DUWO Kennisstad Damfestival 2006

Post Reply
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Aug 09, 2006 00:40

Vengaboy wrote:
Henk de Witt wrote:
Tjalling was ook op andere wijze prominent actief in de KNDB, onder anderen had hij een rubriek in Het Damspel waar ik toen redacteur van was. .
Was dat in dezelfde tijd , dat jullie kardinalen van het Damspel, Leo Aliar op slinkse wijze wilden dumpen ?, achterbakse emails, etc.
Je hebt even niet opgelet Vengaboy. Geeft niet, kan gebeuren. Deze kwestie is meen ik zo'n jaar geleden uitgebreid en afdoende op het forum aan de orde geweest. De lezing die Leo hierover heeft gegeven, zeker waar het speculaties betreft over mijn rol in dit geheel, mist elke grond.
Hanco Elenbaas wrote:Een veelgelezen werkje onder mensen die in deze van schijn, list, bedrog en domheid aan elkaar hangende samenleving iets willen bereiken is het in 1646 voor het eerst uitgebrachte "Handorakel en kunst van de voorzichtigheid" van de Spaanse jezuïet Baltasar Gracián. Hierin heeft Gracián 300 voorschriften gebundeld die je vertellen hoe je dient om te gaan met mensen en hoe je je het beste kunt gedragen als je voorhebt je doelen te verwezenlijken.
Door jezuïeten opgeleide politici als Lubbers en Van Mierlo hebben het boekje op hun nachtkastje liggen.
Hmm. Zou dit inderdaad op het nachtkastje van van Lubbers en Van Mierlo liggen? En wat moeten we ermee in het licht van deze draad over nieuw-Delfts en randzaken als de KNDB?
Ik ben altijd wat voorzichtig met voorschriften zeker als het er 300 zijn en ruim 300 jaar geleden zijn opgesteld. Het begrip 'doelen' is wel heel breed. Copernicus en Galilei streefden naar waarheidsvinding en kwamen in conflict met de kardinalen van hun tijd die een heel ander doel hadden, namelijk handhaven van de status quo. De aarde moest plat blijven en in het centrum van het heelal. Ook toen al bedienden de kardinalen zich van Dieters en Hanco's.
Hanco Elenbaas wrote:Pieter Hildering had met een aantal ereklasseverenigingen al een staking van een of twee ronden in de bondscompetitie afgesproken, mocht de illegale bondsraad de Delftse telling er toch doorheen willen drukken.
Ha, ha, ha, Pieter als damstakingsleider. Lachen man. Jammer dat het niet is doorgegaan. Hadden we misschien studio sport weer eens gehaald: 'Dammers in staking voor behoud remisetelling'. Ha, ha, ha, en dan zegt men ook nog dat dammers geen gevoel voor humor hebben.
Last edited by Henk de Witt on Wed Aug 09, 2006 00:46, edited 1 time in total.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 09, 2006 00:46

Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote:Voor mij allemaal een beetje onbegriipelijk Hanco. Ik houd het bij de bijbelse uitspraak
"Een mens ziet slechts in spiegels".

Dat is in jouw geval de beste optie Jaap.
Heb je ooit wel eens twijfels bij jezelf, of is dat gezien je eerdere beweringen over het feit dat je je levensvragen hebt opgelost een onzinvraag? Meningen over anderen is hoe ik het zie altijd gemakkelijk maar gesloten, een vraag aan anderen is in elk geval nog meer open.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 01:05

Jaap van Galen wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Jaap van Galen wrote:Voor mij allemaal een beetje onbegriipelijk Hanco. Ik houd het bij de bijbelse uitspraak
"Een mens ziet slechts in spiegels".

Dat is in jouw geval de beste optie Jaap.
Heb je ooit wel eens twijfels bij jezelf, of is dat gezien je eerdere beweringen over het feit dat je je levensvragen hebt opgelost een onzinvraag? Meningen over anderen is hoe ik het zie altijd gemakkelijk maar gesloten, een vraag aan anderen is in elk geval nog meer open.
Dat heb je verkeerd begrepen Jaap. Ik heb niet beweerd wat jij me in de mond wil leggen. Die levensvraag wat betreft "real life" is misschien ook onoplosbaar, althans voor mij.
Als je uitspraken van Gracián uit hun verband gaat halen, zal het misschien lastig worden ze te begrijpen.

Twijfels heb ik genoeg, maar niet over de Delftse telling. Ik denk dat de Aart Walraventelling, zoals volgende week weer te bewonderen in Hiltex Zeeland Open, de toekomst van het damspel is. Vooral omdat de uitslag 2-0 zal blijven bestaan, net als de remises, zij het met schaduwtelling.
Maar er zal nog een paar jaar mee geëxperimenteerd moeten worden om het systeem te verfijnen.
Om die reden stimuleert en sponsort Pieter Hildering het toernooi in Zeeland.

