. Eindigt het gelijk dan passen we, zoals het hoort, Solkov toe.
En bovendien, wat als jouw reservespelers nacomp moeten spelen en juist (1 van) die speler(s) doet een nacomp-wedstrijd niet mee. Ook spelen sommige ereklasseteams meer nacomp dan andere .
Tja, dat is het risico van het invoeren van play-offs, het geluk speelt ook een rol.Alex wrote:Daarmee heb je nog bereikt dat de teams die na 3 rondes onderaan staan en daarna alles winnen ook iets kunnen winnen.Vraagje wrote:Je neemt de eerste 4 van de eindstand van de reguliere competitie, en je paart de nummer 1 tegen de nummer 4, en de nummer 2 tegen de nummer 3, en de winnaars van die wedstrijden spelen in de finale. In de play-offs gaat het er om hoeveel punten jouw spelers in de nacompetitiewedstrijden tussen hoofd- en ereklasse scoren (De andere wedstrijden tellen niet mee omdat het niet waarschijnlijk is dat er verkiesbare spelers in die wedstrijden meedoen), voor de halve finale geldt de eerste nacompetitieronde en voor de finale de tweede. Dus als jouw spelers in deze nacompetitiewedstrijden meer punten scoren dan die van het team waartegen gepaard is dan ga je door. Eindigt het gelijk dan passen we, zoals het hoort, Solkov toe.
En bovendien, wat als jouw reservespelers nacomp moeten spelen en juist (1 van) die speler(s) doet een nacomp-wedstrijd niet mee. Ook spelen sommige ereklasseteams meer nacomp dan andere .
Waarschijnlijk ben je het woordje ''niet'' vergeten. Wie na drie rondes laatste staat heeft inderdaad weinig kans meer om eerste te worden. Dat lijkt me normaal en daarom ook niet bezwaarlijk. Maar voor zulke teams kan je natuurlijk degradatie invoeren, dat je volgend jaar niet meer mag meedoen. (Als ze daar dan überhaupt nog zin in hebben.
Ik hoop trouwens niet dat er nog meer mensen zijn die blijkbaar denken dat ik dit serieus meende.
-
Ik vind de oplossing van Bert iets simpeler en logischer dan dat play-offverhaal (waarbij je ook nog eens bij de eerste 4 moet komen en dat lukt waarschijnlijk al niet meer na een uitglijder). Tevens moet je je ook even in de schoenen van Ralf verplaatsen. Welke aanpassing zou hij het liefste doen als je kijkt naar de moeite die het kost: play-offs of de 42 punten verlagen?Bert Zwart wrote:een simpele oplossing om het spannender te maken is om het aantal van 42 punten te verminderen. dan zijn er minder mensen die de maximale score halen denk ik, en is de kans op een topklassering na een uitglijder groter.
- FeikeBoomstra
Een paar opmerkingen:
- Bert, waarom zou het verlagen van het aantal punten (dus de gemiddelde rating van het team) de spreiding verlagen.
Ik vermoed dat 42 punten vorig jaar overeenkwam met 12 x gemiddelde rating van de aangemelde splers in de ereklasse. Voor dit jaar zou dat worden 43.1 punten.
Ik heb de eindstand van vorig jaar eens bekeken. Ten opzichte van de voorlaatste ronde zijn 2 deelnemers 14 plaatsen opgeschoven, 3 - 11 pl. en 3 - 10 plaatsen. Er zit dus best beweging in. Het gewogen gemiddelde is: 3.5 plaats verschoven.
Het hoogste aantal bordpunten was 138, het gemiddelde 121.4
Het hoogste aantal wedstijdpunten was 22, het gemiddelde 15.6
Het hoge gemiddelde aantal wedstrijdpunten is opvallend, je zou ca. 12 verwachten.
Tot slot: hoe kan je de scores dichter bij elkaar krijgen:
je laat de slechtste speler uit het team niet meetellen, of de twee slechtsten, etc ... of je haalt ook nog de beste weg.
- Bert, waarom zou het verlagen van het aantal punten (dus de gemiddelde rating van het team) de spreiding verlagen.
Ik vermoed dat 42 punten vorig jaar overeenkwam met 12 x gemiddelde rating van de aangemelde splers in de ereklasse. Voor dit jaar zou dat worden 43.1 punten.
