Guest wrote:Wieger, vergeef me als je dit al een keer ergens hebt opgeschreven maar wat is eigenlijk jouw visie mbt de toekomst van de damsport? Moeten we ernaar streven het aantal remises van toppers te verlagen? Is een spelsoort aanpassing mogelijk of moeten we het louter zoeken in de spelvorm?
Wat zou ongeveer de tijdsplanning zijn die acceptabel is voor invoering?
Ik ben een voorstander van het aanpassen van de spelregels, omdat ik het percentage remises tussen topspelers *veel* te hoog vind. En ik heb de indruk dat dat zeer schadelijk is voor de damsport. Tegenover het verminderen van de bedenktijd sta ik ook wel positief, maar dat is niet vanwege de toename van het aantal beslissingen (want dat valt volgens mij erg tegen). De 3-0 lost wat mij betreft helemaal niets op, en zorgt alleen voor vervuiling van de eindstanden.
Om tot een aanpassing van de spelregels te komen moet er wel heel zorgvuldig gehandeld worden. Gezien de enquete van Dieter denk ik zelfs dat dit in eerste instantie (zoals Jannes al voorzag) buiten de KNDB/FMJD om dient te geschieden. Dus er zullen aparte kampioenschappen moeten worden georganiseerd. Als daar voldoende topspelers aan mee willen doen bestaat er wellicht een kleine kans dat de KNDB/FMJD op een gegeven moment zullen volgen.
Een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde spelregelwijziging heb ik nog niet. Daarvoor ontbreekt gewoon de nodige kennis en ervaring. Gevoelsmatig kies ik op dit moment voor de demotieregel of de 'apedam' van Bert Zwart. Die verkies ik boven de Delftse telling, omdat het een veel minder gekunstelde spelregelwijziging is (je hoeft immers geen schijven te tellen na afloop, en je zit ook niet met allerlei kunstmatige uitslagen). Bovendien is het effect ervan veel groter (remises worden zeldzaam). Mijn inschatting van de DT is momenteel dat het de remisemarge maximaal 10% omlaag zal halen. En dat vind ik niet genoeg voor zo'n draconische maatregel.
Overigens vind ik dat er aan zo'n spelregelwijziging een grondige studie vooraf dient te gaan. En dat zal minimaal 2 jaar duren is mijn inschatting. Als eerste dient er een eindspeldatabase gemaakt te worden. Dan is het tenminste mogelijk om objectieve uitspraken te doen over de daling van de remisemarge. En het zal dan mogelijk zijn om allerlei bekende eindspelen en dunne standen te analyseren, om te beoordelen wat het effect is van de maatregel. Het feit dat men dat niet wenst te doen voor de Delftse telling doet mij twijfelen aan de zuiverheid van de motieven die men heeft voor de invoering daarvan.