Henk de Witt wrote:Hmm. Zou dit inderdaad op het nachtkastje van van Lubbers en Van Mierlo liggen? En wat moeten we ermee in het licht van deze draad over nieuw-Delfts en randzaken als de KNDB?
Ik ben altijd wat voorzichtig met voorschriften zeker als het er 300 zijn en ruim 300 jaar geleden zijn opgesteld. Het begrip 'doelen' is wel heel breed. Copernicus en Galilei streefden naar waarheidsvinding en kwamen in conflict met de kardinalen van hun tijd die een heel ander doel hadden, namelijk handhaven van de status quo. De aarde moest plat blijven en in het centrum van het heelal. Ook toen al bedienden de kardinalen zich van Dieters en Hanco's.
Het boekje van Baltasar Gracián staat vol adviezen waar jij wat aan kunt hebben. Voor de tegenstanders van de Delftse telling is het een geluk bij een ongeluk dat jij het nooit gelezen hebt.

De Aart Walraventelling is wat mij betreft zo rond als de Aarde.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 09, 2006 01:21

Hanco Elenbaas wrote:Dat heb je verkeerd begrepen Jaap. Ik heb niet beweerd wat jij me in de mond wil leggen.
Dat heb je verkeerd begrepen Hanco, jammer als vragen verkeerd worden uitgelegd.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Wed Aug 09, 2006 13:53

De snelle leugen en Hanco
Hanco Elenbaas poneerde eind 2003 hysterisch en met veel geraas de leugen op het forum (en dus dankzij Paul Visser ook op de KNDB-site) dat Henk de Witt gelogen had (ja, damvrienden, er wordt wat afgelogen) over de enquete van 1998, de enquete die een belangrijke basis vormde voor invoering van de puntenoverwinning in het NK. Hanco's leugen werd door vele mensen, onder wie enkele fatsoenlijke bondsraadsleden, voetstoots voor waarheid aangenomen. Zo werkt de menselijke geest nu eenmaal. Als iemand ons iets vertelt zijn we doorgaans geneigd hem of haar te geloven. Het ontrafelen van de leugen is daarentegen vaak een tijdrovend, geduld vergend klusje. Het aloude verhaal van de snelle leugen en de achterhalende waarheid.
Sommige mensen kon ik pas overtuigen dat Hanco de leugenaar was en niet ik door ze de originele, handgeschreven ingevulde enquete te laten zien. Ja, je moet er wat voor doen en ik kon lang niet iedereen op deze wijze bereiken. De leugen bleef lang hangen en zweeft hier en daar misschien nog rond in een enkele dammersgeest.
Trouwe forumlezers hebben kunnen vaststellen: Het liegen van Hanco is niet incidenteel, maar structureel.

Moraal van dit verhaal: De goedgelovigheid van mensen heeft een goede evolutionaire grondslag. Alleen als we uitgaan van het fatsoen en de betrouwbaarheid van onze medemens, kunnen we een plezierige, goed functionerende gemeenschap opbouwen. Maar als intelligente wezens kunnen we leren van ervaringen. Hanco zal ongetwijfeld af en toe de waarheid spreken. Maar het is verstandig om bij hem de zaak om te draaien:

Begin met Hanco nooit te geloven, ga er in eerste instantie altijd van uit dat hij liegt dat het gedrukt staat.

Zegt Hanco dat Pieter Hildering bezig was met het voorbereiden van een damstaking, geloof hem niet!
Publiceert Hanco notulen van het stakersoverleg met handtekeningen van Hildering en andere stakingsleiders, geloof hem niet!
Komt Hanco met aanvullend bewijs van schriftkundigen, die hebben vastgesteld dat de handtekeningen van Hildering en andere kardinalen echt zijn, geloof hem niet!
Komt Hanco met aanvullend bewijs dat deze schriftkundigen echt bestaan en kan hij hun originele diploma's overleggen, geloof hem niet!
Komt Hanco met de 'Hilderingtapes', afgeluisterde telefoongesprekken van Hildering met leden van het stakingscomité, geloof hem niet!
Komt Hanco met.... Geloof hem niet!!!
Zegt Hanco dat het mooi weer is en u kijkt naar buiten en u ziet dat het mooi weer is, geloof hem dan.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 15:04

Henk de Witt is weer in de war. Zijn gewetste Ego, de zwakke plek van Henk, probeert zich af te reageren met allerlei lasterpraat.
Zou Urker het een keer goed gezien hebben, met zijn stukje over de onvermijdelijke zonnesteken van Henk?

Wieger gooit niet snel iets weg, dus er valt op "Alternatieve meningen Delftse telling" nog precies na te lezen wat ik meer dan 3 jaar (!!) geleden heb geschreven:

http://www.win.tue.nl/~wieger/puntenoverwinning/

Een ander verhaal dan onze Henk zich kan herinneren.