Ik heb de eindstand van vorig jaar eens bekeken. Ten opzichte van de voorlaatste ronde zijn 2 deelnemers 14 plaatsen opgeschoven, 3 - 11 pl. en 3 - 10 plaatsen. Er zit dus best beweging in. Het gewogen gemiddelde is: 3.5 plaats verschoven.
Het hoogste aantal bordpunten was 138, het gemiddelde 121.4
Het hoge gemiddelde aantal wedstrijdpunten is opvallend, je zou ca. 12 verwachten.
Tot slot: hoe kan je de scores dichter bij elkaar krijgen:
je laat de slechtste speler uit het team niet meetellen, of de twee slechtsten, etc ... of je haalt ook nog de beste weg.
-
Weet ik niet, interessant maar ik denk niet zo relevant. Met spannender bedoel ik: meer kans op een uitglijder.FeikeBoomstra wrote:Een paar opmerkingen:
De toto wordt voor meer spelers interessant (zie de discussie bovenin de thread) als je met 20 punten de toto kunt winnen.
Volgens mij wordt er al sinds jaar en dag een grens van 42 gehanteerd.Ik vermoed dat 42 punten vorig jaar overeenkwam met 12 x gemiddelde rating van de aangemelde splers in de ereklasse. Voor dit jaar zou dat worden 43.1 punten.
Het probleem van de laatste twee jaar is dat er hele goedkope reserves waren. Daarnaast heb je veel jeugdspelers die goedkoop zijn, maar al wel de vaardigheid hebben aangeleerd om grootmeesters op remise te houden. Die zijn erg goedkoop. Dit jaar is Wouter Ludwig een koopje. Als hij wil kan hij tegen iedereen remise maken, en dat met een rating van onder de 1300... grootmeesters daarentegen lijken soms ondermaats te presteren, zie ook het commentaar van Tsjizjov in zijn interview na zijn toernooioverwinning in Goes.
Die verschuivingen vonden niet in de top plaats. De toto wordt gedurende een seizoen voor meer mensen interessant als de koplopers meer kans maken op een uitglijder.Ik heb de eindstand van vorig jaar eens bekeken. Ten opzichte van de voorlaatste ronde zijn 2 deelnemers 14 plaatsen opgeschoven, 3 - 11 pl. en 3 - 10 plaatsen. Er zit dus best beweging in. Het gewogen gemiddelde is: 3.5 plaats verschoven.
Dat komt denk ik mede door de mogelijkheid om hele goedkope reserves aan te schaffen, dan houd je een team over met een gemiddelde van 1400.Het hoogste aantal bordpunten was 138, het gemiddelde 121.4
Daarnaast neemt de kennis omtrent teamspelers toe, we leren bij.
Peter Schuitema speelt in teamwedstrijden bijvoorbeeld veel gedisciplineerder dan in persoonlijke wedstrijden, waarin hij bakken met punten morst door uit de hand gelopen experimenten. (althans, Peter, toen we samen bij Witte van Moort speelden presteerde je toch op een niveau van 1450!)
Wegstrepen van 1 resultaat is ook een oplossing, maar je wilt toch zoveel mogelijk de echte competitie nabootsen. Daarom denk ik dat een verlaging van 42 punten voor de hand ligt, of het relatief duurder maken van spelers met een rating van net boven de 1000. Je zou de reserves ook kunnen schrappen, en mensen tot 15 oktober de gelegenheid geven om spelers te wisselen.Tot slot: hoe kan je de scores dichter bij elkaar krijgen:
-
De inschrijving voor Damzet 2006-2007 is geopend!!!
Zie www.dammersuitoost.de.vu ! Het aantal 'waardepunten' is iets gereduceerd (40 nu tegenover 42 vorig jaar). Voor de rest zijn de spelregels (nog) niet gewijzigd, maar dat kan natuurlijk altijd nog.
Zie www.dammersuitoost.de.vu ! Het aantal 'waardepunten' is iets gereduceerd (40 nu tegenover 42 vorig jaar). Voor de rest zijn de spelregels (nog) niet gewijzigd, maar dat kan natuurlijk altijd nog.