Verder kan ik weinig betekenen voor Henk. Er zit niks anders op dan dat Henk zichzelf zal moeten helpen bij het verwerken van het hem in 2003 aangedane leed.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 16:37

Een informatief artikel van Harm Wiersma uit De Telegraaf van woensdag 15 oktober 2003 is door Wieger ook op Alternatieve Meningen geplaatst: http://www.win.tue.nl/~wieger/puntenoverwinning/
Topdammers niet blij met nieuwe regels

door Harm Wiersma

Amsterdam, woensdag 15 oktober 2003 - De KNDB heeft een traditionele achterban, die dateert uit de tijd dat de huiselijkheid hoog in het vaandel stond. Het was een houding die vernieuwingen altijd in de weg stond. Dezelfde bond heeft onder invloed van haar ex-voorzitter Theo van den Hoek meer flexibiliteit aan de dag gelegd.

In het streven naar betere besluitvorming veranderde de structuur van bestuurlijk damland Nederland aanzienlijk. Er kwam een Bondsraad met ruim 30 leden, die de nieuwe visie en de grote lijnen binnen de KNDB moet doorvoeren. Deze bestuurlijke vernieuwing en de daarmee gepaard gaande effecten kunnen echter ook een gevaar voor het georganiseerd dammen in Nederland betekenen.

Dit werd afgelopen week duidelijk. De erfenis die Van den Hoek in Nederland voor zijn opvolger Ebbo de Jong achterliet, is in zeker opzicht vergelijkbaar met de stand van zaken binnen de Werelddambond na het vertrek van cultureel antropoloog dr. Wouter van Beek. De damorganisatie zit namelijk nu in een soort spagaatpositie. In Nederland speelt nu de omstreden invoering van de zogenaamde Delftse telling een grote rol van betekenis.

Vanaf januari 2004 bij de halve finales van het NK hoort deze nieuwe aanpak in werking te treden. De Bondsraad van de KNDB heeft in juni bepaald dat het NK volgens de Delftse telling zal lopen. Hierbij zullen voordeelremises -met aangepaste puntentelling- het scoreverloop en de oorspronkelijke theorie van het eeuwenoude damspel ingrijpend beïnvloeden. De voornaamste spelregelverandering is het toekennen van meer punten bij een voordeelremise, waardoor het spelen op een gering voordeel gestimuleerd wordt. Dit zal tot gevolg hebben dat de partijen veel vlakker worden en er in feite een nieuwe eindspeltheorie zal ontstaan.

Een aantal prominente topspelers, waaronder dr. Wieger Wesselink (TU, Eindhoven), topgrootmeester Gérard Jansen (5e in WK 2003), KNDB-topsportcoördinator en meervoudig NK-finalist Gerrit Boom en denksportvirtuoos Ron Heusdens liet al eerder hun ongenoegen blijken. Vorige week gaf Ton Sijbrands aan dat hij de invoering van de nieuwe regel zelfs direct met dammen stopt.

Het merendeel van de top verbaasde zich ook in hoge mate over de broze besluitvorming over deze kwestie. De mening van vooraanstaande topspelers is eigenlijk nooit expliciet gevraagd bij een dergelijke desastreuze doorvoering, waarbij miljoenen varianten damtheorie gedurende meer dan 100 jaar zo in de prullenbak kunnen.

Pieter Hildering, als nieuwe executive vice-voorzitter van de Werelddambond, gaf onlangs aan dat de nieuwe kampioen NK 2004 niet direct geplaatst is voor de WK-cyclus, want het is in feite een ander spel. In de KNDB-vergadering van 8 november zou het besluit verder gefiatteerd worden. Gisteren is echter besloten om die vergadering te verschuiven naar 10 januari 2004. Het schijnt dat de statutenwijziging meer voorbereiding vergt. Op deze datum wordt een Algemene Ledenvergadering gehouden, die haar goedkeuring moet geven aan het doorvoeren van de spelregelwijziging.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Aug 10, 2006 08:53

Henk de Witt wrote:De grijze kardinalen vormen absoluut geen hecht, monolitisch blok. Er is geen sprake van een alomvattend complot of iets dergelijks, dat zou een belachelijk idee zijn. Het gaat om circuits, om meer of minder losse netwerken. Daarbinnen zijn evengoed meningsverschillen, belangentegenstellingen, ruzies. ... Je kunt ook spreken van old boys netwerk of Gelders 'vriendenrepubliekje'.
Geen wereldomvattend netwerk dus, dat is een pak van mijn hart. Als ik het goed begrijp is de enige overeenkomst tussen de grijze kardinalen dat het gaat om mensen waar Henk de Witt het niet mee eens is. En daarnaast komt een aanzienlijk deel uit Gelderland, maar dat is niet zo vreemd, want het is de grootste damprovincie.

Van de opgesomde misdrijven kan ik ook niet onder de indruk raken. De kwestie Haijtink ken ik niet, maar een notulist die de notulen aanpast, lijkt mij op voorhand niet zo schokkend. Dat Paul Visser een linkje plaatst op de KNDB-site laat mijn bloed ook niet sneller stromen. Alleen mensen die net als T.S. te M. van mening zijn dat bepaalde meningen niet onder ogen van het volk mogen komen, kunnen daar boos om worden. Bolkestein zal toch ook wel een mooie uitspraak hebben gedaan over het vrije woord? Resteert Tjallinggate. Een schandaal inderdaad, maar nadat de halve damwereld protesteerde, is het royement pijlsnel teruggedraaid. Mochten er grijze kardinalen bestaan, dan zijn die danig verzwakt uit de strijd tevoorschijn gekomen.
Henk de Witt wrote:Jan Pieter, hebt een flink steentje bijgedragen met je verhalen over scheuring, massale weerstand, opstand, coups en dergelijke. Kijk, als het bij dit forum was gebleven dan hadden jouw woorden weinig impact gehad. Internetgedoe. Henk de Witt, altijd bereid mensen te helpen, had bovendien uitgelegd dat het hier om waanidee

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 10, 2006 12:26

Jan Pieter wrote:Alleen mensen die net als T.S. te M. van mening zijn dat bepaalde meningen niet onder ogen van het volk mogen komen, kunnen daar boos om worden.
Om dit soort uitspraken kun je alleen maar droevig worden, niet boos.
Hoe kom je erbij dat Ton het Delfts negeert omdat hij vindt dat bepaalde meningen verborgen moeten blijven?

Hij besteedt er geen aandacht aan omdat Delfts volgens hem van het door hem geliefde damspel een ander spel maakt. Ton wijdt ook geen ruimte in de Volkskrant aan toernooien op de 64 of 144 velden of aan Killerdammen, Goese telling, Lombokdammen, Ktardammen en andere jou als een van de weinigen bekende dambordvarianten.

Bovendien heeft hij in de Volkskrant steeds minder ruimte voor het in zijn ogen enige echte damspel.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Aug 10, 2006 12:30

Hanco Elenbaas wrote:Een informatief artikel van Harm Wiersma uit De Telegraaf van woensdag 15 oktober 2003 is door Wieger ook op Alternatieve Meningen geplaatst.
Gaan we nu die hele leugenachtige, hetze-achtige toestand van 2003 nog een keer overdoen? Want het artikel is in die sfeer geschreven en was ernstige uitglijder van Harm, een journalist onwaardig. Met dit artikel is al lang en breed afgerekend, dat weet je best. Het stuk werd door Harm geschreven tijdens het Bijlmertoernooi en het lijkt niet al te gewaagd om te veronderstellen dat hij daar door een paar kardinalen even terzijde is genomen. Dat Wieger destijds blij was met het artikel tekent zijn hypocrisie. Zie ook onderstaand ingezonden stuk naar de Telegraaf.

Ingezonden brief aan de Telegraaf

Delft, 17 oktober 2003,

Dammen

Op 15 oktober jl. stond er een artikel van uw dammedewerker in de Telegraaf onder de kop ‘Topdammers niet blij met nieuwe regels’. Het artikel begint met een aardige schets van de traditioneel ingestelde damwereld, maar ontaardt gaandeweg in een eenzijdig en tendentieus betoog tegen een door de KNDB aangenomen nieuwe telling voor het NK. Deze telling zal het aantal remises aan banden leggen. Sinds jaar en dag wordt het topdammen geplaagd door een overdosis aan remises. Met desastreuze gevolgen voor het imago van de kleinste onder de denksporten. Uw dammedewerker ‘weet’ dat de verandering zal leiden tot ‘vervlakking van het spel’. De enkele duizenden partijen die op lokaal niveau inmiddels met de nieuwe telling zijn gespeeld, alsmede de bijna honderd partijen in drie toptoernooien wijzen echter eerder in tegenovergestelde richting. Dit lijkt ook logisch, want de nieuwe telling maakt het spelen op remise, DE grote vlakmaker, veel moeilijker. In het artikel worden enkele namen genoemd van grootmeesters die tegen de nieuwe telling zijn. Verzuimd wordt om namen te noemen van topdammers die vòòr zijn. O.a. drie Nederlandse kampioenen: Rob Clerc, Erno Prosman en Kees Thijssen. Ook negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov en viervoudig wereldkampioen Anatoli Gantwarg zijn warm voorstander. In het artikel wordt verder gesproken van miljoenen varianten die de prullenbak in zouden kunnen. Onjuist, er komen vele varianten bij. Als één van de tegenstanders van de nieuwe telling wordt voormalig Nederlands kampioen Wieger Wesselink opgevoerd. Verzuimd wordt erbij te vertellen dat Wesselink voorstander is van een veel radicalere hervorming van de puntentelling en daarbij zelfs accepteert dat het hele eindspel herschreven zou moeten worden.
Niettemin heeft de KNDB wel een probleem, want in een recente enquête sprak 80% van de topdammers zich uit tegen de nieuwe telling. Van de 200 ondervraagde topdammers reageerde 56%. De uitslag van deze enquête is geheel in strijd met een eerdere enquête uit 1998 onder een kleinere, selecte groep van 28 topdammers. N.a.v. die enquête meldde de Volkskrant: ‘Topdammers omarmen nieuwe puntentelling’.

Henk de Witt
Lid werkgroep Modernisering Puntentelling van de KNDB
Oosteinde 154b
2611 SR Delft
Tel. 015-2134311

Jan Pieter wrote:Als ik het goed begrijp(cursivering van mij, hdw) is de enige overeenkomst tussen de grijze kardinalen dat het gaat om mensen waar Henk de Witt het niet mee eens is.
Je hebt het niet alleen niet goed begrepen, je hebt er (nog?) steeds helemaal niets van begrepen. Sorry voor dit strenge oordeel, overigens met alle verschuldigde respect uitgesproken.
Jan Pieter wrote:De kwestie Haijtink ken ik niet, maar een notulist die de notulen aanpast, lijkt mij op voorhand niet zo schokkend.
Nou, nou, jij bent wel helemaal van de KNDB-cultuur merk ik. Beetje knoeien in de notulen, mensen op het verkeerde been zetten, ach moet toch kunnen?
Nog even het feit waarom het hier ging. De bondsraad trok in januari 2004 het besluit in om de puntenoverwinning in te voeren in het NK. Tegelijkertijd werd toestemming verleend om op provinciaal niveau de telling wel toe te passen indien daar voldoende draagvlak voor was. Wat schreef de bondsdirecteur in de notulen? Dat het nietmocht. Ach, kleinigheidje volgens Jan Pieter. Toestemming geven of geen toestemming geven wat is nou helemaal het verschil? Scheelt maar één woordje! Alert bondsraadslid Guido van den Berg (niet toevallig hij) vond verschilletje groot genoeg om middels een rondschrijven aan de bondsraad erop te wijzen dat er een fout in de notulen stond die toch wel even gecorrigeerd moest worden.
Later het jaar werd mede door de inspanningen van Guido de puntenoverwinning ingevoerd in het individuele kampioenschap van de West-Hollandse kampioenschap. Prompt trokken enkele dammers aan de bel. In de notulen van de bondsraad stond dat dit niet mocht! Bleek dat de bondsdirecteur de ongecorrigeerde versie van de notulen gewoon op internet had laten staan. Ach, niks aan de handa, kleinigheidje volgens Jan Pieter. Beetje valsheid in geschrifte, moet toch kunnen?

Overigens had ik me vergist in het feit dat ik over dit voorval met een KNDB-bestuurder had gesproken. Ondergetekende wordt ook een beetje ouder en krijgt het langzamerhand een beetje moeilijk om talloze feitjes en voorvalletjes van de corrupte KNDB-cultuur op een rijte te houden.
Ik sprak met deze bestuurder over een ander voorval, nu ruim een jaar geleden. Een journalist van de Haagsche Courant had het bondsbureau gebeld. Hij wilde iemand van het KNDB-bestuur spreken over het actuele standpunt van het bondsbestuur over de puntentelling. Ach, niet nodig. Haijtink kende dit standpunt en kon het de journalist zo vertellen. Even kort door de bocht het KNDB-standpunt aldus de heer Haijtink:
Hartstikke teeg'n, zo'n beetje alle dammers bint teeg'n. Maar deze journalist had in tegenstelling tot Harm Wiersma doorgeleerd voor zijn vak en belde ook nog even Henk de Witt. Hij viel van de ene verbazing in de andere. Wat, petitie van tien grootmeesters? Daar had meneer Haijtink niks van gezegd. Wat, puntentelling al toegepast in West-Holland? Daarover had meneer Haijtink gezwegen als het graf. Dus in West-Holland waren ze niet allemaal teeg'n? Het artikel verscheen en een relletje was geboren. Het KNDB-bestuur was not amused dat de bondsdirecteur zijn privémening had proberen te slijten als standpunt van het KNDB-bestuur. Immers, dat bestuur is (formeel althans) helemaal niet hartstikke tegen. Maar maatregelen om een einde te maken aan deze cultuur? Nee hoor. We moeten nog negen maanden met Haijtink door één deur. Stel dat meneer Haijtink boos op ons wordt. Snel zand erover, met de zegen van Jan Pieter.
-Wordt vervolgd-[/b]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 10, 2006 12:47

Henk de Witt wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Een informatief artikel van Harm Wiersma uit De Telegraaf van woensdag 15 oktober 2003 is door Wieger ook op Alternatieve Meningen geplaatst: http://www.win.tue.nl/~wieger/puntenoverwinning/
Topdammers niet blij met nieuwe regels

door Harm Wiersma

Amsterdam, woensdag 15 oktober 2003 - De KNDB heeft een traditionele achterban, die dateert uit de tijd dat de huiselijkheid hoog in het vaandel stond. Het was een houding die vernieuwingen altijd in de weg stond. Dezelfde bond heeft onder invloed van haar ex-voorzitter Theo van den Hoek meer flexibiliteit aan de dag gelegd.

In het streven naar betere besluitvorming veranderde de structuur van bestuurlijk damland Nederland aanzienlijk. Er kwam een Bondsraad met ruim 30 leden, die de nieuwe visie en de grote lijnen binnen de KNDB moet doorvoeren. Deze bestuurlijke vernieuwing en de daarmee gepaard gaande effecten kunnen echter ook een gevaar voor het georganiseerd dammen in Nederland betekenen.

Dit werd afgelopen week duidelijk. De erfenis die Van den Hoek in Nederland voor zijn opvolger Ebbo de Jong achterliet, is in zeker opzicht vergelijkbaar met de stand van zaken binnen de Werelddambond na het vertrek van cultureel antropoloog dr. Wouter van Beek. De damorganisatie zit namelijk nu in een soort spagaatpositie. In Nederland speelt nu de omstreden invoering van de zogenaamde Delftse telling een grote rol van betekenis.

Vanaf januari 2004 bij de halve finales van het NK hoort deze nieuwe aanpak in werking te treden. De Bondsraad van de KNDB heeft in juni bepaald dat het NK volgens de Delftse telling zal lopen. Hierbij zullen voordeelremises -met aangepaste puntentelling- het scoreverloop en de oorspronkelijke theorie van het eeuwenoude damspel ingrijpend beïnvloeden. De voornaamste spelregelverandering is het toekennen van meer punten bij een voordeelremise, waardoor het spelen op een gering voordeel gestimuleerd wordt. Dit zal tot gevolg hebben dat de partijen veel vlakker worden en er in feite een nieuwe eindspeltheorie zal ontstaan.

Een aantal prominente topspelers, waaronder dr. Wieger Wesselink (TU, Eindhoven), topgrootmeester Gérard Jansen (5e in WK 2003), KNDB-topsportcoördinator en meervoudig NK-finalist Gerrit Boom en denksportvirtuoos Ron Heusdens liet al eerder hun ongenoegen blijken. Vorige week gaf Ton Sijbrands aan dat hij de invoering van de nieuwe regel zelfs direct met dammen stopt.

Het merendeel van de top verbaasde zich ook in hoge mate over de broze besluitvorming over deze kwestie. De mening van vooraanstaande topspelers is eigenlijk nooit expliciet gevraagd bij een dergelijke desastreuze doorvoering, waarbij miljoenen varianten damtheorie gedurende meer dan 100 jaar zo in de prullenbak kunnen.

Pieter Hildering, als nieuwe executive vice-voorzitter van de Werelddambond, gaf onlangs aan dat de nieuwe kampioen NK 2004 niet direct geplaatst is voor de WK-cyclus, want het is in feite een ander spel. In de KNDB-vergadering van 8 november zou het besluit verder gefiatteerd worden. Gisteren is echter besloten om die vergadering te verschuiven naar 10 januari 2004. Het schijnt dat de statutenwijziging meer voorbereiding vergt. Op deze datum wordt een Algemene Ledenvergadering gehouden, die haar goedkeuring moet geven aan het doorvoeren van de spelregelwijziging.
Gaan we nu die hele leugenachtige, hetze-achtige toestand van 2003 nog een keer overdoen? Want het artikel is in die sfeer geschreven en was ernstige uitglijder van Harm, een journalist onwaardig. Met dit artikel is al lang en breed afgerekend, dat weet je best. Het stuk werd door Harm geschreven tijdens het Bijlmertoernooi en het lijkt niet al te gewaagd om te veronderstellen dat hij daar door een paar kardinalen even terzijde is genomen. Dat Wieger destijds blij was met het artikel tekent zijn hypocrisie. Zie ook onderstaand ingezonden stuk naar de Telegraaf.

Ingezonden brief aan de Telegraaf

Delft, 17 oktober 2003,

Dammen

Op 15 oktober jl. stond er een artikel van uw dammedewerker in de Telegraaf onder de kop ‘Topdammers niet blij met nieuwe regels’. Het artikel begint met een aardige schets van de traditioneel ingestelde damwereld, maar ontaardt gaandeweg in een eenzijdig en tendentieus betoog tegen een door de KNDB aangenomen nieuwe telling voor het NK. Deze telling zal het aantal remises aan banden leggen. Sinds jaar en dag wordt het topdammen geplaagd door een overdosis aan remises. Met desastreuze gevolgen voor het imago van de kleinste onder de denksporten. Uw dammedewerker ‘weet’ dat de verandering zal leiden tot ‘vervlakking van het spel’. De enkele duizenden partijen die op lokaal niveau inmiddels met de nieuwe telling zijn gespeeld, alsmede de bijna honderd partijen in drie toptoernooien wijzen echter eerder in tegenovergestelde richting. Dit lijkt ook logisch, want de nieuwe telling maakt het spelen op remise, DE grote vlakmaker, veel moeilijker. In het artikel worden enkele namen genoemd van grootmeesters die tegen de nieuwe telling zijn. Verzuimd wordt om namen te noemen van topdammers die vòòr zijn. O.a. drie Nederlandse kampioenen: Rob Clerc, Erno Prosman en Kees Thijssen. Ook negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov en viervoudig wereldkampioen Anatoli Gantwarg zijn warm voorstander. In het artikel wordt verder gesproken van miljoenen varianten die de prullenbak in zouden kunnen. Onjuist, er komen vele varianten bij. Als één van de tegenstanders van de nieuwe telling wordt voormalig Nederlands kampioen Wieger Wesselink opgevoerd. Verzuimd wordt erbij te vertellen dat Wesselink voorstander is van een veel radicalere hervorming van de puntentelling en daarbij zelfs accepteert dat het hele eindspel herschreven zou moeten worden.
Niettemin heeft de KNDB wel een probleem, want in een recente enquête sprak 80% van de topdammers zich uit tegen de nieuwe telling. Van de 200 ondervraagde topdammers reageerde 56%. De uitslag van deze enquête is geheel in strijd met een eerdere enquête uit 1998 onder een kleinere, selecte groep van 28 topdammers. N.a.v. die enquête meldde de Volkskrant: ‘Topdammers omarmen nieuwe puntentelling’.

Henk de Witt
Lid werkgroep Modernisering Puntentelling van de KNDB
Oosteinde 154b
2611 SR Delft
Tel. 015-2134311

Dat we hier allemaal aandacht geven aan jou en jouw pijn uit 2003 komt omdat jij het steeds weer op 2003 brengt en daar allerlei lelijke dingen over roept, omdat het meneertje nog steeds niet zint dat hij toen zijn plannetjes niet heeft kunnen doordrukken.

Inmiddels is het 2006 en is de damwereld zich aan het voorbereiden op een nieuw toernooi met de Aart Walraventelling, het dammen van de toekomst.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Aug 10, 2006 15:39

Henk de Witt wrote:
Jan Pieter wrote:De kwestie Haijtink ken ik niet, maar een notulist die de notulen aanpast, lijkt mij op voorhand niet zo schokkend.
Nou, nou, jij bent wel helemaal van de KNDB-cultuur merk ik. Beetje knoeien in de notulen, mensen op het verkeerde been zetten, ach moet toch kunnen?
Henk, Henk, wat draaf je weer door. Ik heb toch aangegeven dat ik de kwestie niet kende, maar dat ik OP VOORHAND het probleem niet zie wanneer een notulist de notulen aanpast. Daarmee bedoel ik dat het gewoon zijn werk is om in het kort de besluiten en uitspraken van een vergadering op schrift te stellen, dat het onmogelijk is om daarbij foutloos te werk te gaan, en dat notulen daarom altijd ter goedkeuring aan de vergadering worden voorgelegd. Als er een fout is gemaakt dan corrigeer je dat gewoon. Geen probleem, of in elk geval geen groot probleem.

Dat de ongecorrigeerde versie op de website was blijven staan, had je niet gemeld. Nogal flauw dus om te zeggen dat dat mijn zegen heeft.
Datzelfde geldt voor het interview. Een heel andere kwestie die jij niet genoemd had en waarover ik me dus ook niet had uitgesproken. Ter geruststelling kan ik je melden dat ik me destijds gestoord heb aan deze uitglijder van de bondsdirecteur. Hij had de journalist moeten doorverwijzen (niet alleen naar Henk de Witt), en/of zo objectief mogelijk de situatie moeten schetsen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Aug 10, 2006 17:30

Jan Pieter wrote:Jij bent echter zo overtuigd van de zegeningen van de Delftse telling, dat jij je domweg niet kunt voorstellen dat mensen het oneens met je zijn.
Dit beweer jij allemaal zo maar, er klopt echter niets van. Ten eerste gaat het niet zozeer om een concrete telling. De essentie van mijn analyse is dat de damsport de boot naar modernisering heeft gemist en dat het aanpakken van het remiseprobleem een sleutelkwestie zou moeten zijn op de moderniseringsagenda. De vele remises in het topdammen ('Het WK remiseren', aldus een spottende Mart Smeets) is in belangrijke mate verantwoordelijk voor het slechte imago van de damsport. Dat is niet zomaar een mening, maar meerdere malen door meerdere personen met feiten aangetoond.
De mening 'ik vind rood een mooiere kleur dan groen' is evenveel waard als 'ik vind groen mooier dan rood'. Met dammers als Hein van Dee of Herman van Westerloo die het dammen zoals het nu is mooi genoeg vinden, geen moeite hebben met de vele remises en niets willen veranderen ook al zou dat leiden tot het einde van de damsport, heb ik geen enkel probleem. Het is hun mening en die verdient respect. Al zou ik mij er als bestuurder niet op wensen te oriënteren.

Over feiten valt wel te twisten. Neem één van de belangrijkste contra-argumenten tegen de puntenoverwinning:
De puntenoverwinning leidt tot vervlakking van het spel.
Het tegendeel is inmiddels ruimschoots bewezen. De grote remisemarge is juist de grote vlakmaker, leidt tot slappe partijen en snelle remises. De puntenoverwinning daarentegen bevordert scherp en inhoudsrijk spel.
Geconfronteerd met deze feiten blijft een aantal dammers toch koppig volhouden dat de puntenoverwinning tot vervlakking leidt. Als jij vindt dat zo'n 'mening' respect verdient dan kunnen we het licht in onze moderne, rationele maatschappij wel uitdoen. Dan hoeven we iemand die beweert dat 1 + 1 gelijk is aan 3 ook niet meer te leren rekenen. Het is immers een mening als alle andere, die respect verdient als alle andere.
Jan Pieter wrote:n als iemand jou weerspreekt, moet er in jouw beleving dus wel sprake zijn van een complot, van angst, van stemmingmakerij, etc.
Ik heb aan de hand van twee concrete gevallen feitelijk beschreven hoe de besluitvorming in de KNDB in die gevallen berustte op misleiding, manipulatie, verspreiden van desinformatie en eigenmachtig optreden. Je gaat niet in op die feiten, maar probeert mij als boodschapper verdacht te maken. Past overigens perfect in de beschreven KNDB-cultuur.
Jan Pieter wrote:Zo zit het echter niet in elkaar Henk. Ik heb over ledenverlies en een scheuring gesproken omdat me dat een reeel gevaar lijkt bij invoering van de DT.
Okee, opgehelderd Jan Pieter. Maar angst is niet altijd een goede raadgever en wil ook nog wel eens 'de ziel opeten'.
Last edited by Henk de Witt on Fri Aug 11, 2006 00:35, edited 2 times in total.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Aug 10, 2006 23:02

Jaap van Galen wrote:Veranderen of laten doodbloeden, zullen we daar eens een enquete over houden? De vraag zal wel ontkend worden, maar wie weet is het een terechte vraag.
Ooit leek mij dat ook een leuke vraag voor een enquete, niet iedereen was het daarmee eens:

http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=412
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 11, 2006 01:38

Eric Sanders wrote:Als een sport niet sterk genoeg is zal het door concurrenten verpletterd worden. Sommige mensen denken dat dammen één van die sporten is, die verpletterd worden. Dan zijn er twee mogelijkheden: uitsterven of zodanig muteren, dat je kunt overleven. Instinctief geven de meeste mensen voorkeur aan overleven, dus muteren. Maar het is nog niet zo makkelijk zo te muteren dat je sterker wordt. Voor hetzelfde geld sterf je nog eerder uit. Wie kan voorspellen of de Delftse telling die eigenschap is die we zoeken?
Persoonlijk vind ik dat we niet te krampachtig over uitsterven moeten doen. Is het echt zo erg als er over 100 jaar niet meer gedamd wordt? Het zou mij een worst wezen of de auberginekleurige spitssnavel kaketoe uitsterft of of Nederlands als taal over 100 jaar is uitgestorven.

Dus, wat willen we, als dit de enige twee opties zijn? Uitsterven of veranderen?
Interessante vraag. Ik denk dat bestuurders uit hoofde van hun functie niet anders dan voor overleven en dus moderniseren kunnen kiezen. Dan nog is het de vraag of ze zullen slagen. Afrekenen met het remiseprobleem is geen enkele garantie dat het dammen zal overleven. Andere belangrijke moderniseringspunten zijn mijns inziens:
* Verbeterde en levendiger presentatie. Breken met het calvinistische gezeur.
* Verbetering communicatie met publiek en media. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte persconferentie bij het tennis.
* Meer toernooien met lage drempel, met name in de open lucht
* Aandacht voor aankleding, decoratie, kunst
* Afschaffen monocultuur van de lange partijen op de clubavond. Afwisselender programma met kortere partijen, demonstraties, probleemoploswedstrijden, trainingen, sneldamtoernooien. In het algemeen meer nadruk op gezelligheid, sociëteitsgedachte.
* Aanzienlijk inkorten van de meeste jeugdtoernooien, nooit meer dan een dagdeel per dag. Nu duren veel jeugdtoernooien de hele dag en moet er ook nog uren gereisd worden. Slopend, voor velen niet te doen. Zo vindt er een selectie plaats. Alleen de zogenaamde 'KNDB-kinderen' en 'KNDB-ouders' houden dit vol. Veel leuke kinderen en hun ouders worden afgestoten.
* Erop hameren dat elke club een jeugdafdeling behoort te hebben
* Speciale aandacht voor doelgroepen als vrouwen, allochtonen en ouderen

Laat al deze dingen achterwege als je niet tegelijkertijd het remiseprobleem aangepakt. Een betere presentatie, meer publieksvriendelijkheid en al die andere dingen worden onmiddellijk onderuit gehaald met gepraat over de zoveelste remisepartij die toch best wel spannend was, met onderhuidse spanningen en zo.

Maar zelfs als bovenstaande moderniseringsaanpak van de grond zou komen (dat zou buiten de KNDB om moeten gebeuren, zoals ik al eerder heb betoogd) is er geen enkele garantie dat het dammen blijft voortbestaan. Misschien heeft het zijn tijd gewoon gehad.
Dan nog kunnen de resterende damjaren op een leuke(re) manier worden doorgebracht.

Persoonlijk zou ik het zonde vinden wanneer over 100 jaar de spitssnuit kaketoe is uitgestorven, evenals de Nederlandse taal. Hoewel ik volgens de meeste kansberekeningen er over 100 jaar niet meer zal zijn. Ik zal dus niet gaan jagen op het snuitige vogeltje. Evenmin zal ik meewerken aan de verdere verengelsing van onze taal. Mind you. Maar er zijn grotere krachten aan het werk en die krachten laten soms dingen verdwijnen. Dan past slechts berusting en acceptatie.

Post Reply